Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Så är det ju. Jag har både X och S. S använder jag mer eller mindre endast som en "GP-konsol". Mindre indiespel och dylikt.

Men det kan ändå vara intressant att veta vad folk tycker. Tror att S kan fylla behovet hos en del som kanske inte spelar jättemycket och som inte behöver det "allra bästa". En "inkörsport" till tyngre grejer kanske.

Jag har en series S och är helnöjd. Jag har den mestadels som en gamepassmaskin och för plattformsspel osv. Kanske blir lite NHL också någon gång. Så gott som alla "stora" släpp för Xbox kommer ju även till PC och PC är där jag föredrar den typen av spel. Xboxen har ju även fördelen att det är lätt att spela med dottern också.

Jag hade en one S tidigare och lyftet i att gå till en XsS är faktiskt fantastiskt. Laddtiderna är borta, FPS boosten gör sitt och i ärlighetens namn ser det rätt bra ut. Förra generationens största problem var ju inte grafiken utan att hanteringen och laddningstider var så fruktansvärt kass.

Sen får vi väl se hur väl den orkar längre fram den här generationen men för nu tycker jag det är en väldigt trevlig maskin och det finns ingen anledning för mig (eller någon med en kompetent spel-PC) att välja XsX.

Edit: Jag kör på en 58" 4k-tv. Ingen spel-tv direkt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Vad står där, för oss som inte har Facebook? Printscreen kanske? Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naxos:

Vad står där, för oss som inte har Facebook? Printscreen kanske? Tack.

Webhallen-

Hoppet lever i form av Xbox-förnödenheter!

Vi har äntligen fått in ett antal av Xbox Series X i lager, om än begränsat. Dessa har vi allokerat till våra butiker i Barkarby och på Medborgarplatsen för försäljning. Det går bara att köpa på plats i butik och går alltså inte att boka upp i förväg. Så först till kvarn får mala 🙂
Vi kommer också ha en riktigt fin deal som du kan ta del av i butik, så passa på att kika förbi 😉

Permalänk

Elgiganten verkar ha fått en leverans nu som dom sa tidigare va planerad till runt detta datum, fick sms nu att det finns att hämta. Bokade i butik mitten av augusti.

Permalänk
Medlem

Verkar som att flertalet butiker fått in Series X konsoler. Jag var på Mediamarkt i Växjö idag och de hade fyra stycken på hyllan ute i butiken.

Permalänk
Medlem

amazon.se har series X i lager just nu Lets go gubbar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

@barritus Inga ursäkter nu, nu finns den i lager igen. Se till att att hinna med denna gången

Permalänk

"klickade hem en" via amazon.se blir intressant det här, första gången jag kommer att ha konsoll sedan Playstation 1

Beräknad leverans torsdag 30e, blir intressant att se om den kommer före eller efter datumet.

Edit : insåg efter en google image search att jag inte haft konsoll sedan playstation 1, inte version 2.

Permalänk
Medlem

Jag har redan en men vill klicka hem en när jag ser den i lager? Vilken sjuk grej, nej usch! Som att hitta kantareller i skogen.

Edit: fast kantareller är ju helt okej att samla på sig..

Permalänk
Medlem

Köpte en X också nu. Har inte haft Xbox sedan, Xbox "1".
Ska flyga Flight Simulator, that's it Lite som min PS5, den står I källaren nu och väntar på nya Gran Turismo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

@barritus Inga ursäkter nu, nu finns den i lager igen. Se till att att hinna med denna gången

Hämtade min bokning igår på Elgiganten.

Permalänk

Verkar vara slut på Amazon nu igen

Permalänk
Medlem

Frågade NoN varför har de inte i lager. Agenten sa att de hade en leverans början av månaden men tog slut ganska fort. Frågade även varför kan man inte boka? Hen sa att vet ej. :/
Var nära att köpa en från Amazon men jag håller ut till NoN får in igen.

Permalänk
Medlem

Snabb kik så har xbox series x hdmi 2.1. Min tv har endast hdmi 2.0b men annars alla möjliga funktioner vad jag förstått.
LG OLED C8 PLA 2018. Vad går jag miste om?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av fecko:

Snabb kik så har xbox series x hdmi 2.1. Min tv har endast hdmi 2.0b men annars alla möjliga funktioner vad jag förstått.
LG OLED C8 PLA 2018. Vad går jag miste om?

Du får inte 4k 120Hz och du får inte VRR.

Tror inte du får 120Hz i någon annan upplösning heller men inte säker (beror på TV modell).

Men du får utmärkt bild i 4k 60Hz, och det räcker långt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fecko:

Snabb kik så har xbox series x hdmi 2.1. Min tv har endast hdmi 2.0b men annars alla möjliga funktioner vad jag förstått.
LG OLED C8 PLA 2018. Vad går jag miste om?

Det du går miste om är VRR och 4K i 120Hz. Du kan heller inte köra 1440p alls vad jag förstår, men 1080p i 120Hz ska fungera.

Ärligt talat så tror jag inte bristen på 4K120 är någon större brist, i alla fall inte på dagens konsoler då de för det mesta toppar 4K60 eller 1080p120. Sen är det ganska trevligt att kunna köra 1440p120 (som jag kan på min TV) då det är märkbart högre upplösning än 1080p, men samtidigt är det inte direkt vanligt att spelen stöder det. VRR är tråkigt att inte ha förstås, men jag vet inte hur viktigt det är då det beror på hur bra spelen är optimerade och så.

Permalänk
Medlem

Så det jag ska fundera på är att om jag vill ha 4k 60 hz eller 1080p 120 hz?

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fecko:

Så det jag ska fundera på är att om jag vill ha 4k 60 hz eller 1080p 120 hz?

Jo. Och det valet gör man per spel normalt då det skiljer sig åt hur de fungerar i olika lägen. Jag har i princip landat i 4K60 för typ allt dock, 1080p är inte lika roligt, men jag spelar mest single player så jag har kanske inte behovet av supersnabb bilduppdatering.

Permalänk

Någon som vet vart man kan få tag i halo kontrollen? Verkar uppbokad på de flesta ställen och flera svenska butiker listar den inte ens.

Permalänk
Konsolgrävare

Dolby Vision Gaming Now Available on Xbox Series XIS

https://news.xbox.com/en-us/2021/09/28/dolby-vision-gaming-no...

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

Hoppas LG släpper Dolby Vision CX uppdateringen snart!!

Så länge den kommer innan Halo kommer ut är jag nöjd!

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Trevliga nyheter med DV! Men är det ens många spel som stödjer det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Trevliga nyheter med DV! Men är det ens många spel som stödjer det?

Om inte annat så lär det komma desto fler spel med stöd för det nu när det finns hårdvara som klarar av det.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Marvel’s Avengers kommer till Game Pass 30 september
https://news.xbox.com/en-us/2021/09/28/marvels-avengers-with-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Om inte annat så lär det komma desto fler spel med stöd för det nu när det finns hårdvara som klarar av det.

Vi får väl hoppas det!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Levandebild:

Trevliga nyheter med DV! Men är det ens många spel som stödjer det?

Nej.

Vidare: På papperet är DV solklart bättre än HDR, men kan inte utnyttjas till fullo.

DV is capable of displaying 12-bit color depth, which amounts to 68.7 billion colors, whereas HDR10 is limited to 10-bit and 1.07 billion colors. However, since there are no 12-bit TVs or such content available yet, Dolby Vision downsamples its color depth to 10-bit, which provides only a subtle improvement over the native 10-bit color.
https://www.displayninja.com/hdr10-vs-dolby-vision/

I sociala medier görs det en stor grej av att ”ticka i” alla features för xboxen med en grön bock, men skillnaden i spel mellan HDR10+ och DV lär gå obemärkt förbi för de flesta.

Bra försäljningsgimmick dock.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

men skillnaden i spel mellan HDR10+ och DV lär gå obemärkt förbi för de flesta.

Bra försäljningsgimmick dock.

Råkade du lägga till ett plus på HDR10 eller menar du verkligen HDR10+?
Ja, skillnaden mellan HDR10+ samt DV blir inte jättestor, men skillnaden mellan HDR10 och DV är desto större pga dynamisk HDR.
Så när det gäller spel (finns inga HDR10+ spel), så skulle jag tro att det kommer bli märkbar skillnad baserat på de filmer jag sett och jämfört mellan HDR10 och DV just pga att DV är lite bättre som den är plus med dynamisk metadata.
Den som lever får se, jag är iaf taggad

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av issue:

Råkade du lägga till ett plus på HDR10 eller menar du verkligen HDR10+?
Ja, skillnaden mellan HDR10+ samt DV blir inte jättestor, men skillnaden mellan HDR10 och DV är desto större pga dynamisk HDR.
Så när det gäller spel (finns inga HDR10+ spel), så skulle jag tro att det kommer bli märkbar skillnad baserat på de filmer jag sett och jämfört mellan HDR10 och DV just pga att DV är lite bättre som den är plus med dynamisk metadata.
Den som lever får se, jag är iaf taggad

Menade HDR10... alla dessa begrepp förvirrar

Men som jag skrev så är DV tveklöst bättre. Artikeln jag länkade till tar även upp den fördel du pratar om som DV har vad gäller dynamisk data. Det vi sett hittills är som du säger från film och TV, inte från spel. Vad utfallet blir för spel återstår att se.

Även jag är så klart taggad och tycker det ska bli intressant att se när de första testerna dyker upp på vad skillnaden faktiskt blir, men i spel då. Ny teknik = Bra för alla.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X