Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Tror det är lite nackdelen med att "kopiera" Mercedes-bilen som dom (typ) gjorde. Känns inte som att dom riktigt förstår filosofin med bilen på samma sätt som Mercedes gör, och därmed inte har lika lätt att förbättra bilen.

Förstår gör de nog ganska bra. Problemet är nog snarare att de inte har i närheten av samma resurser för att göra de stora förändringar på bilen som krävs för att hantera det nya reglementet. Något som såklart Mercedes inte drabbas lika hårt av.

Permalänk
Medlem

Hur varvtider har förändrats i F1. Mer info i beskrivningen på videon, inklusive länk till den som tog fram källdata.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Opopulär åsikt: En av världens bästa förare? Kanske inte. Men jag har ingenting emot Mazepin. Jag tycker att alla fans dömde ut honom direkt på felaktiga grunder.
Hoppas Haas kan göra en bra bil för nästa generation och börja om på ny kula

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Opopulär åsikt: En av världens bästa förare? Kanske inte. Men jag har ingenting emot Mazepin. Jag tycker att alla fans dömde ut honom direkt på felaktiga grunder.
Hoppas Haas kan göra en bra bil för nästa generation och börja om på ny kula

Har han ens vunnit någon serie innan F1? Hur vanligt är det för en f1-förare som ändå spenderade rätt många säsonger i andra serier och visat så pass lite talang som Mazepin att få ett säte? Och han har väl konsekvent vart långsammare än sin teamkamrat, och allmänhet betet sig som en rookie på banan. Att han dessutom har en historik att puckla på folk gör ju inte saken bättre. Han har varken bevisat sig som förare (varken i eller utanför F1) eller som person, whats to like?

"En av världens bästa förare? Kanske inte"

Nä exakt, vad gör han då i en f1 bil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Opopulär åsikt: En av världens bästa förare? Kanske inte. Men jag har ingenting emot Mazepin. Jag tycker att alla fans dömde ut honom direkt på felaktiga grunder.
Hoppas Haas kan göra en bra bil för nästa generation och börja om på ny kula

Köper in sig i F1, är i princip alltid långsammast på banan, i princip alltid långsammare än sin teamkamrat.
Snurrar av banan mer än någon annan förare.

Allt det hade varit acceptabelt i min bok om det inte vore för den idiotiska videon han la upp. Sånt skräp har inte i F1, eller någon annanstans med många tittare/fans, att göra.

Sen är han ju lite av en fara för alla omkring sig men det verkar även ha lite att göra med att HAAS radioteam inte verkar ha någon som helst koll vad som händer ute på banan.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Utan betalförare hade Haas lagt ner. Det är en del av den dyra sporten. Han är inte den första eller sista betalföraren. Han försöker visa en annan sida av sig själv och bygga upp ett förtroende

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Köper in sig i F1, är i princip alltid långsammast på banan, i princip alltid långsammare än sin teamkamrat.
Snurrar av banan mer än någon annan förare.

Perez är också en förare med stark ekonomisk backning och han är inte speciellt snabb i jämförelse med Verstappen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Har han ens vunnit någon serie innan F1?

Han har vunnit lika många serier som Max Verstappen (0).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Han har vunnit lika många serier som Max Verstappen (0).

Förvisso sant, men under Verstappens enda säsong så körde han hem fler vinster i F3 (och slog sina teamkamrater) än vad Mazipin gjorde under sina fem år i diverse serier. Tar mig en titt på hans wikipedia, och den strålar ju knappast f1 material: 7 vinster och 3 poles på över 200 race, och verkar sällan vart bättre än teamkamrater heller...

Permalänk
Medlem

Återigen är det uppenbart att Ham har svårt under hela press. Precis samma typer av misstag som Vettel skapade i Ferrari.
Det är lätt att se ut som bäst när man aldrig behöver pressa ut den sista procenten…

Permalänk
Medlem

Ja med max garanterad sista startplats hade ham max press på sig. Ham kommer aldrig bli världsmästare klarar inte pressen

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Det blev ett spännande kval och verkar bli ett spännande race också. Sochi är ju svårt att köra om på men det har å andra sidan sagts om andra banor också den här säsongen. Frågan är om Ferrari och Mclaren kan hålla undan Hamilton, jag tror att det blir svårt (Williams har nog ingen chans tyvärr). Men Lando lyckades väldigt bra med det på Monza. Riccardo hade större problem på Zandvoort mot Perez..

Permalänk

Back2Back McLaren? Russel släpper HAM i starten garanterat, Sainz har fått order att inte försvara för hårt så att han förstör sitt race mot Norris.

Permalänk
Medlem

Lite pinsam uppvisning av Hamilton. Sladda runt sådär, både i pit lane och sen på slicksen på sista varvet, är inte värdigt.

Jag hoppas att Bottas med nytt kontrakt tar för sig lite mer i stället för att agera livvakt åt Hamilton. Då kan det bli riktigt underhållande resten av säsongen.

Permalänk
Medlem

Sett till tiderna i Q3 på slicks hade Hamilton och Bottas behövt ytterligare ett varv för att få upp temperaturen i däcken. Såg ut som att de kom in alldeles för sent i pitlane, oaktat Hamiltons misstag, för att hinna mer än 1 varv.

Edit: Enligt Bottas skulle de hunnit ett till varv. Jag är dock inte helt 100 på att han har rätt. Såg ut som de kom in i pit med strax 4 min kvar. Bara två normala varv var runt 3:30.

Långt till T2, tror dessvärre Norris, och kanske Sainz, blir omkörda direkt.

Permalänk
Medlem

Hamilton hade litet missöde på träningen också, för den som missat:
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/z74Wxq/lewis-hamilto...

Permalänk
Medlem

Intressant kval, McLaren, Ferrari, Williams, Mercedes på de fyra första positionerna.

Och Verstappen startar sist p.g.a. motorbyte.

Så morgondagen blir intressant. Norris, Sainz och Russell får nog vara beredda på att Hamilton kommer att pressa hårt för att komma först, men de har nog ingen anledning till att bråka för mycket där, de är nog medvetna om vad som gäller för Hamilton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Intressant kval, McLaren, Ferrari, Williams, Mercedes på de fyra första positionerna.

Och Verstappen startar sist p.g.a. motorbyte.

Så morgondagen blir intressant. Norris, Sainz och Russell får nog vara beredda på att Hamilton kommer att pressa hårt för att komma först, men de har nog ingen anledning till att bråka för mycket där, de är nog medvetna om vad som gäller för Hamilton.

Så länge ham inte missar starten lär ju russel släppa förbi honom illa kvickt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Bottas tar ny motor och startar nu p17: https://twitter.com/autosport/status/1442030868738887680

Mercedes gör allt för att skapa problem för Max

Permalänk
Medlem

Inte lätt för Merc. De kämpar så hårt för att bli det team som man ska minnas som det mest osportsliga. Oehört tråkigt för Bottas men kul underhållning är det iaf.

Permalänk
Medlem

skulle inte blir förvånat om Max få ytligare en DNF här. Merc och Hamilton är desperat.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emma242:

Lite pinsam uppvisning av Hamilton. Sladda runt sådär, både i pit lane och sen på slicksen på sista varvet, är inte värdigt.

Jag hoppas att Bottas med nytt kontrakt tar för sig lite mer i stället för att agera livvakt åt Hamilton. Då kan det bli riktigt underhållande resten av säsongen.

Varför skulle det vara pinsamt? ... Värdigt?
Snacka om att dra i halmstrån för att kunna kritisera Ham.

Permalänk
Medlem

Enligt weather.com kan det bli regn under loppet. Loppet börjar 15 (3pm) Sochi-tid (kl 14 Sverige), skrolla fram på prognosmenyn längst ner. Observera att banan ligger långt söder om staden, söder om flygplatsen (AER).
https://weather.com/weather/radar/interactive/l/159a7963fde69...

Edit: Accuweather visar ingenting liknande på sin radar men ger prognosen "Rather cloudy with a couple of showers; rain is not expected to cancel outdoor events".

Permalänk
Medlem
Skrivet av LimeN 43:

Bottas tar ny motor och startar nu p17: https://twitter.com/autosport/status/1442030868738887680

Mercedes gör allt för att skapa problem för Max

Folk har börjat spekulera om det inte innebär att Bottas måste starta från depå i sådant fall då det är svårt att hävda säkerhetsrisk med en helt ny motor. Men Mercedes lär väl ha lusläst reglerna antar jag.

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket Hamilton hate i den här tråden nyligen. Riktigt tråkigt att det är det enda man kan diskutera.

Det är ju inte så att han har vunnit 7 titlar på tur direkt.

Tror det kan bli riktigt roligt race. Ja Hamilton kanske blåser om alla framför och tar en lätt vinst men det kubde man tro på Monza också men så blev det inte. Är inte så säker på att Lewis hade vunnit där även om inte han kraschat.

Hur som helst så blir det ju väldigt spännande vilka som tar de andra platserna på pallen. Hur långt upp kommer Max och Bottas och hur mycket kommer Bottas försöka hålla upp Max.

Håller med om att det är tråkigt med så mycket team orders men det äe ju knappast bara Merc som sysslar med det. Jag är rätt säker på att Norris hade vunnit Monza om inte McLaren bett honom inte köra om Ricciardo t.ex.

Sen är det inte lite konstigt hur vansinnigt mycket långsammare Perez är en Verstappen? Är Max väldigt snabb i en medioker bil eller är Perez långsam i en snabb bil? Det är väldigt tydligt att Red Bull använder Perez för att testa strategier och inställningar för Max men det borde inte spela så stor roll. Bottas har ju samma roll i Merc och han är ju i princip lika snabb som Hamilton på ett varv.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Sen är det inte lite konstigt hur vansinnigt mycket långsammare Perez är en Verstappen? Är Max väldigt snabb i en medioker bil eller är Perez långsam i en snabb bil? Det är väldigt tydligt att Red Bull använder Perez för att testa strategier och inställningar för Max men det borde inte spela så stor roll. Bottas har ju samma roll i Merc och han är ju i princip lika snabb som Hamilton på ett varv.

Verstappen har ju en ganska annorlunda körstil mot de flesta andra förare då han tenderar att bromsa tidigare än andra för att få mer fart genom kurvan och bättre utgång. Perez tenderar att bromsa väldigt sent vilket jag antar inte bilen är byggd för utan man har gjort den för Max körstil, en stil som han inte verkar dela med så många andra förare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Enligt weather.com kan det bli regn under loppet. Loppet börjar 15 (3pm) lokal tid, skrolla fram på prognosmenyn längst ner. Observera att banan ligger långt söder om staden, söder om flygplatsen (AER).
https://weather.com/weather/radar/interactive/l/159a7963fde69...

Edit: Accuweather visar ingenting liknande på sin radar men ger prognosen "Rather cloudy with a couple of showers; rain is not expected to cancel outdoor events".

Det börjar klockan 14.00 så du inte missar halva

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Det börjar klockan 14.00 så du inte missar halva

"Loppet börjar 15 (3pm) lokal tid", dvs 14 svensk tid.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Det börjar klockan 14.00 så du inte missar halva

Japp, förtydligade inlägget.