LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Prisjakt listar alltså 4(!) olika modeller av LG OLED55C1, något förvirrande. Alla har samma pris förutom C17:

LG OLED55C1
LG OLED55C15
LG OLED55C16
LG OLED55C17

Förstår att det är samma TV-modell och kanske skiljer vilket fot / färg de har. Har försökt googla mig till vad skillnaden kan vara men inte hittat jättemycket förutom detta:

C14 has a black back (Verkar ej finns i Sverige eller om det är C1 utan tillägg?)
C15 has a white back
C16 WISA speaker support
C17 ?

https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/lg-2021-oleds-c...

Någon annan som har koll?

Skrivet av ddeemmpp:

Dum fråga kanske men vad är det för skillnad på alla LG OLED55C1 modeller som finns på prisjakt?
LG OLED55C11
LG OLED55C12
LG OLED55C14
LG OLED55C15
LG OLED55C16
Priset skiljer sig väldigt mycket men hittar inget speciellt på jämföringen.

Hej,

Frågan har varit uppe förut i tråden så jag besvarar den själv

Det är väldigt små eller inga skillnader och den största anledningen verkar vara att försvåra prismatchningar och förvirra konsumenter. 👎

Det kan även förekomma ytterst små designskillnader, till exempel på "foten" etc.

Länkar även ett inlägg från @Laxpudding där han utvecklar lite mer:
#19217491

Permalänk
Medlem

Är det någon markant skillnad på 2021 modeller av LG OLED vs förra årets? Kan man hitta förra årets TV någonstans för ett avsevärt billigare pris?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lallo:

Är det någon markant skillnad på 2021 modeller av LG OLED vs förra årets? Kan man hitta förra årets TV någonstans för ett avsevärt billigare pris?

Det är inget markant skillnad. LG har gjort gradvisa förbättringar i flera år. 2021-modellerna har högre färgprecision (åtminstone C1 och G1) och Evo-panelen i G1-modellerna är något ljusstarkare.

2020-modellerna hittar du i första bästa butik som säljer TV. Förutsatt att de fortfarande finns kvar vill säga. De börjar sälja slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inget markant skillnad. LG har gjort gradvisa förbättringar i flera år. 2021-modellerna har högre färgprecision (åtminstone C1 och G1) och Evo-panelen i G1-modellerna är något ljusstarkare.

2020-modellerna hittar du i första bästa butik som säljer TV. Förutsatt att de fortfarande finns kvar vill säga. De börjar sälja slut.

Tack Laxpudding för svaret!
Ni som är insatta i TV-världen bättre än jag, väntar någon stor uppdatering framöver som man kanske ska hålla sig till om man inte måste ha en TV just nu? Som jag förstår nu så stödjer 2020 och 2021 modeller 120hz, HDMI 2.1, G-sync osv?

Jag tänkte nämligen köpa en PS5 snart men inte heller så att det finns något spel där ute som jag absolut måste ha just nu utan jag var mest sugen på att spela lite spel jag missat från PS4 eran i deras uppdaterade 4k versioner. Så ifall något väntar runt hörnet så kan jag hålla ut.

Vad är smartast då, att leta en 2020-modell i butik eller vänta på en 2021 modell vid black friday? När på året skall man köpa en TV? Såg att min vän köpte en QLED förra black friday som då var rabatterad ca 5000kr. Dock så var den redan det ett par månader INNAN black friday (innan de höjde igen innan black friday enligt prisjakt?) och idag kostar TVn han köpte för 18000kr bara 11000kr.

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Tack Laxpudding för svaret!
Ni som är insatta i TV-världen bättre än jag, väntar någon stor uppdatering framöver som man kanske ska hålla sig till om man inte måste ha en TV just nu? Som jag förstår nu så stödjer 2020 och 2021 modeller 120hz, HDMI 2.1, G-sync osv?

Jag tänkte nämligen köpa en PS5 snart men inte heller så att det finns något spel där ute som jag absolut måste ha just nu utan jag var mest sugen på att spela lite spel jag missat från PS4 eran i deras uppdaterade 4k versioner. Så ifall något väntar runt hörnet så kan jag hålla ut.

Vad är smartast då, att leta en 2020-modell i butik eller vänta på en 2021 modell vid black friday? När på året skall man köpa en TV? Såg att min vän köpte en QLED förra black friday som då var rabatterad ca 5000kr. Dock så var den redan det ett par månader INNAN black friday (innan de höjde igen innan black friday enligt prisjakt?) och idag kostar TVn han köpte för 18000kr bara 11000kr.

Några tips?

Det bästa är att köpa förra årets modell precis då de nya kommer in i lager - förutsatt att ingen ny banbrytande teknik uppstått då. Man kunde t.ex få en LG OLED 77" CX för 25 000 mot slutet av utförsäljningen. Ett SINNESSJUKT bra pris imo. Detsamma gällde ju även de mindre modellerna. Nu är den tiden mer eller mindre över dock! Från juni-augusti brukar va bästa tiden.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag fick tag i en LG OLEDC12la 55" för 13300 kr av computersalg, som det ser ut skickas den från Polen eller Tyskland. Hur i hela världen kan det skilja nästan 7000 kr i pris från svenska marknaden till en annan inom EU?

Det är dyrare med en 48" gentemot en 55".. hjärnblödning...

Några dagar efter jag beställde tv:n från computersalg hoppade samma produkt med samma artikelnummer till 16 tusen. Antingen har jag haft en jävla tur och det var något sjuk kampanj i Tyskland, Polen eller så vette jag fan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Jag fick tag i en LG OLEDC12la 55" för 13300 kr av computersalg, som det ser ut skickas den från Polen eller Tyskland. Hur i hela världen kan det skilja nästan 7000 kr i pris från svenska marknaden till en annan inom EU?

Det är dyrare med en 48" gentemot en 55".. hjärnblödning...

Några dagar efter jag beställde tv:n från computersalg hoppade samma produkt med samma artikelnummer till 16 tusen. Antingen har jag haft en jävla tur och det var något sjuk kampanj i Tyskland, Polen eller så vette jag fan...

Jag gjorde samma sak. Men efter att den gick upp i pris droppade den igen, så den går återigen att köpa för 13 300 kr https://www.computersalg.se/i/7248017/lg-oled55c12la-55-diago...

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Jag gjorde samma sak. Men efter att den gick upp i pris droppade den igen, så den går återigen att köpa för 13 300 kr https://www.computersalg.se/i/7248017/lg-oled55c12la-55-diago...

Åh fan! Aa det är sjuka priser.
Har du fått din ännu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Det bästa är att köpa förra årets modell precis då de nya kommer in i lager - förutsatt att ingen ny banbrytande teknik uppstått då. Man kunde t.ex få en LG OLED 77" CX för 25 000 mot slutet av utförsäljningen. Ett SINNESSJUKT bra pris imo. Detsamma gällde ju även de mindre modellerna. Nu är den tiden mer eller mindre över dock! Från juni-augusti brukar va bästa tiden.

Så nu är jag ...körd?
Hittar inga OLED CX i lager om man ska lita på prisjakt. Kan det vara så att det står i butiker ändå?
Vad gör man nu annars? Väntar på black friday? Känns ju som C1 modellen i princip är lika bra som CX men bara dyrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lallo:

Så nu är jag ...körd?
Hittar inga OLED CX i lager om man ska lita på prisjakt. Kan det vara så att det står i butiker ändå?
Vad gör man nu annars? Väntar på black friday? Känns ju som C1 modellen i princip är lika bra som CX men bara dyrare...

"Körd" låter som ett hårt ord men vi befinner oss just nu i skarven mellan att 2020-modellerna i princip är slut och BF som är början på i min mening rätt och rimliga nivåer på priserna för 2021-modellerna.

Trist såklart om man har ett omedelbart behov av TV, då får man nog bita i kulan och brösta kostnaden om man inte skulle ha turen att springa på ett ex. till bra pris online eller i butik.

Sedan har vi under året sett att priserna varit som allra lägst under vårvintern men även sommaren. Att C1 77" kommer kosta 25k med start redan BF är rent önsketänkande då den ligger på 45k nu vilket dock är ett betydligt lägre utgångspris vs 2020 (CX 77 gick för 40k på BF 2020) så kanske kan vi få se C1 77" för mellan 30-35k redan under BF. Den som lever får se...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Åh fan! Aa det är sjuka priser.
Har du fått din ännu?

Nej, de beräknar leverans till tisdag den 21:a, din då?

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Nej, de beräknar leverans till tisdag den 21:a, din då?

Jasså! Samma datum för mig! Väntar ivrigt...

Permalänk

Ni som köpt LG A1, är ni nöjda? såg att det är bra reor i helgen på den (igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Ni som köpt LG A1, är ni nöjda? såg att det är bra reor i helgen på den (igen).

Jag är galet nöjd. Gick dock från en trött lcd. Men jag tycker även hela smartsystemet är riktigt bra på LG.

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Ni som köpt LG A1, är ni nöjda? såg att det är bra reor i helgen på den (igen).

Skrivet av ingenjören:

Jag är galet nöjd. Gick dock från en trött lcd. Men jag tycker även hela smartsystemet är riktigt bra på LG.

Är så galet nära att beställa 48" A1 och sätta i sovrummet.. min problem är det här:
Men den där funktionen som B1 har..och då kan jag ju ta C1. Nej men vad hände nu?? Nu blev TVn dubbelt så dyr 🤣

Nej men övertala mig nu att 48" A1 för 7k är perfekt för att ersätta en gammal trött 40" FullHD LCD. För att titta på nån serie eller spela på min Series S innan läggdags

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är så galet nära att beställa 48" A1 och sätta i sovrummet.. min problem är det här:
Men den där funktionen som B1 har..och då kan jag ju ta C1. Nej men vad hände nu?? Nu blev TVn dubbelt så dyr 🤣

Nej men övertala mig nu att 48" A1 för 7k är perfekt för att ersätta en gammal trött 40" FullHD LCD. För att titta på nån serie eller spela på min Series S innan läggdags

Om du inte är en hardcore gamer som vill spela i 4k 120hz så räcker LG A1 gott och väl och du kommer vara mer än nöjd.
Rent bildmässigt är A1 och C1 snarlika. C1 är snäppet vassare inom HDR för film och gaming och når högre ljusstyrka än A1:an.

Om du kan köpa en A1 för 7000 kr så kommer du ha en tv som är bättre än alla andra med hästlängder inom den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Är så galet nära att beställa 48" A1 och sätta i sovrummet.. min problem är det här:
Men den där funktionen som B1 har..och då kan jag ju ta C1. Nej men vad hände nu?? Nu blev TVn dubbelt så dyr 🤣

Nej men övertala mig nu att 48" A1 för 7k är perfekt för att ersätta en gammal trött 40" FullHD LCD. För att titta på nån serie eller spela på min Series S innan läggdags

Jag säger bara, lev lite. Gissar att du inte har tokljust i sovrummet. Därmed kommer även HDR vara njutbart på A1

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Om du inte är en hardcore gamer som vill spela i 4k 120hz så räcker LG A1 gott och väl och du kommer vara mer än nöjd.
Rent bildmässigt är A1 och C1 snarlika. C1 är snäppet vassare inom HDR för film och gaming och når högre ljusstyrka än A1:an.

Om du kan köpa en A1 för 7000 kr så kommer du ha en tv som är bättre än alla andra med hästlängder inom den prisklassen.

I sovrummet sker ingen hardcore gaming, mer slapp gaming innan jag ska sova, har redan en tv med 120hz där de andra konsolerna står. I sovrummet finns ju som sagt Series S och där kommer jag ju aldrig komma upp i 4k 120hz ändå

Skrivet av ingenjören:

Jag säger bara, lev lite. Gissar att du inte har tokljust i sovrummet. Därmed kommer även HDR vara njutbart på A1

Jo då, sovrummet är mörkt lev lite? Har precis köpt ett kök och fakturan från snickaren har inte kommit än.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

I sovrummet sker ingen hardcore gaming, mer slapp gaming innan jag ska sova, har redan en tv med 120hz där de andra konsolerna står. I sovrummet finns ju som sagt Series S och där kommer jag ju aldrig komma upp i 4k 120hz ändå

Jo då, sovrummet är mörkt lev lite? Har precis köpt ett kök och fakturan från snickaren har inte kommit än.

Då blir mitt nästa tips, spara pengarna och släng ut tvn från sovrummet. Titta kan du väl göra på andra tvn? Du ska väl ändå bara sova i sovrummet (nåja) 🥱

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

I sovrummet sker ingen hardcore gaming, mer slapp gaming innan jag ska sova, har redan en tv med 120hz där de andra konsolerna står. I sovrummet finns ju som sagt Series S och där kommer jag ju aldrig komma upp i 4k 120hz ändå

Jo då, sovrummet är mörkt lev lite? Har precis köpt ett kök och fakturan från snickaren har inte kommit än.

Skrivet av ingenjören:

Då blir mitt nästa tips, spara pengarna och släng ut tvn från sovrummet. Titta kan du väl göra på andra tvn? Du ska väl ändå bara sova i sovrummet (nåja) 🥱

Jag instämmer, om du vill spara pengar så bör du verkligen inte köpa oled till sovrummet, för ganska snart efter kommer allt annat än oled vara värdelöst och du kommer vilja ha en oled till dina andra konsoler också 🙂✌️

Permalänk
Medlem

Så skillnaden mellan A1 och B1 är egentligen 4k 60hz vs 4k 120 + g-sync?
Jag tänker mig att i princip inga nya spel på konsol kommer gå i mer än 30 eller 60 fps på 4k?
Kopplar jag datorn till tvn så är det ju runt 60 fps som jag kanske hamnar på i 4k med mitt 3070 gtx.
Och då kan man låsa fps till 60 för att minska att det går upp och ner och därmed undvika screen tearing i högsta möjliga mån?

Spelar inte competetive spel på konsol endast dator så funderar på om 120hz verkligen är värt det.
Någon som köpt en sådan TV som tkr att dem har haft användning för det?

Permalänk
Medlem

Hur kommer de sig att gradient handling verkar bättre på B1 än C1 enligt Rtings? https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

C1 får 8.4 medan B1 får 9.3. Visst, processorerna skiljer sig åt, men A1, som har samma processor som B1, får 7.9.

Kan sample variation vara en faktor här? Det verkar konstigt att den billigaste B1:an skulle vara bättre på det.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av JoBBi:

Hur kommer de sig att gradient handling verkar bättre på B1 än C1 enligt Rtings? https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

C1 får 8.4 medan B1 får 9.3. Visst, processorerna skiljer sig åt, men A1, som har samma processor som B1, får 7.9.

Kan sample variation vara en faktor här? Det verkar konstigt att den billigaste B1:an skulle vara bättre på det.

Stämmer – stora variationer mellan LG:s exemplar på hur gråskalor och posterisering ser ut. Är man intresserad av att säkra en viss kvalitetsnivå kring detta är det Sony eller Panasonic man ska välja. Säkrast kvalitet är då Pro-versionerna av Sonys modeller (FDW-modellerna) där varje exemplar är individuellt kompenserat och kontrollerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Hur kommer de sig att gradient handling verkar bättre på B1 än C1 enligt Rtings? https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-b1-oled-vs-lg-c1-o...

C1 får 8.4 medan B1 får 9.3. Visst, processorerna skiljer sig åt, men A1, som har samma processor som B1, får 7.9.

Kan sample variation vara en faktor här? Det verkar konstigt att den billigaste B1:an skulle vara bättre på det.

Skrivet av Laxpudding:

Stämmer – stora variationer mellan LG:s exemplar på hur gråskalor och posterisering ser ut. Är man intresserad av att säkra en viss kvalitetsnivå kring detta är det Sony eller Panasonic man ska välja. Säkrast kvalitet är då Pro-versionerna av Sonys modeller (FDW-modellerna) där varje exemplar är individuellt kompenserat och kontrollerat.

Det kan verkligen skilja mellan TV till TV. Mycket går att åtgärda genom att kalibrera apparaterna men det är ju såklart mycket enklare med ett bra utgångsobjekt.

Ett exempel på detta, detta är två olika 77 CX apparater där panelen är inställd i "grundläge" (dvs nollad LUT och Gamma 2.2) och i princip samma ljusstyrka:

Grafen visar punkter på gråskalan och hur mycket crosstalk från respektive färg som finns på respektive punkt. Helst ska de färgade strecken följa den vita linjen så nära och jämnt som möjligt. Genom att minska kontrasten och öka färgerna går det att balansera bort detta, i praktiken kan man säga att vi minskar mängden ljus från vita subpixeln och ökar mängden ljus från de färgade.

Resultatet:

Detta gör att den efterföljande kalibreringen med 3DLUT behöver göra mindre våld på signalen eftersom panelen fungerar bättre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer – stora variationer mellan LG:s exemplar på hur gråskalor och posterisering ser ut. Är man intresserad av att säkra en viss kvalitetsnivå kring detta är det Sony eller Panasonic man ska välja. Säkrast kvalitet är då Pro-versionerna av Sonys modeller (FDW-modellerna) där varje exemplar är individuellt kompenserat och kontrollerat.

Tack. Det är intressant att veta att det kan variera så mycket mellan exemplar av samma modell, och att det inte är just modellen som sådan som är dålig. Det framgår inte av Rtings test. Men att den har så fruktansvärt dålig färgrepresentation "pre-calibration" (jämfört med B1:an) kanske skapar problem med gradienthanteringen...

Upplever jag problem med den C1:a jag beställt kanske jag ska testa en Sony A80J. Någon FWD blir det dock inte, den ska ta sig genom småbarnsåren och åtminstone en framtida flytt, så inget superdyrt just nu.

Skrivet av Calle:

Det kan verkligen skilja mellan TV till TV. Mycket går att åtgärda genom att kalibrera apparaterna men det är ju såklart mycket enklare med ett bra utgångsobjekt.

Ett exempel på detta, detta är två olika 77 CX apparater där panelen är inställd i "grundläge" (dvs nollad LUT och Gamma 2.2) och i princip samma ljusstyrka:
https://i.imgur.com/WbNaaXD.png

Grafen visar punkter på gråskalan och hur mycket crosstalk från respektive färg som finns på respektive punkt. Helst ska de färgade strecken följa den vita linjen så nära och jämnt som möjligt. Genom att minska kontrasten och öka färgerna går det att balansera bort detta, i praktiken kan man säga att vi minskar mängden ljus från vita subpixeln och ökar mängden ljus från de färgade.

Resultatet:
https://i.imgur.com/YTz6h7S.png

Detta gör att den efterföljande kalibreringen med 3DLUT behöver göra mindre våld på signalen eftersom panelen fungerar bättre.

Tack, det var upplysande. Bekräftar också att det är rätt galet av Rtings att de inte skriver i testerna att dålig färghantering kan bero på variation mellan exemplar.

Det gäller att ha tur. Men egentligen är jag inte så petig, så länge jag inte har döda pixlar blir jag nog nöjd.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Jag är lite kluven kring mitt kommande OLED-köp.
Har köpt en ny lägenhet och kommer behöva sitta rätt långt ifrån TVn. Vilket gör att jag har börjat snegla på 77" istället för 65".
Jag har sett till min förvåning att årets 77tums modeller av sorten G och C startar ca 20k lägre i pris än förra årets modeller. Har LG skapat ett nytt sätt kring hur de skär ut paneler som gör att de kan pressa priset på större paneler?
Lanseringspriset gör mig extremt nyfiken på hur lågt de kommer lägga sig runt Black Friday/julrean.
C1 startar på 45k och G1 på 55k. Känns dock som att risken är rätt stor att rean inte är lika bra i år pga av de ökade fraktkostnaderna som uppstått när det kommer till kontainerfartygen. Är det någon med insyn i fraktbranschen som kan sia kring om rean blir sämre detta år än tidigare år?

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Markusas:

Har OLED skapat ett nytt sätt kring hur de skär ut paneler som gör att de kan pressa priset på större paneler?

"OLED" är inte en egen entitet. Men ja, LG Displays som tillverkar OLED-panelerna i TV-apparaterna har sedan ett tag nya fabrikslinjer i Kina för ökad tillverkningskapacitet.

Att fraktkostnaderna ökat enormt vet vi. Det har sedan ett tag tillbaka varnats från flera håll om sämre reamöjligheter i branschen. Behövs ingen särskild insyn för att inse detta, utan det räcker med att följa nyheterna generellt.

Så svaret är som det alltid varit: Vad exakt en viss apparat kommer kosta på BF? Ja, det vet vi först på BF. Och vi vet sedan länge att de här sista månaderna och veckorna innan reaperioden är den period som alltid varit den sämsta för att köpa årets nyaste TV sett ur prissynpunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

"OLED" är inte en egen entitet. Men ja, LG Displays som tillverkar OLED-panelerna i TV-apparaterna har sedan ett tag nya fabrikslinjer i Kina för ökad tillverkningskapacitet.

Att fraktkostnaderna ökat enormt vet vi. Det har sedan ett tag tillbaka varnats från flera håll om sämre reamöjligheter i branschen. Behövs ingen särskild insyn för att inse detta, utan det räcker med att följa nyheterna generellt.

Så svaret är som det alltid varit: Vad exakt en viss apparat kommer kosta på BF? Ja, det vet vi först på BF. Och vi vet sedan länge att de här sista månaderna och veckorna innan reaperioden är den period som alltid varit den sämsta för att köpa årets nyaste TV sett ur prissynpunkt.

Menade LG Displays Men så var det som jag misstänkte.
Får helt enkelt se hur rean är ut när den dyker upp helt enkelt. Alternativt titta på min nuvarande 55" tills priserna dalat.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Nej, de beräknar leverans till tisdag den 21:a, din då?

Har du fått sin tv levererad? Är du isf nöjd?

Jag fick min igår och herre jävlar vad nöjd jag är 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eliok89:

Har du fått sin tv levererad? Är du isf nöjd?

Jag fick min igår och herre jävlar vad nöjd jag är 😁

Vad kul!

Jag fick min idag. Tänkte först att det kanske var en factory refurbished eftersom den var så billig, och banden runt kartongen satt lite löst, och verkade inte så breda som de borde vara. Alla tillbehör var dock inplastade, allt såg helt nytt ut och alla sladdar var perfekt ihopbundna. Lite skrap på skyddsplasten på panelen bara, men det ser väldigt ytligt ut. Såg ett par avsnitt av The Expanse och bilden är helt fantastisk! Sen gjorde jag ett test för att identifiera döda pixlar. Jag hittade en död röd subpixel, ganska centralt på höger sida.

Den B1 jag returnerade hade 3-4 döda subpixlar i olika färger (varav en pixel troligen helt död) så en enda död röd pixel är ju inte lika allvarligt, och borde väl vid normal användning inte synas.

Vad säger ni i tråden, ska jag behålla den?

Edit: kanske det går att få igång subpixeln? Jag var hört om allt från att massera den till att köra vissa videor som kan få igång det.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!