Permalänk
Skrivet av Crazy Ferret:

Allt ... Det enda som är likt är att det är gurka från början. Den är färsksaltad, utan ättika eller socker, d.v.s. saltad, inte inlagd. Går bra att göra på egen hand också, bara att googla fram något recept på färsksaltad gurka och testa.

Släng i en gurka i en fryspåse (helst skalad hel)ihop med en skvätt vatten och typ salt efter behag och en dillkrona låt ligga och dra försluten i påsen i kylen i minst 24h.

ta ut smaka inte tillräckligt salt in i kylen igen i 24h med lite extra salt för lite dill i med mer.

teoretiskt sett går det troligen även slänga i hela gurkan i en glasburk med lämpligt saltad saltlag men brukar köra fryspåse funkar kanon går även köra med skalet kvar men tar extra liggtid isf för att den ska dra åt sig saltet ordentligt.

när du smakat dig fram till din första lagom salta gurka kan du ta måtten på hur mycket salt osv du använde och sen klona fram fler perfekta saltgurkor ingen direkt vetenskap att göra en saltgurka och ungefär som att koka kräftor fast kokandet är inget krav.

50% östgötte 50% Smålänning (fick halva dialekten iaf och lider av extremt fall av Småskötska)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Brukar göra på lite olika sätt.

En av favoriterna är relativt grovt malen Entrecote och flankstek(lite knepigare att hålla 80/20 men brukar bli ungefär), mycket smak och saftigt då bägge bitar innehåller en hel del fett. Annars Högrev blandat med något magrare kött.

Gärna smashburger på kolgrillen, medium stekt.

Ett bra bröd, lite karamelliserad lök, en något hetare bbq sås(gärna någon med cayennepeppar istället för chilli) och en bra ost, ibland använder jag någon mögelost.
Skippar saltgurkan, tomat och annat krafs på mina burgare.

och så klart en IPA till det.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Släng i en gurka i en fryspåse (helst skalad hel)ihop med en skvätt vatten och typ salt efter behag och en dillkrona låt ligga och dra försluten i påsen i kylen i minst 24h.

ta ut smaka inte tillräckligt salt in i kylen igen i 24h med lite extra salt för lite dill i med mer.

teoretiskt sett går det troligen även slänga i hela gurkan i en glasburk med lämpligt saltad saltlag men brukar köra fryspåse funkar kanon går även köra med skalet kvar men tar extra liggtid isf för att den ska dra åt sig saltet ordentligt.

när du smakat dig fram till din första lagom salta gurka kan du ta måtten på hur mycket salt osv du använde och sen klona fram fler perfekta saltgurkor ingen direkt vetenskap att göra en saltgurka och ungefär som att koka kräftor fast kokandet är inget krav.

50% östgötte 50% Smålänning (fick halva dialekten iaf och lider av extremt fall av Småskötska)

Jag har ett mycket effektivare recept som tyvärr bara fungerar regionalt ...
1) Ta på dig skor, eventuellt jacka om det är skitväder.
2) Gå 100 meter till ICA och sök upp grönsaksavdelningen.
3) Plocka åt dig saltgurkan och betala på vägen ut ur butiken.
4) Gå hem och skiva upp fanskapet (om du köpt hela) eller använd en gaffel för att plocka upp de färdiga skivorna ur hinken (om skivad).

Skämt åsido, jag brukar endast köpa större mängder på sommaren, annars är det mest enstaka infall, och då har jag inte lust att vänta ens 24 timmar på att gurkfan ska bli ätklar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Bra kött är viktigt, som folk redan noterat. Men om högrev inte finns att tillgå, så kan jag faktiskt busa lite och blanda en biff med lite mörk öl och dijonsenap i. I brist på bra kött får man göra vad man kan för att piffa till det lite.

Jag har inte haft stekt ägg i en burgare jag gjort hemma, men ett gammalt biljardhak i Ängelholm hade för många år sen nån slags megaburgare med bacon, ägg och chips i. Sanslöst jäkla gott, då.

Menar du Galore som låg i källaren under Rönnekliniken? Där spenderade man mycket håltimmar under skoltiden.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Lego Master
Skrivet av rwxr:

Menar du Galore som låg i källaren under Rönnekliniken? Där spenderade man mycket håltimmar under skoltiden.

Oh yes indeed, ser. Lite sunkigt var det allt, men jädrar vilken burgare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag gillar dom hamburgare jag tycker om & inga andra, exempelvis tyckar jag på Harrys samt Orvars korvars hamburgare.. Sen kan det dyka upp andra & tycker jag om den så gillar jag den med!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Favoriten just nu är brödbotten, sriracha, kött smörstekta kantareller blandade med mozzarella, rödvinskaramelliserad lök, brödtopp. Man kan lägga till gurka eller bacon eller avokado om man vill. Men detta grundpussel till en höstburgare är grym.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Jag är förtjust i att köra smashburger-stilen med bra kött, och stekt i talg.
Sällan jag har motivation att göra eget bröd, men de bröden man kan köpa på ICA är alla bra på olika sätt- det klassiska vita lite torra brödet blir bra om man grillar det lite. Briochebrödet brukar jag toasta lite så det inte är så segt.

Gul lök stekt i tunna ringar tills den blir redigt söt, även det i talg. Har inget emot bacon på burgare men brukar inte bry mig om det när jag lagar själv. Bifftomat, grönsallad, hamburgerdressing (har säkert favoriter men min hjärna är sådan att jag vill prova något nytt varje gång) ketchup och johnnys senap. Dressing på både under och översida. Mitt behov av att testa nya saker gäller även ost- maasdam är en favorit men det händer i princip aldrig att jag stor vid ostdisken och kan förmå mig att köpa samma ost som jag just ätit slut på så blir vad det blir

För övrigt- bästa burgaren jag ätit som inte var i USA hittills är på The Border: Burgers vs Burritos på söder. Det var deras burgare som motiverade mig att börja försöka klura ut burgarkonsten på egen hand. Inte vart där på ett tag, men deras smoky dressing som man kan ta vid salladen är också delikat.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Har ätit en del burgare runt om i Stockholm, finns mycket bra ställen i city och ute i förorterna som fått mig att börja göra mina egna.

Brukar göra en ostburgare utan krusiduller, potatobuns från Korvbrödsbagaren, osten brukar vara Icas cheddar eller Lidls färdigskivade cheddar (den är underskattad) sen kör jag min egna dressing, Hellmanns majo, stänk på lite svartpeppar och en bra klick yellow eller grovstark senap och eventuellt bacon beroende på humör.

Permalänk
Medlem

Hamnade en gång i den knepiga situationen att jag var utan vettiga hamburgersåser hemma när jag höll på att fixa burgare..
det enda jag i princip hittade var mangoraja, så improviserade med att köra bostongurka med mangoraja ovanpå i burgaren... vart nästan en uppenbarelse när man tog de första tuggorna.
Kan starkt rekommendera att testa den kombinationen på valfri burgare, istället för annan dressing.

Permalänk
Snusfri

Var längesedan nu men brukar göra min egna "Juicy Lucy".
250 gram köttfärs som delas upp i 2st bollar som smashas.
Krydda med lite salt pch peppar på båda puckarna, ta en skiva hamburgeost samt riven cheddar och lägg på ena pucken.
Lägg sedan den andra ovanpå och nyp ihop längs kanterna, stek/grilla och servera i bröd med sallad 2 skivor hamburgeost samt några klickar salsa.

Mycket god.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Inte min burgare men 2112 i Göteborg, deras 666, number of the beast är fan den bästa burgaren jag ätit! Riktigt bra mat där.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk

Jag har gärna ett stekt ägg (ej vändstekt) på min

Annars när jag inte gör själv! Så brukar vi försöka beta av Burgerdudes topplista https://www.burgerdudes.se/ Och deras topplista med Sveriges 100 godaste hamburgare https://www.burgerdudes.se/sveriges-basta-burgare-2021/

Är även en av 18.000 medlemmar hos tunnbrödrullens vänner på facebook, och betar av de bästa ställena där med Det roligaste är att både fru och barn, också tycker det är kul/smarrigt och alltid följer med

Permalänk

Har man aldrig mölat i sig en burgare på Lasse så borde man inte få kalla sig göteborgare, i min mening. Hett tips till alla utomsocknes som kommer hit.

Gör jag dem själv så maler jag köttet själv, grovt. Enbart högrev går bra, gärna med lite fett på, men blir bättre om man kan knö ner lite bringa också. Tillbehör brukar variera efter tycke och smak, men karamelliserat sidfläsk är nästintill standardutrustning på en KentKnutte Special. Bröd har jag gjort själv några gånger men det är ett jävla meck så brukar bara köra nån brioche som får steka lite i köttpannan efter burgarna är klara.

Visa signatur

| Ryzen 5 5600x | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | Gigabyte RTX 3060ti |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Västerbottenostcreme är något jag helhjärtat kan rekommendera på burgare.
Det, lite picklad rödlök eller silverlök, och bra kött bara. Less is more.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Hmm. Jag gör olika beroende på humör.
Standard så köper jag högrev samt entrecote och maler 50/50. Ibland smashas denna och ibland grillas vanliga puckar.
Är det fest (bjudning) så köper jag någon waguy från kötthallen som är på erbjudande och maler och smashar.
När nöden inte hae någon lag så kan det hända att jag köper vanlig nötfärs, men då bakar jag ofast in smör i pucken innan jag slänger den på grillen.

Bröd är det andra viktigaste, Garants Brioche eller hemmabakat. Annars får det vara.

Typ av ost beroende på humör.
Rå lök eller stekt eller karamelliserad beroende på humör.
Någon grönsak. Ibland.
Dressing är sällan, blir oftast bara lite hellmans mayo.

Sällan blir man galen, men det händer.. då är det ädelost och annanas på burgaren, oftast i samband med vanlig nötfärs

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

En vanlig hamburgerbiff av nötfärs med en bit roquefort papillon i mitten. Satans god smak och extra saftig insida👍

Permalänk
Medlem

Har bara en åsikt i ämnet.

Hamburgare skall ha en träpinne i mitten och ätas med kniv och gaffel!

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag har svårt att se bättre tillbehör i burgaren än chilli, ost och bacon.

Som alternativ varvar jag en del med picklad lök, tomat och tryffelmajjo.

Under sommaren har jag kört en del burgare med fläskfärs, bacon, karamelliserad lök och stekta äpplen med kanel - som en skånsk burgarvariant. Ja plus majjo (igen - aningen enformigt kanske ).

https://i.imgur.com/vfMsSn2.jpeg

Men ja, chilli, ost och bacon (och kanske baconmajjo) är vinnare.

Det jag tycker är svårt är att få tag i tillräckligt bra bröd. Och även kött alltså. Nöjer mig med max bröd eller nå färdiggjort brioche-bröd från brödhyllan för att det är enkelt att få tag i. Har inte hittat riktigt rätt på brödvalet.
Och när det kommer till kött så behöver man antingen en bra slaktare - eller mala själv. Och av bekvämlighetsskäl blir det sällan av heller. Blir färdig köttfärs från butikskedjorna. Den är inte dålig eller så. Men nog märks det när man fått tag i köttfärs ämnad för ändamålet.

Så jag har två frågor.
Hur gör ni med brödet?
Och vilket kött är bäst?

Fan Söderbäck, om min fru lämnar mig vill du gifta dig med mig då? Den burgaren vill jag ha!

Permalänk
Skrivet av svolter:

Har bara en åsikt i ämnet.

Hamburgare skall ha en träpinne i mitten och ätas med kniv och gaffel!

ä men va fan! Då är det ju en maträtt, som vilken annan! En hamburgare, skall alltid ätas med händerna!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mauk:

Fan Söderbäck, om min fru lämnar mig vill du gifta dig med mig då? Den burgaren vill jag ha!

🍔 All kärlek 😁

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag gillar tillbehören curry(majonnäs) och bacon!! Sådant där Briochebröd är jag inte förtjust i.. på tok för sött.

En gång i tiden fanns det en kedja som hette Clock och de gjorde sjukt goda curryburgare..

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Intressant sak som inte jag tänkt avsevärt på som jag såg av resultatet i denna (något odrägliga) video:

Stack-order!

Hur gör ni och varför?

Permalänk

Tillbehören i mina burgare är inte alltför innovativa: sallad, saltgurka, karamelliserad lök, barbequesås, cheddar.

Det som gör hela grejen för mig är dock att använda hembakade bröd. Efter många års experiment har jag kommit fram till följande recept som jag gillar:

260 g vetemjöl special
18 g socker
4 g salt
19 g smör
120 g vatten
25 g mjölk
8 g jäst
½ ägg, vispat
sesamfrön

Blanda jäst och socker. Värm smöret till 37 grader och tillsätt vatten och mjölk. Värm upp degspadet igen till 37 grader och häll i jästbunken.

Tillsätt under omrörning mjöl, salt och ägg. Degen ska vara ganska kladdig. Bearbeta degen i 10 minuter.

Jäs i 1,5 timmar. Dela degen i fyra till sex delar, och platta ut dem till kakor på ett bakplåtspapper. Låt jäsa till dubbel storlek, ca 1,5 timme.

Pensla med vatten och strö över sesamfrön. Låt torka lite och kör dem i ugnen i 200 grader ca 12 minuter.

Då ena dottern är glutenintolerant gör jag även en glutenfri variant åt henne med följande recept:

160 g glutenfritt mjöl (Lailas blå)
0,5 msk fiberhusk
18 g socker
4 g salt
38 g smör
120 g vatten
25 g mjölk
12,5 g jäst
½ ägg, vispat
sesamfrön

Visa signatur

Ockhams rakkniv går utmärkt att tillämpa även på datorproblem: när du hör hovar, tänker du inte "zebra".

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Hej allihopa!

En tidigare tråd kapades för att diskutera om Max, McDonalds eller Burger King hade den bästa burgaren.
Det finns redan en tråd om Max, så vi skippar det käbblet.

Men! Något både godare och roligare är ju att göra hamburgarna själv! Nyligen köpte jag en stekplatta i gjutjärn och därefter har burgarintaget ökat rejält.

Jag är 100% en smashburgarperson. Och föredrar ganska sparsamt med tillbehör. En eller två köttpuckar, ost på varje puck, hemmagjord dressing på båda bröden, stekt lök och jag är nöjd.

Exempel:
https://i.imgur.com/7yDKHx4.jpeg

Om någon missat vad smashburgare är:

Alltså att jag gör som bollar av antingen malen högrev eller bara nötfärs(nöd bryter lag! ) som jag sedan slänger in i kylen tills att de ska användas.

Vid tillagning drar jag bara igång en stekpanna på hög värme, lägger i köttbollen och pressar ned den med hjälp av bakplåtspapper, stekspade och typ ett glas eller något. Pressar och pressar så den blir så tunn som möjligt = så mycket stekyta som möjligt! När den är nedpressad kryddar jag med salt och peppar och låter den ligga i någon minut.

Sen när det är dags att vändas så för att behålla så mycket stekyta som möjligt kan burgaren behövas skrapas upp med stekspaden och därefter flippa tillbaka den. På med ost direkt så den hinner smälta.

Efter ytterligare någon minut är den klar och läggs direkt på ett färdigladdat bröd!

Dold text

Vilken är din favoritburgare? Vilka pålägg? Kanske till och med vilka tillbehör!? Skriv av era hamburgartankar här.

Jag har alltid velat göra smashburgare, har du bra recept att dela med dig?
Apropå pålägg är jag väldigt enkel. american cheese och karameliserad lök. Tomatskivan är inte min grej om den inte är jättetunn.
Tomatskal som kilar fast sig mellan tänderna är ingen hit!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk

Den här tråden drog iväg....har inte läst alla inlägg så förlåt om det jag nu skriver redan är omhändertaget.

JAG finhackar ALLTID ett paket bacon och blandar ner i färsen (oftast nötfärs). Det bidrar till en riktigt bra sälta samt att det även håller ihop burgaren ordentligt när fettet från baconet smälter och allierar sig med färsen. Lägg endast till svartpeppar och eventuellt lite extra salt (baconet bidrar till saltet).

Sen är ju tillbehören efter vad man gillar, men picklad rödlök och saltgurka funkar för mig.

Kör på!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag har alltid velat göra smashburgare, har du bra recept att dela med dig?
Apropå pålägg är jag väldigt enkel. american cheese och karameliserad lök. Tomatskivan är inte min grej om den inte är jättetunn.
Tomatskal som kilar fast sig mellan tänderna är ingen hit!

Högkvalitativt kött, rulla till boll, fräs på hög värme, krossa/smash med en oljad tallrik i pannan. Salt, peppar. Busenkelt.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Kan dela med mig av några enkla knep för godare burgare.

1. Gör din egna grillolja med "smoked water". Sen när du väger upp din köttfärs, häll lite av din grillolja över köttet och knåda sen ihop din burgare. Smaken från grilloljan sugs upp av köttet och du får ett mycket godare kött.

2. Bröden skall stekas i äkta smör, rikligt med smör. Stek tills en gyllenbrun färg. På detta sätt slipper du torra tråkiga bröd.

Sen några saker jag alltid använder till mina burgare är ett antal skivor av Lidl's chiliost samt en massa bacon. Grillad majskolv som tillbehör är också alltid gott.

Permalänk
Medlem

Två smashade puckar (högrev såklart). Precis när dom börjar bli klara så kletar du på amerikansk senap på ena och lägger en cheddarostskiva på. Sen lägger du andra pucken ovanpå så osten smälter.

Sen rostar du brödet i pannan, typ brioche eller frisco. Lägg på puckarna på nedersta brödet så köttsaften sätter smak där direkt. På toppen slänger du på vanlig picklad/egen inlagd gurka och karanelliserad gul-lök och toppbrödet.

Kanon, saftig burgare och alla smaker gifter sig som rom och cola i munnen

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frazeur:

Jag är riktigt avis på er som bor i Stockholm. Ni har ju Flippin' Burgers i centrum. Bästa hamburgarna som finns. Dom säljer dessutom en hamburgerbok med vilken man kan göra sjukt bra hamburgare hemma. Huvudsaken är ett gott bröd och en bra biff.

Biffen ska vara nötkött med minst 30 % fett. Smashmetoden är bäst. Inget extra fett i gjutjärnspannan behövs.

En god hemlagad hamburgersås/-majonnäs är enkelt bäst.

Vad exakt man vill ha i burgaren är ju ganska långt smaksak, men bröd, biff (en, annors bli beef-to-bun ratio fel, detta är viktigt), färsk tomat, färsk sallad, sås/majonnäs och cheddarost.

Sist och slutligen är ju en hamburgare en smaksak (bokstavligen, hehe) så huruvida man vill ha bacon, ägg, lök i olika former, saltgurka och andra inlagda saker etc. är ganska långt upp till en själv. Men det viktiga är fortfarande bra malet kött med hög fettprocent och ett bra bröd. Vill man ha icke-inlagda grönsaker etc. så se till att de är färska!

För mig så fungerar det bra runt 24%+, annars så håller jag med om det mesta, speciellt beef-to-bun ratio. För mig behövs inte mycket tillbehör alls egentligen när man får till "biffen" som den ska.

Skrivet av snajk:

Jag gillar inte smash-burgare så mycket, blir lite torrare än vad jag föredrar.

Om det blir torrt så antar jag att du inte har tillräckligt hög fettprocent i färsen. De jag käkat har varit saftiga och fina.

------------

Stammis på Mister York i Kalmar, sjukt goda burgare. https://www.burgerdudes.se/sweden/kalmar/mister-york/

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....