2st m2-diskar samtidigt

Permalänk
Medlem

2st m2-diskar samtidigt

Hej! Har lite funderingar kring detta och är tacksam för svar. De flesta moderkort har 2st m2 platser, förutom vissa moderkort som har 3st platser. Mina frågor är..

Generellt, funkar detta utan problem med 2st m2-diskar? Tanken är att ha en systemdisk och en disk för spel osv.

Samtidigt om jag förstått rätt, så följer bara en heatsink med på moderkortet. Jag vet inte varför, när det finns 2st platser men bara en heatsink. Det går säkert att köpa en till, men jag vet inte om alla heatsink och alla dess olika märken funkar universellt med alla moderkort.

Även har varje moderkort enbart en plats med gränssnittet PCIE4 och de övriga PCIE och frågan lyder då, vilka hastigheter klarar PCIE, samt PCIE4? Vore dumt så klart att skaffa en disk som har väldigt hög skriv- och läshastighet men begränsas av gränssnittet för just den platsen och då tänker jag på PCIE.

Permalänk
Moderator
Moderator

Det finns inget generellt svar utan det beror på moderkort och dess styrkrets. Vissa moderkort stryper hastigheten till en eller flera andra PCIe-portar, andra stänger av två SATA-portar, ytterligare andra kan hantera två NVMe SSD utan några andra begränsningar.

Kylfläns, återigen, beror på moderkort och är inte nödvändigtvis någonting man behöver beroende på placering av portarna och övriga komponenter.

M.2-disk är för övrigt lite fel att säga. M.2 är en formfaktor och diskarna kan nyttja SATA eller PCIe.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det finns inget generellt svar utan det beror på moderkort och dess styrkrets. Vissa moderkort stryper hastigheten till en eller flera andra PCIe-portar, andra stänger av två SATA-portar, ytterligare andra kan hantera två NVMe SSD utan några andra begränsningar.

Oj... Hur får man ta del av denna information så att jag vet, vad jag ska leta efter och söka? Ladda ner bruksanvisningen för varje moderkort?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rhez:

Oj... Hur får man ta del av denna information så att jag vet, vad jag ska leta efter och söka? Ladda ner bruksanvisningen för varje moderkort?

Mellan tummen och pekfingret beror det på vilken styrkrets moderkortet har. De dyrare och senare tillkommna styrkretsarna har fler banor PCIe att tillgå vilket bland annat kan användas för att undvika strypa andra komponenter, men moderkortstillverkarna kan nyttja dessa banor lite olika så det enda säkra sättet är att kika på specifikationerna för respektive moderkort.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhez:

Oj... Hur får man ta del av denna information så att jag vet, vad jag ska leta efter och söka? Ladda ner bruksanvisningen för varje moderkort?

Tyvärr...ja. I slutändan iallfall.
Om man ser till B550 som exempel där det är tydligast så finns 8st 3.0 pcie lanes till diskar och mycket annat som delar på en 4x till cpun. Utöver den m.2 platsen som är direktkopplad till cpun så skiljer det hur moderkort hanterad bandbredden på chipset (där de andra m.2 då skulle sitta).

På de flesta Asus brädor kan man då i teorin köra en från en pcie adapter till m.2 och en i m.2 som sitter vid chipset.
MSI å andra sidan har lagt mer bandbredd på usb c och annat så visst det finns en m.2 plats som är användbar från chipset....men inte om man har något i 4x sloten.
Asrock ibland låser sina mer så man alltid får bandbredd på deras m.2...men då ofta 2 lanes istället för 4, även om man inte har något annat som delar chipset bandbredd.
AMD x570 har mycket mer bandbredd till chipset så där kan man då trycka in fler m.2 lättare (men de absolut billigaste kanske inte satt portar för fler m.2 eller valt 16x eller 4x slots istället.
Intel baserade verkar dela bandbredd anorlunda även om den är begränsad så det låser inte av funktioner på samma sett om man sätter något i någon specifik port, men begränsningen är där.

Om du har något moderkort du tycker är intressant så ställ frågan så kan det lättare hjälpas.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Om du har något moderkort du tycker är intressant så ställ frågan så kan det lättare hjälpas.

Tack så otroligt mycket....

Har tänkt på två olika moderkort, båda från Asus.

https://www.inet.se/produkt/1903481/asus-rog-strix-b560-f-gam...
https://www.inet.se/produkt/1903488/asus-prime-b560-plus

WIFI, är inget måste, men det övre förstnämnda kortet känns helt klart bättre, därav det högre priset också.
Dock har jag ingen aning om något är bättre anpassat av dessa moderkort för att kunna hantera 2st M2-diskar (även om det var fel att säga så).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rhez:

Tack så otroligt mycket....

Har tänkt på två olika moderkort, båda från Asus.

https://www.inet.se/produkt/1903481/asus-rog-strix-b560-f-gam...
https://www.inet.se/produkt/1903488/asus-prime-b560-plus

WIFI, är inget måste, men det övre förstnämnda kortet känns helt klart bättre, därav det högre priset också.
Dock har jag ingen aning om något är bättre anpassat av dessa moderkort för att kunna hantera 2st M2-diskar (även om det var fel att säga så).

Prime brädan kan köra en från cpun (med 11 gen cpu) och en m.2 ssd från chipset (så två totalt) men det stänger av en sata port om det är en sata baserad m.2 disk

Rog strix brädan kan köra en från cpun och två från chipset. Där den ena på chipset inte har några asterisker, den andra från chipset stänger av den nedersta 16x slotten om disken kört nvme (pcie baserad), kör den sata stänger den av en sata port likt prime brädan men kan till skillnad från prime även stödja m.2 baserade diskar.
Men du får fortfarande kolla manualen när du installerar för att sätta i rätt port, speciellt om det är en sata baserad m.2 för det kan det bara sitta 1st på båda brädorna medans det är mer fritt med nvme baserade.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Prime brädan kan köra en från cpun (med 11 gen cpu) och en m.2 ssd från chipset (så två totalt) men det stänger av en sata port om det är en sata baserad m.2 disk

Rog strix brädan kan köra en från cpun och två från chipset. Där den ena på chipset inte har några asterisker, den andra från chipset stänger av den nedersta 16x slotten om disken kört nvme (pcie baserad), kör den sata stänger den av en sata port likt prime brädan men kan till skillnad från prime även stödja m.2 baserade diskar.
Men du får fortfarande kolla manualen när du installerar för att sätta i rätt port, speciellt om det är en sata baserad m.2 för det kan det bara sitta 1st på båda brädorna medans det är mer fritt med nvme baserade.

Tack så mycket. Jag behöver inte vara insyltat i just dessa moderkort, så kom gärna med rekommendationer. Kortfattat om jag förstått detta rätt, så funkar det bättre med 2st nvme baserade m2 diskar?

Tanken är att hitta någon nvme-disk som klarar mellan 4000-5000 MB/s, på PCIE4, och en annan som klarar 2000-3000 MB/s på PCIE om det är möjligt. Har som sagt inte alltför mycket koll och frågor därför om hjälp Hoppas att jag inte varit helt otydlig.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Rhez:

Tanken är att hitta någon nvme-disk som klarar mellan 4000-5000 MB/s, på PCIE4, och en annan som klarar 2000-3000 MB/s på PCIE om det är möjligt.

Tänk på att detta är teoretiska hastigheter som praktiskt sällan har någon relevans (om man inte vet med sig att man konstant skyfflar mycket data), då det är andra faktorer som håller tillbaka prestandan. Detta kan förändras när DirectStorage väl finns tillgängligt i speltitlar, men där är vi inte än på ett tag.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hjälpsam

De övre platsen brukar drivas av CPU:n och vara snabbare, brukar också vara den som saknar kylfläns, märkligt nog.
Köpte en lös kylfläns till min.
Snabbare NVMe, brukar också gå varmare, jävligt nog.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Hej! Då jag tycker det här med "Lanes" är lite knepigt lånar jag tråden till en liknande fråga.

Planerar att byta ut mina nuvarande diskar till två st. m.2 NVMe. Kommer jag kunna använda dessa och ett grafikkort på ett Asus Strix Z370-E utan att prestandan på någon av dem påverkas?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vviikkttoorr:

Hej! Då jag tycker det här med "Lanes" är lite knepigt lånar jag tråden till en liknande fråga.

Planerar att byta ut mina nuvarande diskar till två st. m.2 NVMe. Kommer jag kunna använda dessa och ett grafikkort på ett Asus Strix Z370-E utan att prestandan på någon av dem påverkas?

Tacksam för svar!

M2_1 i pcie mode är fine, full fart. Med m.2 sata disk så snor den sata port 1
M2_2 i pcie (stödjer bara pcie) men snor sata port 5 och 6.
Så två m.2 i som kör nvme i m.2 platserna är fine, ha bara koll var du sätter potentiella sata diskar. Sitter de i port 2 till 4 så spelar det ingen roll

Sen kan man via en adapter få in 2 pcie 4x diskar till ur den andra x16 porten men då delar de ner grafikkortet till 8x.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

M2_1 i pcie mode är fine, full fart. Med m.2 sata disk så snor den sata port 1
M2_2 i pcie (stödjer bara pcie) men snor sata port 5 och 6.
Så två m.2 i som kör nvme i m.2 platserna är fine, ha bara koll var du sätter potentiella sata diskar. Sitter de i port 2 till 4 så spelar det ingen roll

Sen kan man via en adapter få in 2 pcie 4x diskar till ur den andra x16 porten men då delar de ner grafikkortet till 8x.

Tack så mycket för bra info!