2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ph4st:

Hur pass bra uppgradering är en 65" B1 från en 55" C7? Mest intresserad av att byta upp mig pga storleken och hdmi 2.1 och 120hz vid upplösning över 1080p. Hur är resterande delar? Gör jag ett dåligt byte att gå från en C modell till en B modell med svagare processor, eller är B1 ändå bättre än min äldre C7 processor?

Undrar främst pga den går att få tag i för 13 900 kr nu vilket är nästan samma jag gav för min C7 2018.

Alpha-Processorn ändras för varje generation och för varje generation slår det igenom i funktionsutbudet. B1 kommer att ha en del uppskalningsfinesser runt "AI" som din C7 inte hade. Men det är inte säkert det har någon betydelse för dig i praktiken om du ändå matar främst kvalitetsmaterial som 4K och spel.

Spelen förstås märks skillnad om du har spelriggen som täcker det B1 svarar mot.

Den största skillnaden kommer vara det uppenbara att du går från 55 till 65 tum. I fråga om bildkvalitet kommer det finnas lite mer finputs och raffinemang med B1 jämfört med C7. Överlag något bättre bild men så pass att det kanske inte märks för dig i praktiken. Men det kan du nog bara svara själv på.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har idag en Samsung 55MU8005 och jag funderar starkt på att köpa en QE65Q90T. Kommer det vara stor skillnad på bildkvalitén? Behöver nämligen övertyga mig själv att det är värt med en ny TV redan nu
Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alpha-Processorn ändras för varje generation och för varje generation slår det igenom i funktionsutbudet. B1 kommer att ha en del uppskalningsfinesser runt "AI" som din C7 inte hade. Men det är inte säkert det har någon betydelse för dig i praktiken om du ändå matar främst kvalitetsmaterial som 4K och spel.

Spelen förstås märks skillnad om du har spelriggen som täcker det B1 svarar mot.

Den största skillnaden kommer vara det uppenbara att du går från 55 till 65 tum. I fråga om bildkvalitet kommer det finnas lite mer finputs och raffinemang med B1 jämfört med C7. Överlag något bättre bild men så pass att det kanske inte märks för dig i praktiken. Men det kan du nog bara svara själv på.

Hej Laxpudding!
Börjar vankas tv köp här också. Vet inte om det tagits upp tidigare, kommer du göra någon guide eller liknande för detta år?
Eller är denna guide fortfarande bra för inköp runt black friday i år?
Sett att du inte jobbar aktivt med det längre men tänkte höra mig för!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antze:

Hej Laxpudding!
Börjar vankas tv köp här också. Vet inte om det tagits upp tidigare, kommer du göra någon guide eller liknande för detta år?
Eller är denna guide fortfarande bra för inköp runt black friday i år?
Sett att du inte jobbar aktivt med det längre men tänkte höra mig för!

Inte mycket som händer från år till år.

Samsung fortsätter försämra sitt utbud, bara "90"-serien är ok (om den har VA-skärm, skiljer från region till region).
Sony: Samma utbud som förra året, bara H som bytts till J
LG: OLED har blivit betydligt billigare pga ännu en öppnad fabriken för paneler. Bildkvalite som innan i princip.

BF brukar vara första gången som årets TV är värda att köpa, annars försök fånga en av 2020-års modeller som säljer slut nu. I år finns det dock ett stort "om", Covid i kinesiska hamnar och chipfabriker i Asien gör att affärer kan stå väldigt tomma till jul så frågan är hur bred BF blir i år.

Permalänk
Medlem

Hej,
Har suttit och spanat in denna pjäs: Philips 55OLED705. Men inte ser den inte i listan som Laxpudding skrivit... är det något att ha tror ni? Några röda flagg?
Letar också en tv för under 10 000, har Philips sen tidigare och gillar skarpt ambilight. Ska även lira PS5 på den är tanken, kanske inte uppfyller alla krav, men close enough!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antze:

Hej,
Har suttit och spanat in denna pjäs: Philips 55OLED705. Men inte ser den inte i listan som Laxpudding skrivit... är det något att ha tror ni? Några röda flagg?
Letar också en tv för under 10 000, har Philips sen tidigare och gillar skarpt ambilight. Ska även lira PS5 på den är tanken, kanske inte uppfyller alla krav, men close enough!

Jag har haft den i månad ungefär. Jag är jättenöjd. Den saknar ju hdmi 2.1 så den saknar ju allt vad det medför, VRR och 4k@120 bland annat. Jag hade en Philips FHD lcd med 2-sidig ambilight från 2015 innan och det är ju skillnad att kunna kräma på 4k och dolby vision på det. Det enda jag stör mig lite på är att den knäpper en del när den är igång.

Nu finns det väl risk att du/jag kommer få höra att man är dum om man inte köper en tv med hdmi 2.1. Jag bryr mig inte, jag kan spela på ett xbox/ps5 jag med;)

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Antze:

Hej,
Har suttit och spanat in denna pjäs: Philips 55OLED705. Men inte ser den inte i listan som Laxpudding skrivit... är det något att ha tror ni? Några röda flagg?
Letar också en tv för under 10 000, har Philips sen tidigare och gillar skarpt ambilight. Ska även lira PS5 på den är tanken, kanske inte uppfyller alla krav, men close enough!

Skrivet av Creutz:

Jag har haft den i månad ungefär. Jag är jättenöjd. Den saknar ju hdmi 2.1 så den saknar ju allt vad det medför, VRR och 4k@120 bland annat. Jag hade en Philips FHD lcd med 2-sidig ambilight från 2015 innan och det är ju skillnad att kunna kräma på 4k och dolby vision på det. Det enda jag stör mig lite på är att den knäpper en del när den är igång.

Nu finns det väl risk att du/jag kommer få höra att man är dum om man inte köper en tv med hdmi 2.1. Jag bryr mig inte, jag kan spela på ett xbox/ps5 jag med;)

Samma här, köpte storebror 55OLED935. Jättenöjd med TVn fram till i måndags när panelen plötsligt blev helt full med horisontella linjer. Har kontaktat Philips support och de behandlar mitt ärende just nu. Har via google kommit fram till att problemet även kan uppstå på LGs OLED-modeller som använder samma panel, och att det inte är jättevanligt.

Jag skulle inte tveka att köpa 705:an, du kommer säkert bli nöjd. Ambilight är fantastiskt för oss som gillar det, speciellt i spel!

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Bildexpert 📺

Philips OLED705 finns inte med i denna lista eller artikel helt enkelt därför att det är en 2021-modell. Ifall den följer Philips tidigare mönster är det en carry-over 2020-produkt – därav att den heter 705 – när 2021-modellerna har siffran 6 på slutet. På pappret verkar det i stort sett som att Philips OLED705 är en fortsatt tillverkning av den modell som är OLED805 i 2020-utbudet. Så den har Android TV snarare än Philips egna Saphi-system som utmärkte 754-modellen i 2020-utbudet.

Det som 705 saknar och 706 och 806 istället erbjuder är Philips nyare bildchip ("AI" blah-blah) och HDMI 2.1-funktioner som FRL, VRR och eARC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Creutz:

Jag har haft den i månad ungefär. Jag är jättenöjd. Den saknar ju hdmi 2.1 så den saknar ju allt vad det medför, VRR och 4k@120 bland annat. Jag hade en Philips FHD lcd med 2-sidig ambilight från 2015 innan och det är ju skillnad att kunna kräma på 4k och dolby vision på det. Det enda jag stör mig lite på är att den knäpper en del när den är igång.

Nu finns det väl risk att du/jag kommer få höra att man är dum om man inte köper en tv med hdmi 2.1. Jag bryr mig inte, jag kan spela på ett xbox/ps5 jag med;)

Skrivet av klirre:

Samma här, köpte storebror 55OLED935. Jättenöjd med TVn fram till i måndags när panelen plötsligt blev helt full med horisontella linjer. Har kontaktat Philips support och de behandlar mitt ärende just nu. Har via google kommit fram till att problemet även kan uppstå på LGs OLED-modeller som använder samma panel, och att det inte är jättevanligt.

Jag skulle inte tveka att köpa 705:an, du kommer säkert bli nöjd. Ambilight är fantastiskt för oss som gillar det, speciellt i spel!

Skrivet av Laxpudding:

Philips OLED705 finns inte med i denna lista eller artikel helt enkelt därför att det är en 2021-modell. Ifall den följer Philips tidigare mönster är det en carry-over 2020-produkt – därav att den heter 705 – när 2021-modellerna har siffran 6 på slutet. På pappret verkar det i stort sett som att Philips OLED705 är en fortsatt tillverkning av den modell som är OLED805 i 2020-utbudet. Så den har Android TV snarare än Philips egna Saphi-system som utmärkte 754-modellen i 2020-utbudet.

Det som 705 saknar och 706 och 806 istället erbjuder är Philips nyare bildchip ("AI" blah-blah) och HDMI 2.1-funktioner som FRL, VRR och eARC.

Hej,

Tack så mycket för hjälpen! Går från en Full HD 42" tv från 2014, så jag borde bli nöjd i vilket fall. Förstår att jag missar HDMI 2.1 men som jag såg Laxpudding skriva någon annan stans är väl 4K OLED, 60 att föredra än 1080P 120 HZ (om jag har formuleringarna rätt i mun).

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Antze:

Tack så mycket för hjälpen! Går från en Full HD 42" tv från 2014, så jag borde bli nöjd i vilket fall. Förstår att jag missar HDMI 2.1 men som jag såg Laxpudding skriva någon annan stans är väl 4K OLED, 60 att föredra än 1080P 120 HZ (om jag har formuleringarna rätt i mun).

Riktigt så enkelt är det inte. 4K/60 och 1080p/120 svara mot olika behov för de som spelar.

Permalänk
Medlem

Halloj @laxpudding Vet du om det kommer komma upp någon liknande guide för 2021 antingen här på swec eller på någon annan sida? Är otroligt intresserad av att höra hur Samsungs 2021-modeller placerar sig (toppklass/mellanklass osv.). Har hört lite blandat om dessa och att bland annat de relativt dyra QN85A och QN90A har en medioker IPS-panel i vissa regioner och en bättre VA-panel i andra regioner (vet inte hur det är i Sverige). Har du någon uppfattning om dessa tv-apparater och var de skulle placera sig samt vilka man bör undvika och om Neo Qled ens är något att ha?

Visa signatur

Fractal Design Torrent Compact RGB | ASUS GeForce RTX 3080 Ti 12GB TUF GAMING | ASUS ROG Strix B560-F GAMING | Intel Core i5-11600K | Noctua NH-D15S Chromax | Corsair RM850X 850W v2 | CableMod PRO ModMesh | Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB | Intel 660P Series 1TB M.2 NVMe | Samsung Odyssey G7 32" | Keychron Q5 custom mechanical keyboard | Logitech G502 Lightspeed | Logitech MX Master 3 | Logitech G733 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marre610:

Halloj @laxpudding Vet du om det kommer komma upp någon liknande guide för 2021 antingen här på swec eller på någon annan sida? Är otroligt intresserad av att höra hur Samsungs 2021-modeller placerar sig (toppklass/mellanklass osv.). Har hört lite blandat om dessa och att bland annat de relativt dyra QN85A och QN90A har en medioker IPS-panel i vissa regioner och en bättre VA-panel i andra regioner (vet inte hur det är i Sverige). Har du någon uppfattning om dessa tv-apparater och var de skulle placera sig samt vilka man bör undvika och om Neo Qled ens är något att ha?

Det kommer med största sannolikhet en guide över det aktuella utbudet senare. Fast då i en mer spel- och PC-fokuserad variant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marre610:

Halloj @laxpudding Vet du om det kommer komma upp någon liknande guide för 2021 antingen här på swec eller på någon annan sida? Är otroligt intresserad av att höra hur Samsungs 2021-modeller placerar sig (toppklass/mellanklass osv.). Har hört lite blandat om dessa och att bland annat de relativt dyra QN85A och QN90A har en medioker IPS-panel i vissa regioner och en bättre VA-panel i andra regioner (vet inte hur det är i Sverige). Har du någon uppfattning om dessa tv-apparater och var de skulle placera sig samt vilka man bör undvika och om Neo Qled ens är något att ha?

Du har reddit och AVForums för guider.

AVForums: https://www.avforums.com/forums/what-is-the-best-tv-for-you.3...
Guiden för 2021/22 lär dyka upp ett par veckor innan Black Friday. För formatet så se guiden för förra generationen: https://www.avforums.com/threads/new-my-best-value-tvs-2020-2...

Reddit: https://www.reddit.com/r/HTBuyingGuides/comments/myhiyx/europ...

Det mesta under QN9x (där x > 0) är IPS. QN95 är en toppmodell och vinner åtminstone tester på pappret. Sedan är frågan om man gillar Sony verkliga färger eller Samsungs "stil".

Här är vilka modeller som har vilken skärm. (ADS "=" IPS)

https://imgbb.com/whbmPLh

Permalänk
Relik 📜

Det var som tusan!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bra Sony! Gör det minsta nödvändiga 18 månader senare. Bättre sent än aldrig, men snälla någon.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Permalänk
Snusfri

Har i dagsläget en Samsung Q6F 65" QLED från 2018 och kikar på en uppgradering som inte är allt för dyr.
Är LG 2021 75" 75NANO756PA ett vettigt val?

Vill gå upp i storlek och det är rätt bra pris på den.

Kommer inte spela något på den, utan kommer kolla på media via min Nvidia Shield Pro (Viaplay, Amazon Prime, Kodi).
Har även en LG SK9Y Soundbar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av THB:

Har i dagsläget en Samsung Q6F 65" QLED från 2016 och kikar på en uppgradering som inte är allt för dyr.
Är LG 2021 75" 75NANO756PA ett vettigt val?

Vill gå upp i storlek och det är rätt bra pris på den.

Kommer inte spela något på den, utan kommer kolla på media via min Nvidia Shield Pro (Viaplay, Amazon Prime, Kodi).
Har även en LG SK9Y Soundbar.

Ruskig nedgradering i bildkvalitet. Du bör titta mot Nano9-modellerna för att motsvara det som Q6F en gång gav. Eller Samsungs Q80T från 2020-utbudet för att ligga steget över det du har. Ifall det är Q6F-modellen från 2018 du tänker på. 2016 hette Samsungmodellerna KS-någonting och liknande och "QLED"-greppet kom året efter.

Q6F är en bra modell och har ändå Local dimming och jämförelse hög ljusstyrka i området mot 5–600 nits. Nano7 är allra enklast möjliga modell med LG:s egna IPS-panel innan det blir budgetträsket och ska tydligen inte ens nå 250 nits i SDR. Precis allt är sämre i fråga om bild.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av THB:

Har i dagsläget en Samsung Q6F 65" QLED från 2018 och kikar på en uppgradering som inte är allt för dyr.
Är LG 2021 75" 75NANO756PA ett vettigt val?

Vill gå upp i storlek och det är rätt bra pris på den.

Kommer inte spela något på den, utan kommer kolla på media via min Nvidia Shield Pro (Viaplay, Amazon Prime, Kodi).
Har även en LG SK9Y Soundbar.

Skrivet av Laxpudding:

Ruskig nedgradering i bildkvalitet. Du bör titta mot Nano9-modellerna för att motsvara det som Q6F en gång gav. Eller Samsungs Q80T från 2020-utbudet för att ligga steget över det du har. Ifall det är Q6F-modellen från 2018 du tänker på. 2016 hette Samsungmodellerna KS-någonting och liknande och "QLED"-greppet kom året efter.

Q6F är en bra modell och har ändå Local dimming och jämförelse hög ljusstyrka i området mot 5–600 nits. Nano7 är allra enklast möjliga modell med LG:s egna IPS-panel innan det blir budgetträsket och ska tydligen inte ens nå 250 nits i SDR. Precis allt är sämre i fråga om bild.

Ett till alternativ är väl XH90 för ~15K, vad jag kan se lite billigare än både Nano9 och Q80T. XH95 i den storleken verkar tyvärr vara i det närmaste borta och väldigt dyr.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Laxpudding:

Ruskig nedgradering i bildkvalitet. Du bör titta mot Nano9-modellerna för att motsvara det som Q6F en gång gav. Eller Samsungs Q80T från 2020-utbudet för att ligga steget över det du har. Ifall det är Q6F-modellen från 2018 du tänker på. 2016 hette Samsungmodellerna KS-någonting och liknande och "QLED"-greppet kom året efter.

Q6F är en bra modell och har ändå Local dimming och jämförelse hög ljusstyrka i området mot 5–600 nits. Nano7 är allra enklast möjliga modell med LG:s egna IPS-panel innan det blir budgetträsket och ska tydligen inte ens nå 250 nits i SDR. Precis allt är sämre i fråga om bild.

Så det är så illa alltså, kan mycket väl stämma att det är en 2018 års modell.

Tog ett snabbt foto på baksidan.

Antar att jag måste öka på budgeten en bit då för inte vill jag gå ner i bildkvalité.

Vad skulle du rekommendera för TV som är bättre, gärna 70" eller större och som skall användas till media och ligger max runt 15000:- i pris?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av THB:

Vad skulle du rekommendera för TV som är bättre, gärna 70" eller större och som skall användas till media och ligger max runt 15000:- i pris?

Har inte alls koll på priserna eftersom de ändras hela tiden. Men kvalitetsnivån går förstås 2020-guiden igenom. Din Q6F motsvarar enklare toppklass så i tidigare inlägg nämnda modeller eller toppklassen från guiden i den mån det finns kvar. Allt annat enklare riskerar bli rätt tydligt nedköp. För 2021-modeller är ju BF typ sju veckor bort eller så. Tål ju att väntas på det tillfället när du ändå sitter på något som fungerar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

TCL X925 8K MiniLed (inte Pro, utan "vanliga"). Vad säger du om den TV:n ?

Hittar väldigt få reviews och den släpptes väl idag tror jag. Bu eller bä?

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av EyeNEye:

@Laxpudding

TCL X925 8K MiniLed (inte Pro, utan "vanliga"). Vad säger du om den TV:n ?

Hittar väldigt få reviews och den släpptes väl idag tror jag. Bu eller bä?

Ingen större aning. Eftersom det är en sprillans TV och ännu inte är testad finns det goda anledningar till att vänta på att någon bekräftar hur den är. Priset lär också vara så högt som det bara kan bli just nu när den dessutom är helt ny.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Av Sony´s 2021 års utbud, vilka motsvarar Sony Bravia KD-65XG9505 eller Sony Bravia KD-65XH9505?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ingen större aning. Eftersom det är en sprillans TV och ännu inte är testad finns det goda anledningar till att vänta på att någon bekräftar hur den är. Priset lär också vara så högt som det bara kan bli just nu när den dessutom är helt ny.

Tack för en trevlig läsning av TCL C825 i Hemmabiotidningen förresten! Jag hade mer eller mindre bestämt mig för en sådan till black friday, med reservering av diverse rea som dyker upp lite här och var. Nu denna veckan har Elis ett väldigt lockande pris på "Sony 65x90j". Jag kommer från en Panasonic TX-50CXC725 (2015) som har börjat på senare tid visa lite väl mycket "clouding" på sidorna som stör mig. Om man som jag då konsumerar en hel del "vanligt digital tv tittande". Inclusive sport i blandad kvalitet men även streaming- netflix/disney+ i 4k. Det känns lite som att Sony'n kommer inte göra mig besviken. Jag har inga planer på att "spela spel, PS5/xbox/dator" på den". Jag sitter i ett vanligt vardagsrum med allt vad det innebär- ..fönster, dagsljus, mörker, nerrullat, upprallat. Inget som jag stört mig på än så länge.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Masen666:

Av Sony´s 2021 års utbud, vilka motsvarar Sony Bravia KD-65XG9505 eller Sony Bravia KD-65XH9505?

Lätt att räkna ut då namnschemat fortsätter om än lite omkastat: X95J

Permalänk

Kommer få sälja min projektor efter många års användning då mitt nya hus inte riktigt passar med projektor.

Börjat kolla lite på TV redan nu. Kan ju inte säga att det var det lättaste precis. Behöver hjälp. Har ingen seriös butik i närheten av vart jag bor.

Tänkt vänta till Black Friday då just tv-apparater sjunker mycket i pris.

Vitt rum med fönster mittemot. Mörkläggning till fönster kommer förmodligen införskaffas om det behövs.

Krav är att den minst är 77" helst 85" och har Dolby Vision och HDR. Kommer inte spela PS5 eller liknande utan kollar sport, film och serier. Mycket Bluray film med Dolby Vision eller HDR. Ljud spelar ingen som helst roll då jag kommer köra externt ljud. Även OS i TV bryr jag mig inte nämnvärt om då jag använder Nvidia Shield.

Max 50 000 men hellre mindre. Som sagt storlek och bild det viktigaste.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ninotramp:

Börjat kolla lite på TV redan nu. Kan ju inte säga att det var det lättaste precis. Behöver hjälp. Har ingen seriös butik i närheten av vart jag bor.

Enkelt! Toppklassen. Inget annat.

HDR har alla TV. Bra HDR finns däremot endast i toppklassen. Dolby Vision finns hos alla toppklassmodeller förutom Samsung.

Bästa reflexfiltren: Toppklassen. Inget filter överlever fönster med dagsljus mittemot. Men toppklassen gör det minst dåligt.

Är du van med och uppskattar projektor är du antagligen inte hyposensitiv för ljus till den grad att du vill stirra in ett solarium. Då är OLED tillräckligt ljusstarkt. 77 och även 83 tum. Landar då på Sony, LG och Philips i den prioritetsordningen för färgkvalitet.

Vill du ha ljusstyrkan med LCD i toppklassen på 85tum: Sony X95J eller tja, ingen annan då Samsung missar Dolby Vision. LG:s Nano9-modeller kan fungera men är i bästa fall "näst bäst" eller steget under toppklass. Vilket också omfattar övriga Sony X9-modeller förutom X95J (eller X95H om du lyckas finna en)

Finns mängder av enklare 85-tummare för lägre priser. Men då är allt verkligen enklare. Sämre reflexfilter, lägre ljusstyrka, enklare bildkvalitet etc.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding
Komplett har för tillfälligt en bra deal på Philips 65PUS9206. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta recensioner på Philips tv överlag på nätet. Du skriver ju i din tv-guide att alla Philips LCD är "mellanklass" men den kostar ju endå närmre 20K. Det jag har svårt att få fram är.. har den Local dimming eller inte? Alternativen jag tittar på är Sony X90J eller TCL C825. Tack för en utmärkt recension i Hemmabiotidningen av TCL tv'n. Jag konsumerar blandat TV tittande. Allt från sunkiga TV6 till Netflix 4k. Jag är ute efter en tv som gör generellt det mesta "bra". Ambilighten i sig är bara en bonus, inget som påverkar köpet.

Jag tror inte på BlackFriday i år pga komponentbrist och container problemen som det är nu. Så är Philips tv'n "bra nog" i jämförelse mot Sony/TCL så ser jag ingen anledning att vänta. Jag köper tv pga storleken. Efter min flytt för 2år sedan så är min Panasonic 50"-CXC725 i minsta laget. Gick från 2m till närmre 4m till tv'n.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av stoltz:

@Laxpudding
Komplett har för tillfälligt en bra deal på Philips 65PUS9206. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta recensioner på Philips tv överlag på nätet. Du skriver ju i din tv-guide att alla Philips LCD är "mellanklass" men den kostar ju endå närmre 20K. Det jag har svårt att få fram är.. har den Local dimming eller inte? Alternativen jag tittar på är Sony X90J eller TCL C825. Tack för en utmärkt recension i Hemmabiotidningen av TCL tv'n. Jag konsumerar blandat TV tittande. Allt från sunkiga TV6 till Netflix 4k. Jag är ute efter en tv som gör generellt det mesta "bra". Ambilighten i sig är bara en bonus, inget som påverkar köpet.

Jag tror inte på BlackFriday i år pga komponentbrist och container problemen som det är nu. Så är Philips tv'n "bra nog" i jämförelse mot Sony/TCL så ser jag ingen anledning att vänta. Jag köper tv pga storleken. Efter min flytt för 2år sedan så är min Panasonic 50"-CXC725 i minsta laget. Gick från 2m till närmre 4m till tv'n.

Philips 9206 är vanlig mellanklass-LCD utan local dimming. Troligtvis 350–400 nits. Du betalar för ljudsystemet och designen (som tar den till 9-serien) HDMI 2.1-funktionerna för 4K/120, VRR och eARC. Samt att den är ny och inte är prispressad ännu. Med tanke på alla förseningar är det många modeller som inte har funnits i butik så länge. Räkna inte med allt för mycket prispress på sådant, utan det är nog våren 2022 som blir bästa tiden för 2021-modellerna för den som vill spara tusenlapparna.

Philips 9506 och 9636 har däremot Mini-LED-baserad local dimming. Vilket syns på priset.