Dreamhack Winter 2021 slår upp portarna – inför vaccinationskrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Av ren nyfikenhet undrar jag när du kommer vara nöjd...? Du säger att du har tagit tre sprutor. Hur känner du inför en fjärde spruta? Femte? Sjätte? Sjunde? Åttonde? Kan du tänka dig att ta en spruta om året resten av livet?

Absolut! Jag tycker inte det är så illa och då vill jag tillägga att jag är spruträtt. Jag hoppas ju dock att det inte ska behövas mer. Men för att det inte ska behövas mer krävs det ju att smittan utrotas annars kommer den bara blossa upp igen när vaccinen börjar tappa verkan.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jag gillar hur moderatorerna tar bort inlägg som är "trams", men samtidigt låter inlägg som beskriver icke-vaccinerade som "drägg", "dåliga människor", "outbildade" (läses som "dum"), och som indirekt önskar död åt dem. Se

Väldigt bra nivå på diskussionen här, gubbar. Fortsätt på denna nivå. Det blir säkert sketa-trevligt!

Det är det där vuxna och ansvarsfulla som många här pratar om. Blir så här varenda gång corona tas upp någonstans. Man får uppenbarligen uppföra sig precis hur man vill så länge man har "rätt" åsikter.

Skrivet av vaedehäfömupp:

Ja, det är rätt tröttsamt. Folk får ha sina starka åsikter om detta. Jag har mina! Men var är andrummet, var är min älskade teknikfokuserade oas.
Förstår att detta är viktiga nyheter för tekniknördar, då jag själv inte slipper in på Dreamhack mera pga. detta.
Men känns ändå malplacerat!

Exakt min poäng. Jag besöker den här siten för att få nyheter om hårdvara. Tyvärr har stället kantats av flera stora skiftningar i fokus och därmed tappat sin charm över åren. Tråkig utveckling. Man kan inte längre bara få vara utan allting ska vara politiskt polariserande och pajkastning.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag har lite svårt att se Jönköping som ett "visst exotiskt land".

Det är samma princip bara att den "exotiska sjukdomen" är här nu och vi har ett problem med den.
Och hur löste vi det i Europa för att utrota vissa sjukdomar som inte finns finns här längre? Vi vaccinera bort dem.

Visst kan man tycka att det aggressivt och kontroversiellt att tvinga fram vaccinering med olika regler och lagar.
Själv tycker jag att vi borde göra vaccinering obligatorisk för alla över 18år som inte har någon medicinsk anledning för att inte ta det. För att fördelarna av vaccinering vida överskrider de fåtal nackdelar som har rapporterats hos vissa fåtal individer.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Mer §1.6/§11 Fimpat.
/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Finns inget lagstöd för att kräva ID för att upprätthålla en åldersgräns.

Jag är ingen jurist, men som jag fattat det hela:

När du köper en biljett för att delta på ett evenemang som enligt ordningslagen klassas som en allmän tillställning så har evenemanget oftast vissa regler för att du ska få komma in eller ens få köpa biljetten. Det blir då ett civilrättsligt avtal mellan dig och arrangören/ägaren. Åldersgräns är en sådan sak som man har rätt att reglera och då behöver man visa en giltig legitimationshandling för att styrka sin ålder. Självklart har man som besökare rätt att inte visa sitt ID och då kan man också bli nekad från att få komma in. Arrangören har laglig rätt att ställa vissa krav som exempelvis åldersgräns, men vissa saker är olagliga, exempelvis blir det diskriminering om man väljer att ha olika åldersgräns baserat på kön.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Jag är rätt säker på att den är listad på imdb som "scifi", inte "dokumentär".
På vilket sätt undertrycker vaccinet dina känslor? Står vaccinerade i drivor på stadens torg och bränner böcker?

Det jag personligen vill ha är ett samhälle där jag inte behöver tänka på om jag kommer bli smittad av nåt livsfarligt när jag går och handlar. Du vet, sådär som det redan är med SAMTLIGA SJUKDOMAR SOM HAR VACCIN I DET ALLMÄNNA VACCINATIONSPROGRAMMET. Men den lilla detaljen kan ju knappast vara relevant.

Där har vi redan nått såpass hög täckning att flockimmuniteten är tillräcklig för att den som inte kan vaccinera sig ändå kan känna sig trygg. För att folk vaccinerar sig utan tjafs. För det ligger i både deras eget, och det allmännas, bästa.

Men nånstans på vägen har vi väl tappat bort den tanken antar jag.

EDIT:
Bra film, för övrigt.

Scifi eller inte. Samma tillvägagångssätt vill ni ha.

Citat:

Det jag personligen vill ha är ett samhälle där jag inte behöver tänka på om jag kommer bli smittad av nåt livsfarligt när jag går och handlar.

Då ska du nog inte gå ut alls faktiskt. För du kan dö av vad som helst. Sånt är livet. Gissar på att du tar alla vacciner som då finns? Jag är inte rädd för att smittas av något som inte är värre än säsongsinfluensan. Bara för det är smittsammare betyder det inte att den är dödligare. Men du får göra som du vill och ta vilka vaccin du vill. Men du ska också respektera dom som valt att vänta eller inte ta det alls. För det verkar du och alla andra ha svårt för tyvärr.

Permalänk
Medlem

Tycker detta ämnet är generellt svårt. Många polariserande röster hörs i debatten och kunskap har aldrig varit enklare att inhämta än nu. Vi leder i en tid där information/propaganda (såväl statlig som annan) sprids med rekordfart och "båda sidor" i denna debatt har goda argument och båda har sämre.
Att vara källkritisk har aldrig varit svårare enligt mig. Förr kunde bara staten säga "detta är bra, gör detta" och människor gjorde det (på gott och ont) då man tog emot den informationen som fanns tillgänglig. Läget är ett helt annat idag.

Jag har full förståelse för alla som väntar med att vaccinera sig på grund av olika orsaker (biverkningar/vaccinets egentliga effektivitet kontra om man är en yngre frisk individ, rädsla t ex) men med det följer ett större ansvar att vara försiktig med sig själv och sina medmänniskor.

Jag har även full förståelse för dom som väljer att vaccinera sig oavsett orsak (rädsla för Covid, riskgrupp, ålder, "piece of mind" etc).

Vad jag inte har full förståelse är människor som väljer att bete sig som svin pg a deras beslut. Detta är ointelligent och oempatiskt. Tror ni verkligen folk vaccinerar sig mer för att ni kallar dom idioter, rövhattar, foliehattar, antivaxxers etc? Det är ett fullt legitimt skäl att avvakta med att ta vaccinet. Vaccin är inte som att ta en tablett c-vitamin och detta är ett oprövat vaccin framställt med ny teknologi. Att inte vara kritisk, eller åtminstone eftertänksam i viss mån till detta faktum blir naivt. Speciellt om du är "ung", frisk och i övrigt försiktig. Detta gör en inte till en konspiratorisk foliehatt.

Denna nya pöbelmentalitet som uppstått av den framtvingade situationen är både tragisk och intressant. Allt är svart eller vitt, lögner blandas med fakta på alla håll och kanter, gråskalor har slutat existera och någon skall minsann få bära hundhuvudet oavsett.

Det är fortfarande frivilligt i Sverige att ta emot mediciner i sin kropp. Oavsett vad vi tycker om detta är det så. Detta bör respekteras. Med det sagt tror jag definitivt vi kommer övervinna denna pandemin oavsett om 100% vaccinerar sig eller inte. Detta då de flesta människor verkar vilja ta vaccinet frivilligt. Gott så!

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Instämmer, men tycker det är fel av dom att ta ut en kostnad på test för dom som av medicinska skäl inte kan vaccinera sig, när det för dom under 16 verkar ingå.

Biljetterna för <16 kostar lämpligt nog ~150 kr mer...

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SellahiR:

Finns inget lagstöd för att kräva ID för att upprätthålla en åldersgräns.

Om du inte visar upp till leg så är du inte välkommen. Hej då! Så får man faktiskt göra.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av anon14781:

Scifi eller inte. Samma tillvägagångssätt vill ni ha.

Då ska du nog inte gå ut alls faktiskt. För du kan dö av vad som helst. Sånt är livet. Gissar på att du tar alla vacciner som då finns? Jag är inte rädd för att smittas av något som inte är värre än säsongsinfluensan. Bara för det är smittsammare betyder det inte att den är dödligare. Men du får göra som du vill och ta vilka vaccin du vill. Men du ska också respektera dom som valt att vänta eller inte ta det alls. För det verkar du och alla andra ha svårt för tyvärr.

Nej, jag har inga konceptuella problem med att folk avstår vaccin (well, jo..). Det jag har svårt för är att folk inte kan acceptera att det i sig blir ett ingrepp på deras egen frihet, eftersom de då utsätter andra för risk genom sin icke-vaccination.
Låt bli att vaccinera dig för allt i världen, men om du förväntar dig att kunna springa runt och slicka på främlingar precis som förr så tycker jag samhället har ett ansvar att tala om för dig att det är en dålig idé. Dvs; utan vaccin kommer du inte kunna delta överallt.

Men på nåt sätt har motståndarna fått för sig att världen inte alls ändrats under deras fötter, och allt SKA vara precis som innan, sjukdom be damned! Tyvärr har världen ändrats, och vi får helt enkelt anpassa oss efter den nya verkligheten. Om vi fortfarande vill vara solidariska mot våra medmänniskor så är det här ett naturligt steg. Precis som det var när smittkoppor var en grej. Eller kikhosta. Eller vilken av de andra sjukdomarna som helst som vi lyckats i stort sett utrota med hjälp av vaccin.

Jag tror vi har haft det för bra, för länge. Folk minns inte längre att det har krävts uppoffringar för att kunna leva tillsammans. Vilda västern är ej som förut.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Vaccin skyddar dig själv och andra. Vaccinet är gratis (för dig personligen).

Nä men vänta lite nu, är det inte skattepengar som betalar detta?

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av Role_Model:

Nä men vänta lite nu, är det inte skattepengar som betalar detta?

Det hade vart dyrare med fler folk på IVA.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Om du inte visar upp till leg så är du inte välkommen. Hej då! Så får man faktiskt göra.

Riktigt så enkelt fungerar inte lagen tyvärr. Jag är intresserad av den lagtext som ger dom rättighet att kräva uppvisande av ID handling för att styrka ålder på en person som ska eller inte inne ha ett vaccinintyg. Kan du inte bidra med den texten så behlver du inte svara mer och ha en fortsatt trevlig kväll

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Bra jobbat Dreamhack. Ansvarsfullt beslut.

Att hålla ett Dreamhack utan vaccinkrav hade troligtvis blivit en smittohärd utan dess like.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Riktigt så enkelt fungerar inte lagen tyvärr. Jag är intresserad av den lagtext som ger dom rättighet att kräva uppvisande av ID handling för att styrka ålder på en person som ska eller inte inne ha ett vaccinintyg. Kan du inte bidra med den texten så behlver du inte svara mer och ha en fortsatt trevlig kväll

Det är inte så lagar fungerar, lagen säger vad som inte är tillåtet eller inom vilka gränser något är tillåtet, den listar inte allt i världen som är tillåtet. Alltså får du visa vilken lag som förbjuder dem från att begära att folk styrker sin ålder i detta fall.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Aja82:

Tycker detta ämnet är generellt svårt. Många polariserande röster hörs i debatten och kunskap har aldrig varit enklare att inhämta än nu. Vi leder i en tid där information/propaganda (såväl statlig som annan) sprids med rekordfart och "båda sidor" i denna debatt har goda argument och båda har sämre.
Att vara källkritisk har aldrig varit svårare enligt mig. Förr kunde bara staten säga "detta är bra, gör detta" och människor gjorde det (på gott och ont) då man tog emot den informationen som fanns tillgänglig. Läget är ett helt annat idag.

Jag har full förståelse för alla som väntar med att vaccinera sig på grund av olika orsaker (biverkningar/vaccinets egentliga effektivitet kontra om man är en yngre frisk individ, rädsla t ex) men med det följer ett större ansvar att vara försiktig med sig själv och sina medmänniskor.

Jag har även full förståelse för dom som väljer att vaccinera sig oavsett orsak (rädsla för Covid, riskgrupp, ålder, "piece of mind" etc).

Vad jag inte har full förståelse är människor som väljer att bete sig som svin pg a deras beslut. Detta är ointelligent och oempatiskt. Tror ni verkligen folk vaccinerar sig mer för att ni kallar dom idioter, rövhattar, foliehattar, antivaxxers etc? Det är ett fullt legitimt skäl att avvakta med att ta vaccinet. Vaccin är inte som att ta en tablett c-vitamin och detta är ett oprövat vaccin framställt med ny teknologi. Att inte vara kritisk, eller åtminstone eftertänksam i viss mån till detta faktum blir naivt. Speciellt om du är "ung", frisk och i övrigt försiktig. Detta gör en inte till en konspiratorisk foliehatt.

Denna nya pöbelmentalitet som uppstått av den framtvingade situationen är både tragisk och intressant. Allt är svart eller vitt, lögner blandas med fakta på alla håll och kanter, gråskalor har slutat existera och någon skall minsann få bära hundhuvudet oavsett.

Det är fortfarande frivilligt i Sverige att ta emot mediciner i sin kropp. Oavsett vad vi tycker om detta är det så. Detta bör respekteras. Med det sagt tror jag definitivt vi kommer övervinna denna pandemin oavsett om 100% vaccinerar sig eller inte. Detta då de flesta människor verkar vilja ta vaccinet frivilligt. Gott så!

Tack för ett sansat och vettigt inlägg!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är inte så lagar fungerar, lagen säger vad som inte är tillåtet eller inom vilka gränser något är tillåtet, den listar inte allt i världen som är tillåtet. Alltså får du visa vilken lag som förbjuder dem från att begära att folk styrker sin ålder i detta fall.

Lagen säger att enbart polisen har rätt att kräva id kort. Så om dom som inte vill visa perqonalen sin id bara går in, vad händer då? Eventuellt olaga intrång kanske om man inte kan uppvisa giltigt coronaintyg? Det är ett lan för tonåringar så det kommer inte bli några problem, men jag finner sånt här intressant.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Riktigt så enkelt fungerar inte lagen tyvärr. Jag är intresserad av den lagtext som ger dom rättighet att kräva uppvisande av ID handling för att styrka ålder på en person som ska eller inte inne ha ett vaccinintyg. Kan du inte bidra med den texten så behlver du inte svara mer och ha en fortsatt trevlig kväll

Det är du som har att visa på den lagtext, eller i vissa fall annan rättskälla, som förbjuder det aktuella förfarandet. Finns det inte sådan är det tillåtet.

Tillägg: Sedan behöver ett sådant krav förstås inte gås tillmötes, men då kan också den tjänst eller annat som kravet var förenat med utebli.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SellahiR:

Lagen säger att enbart polisen har rätt att kräva id kort. Så om dom som inte vill visa perqonalen sin id bara går in, vad händer då? Eventuellt olaga intrång kanske om man inte kan uppvisa giltigt coronaintyg? Det är ett lan för tonåringar så det kommer inte bli några problem, men jag finner sånt här intressant.

Har jag svårt att tro, eller menar du att exempelvis alla krogvakter begår lagbrott?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aja82:

Tycker detta ämnet är generellt svårt. Många polariserande röster hörs i debatten och kunskap har aldrig varit enklare att inhämta än nu. Vi leder i en tid där information/propaganda (såväl statlig som annan) sprids med rekordfart och "båda sidor" i denna debatt har goda argument och båda har sämre.
Att vara källkritisk har aldrig varit svårare enligt mig. Förr kunde bara staten säga "detta är bra, gör detta" och människor gjorde det (på gott och ont) då man tog emot den informationen som fanns tillgänglig. Läget är ett helt annat idag.

Jag har full förståelse för alla som väntar med att vaccinera sig på grund av olika orsaker (biverkningar/vaccinets egentliga effektivitet kontra om man är en yngre frisk individ, rädsla t ex) men med det följer ett större ansvar att vara försiktig med sig själv och sina medmänniskor.

Jag har även full förståelse för dom som väljer att vaccinera sig oavsett orsak (rädsla för Covid, riskgrupp, ålder, "piece of mind" etc).

Vad jag inte har full förståelse är människor som väljer att bete sig som svin pg a deras beslut. Detta är ointelligent och oempatiskt. Tror ni verkligen folk vaccinerar sig mer för att ni kallar dom idioter, rövhattar, foliehattar, antivaxxers etc? Det är ett fullt legitimt skäl att avvakta med att ta vaccinet. Vaccin är inte som att ta en tablett c-vitamin och detta är ett oprövat vaccin framställt med ny teknologi. Att inte vara kritisk, eller åtminstone eftertänksam i viss mån till detta faktum blir naivt. Speciellt om du är "ung", frisk och i övrigt försiktig. Detta gör en inte till en konspiratorisk foliehatt.

Denna nya pöbelmentalitet som uppstått av den framtvingade situationen är både tragisk och intressant. Allt är svart eller vitt, lögner blandas med fakta på alla håll och kanter, gråskalor har slutat existera och någon skall minsann få bära hundhuvudet oavsett.

Det är fortfarande frivilligt i Sverige att ta emot mediciner i sin kropp. Oavsett vad vi tycker om detta är det så. Detta bör respekteras. Med det sagt tror jag definitivt vi kommer övervinna denna pandemin oavsett om 100% vaccinerar sig eller inte. Detta då de flesta människor verkar vilja ta vaccinet frivilligt. Gott så!

Bästa inlägget i hela tråden. Blir copy paste på detta för att sparas till andra sammanhang.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Lagen säger att enbart polisen har rätt att kräva id kort. Så om dom som inte vill visa perqonalen sin id bara går in, vad händer då? Eventuellt olaga intrång kanske om man inte kan uppvisa giltigt coronaintyg? Det är ett lan för tonåringar så det kommer inte bli några problem, men jag finner sånt här intressant.

Okej, så butiker som säljer cigaretter/öl bryter mot lagen? Systembolaget? Dörrvakter till krogen?

Nej du har helt enkelt fel, jag tror den lagen du tänker på är vilka som får stoppa dig på stan och begära att du identifierar dig. Och inte ens polisen får begära det hur som helst. Att begära legitimation för att du skall få köpa något i en privat butik eller få tillträde till privat område är något helt annat. Om du vill fortsätta hävda att det är så får du hänvisa till vilken lag och paragraf du tänker på som reglerar det.

Permalänk
Skrivet av ekhyddan:

Det hade vart dyrare med fler folk på IVA.

Ja, det kostar också pengar. Men betalar gör vi ändå, oavsett om det är för vaccin eller intensivvård. Därför blir det tokigt att säga att det inte kostar något.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Det är inte så lagar fungerar, lagen säger vad som inte är tillåtet eller inom vilka gränser något är tillåtet, den listar inte allt i världen som är tillåtet. Alltså får du visa vilken lag som förbjuder dem från att begära att folk styrker sin ålder i detta fall.

Har ju bara läst JÖKen. Men lagboken var tjock. Killgissningen är avtalslagen/konsumentjänstlagen. Men DH kräver leg för att kolla att man inte köper barnbiljett när man är vuxen. Inte för att kolla om du måste ha ett vaccinationsintyg. Svårare än så är det icke

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SellahiR:

Lagen säger att enbart polisen har rätt att kräva id kort. Så om dom som inte vill visa perqonalen sin id bara går in, vad händer då? Eventuellt olaga intrång kanske om man inte kan uppvisa giltigt coronaintyg? Det är ett lan för tonåringar så det kommer inte bli några problem, men jag finner sånt här intressant.

Vad gör du om du går på Systembolaget och kassören/kassörskan begär legitimation? Säger du nej och så förväntar att du får betala för spriten och sen gå därifrån? Eller tror du att du blir stoppad?

Det du inte förstod med inlägget till dig är att om du vägrar visa leg vid entrén så blir du avvisad därifrån.

Permalänk
Medlem

Jag ser inga större problem med detta, DH är privat så vill de göra detta står det ju dem fritt så länge det framgår i reglerna när man bokar. De stänger ju ute potentiella kunder men å andra sidan kommer en stor del se eventet som säkrare pga det, det är en avvägning de självklart skall få göra. Det är ingen mänsklig rättighet att få gå på event eller LAN så det är ju lätt att undvika om man vill.

Permalänk
Medlem

Mycket bra beslut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det räcker gott att samhället i övrigt kan vägra ge en tillgång till vissa saker. Dreamhack är ju dessutom privat så man kan inte hävda att det är staten som vägrar ge en tillgång.

Jag tycker man är vansinnigt självisk om man inte vaccinerar sig. Men det kommer ju också med uppenbara sociala straff och det duger för mig.

Sociala straff skulle behöva appliceras överallt för att verkligen få effekt, och då menar jag även vårdinrättningar, men eftersom det senare vore groteskt inhumant så är alternativet med vaccinationsobligatorium mycket bättre. De allra flesta vaccinerar sig frivilligt, men det finns alltid en skock som vägrar och riskerar därmed att ställa till det för alla andra med virusmutationer som frodas friskt, och ser dessutom till att pandemin drar ut på tiden helt i onödan.

Jag förespråkar normalt inte tvång, men det finns undantagsfall. Det här är ett skinande exempel, där det inte handlar om något extremt offer man måste göra utan om ett par små* sprutor (såvida man inte har medicinska skäl för att inte kunna göra det.)

* Åtminstone när det gäller Pfizer/Biontech Comirnaty, jag kände ingenting ens och jag är ändå hyfsat spruträdd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Fullt rimligt. Naturligtvis bör det vara frivilligt att vaccinera sig men man kan inte kräva att andra ska behöva lida för den osolidariska hållningen. Tycker man det är fel så står det en fritt att stanna hemma.

På vilket sätt lider andra av att någon är icke vaccinerad?

Jag förstår inte. De icke vaccinerade bör väl vara rädda att kola. Det angår ju inte den säkra sidan, och med tonläget som råder i samhället så vore de vara glada för idioterna personerna som inte vaccinerar sig?

Tonen // Dino - Moderator
Visa signatur

ϟ AMD Ryssen 5900X64 GB DDR4 2080 TI NVMe SSD 500GB + 1TB ϟ
Former q-net master with power of twenty +N and 100 +M ...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av calvinclown:

På vilket sätt lider andra av att någon är icke vaccinerad?

Jag förstår inte. De icke vaccinerade bör väl vara rädda att kola. Det angår ju inte den säkra sidan, och med tonläget som råder i samhället så vore de vara glada för idioterna som inte vaccinerar sig?

De som hamnar på IVA är som någon skrev ungefär 90% som är ovaccinerade. Eftersom sjukvården i Sverige inte får vägra ge vård åt de ovaccinerade så sliter man ut vårdpersonalen. Helt i onödan.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Uppmaningen har inte hörsammats.

Tråden låst till vi kan få ordning i detta kaos.

Då försöker vi igen då. Utan att snurra ner i konspirationsteorier och annat.

Jacob har redan beskrivit hur vi önskar att vi beter oss på detta forumet och specifikt i denna tråden.

#19255123

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt