Hörlutsförstärkare: Glappkontakt i stereo 6 mm Tele (Hörlursutgång)

Permalänk

Hörlutsförstärkare: Glappkontakt i stereo 6 mm Tele (Hörlursutgång)

Hur fixar jag glappkontakt i utgången på en hörlursförstärkare? Utgången är en 6 mm "telefon" propp, stereo. Jag vet att dessa är kända för att orsaka glappkontakt och det är något man kan svära ve och förbannelse åt. Helst skulle jag velat se 2 stycken BNC-kontakter för hörlurar, men eftersom det inte är det, hur fixar man detta? Vad orsakar det? Böjer jag proppen och viker kabeln och fixerar med buntmand skulle det fungera men så ska man väl inte behöva göra? Jag har funderat på att helt enkelt löda ur kontakten och löda fast hona-delen av en "hörlurs-skarvsladd", men det bir för mycket jobb. Quick fix?

Permalänk
Rekordmedlem

Vad är det egentligen som glappar, när du skriver att det funkar om du böjer kabeln låter det ju inte som det är chassihonan som är nått problem utan kontakten på hörluren ? Upplever det inte som att chassikontakten i sig brukar bråka särskilt mycket men den på kabeln eller fastsättningen av chassikontakten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Hur fixar jag glappkontakt i utgången på en hörlursförstärkare? Utgången är en 6 mm "telefon" propp, stereo. Jag vet att dessa är kända för att orsaka glappkontakt och det är något man kan svära ve och förbannelse åt. Helst skulle jag velat se 2 stycken BNC-kontakter för hörlurar, men eftersom det inte är det, hur fixar man detta? Vad orsakar det? Böjer jag proppen och viker kabeln och fixerar med buntmand skulle det fungera men så ska man väl inte behöva göra? Jag har funderat på att helt enkelt löda ur kontakten och löda fast hona-delen av en "hörlurs-skarvsladd", men det bir för mycket jobb. Quick fix?

1. Vilken stärkare är det? Märke och modell tack.
2. Säker på att det inte är kabel som har ett avbrott? Riktigt säker.
3. Lödda är vanligtvis fixen om den glappar. Ibland duger det med att limma. Det är inte ett råd du skulle få av en HIFI nörd haha, men jo det funkar ofta bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Vad är det egentligen som glappar, när du skriver att det funkar om du böjer kabeln låter det ju inte som det är chassihonan som är nått problem utan kontakten på hörluren ? Upplever det inte som att chassikontakten i sig brukar bråka särskilt mycket men den på kabeln eller fastsättningen av chassikontakten.

Skrivet av SCORPIUS:

1. Vilken stärkare är det? Märke och modell tack.
2. Säker på att det inte är kabel som har ett avbrott? Riktigt säker.
3. Lödda är vanligtvis fixen om den glappar. Ibland duger det med att limma. Det är inte ett råd du skulle få av en HIFI nörd haha, men jo det funkar ofta bra.

bägge dessa personer är inne på något som verkar mer troligt än att honkontakten i förstärkaren gått sönder.

väldigt vanligt fel med att hörlurar oavsett prisklass blir glappa precis vid kontakten då denna del av kabeln rör sig mycket.

samma där kabeln går in i hörlurarna brukar vara en problemarea där det ofta blir glapp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Det är denna https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...
När jag böjer nära jacket så blir det bättre, Allt satt i en annan hörlursförstärkare innan och då fungerade det. Med "Allt " menar jag ett par Sony-lurar i en adapter 3.5mm-6mm. Hörlurarna glappar inte alls om jag sätter i dem i en annan enhet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DesktopUser:

Det är denna https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/horlurar-headset...
När jag böjer nära jacket så blir det bättre, Allt satt i en annan hörlursförstärkare innan och då fungerade det. Med "Allt " menar jag ett par Sony-lurar i en adapter 3.5mm-6mm. Hörlurarna glappar inte alls om jag sätter i dem i en annan enhet

Om du har en stel adapter är det större chans att den bryter i kontakterna än om du har en kabel med olika kontakter eller en där man skruvar på kontakten (AKG typ), "stela-adaptrar" ger ofta upphov till glapp.
Det är väl inte så svårt att kolla om det verkligen är honkontakten det beror på om du öppnar HGR 6an och kollar, är kontaktfjädrarna slappa kan du troligen spänna åt dem och i värsta fall kan du byta kontakt, det ser ut att vara en chassikontakt och inte nått pcb monterat så det borde vara lätta att hitta nån annan som passar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Hur spänner man åt fjädrarna då? Var hittar jag "Rätt" kablar och omvandlar till hona för mina 3.5 mm Sony hörlurar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DesktopUser:

Hur spänner man åt fjädrarna då? Var hittar jag "Rätt" kablar och omvandlar till hona för mina 3.5 mm Sony hörlurar?

Det ser ut som du har en panelmonterad chassihona och de brukar ofta vara öppna på baksida så att man kan komma åt kontaktfjädrarna med nått verktyg och spänna åt dem, du får titta inuti kontakten.

Tänkte lite fel angående adaptern, du har den minst dåliga övergången så den bör vara hyfsat stadig om du har en bra adapter på hörluren, det bästa är om man kan skruva på kontaktadaptern

problemen kommer mest när man går från 3,5mm chassikontakter för de tål nästan inget innan man bryter sönder dem och då bör man ha nån med en kabel mellan så man inte direkt böjer sönder 3,5mm kontakten. Såna här är alltså fruktansvärt dåliga >

Den här typen ger mycket mindre risk att skada kontakterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Den här typen ger mycket mindre risk att skada kontakterna

Var hittar man en sådan som omvandlar från 6 mm till 3.5mm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DesktopUser:

Var hittar man en sådan som omvandlar från 6 mm till 3.5mm?

Dom finns lite varstans, ex.vis den här hos Kjell:

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Permalänk
Skrivet av TechWolf:

Exakt fast jag skulle ha 6mm hanne till 3.5mm hona...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DesktopUser:

Exakt fast jag skulle ha 6mm hanne till 3.5mm hona...

Om du inte har en kontakt du kan skruva på en tjockare kontakt på så
https://www.amazon.com/-/de/dp/B07DFFBNC5/ref=sr_1_19?dchild=...
https://www.amazon.com/-/de/dp/B07SM4ZM33/ref=sr_1_14?dchild=...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

OK tack, men hur handlar man på Amazon? Hur kan det stå på danska men beloppet är dollar och varken danska kronor eller svenska kronor? Importavgift? Skatter? Tull? Vill helst handla på en svensk butik med få transport-led (Tips! Bra för miljön också!)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DesktopUser:

OK tack, men hur handlar man på Amazon? Hur kan det stå på danska men beloppet är dollar och varken danska kronor eller svenska kronor? Importavgift? Skatter? Tull? Vill helst handla på en svensk butik med få transport-led (Tips! Bra för miljön också!)

Att handla på Amazon är väl i vart fall inte svårt, lägg i kundvagn och gå till kassan, plats och språk väljer du i överkant och valutor kan du också välja men tänk på vem som ger bäst växelkurs. Småprylar är ofta billiga på Amazon och Ebay men det mesta finns hos "alla" så vill du leta på en svensk butik är det bara att göra det.
Importavgifter, moms och fraktkostnader sköter Amazon om så priset du får ska innehålla allt när du är i kassan. (Det är sällan tullkostnader även om en del felaktigt kallar allt för tull)
Handlar du inom UE är det inga extra avgifter mot att handla inom Sverige.

Jag bara sökte reda på nått som gav rätt funktion, utgå ifrån exemplen och söka vidare själv tills du hittar en handlare du vill handla från.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk

Använder en sådan adapter, någon föreslog att jag skulle använda en övergångs-sladd därav diskussioner om affärer.

Permalänk
Medlem
Permalänk

Det är nog mer vad jag sökte efter