SFTP - Kan inte ansluta - 510 mismatch - felaktig extern ip-adress [LÖST]

Permalänk
Medlem

SFTP - Kan inte ansluta - 510 mismatch - felaktig extern ip-adress [LÖST]

Hej!

Jag har problem med att ansluta till FTP-servern. Det verkar vara något med mitt nätverk. När jag testar med min mobils datanätverk så funkar det, men inte med mitt bredbands nätverk. Har testat olika FTP-program utan resultat, och testat på både laptopen och stationära datorn. Enda som fungerade var alltså via mobilens nätverk.

När jag kör konfigurationsguiden och kör test och så dyker det upp felmeddelandet "510 mismatch" och "felaktig extern ip-adress".

Någon som har en aning om vad felet kan vara och hur jag kan lösa det?

Hjälpte inte att ändra från passivt läge till aktivt läge.

EDIT: Jag menade SFTP, inte FTP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equidem:

Hej!

Jag har problem med att ansluta till FTP-servern. Det verkar vara något med mitt nätverk. När jag testar med min mobils datanätverk så funkar det, men inte med mitt bredbands nätverk. Har testat olika FTP-program utan resultat, och testat på både laptopen och stationära datorn. Enda som fungerade var alltså via mobilens nätverk.

När jag kör konfigurationsguiden och kör test och så dyker det upp felmeddelandet "510 mismatch" och "felaktig extern ip-adress".

Någon som har en aning om vad felet kan vara och hur jag kan lösa det?

Hjälpte inte att ändra från passivt läge till aktivt läge.

Kan du ansluta till ftp.sunet.se med utforskaren eller Edge t ex?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equidem:

Hej!

Jag har problem med att ansluta till FTP-servern. Det verkar vara något med mitt nätverk. När jag testar med min mobils datanätverk så funkar det, men inte med mitt bredbands nätverk. Har testat olika FTP-program utan resultat, och testat på både laptopen och stationära datorn. Enda som fungerade var alltså via mobilens nätverk.

När jag kör konfigurationsguiden och kör test och så dyker det upp felmeddelandet "510 mismatch" och "felaktig extern ip-adress".

Någon som har en aning om vad felet kan vara och hur jag kan lösa det?

Hjälpte inte att ändra från passivt läge till aktivt läge.

Om ftp-servern sitter på samma nätverk som du ansluter från behöver du använda serverns interna adress när du ansluter till den.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Om ftp-servern sitter på samma nätverk som du ansluter från behöver du använda serverns interna adress när du ansluter till den.

Den sitter på högskolans nätverk, så det är inte samma.

Permalänk
Medlem

Så konstigt, det funkade fint i lördags. Igår och idag funkar det inte. Jag har inte ändrat några inställningar i Filezilla, och loggar in med samma uppgifter.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är passivt läge jag har inställt. Testade aktivt, men funkade inte, så ändrade tillbaka till passivt. Inget av lägena löser problemet tyvärr :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equidem:

Det är passivt läge jag har inställt. Testade aktivt, men funkade inte, så ändrade tillbaka till passivt. Inget av lägena löser problemet tyvärr :/

Ok, blockerar du utgående trafik i nån brandvägg? Vad använde du för Internetuppkoppling?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ok, blockerar du utgående trafik i nån brandvägg? Vad använde du för Internetuppkoppling?

Jag har lagt till filezilla som säker i brandväggsinställningar. Använder router, direkt anslutning via kabel (ej wifi). Men kan väl inte ha nåt med det att göra då jag inte haft problem innan i 2+ år :/ och filezilla fanns inte ens med i listan då över säkra appar i brandväggsinställningarna.

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen lösning på ditt problem, men att använda FTP år 2021 är ingen bra idé.

1. Det är ett protokoll som inte alls trivs väl ihop med NAT vilket gör det svårt att använda.
2. Dålig säkerhet.

Fundera istället på att använda SFTP om så är möjligt. Det kräver endast en port, och är mycket säkrare. Enklare och bättre helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Ingen lösning på ditt problem, men att använda FTP år 2021 är ingen bra idé.

1. Det är ett protokoll som inte alls trivs väl ihop med NAT vilket gör det svårt att använda.
2. Dålig säkerhet.

Fundera istället på att använda SFTP om så är möjligt. Det kräver endast en port, och är mycket säkrare. Enklare och bättre helt enkelt.

Ja förlåt, jag är inte så tekniskt kunnig och kan inte alla termer x) Värdnamnet börjar på sftp, så antar att det är det som används då, inte FTP.

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla om du kan använda något annat än FTP för att ansluta. FTP är hopplöst utdaterat och fullständigt osäkert. Går det kanske att använda tex SFTP istället?

Har du någon känsla för om det var servern som skickade felmeddelandet eller om det var din klient som gav felmeddelandet?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kolla om du kan använda något annat än FTP för att ansluta. FTP är hopplöst utdaterat och fullständigt osäkert. Går det kanske att använda tex SFTP istället?

Har du någon känsla för om det var servern som skickade felmeddelandet eller om det var din klient som gav felmeddelandet?

Jag tror ändå det är SFTP jag använder x) värdnamnet börjar på sftp så. Jag är bara inte så tekniskt kunnig x)

En kurskamrat lyckas ansluta från hans dator, så det verkar inte vara servern som det är fel på. Och jag lyckades när jag använde mitt mobilnätverk.

Permalänk
Medlem

Hej,

Om du kan ansluta via mobilnätet och inte via ditt bredband, så ligger problemet med högsta sannolikhet på din router/brandvägg. Vad kör du för router?

Mvh

Visa signatur

Driven, Optimistisk & Social

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Equidem:

Jag tror ändå det är SFTP jag använder x) värdnamnet börjar på sftp så. Jag är bara inte så tekniskt kunnig x)

En kurskamrat lyckas ansluta från hans dator, så det verkar inte vara servern som det är fel på. Och jag lyckades när jag använde mitt mobilnätverk.

Filezilla klarar båda, men programmet kanske inte förstår hur du vill ansluta. Ange sftp:// i början och ange rätt portnummer, 22 är standard.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Ser att du ändrat ditt huvudinlägg. Vilket program använder du för att ansluta? Ställer du in programmet på att ansluta med SFTP och inte FTP?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Filezilla klarar båda, men programmet kanske inte förstår hur du vill ansluta. Ange sftp:// i början och ange rätt portnummer, 22 är standard.

Jo, det är så jag har skrivit in det. Och port 22. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ser att du ändrat ditt huvudinlägg. Vilket program använder du för att ansluta? Ställer du in programmet på att ansluta med SFTP och inte FTP?

Ja, jag ändrade bara från "ftp" till "sftp" då jag insåg att det är sftp jag kör på Använder Filezilla (men testat flera andra också). Yes, ställer in det på SFTP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bekric:

Hej,

Om du kan ansluta via mobilnätet och inte via ditt bredband, så ligger problemet med högsta sannolikhet på din router/brandvägg. Vad kör du för router?

Mvh

Nu testade jag att dela mobilens nätverk med stationära datorn och kopplade ur kabeln till routern, och det fungerade. Då verkar det i alla fall inte ha nåt med brandväggen att göra, utan routern. Routern är av märket Technicolor: https://www.avanzada7.com/en/productos/networking/routers/tec...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equidem:

Nu testade jag att dela mobilens nätverk med stationära datorn och kopplade ur kabeln till routern, och det fungerade. Då verkar det i alla fall inte ha nåt med brandväggen att göra, utan routern. Routern är av märket Technicolor

Har du CGNAT? Kolla routerns WAN, om den är mellan 100.64.x.x-100.127.x.x. I så fall kan det vara det som ställer till det. Och i så fall ringer du din ISP och ber om en riktig publik IP.

EDIT: Det kan inte stämma att det är SFTP. Är du säker på att det inte är FTPS? För SFTP har inte felkod 510 vad jag vet...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dlq84:

Har du CGNAT? Kolla routerns WAN, om den är mellan 100.64.x.x-100.127.x.x. I så fall kan det vara det som ställer till det. Och i så fall ringer du din ISP och ber om en riktig publik IP.

Ska inte ställa till något för SFTP.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Du ska inte behöva köra filezillas "connection probe". Det är bara om du vill köra FTP. För SFTP är det inte nödvändigt.

Permalänk
Medlem

Jag läste i inställningar att vissa servrar kan bannlysa en om man försöker logga in för många gånger eller under för korta tidsintervall. Så har mejlat högskolan och frågat om de kan se om jag blivit bannlyst. Får väl hoppas att det är det som är felet.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp! Nu fungerar det, av någon okänd anledning. Jag antar att jag blev tillfälligt bannlyst att komma åt servern på ett tag. Vilket är konstigt, då jag innan det slutade fungera inte alls loggade in flera gånger under en kort tid.