Permalänk
Medlem

Nätverk i en villa

Hej alla kunniga.
Dottern ska flytta till en villa och vill ha hjälp med Internet och det vill jag med. Hur ska jag bäst lösa det?
Villan har två våningar där Telia fiber kommer in på övervåningen. Hon och sambon har två Cromecast till var sin TV och sedan vill de trådlöst till sina datorer och sina mobiler. Nuvarande ägaren använder sig utav elnätet.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

På bästa sätt löser man det alltid med kabel till flera uttag och accesspunkter.
Mellansättet och det minst sämsta är mesh-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Hej alla kunniga.
Dottern ska flytta till en villa och vill ha hjälp med Internet och det vill jag med. Hur ska jag bäst lösa det?
Villan har två våningar där Telia fiber kommer in på övervåningen. Hon och sambon har två Cromecast till var sin TV och sedan vill de trådlöst till sina datorer och sina mobiler. Nuvarande ägaren använder sig utav elnätet.

Beroende på hur layouten ser ut så kan det vara så att det räcker att du placerar en AP Lite/pro i "mitten" på huset för att täcka upp båda våningarna, om det är 1a eller 2a våningen får du ev testa. Och som nämnts innan så är det kabel till den(m) som är det bästa.
För att ha så lite krångel som möjligt så använder du bef router men stänger av wifit på den (det brukar vara skräp i regel) sen kan du installera en unifi ap med appen på mobilen, tar ca 2 minuter.

Ev så kan du låta wifi på isp routern vara igång så kompletterar du med en ap lite på andra sidan av huset. Det enda du ska tänka på är att använda samma ssid/lösenord, men olika kanaler så de inte stör varandra. Och prova gärna på medium i styrka.
Det är enheterna i sig som bestämmer när/om de behöver roama/byta AP.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker också att kabel är ett bättre alternativ men om man nu inte vill ha det. Har ni några förslag på helt trådlöst från Telias accesspunkt?