Homey släpper Bridge och gratis applikation

Permalänk
Melding Plague

Homey släpper Bridge och gratis applikation

För första gången sedan Homey såg dagens ljus år 2016 lanserar företaget en ny produkt i form av en ny gateway kallad Bridge.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad är det i den bollen som gör att den kostar lika mycket som en ny konsol?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av johanandersson:

Vad är det i den bollen som gör att den kostar lika mycket som en ny konsol?

Datagrejer!

Nä men @kRYSSET kan kanske upplysa oss?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Vad är det i den bollen som gör att den kostar lika mycket som en ny konsol?

Kretskomponenter!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad är det i den bollen som gör att den kostar lika mycket som en ny konsol?

Homey är en väldigt kompetent produkt när det kommer till hemautomatisering. Med det sagt så betalar man inte för prestandan i sig, utan för vad produkten har möjlighet att göra. Lite som med de flesta controllers (gateways), så köper man ett koncept.

Men om vi tittar på hårdvaru-specen, så är den inte mycket att hänga i julgranen:

1Ghz dual-core cpu
1GB minne
4GB flashbaserad lagringsmodul

Antenner för:
Wifi (2.4Ghz)
Bluetooth
Zigbee
Z-Wave
433Mhz
868Mhz
IR

Spec och förklaringar finns här: https://homey.app/sv-se/explainer/technology/

Permalänk

Intressant. Jag själv håller på med lite fastighetsautomation kommersiellt.

Jag funderar dock på vad för vettig hemautomation man kan göra i hemmet till rimlig kostnad?
Ordet vettig och rimlig är självklart en ren smaksak. Men det känns som nivån idag främst är de som tycker teknik är rolig och vill ha tekniken. Inte folk som bara vill ha det bekvämt. Undantagen är såklart nybyggen.
Den automation jag främst tänker på är att om man låser ytterdörren utifrån så vill jag veta om alla andra dörrar och fönster är låsta, men detta kostar rätt så mycket pengar.

Jag känner privatpersoner som har tempgivare i varenda rum och kan individuellt styra temperaturen från HMI, där de även även data från SMHI och gör beräkningar på när de ska höja temperaturen i ett rum för det ska vara önskad temp en viss tid. De loggar även temperaturen var 10 minut och kan många år efter se var temperaturen har varit överallt. Det är skitcoolt, men skitdyrt. Och frågan är vad privatpersoner egentligen har för nytta av informationen?

*edit*
De använder data data från smhi så kan de se att det borde bli jättekallt, jättevarmt en viss dag. Då kör de olika algoritmer beroende på detta. Likaså säg att det på natten är kallare i ett rum än önskad värde, men de vet att det på dagen kommer bli väldigt varmt. Då kan deras system låta rummet vara för kallt på natten om ingen är där, för att spara energi på att värma upp den till ingen nytta och sedan på dagen kyla bort denna värme. -Nyttja nattkylan.

Problemet är om man kör detta system på 100 hus, då sparar man mycket energi. Men samma system på ett hus, ja hårdvara och utvecklingskostnad blir väldigt hög emot vinsten.

Permalänk
Medlem

Gillar helt klart upplägget med en brygga som kan hantera de flesta protokollen så man kan ha allt på ett ställe, men prislappen nja.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Är man intresserad av hemautomatisering så skulle jag varmt rekommendera Home Assistant. Otroligt kompetent och ändlösa möjligheter. Kör det själv på en Pi 4 med Z-wave-brygga - men vilken dator med en USB-sticka för Z-wave/Zigbee/osv. funkar fint.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Snart smyger de in att Homeypro kommer kosta pengar i månaden med.
När det händer hamnar min på blocket.

Permalänk
Medlem

Är homey responsiv eller är det flera sekunders delay innan tex lampor tänds av någon trigger?

Permalänk
Medlem

Men hur är tanken om man vill köra en conbee II kan du köra mjukvaran lokalt på en pi eller något?

Ingen kommer väl vilja ha massor av gateways igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Är homey responsiv eller är det flera sekunders delay innan tex lampor tänds av någon trigger?

Är de liknade system som smartthings kommer de vara sekunder. Kan inte se att detta bli en hitt om de inte lägger vissa saker lokalt som lampor och switchar. Finns inget värre än att trycka på en knapp och man får vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Men hur är tanken om man vill köra en conbee II kan du köra mjukvaran lokalt på en pi eller något?

Ingen kommer väl vilja ha massor av gateways igen

Ja, kolla in homeassistant

Permalänk
Medlem

Nothing to see here, move along people.

Är väldigt emot att köra saker i molnet, speciellt när det inte finns någon riktig anledning tlll det.
Måste vara en extremt dålig hårdvara i den där bollen om inte automationen går att köra lokalt. En pi3 fixar ju det skapligt, är väl mest databashantering å liknande som tar tid på en sådan.

Permalänk
Skrivet av storm72:

Är de liknade system som smartthings kommer de vara sekunder. Kan inte se att detta bli en hitt om de inte lägger vissa saker lokalt som lampor och switchar. Finns inget värre än att trycka på en knapp och man får vänta.

Det tar inte sekunder med varesig ett SmartThings eller Hubitat system. Jag kör båda, ST hänger med sedan tidigt och Hubitat har vi haft i typ ett år nu. Även om en lampa är pairad mot Hubitat med en Ikea Tradfri tryckknapp pairad mot ST med logik i RM på Hubitat sker det hela direkt. Har du upplevt att det tagit sekunder gissar jag att du kört zigbee med en dåligt uppbyggd mesh och kanske wifi interference med fel kanalval osv.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Är homey responsiv eller är det flera sekunders delay innan tex lampor tänds av någon trigger?

Jag har en den första modellen av Homey som kom ut, den är rapp med det den gör men jag har inget jättesystem (80 enheter).
Trycker man på en knapp så händer det samtidigt

Ska man dock stänga av hela lägenheten som man gör när man lägger sig, så kan "Kill switchen" ta 1-2 sekunder att utföra.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Medlem

Så fruktansvärt fel väg att gå, jag gick till Homey just för att det kördes lokalt. Vilket både är säkrare och betydligt snabbare med många enheter jämfört med tex SmartThings.

Och att säga att det är gratis är bara tramsigt, när det gäller max 5 enheter. Dvs så lite enheter har ingen i en "produktionsmiljö".

€3/mån innebär att efter 100 månader så är man på samma kostnad som en Pro, och då räknar jag inte ens in kostnaden för bryggan.

De påstår att Pro kommer finnas kvar, men jag ställer mig ytterst tveksam. Jag tror den på sikt kommer fasas ut till förmån för moln-lösningen som dom tjänar mer på.

Jag kommer nog avveckla min Homey och gå mot något annat, alternativen börjar dock bli väldigt begränsade. Blir kanske Home Assistant, även om jag inte gillar det.

Fruktansvärt dålig presentation dessutom, på tok för mycket Apple-keynote över den, samt direkta lögner (first user friendly home automation system tex. Fibaro var långt tidigare tex)

Tips förresten, Inet säljer HA Blue till hyfsat pris just nu (för att vara sverige).
https://www.inet.se/produkt/8309742/odroid-n2-home-assistant-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ja, kolla in homeassistant

Du menar Homey kräver Home Assistant för att lira med conbee II? Vore det inte bättre om homey släppte en egen image för rpi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Du menar Homey kräver Home Assistant för att lira med conbee II? Vore det inte bättre om homey släppte en egen image för rpi

Tyvärr erbjuder inte Homey sin mjukvara på egen hårdvara. Vill man använda sig utav Homey som central gateway, så får man köpa sig en äldre Homey, en Homey Pro alternativt nu då en Homey Bridge.

Samtliga modeller har hårdvaran inbyggd i sig med antenner för de vanligaste kommunikationsteknikerna inom hemautomatisering.

Det som skiljer en Homey 2016, 2018 samt 2019 års modell från nuvarande Homey Pro, rent hårdvaru-spec, nämner jag i artikeln Homey - En mogen hub? på sidan "innanför skalet".

Jag själv har en Early 2018 och tillsammans med en IKEA gateway samt en Philips Hue gateway, så finns nu 112st enheter centralt styrda av Homey - antingen direkt eller via en annan gateway.

Jag har inga delays i någon av mina automatiseringar (bortsett från en automatisering som går via IFTTT, som ibland tar upp till 10 sekunder innand en går igenom, men det har sin naturliga förklaring).

Permalänk
Medlem

Föredrar att ha mitt hem så analogt och manuellt som möjligt, helt ärligt. Kul för alla som gillar att ansluta sitt hem till molnet, men jag undviker gärna fler notifieringar och saker att hålla uppdaterade i mitt hem. Livet är redan för uppkopplat som det är.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk

Jag har använt Homey nu en bit över ett år. Så nöjd. Allt fungerar bra. Det jag hade velat se var antingen en ny hubb med trådbundet nätverk eller en sådan typ av brygga och där du kan köpa en serverversion att installera på valfri dator.

Med Homey Bridge tror jag fler vågar testa andra smartahem-lösningar än bara Philips Hue och IKEA. Jag tror detta är bra för alla som har Homey. Att det också kostar att utveckla kommer också blir bra för att höja standarden. Men man måste då också tillgodose utvecklarna som lägger ned tid, jag tänker då på våra "hobbyutvecklare". De borde kunna ta betalt för sina appar i form av licens eller liknande. Certifiering ger ju ändå en stämpel på att något bör vara bra utfört och det är jag för.

Permalänk
Medlem

Homey = för den otekniska. Man får allt på köpet och är lätt att sätta upp. Dock extremt begränsat urval av appar och integrationer. Kolla upp vilka märken som stöds och vad den stödjer inom märket. Inga direkta häftiga funktioner så den är dyr för vad den levererar.

Homeassistant = för den tekniska. Möjligheterna är nästintill oändliga. Kräver dock att man är teknisk och orädd för programmering. Stödjer allt möjligt. Bättre än homey för den som köper olika märken och inte alltid de dyrare.

Äger homey pro men ångrar investeringen pga begränsad, appar som tappar funktioner pga uppdateringar osv. Extender behövs för ir. Problem ibland med prylar som går över olika nät 2.4 vs 5ghz

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Du menar Homey kräver Home Assistant för att lira med conbee II? Vore det inte bättre om homey släppte en egen image för rpi

Nej, jag menar att du inte behöver ha Homey om du kör Conbee och Home Assistant.

Permalänk
Medlem

Uppdatering 2021-09-08: Företagets grundare Emile Nijssen har idag gått ut med ett blogginlägg för att räta ut en del frågetecken kring gårdagens nyheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

Äger homey pro men ångrar investeringen pga begränsad, appar som tappar funktioner pga uppdateringar osv. Extender behövs för ir. Problem ibland med prylar som går över olika nät 2.4 vs 5ghz

Skall vi byta? Har en RPI4 med Conbee II och Z-stick Gen 5+ men känner att HA är för avancerat för mig. Sugen på att prova Homey istället.