Helgsnack: Vilken framtida teknik ser du fram emot?

Permalänk
Medlem

En "skip intro"-knapp på människor. Nej, jag är inte kul på fest.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem

Ja, man lever ju dessvärre i en tid då högteknologin är i sin linda. Vi vet nog för att ha en föraning om vad som kan vara möjligt, men väldigt lite av det har hunnit förverkligas. Frustrerande.

Är skittråkig. Högst upp på önskelistan står en ren, billig, pålitlig, och med mänsklighetens mått mätt oändlig energikälla. En sådan känns som nyckeln till en myckenhet välstånd och framsteg.

Ska vi gå in på smådetaljer, vore det väl på tiden att man hittade en ersättare till kiselbaserade halvledare? Någonting som riktigt rörde om i Moores grytor.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Rymdkolonisering, kommer väl förmodligen bli i stil med hur dom gjort i The Expanse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon321431:

Jag vill ha en butler, fast i robotform. Den ska max kosta 10 tusen Den ska åka och shoppa åt mig, gå till möten där den visar mig via cam så att jag på sätt och vis är med på mötet.

+1

Men jag vill att min ska se ut som Ai Shinozaki.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact | i5-13600KF | MSI Pro Z690-A DDR4 | ASUS RTX3080 TUF OC | Corsair 32GB | Corsair HX850W M | Acer Predator 27" | Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Batterier är riktigt tunga...inget man enkelt bara byter ut.

"Batteriet i elbilen laddas med el från kraftnätet. Det är stort och väger ofta mellan 200 och 500 kg,"

Det går ju designa bilar och batterier så att det kan bytas smidigt. På truckar byter man ju batteri på någon minut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Cure fore cancer

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Problemet är väl bara att energi är energi, ren eller inte. Vill man minska den globala uppvärmningen ska man nog inte ge mänskligheten obegränsat med billig energi.

Du menar att energin omvandlas till värme och i sin tur till den globala uppvärmningen? Det är väl inte värmen i sig som är problemet utan ökade koldioxidhalter som förstärker växthuseffekten?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Under min livstid:
Praktiska fusionsreaktorer
Praktiska kvantddatorer

Efter min livstid:
Artificial general intelligence
Rymdkolonisering på nämnvärd skala
Rymdfarkoster som inte drivs med traditionell kemisk förbränning
En ringväg till Stockholm…

Lite närmare i tiden:
Kostnadseffektiva MicroLED
Ett skifte från x86

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Bildexpert

Elektronik som går att reparera.

Permalänk
Inaktiv

En sån där tub man kryper ner i som i filmen Elysium. Evigt liv och fri från sjukdomar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Batterier är riktigt tunga...inget man enkelt bara byter ut.

"Batteriet i elbilen laddas med el från kraftnätet. Det är stort och väger ofta mellan 200 och 500 kg,"

https://www.nio.com/nio-power

Framtiden är redan här, den är bara ojämnt fördelad som William Gibson sa någon gång

Det hade varit kul om de lyckades lösa åldrandet, så löser vi många sjukdomar i samma veva.

Permalänk

Matpiller

Äta är tråkigt så ett piller som är en hel måltid vore bra

Permalänk
Medlem

RTX 6080

Permalänk
Medlem

En teknik för att begränsa befolkningsökningen på jorden. Det spelar ingen roll vad vi gör i övrigt när befolkningsökningen bara rusar på...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En teknik för att begränsa befolkningsökningen på jorden. Det spelar ingen roll vad vi gör i övrigt när befolkningsökningen bara rusar på...

Kinesiska forskare jobbar tydligen på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Under min livstid:
Praktiska fusionsreaktorer
Praktiska kvantddatorer

Efter min livstid:
Artificial general intelligence
Rymdkolonisering på nämnvärd skala
Rymdfarkoster som inte drivs med traditionell kemisk förbränning
En ringväg till Stockholm…

Lite närmare i tiden:
Kostnadseffektiva MicroLED
Ett skifte från x86

Tror tyvärr denna får byta kategori
Möjligen funktionellt användbara kvantdatorer, men praktiska? Tror tyvärr det är låååångt borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En teknik för att begränsa befolkningsökningen på jorden. Det spelar ingen roll vad vi gör i övrigt när befolkningsökningen bara rusar på...

Rusar på gör den ju ändå inte. Ökningen avtar ju, och befolkningen förväntas nå ett stabilt läge så småningom. Sedan är det fortfarande ett problem.. Men ja, folk är oftast inte så förtjusta i de praktiska lösningarna på det som existerar idag

Permalänk
Medlem

Svår fråga. Beror väl på hur långt in i framtiden man kan tänka sig. Men visst, jag drar till med något likt Neuralink. Jag ser mig en möjlighet att kunna emulera och uppleva vilket scenario man önskar. Som
något mitt emellan en medveten dröm och Star Treks holodeck.

Du kan vara vem eller vad som helst, när som helst och hur som helst.

Skrivet av go64:

Utbytbara batterikassetter för fordon.

  • Istället för att stå parkerad på en laddningsstation i en timma så byter du ut ditt batteri mot ett laddat på några minuter.

  • Jag, som bor i en hyresrätt utan laddstolpe, kan åka till "macken" och byta batteri och kan därmed ha elbil trots avsaknad av laddstolpe.

  • Villaägare m.fl. behöver inte installera laddstolpar.

  • Det går att köra i princip hur långt som helst med en elbil, om man får byta sitt batteri med jämna mellanrum.

  • "Macken" kan bättre anpassa laddning efter elnätets belastning över dygnet än jag kan hemma.

  • Andrahandsvärdet för fordon förbättras avsevärt när man inte har batteriets skick att ta hänsyn till.

Jag ser att du aldrig ägt elbil och således inte förstår vilket ickeproblem laddning faktiskt är.

Ja, förutom hemmaladdning om man är hänvisad till gatuparkering då. Men det är något som kommer att lösa sig själv inom tid. Menar du på allvar att du tror man skulle vilja åka till en mack istället för att ladda hemma på natten?! Rekommenderar dig att tänka om, batteribyte är en lösning som letar efter problem som inte finns.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

sjukt intresserad av hur hjärnan funkar, hur väljer vi vad vi tänker på o hur kan vi hoppa från ämne till ämne - vill se den kunskapen översatt till sann AI - IMHO så ligger framtiden i samarbete mellan mänsklig intelligens o "annan intelligens"

// LZ

Permalänk
Medlem

Supraledare som funkar i rumstemperatur..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En teknik för att begränsa befolkningsökningen på jorden. Det spelar ingen roll vad vi gör i övrigt när befolkningsökningen bara rusar på...

Tekniker finns nog, frågan är hur etiskt det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Det går ju designa bilar och batterier så att det kan bytas smidigt. På truckar byter man ju batteri på någon minut.

Det har funnits prototyper till system där batteriet i personbilars byts ut. Jag tror att det kommer till lastbilar före.

Men det krävs infrastruktur och att flera biltillverkare enas om standarder ... och krass kommersialism kommer alltid att motarbeta försök till sånt. Titta bara på frågan "Right To Repair" för några exempel.
Innan iPhone ansågs det självklart att batterier i mobiltelefoner kunde bytas ut, utan verktyg t.om. men industrin valde att köra över användarnas behov.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Don't go there...

Då man är rymdfantast så känns det som alternativa sätt för att putta på rymdskeppen då nuvarande alternativ är extremt begränsande och inte kommer upp i nån hastighet. Sägs väl ta 70.000 år för att nå Alpha Centauri med nuvarande teknik...

Jo, tyvärr så är det inte troligt att vi kommer bli en art som lever på flera planeter.
Avstånden är enorma.
Om det någonsin händer så får man ju hoppas man blir återfödd då det händer XD

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En teknik för att begränsa befolkningsökningen på jorden. Det spelar ingen roll vad vi gör i övrigt när befolkningsökningen bara rusar på...

En teknik för att förhindra en kvinna från att tex fler än 2 barn?
Eller en teknik för att förhindra ett visst folk från att få barn?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag vill ha kontaktlinser som kan visa massa information och analysera saker osv, typ som i terminator filmerna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Selo:

En teknik för att förhindra en kvinna från att tex fler än 2 barn?
Eller en teknik för att förhindra ett visst folk från att få barn?

Preventivmedel och kvinnors rättigheter?

Naivt att tro att kvinnor bestämmer hur många barn de ska ha i många delar av världen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

En teknik för att begränsa befolkningsökningen på jorden. Det spelar ingen roll vad vi gör i övrigt när befolkningsökningen bara rusar på...

Jag är inte så orolig för en befolkningsökning. Nivåerna kommer att justeras naturligt efter att livsmedelsproduktionen kollapsat pga klimatförändringarna orsakade av den folkmängd vi redan har ...

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk

Vilket tjat om batterier här. Mer bränsleceller!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av DevilsDad:

Tror tyvärr denna får byta kategori
Möjligen funktionellt användbara kvantdatorer, men praktiska? Tror tyvärr det är låååångt borta.

Beror såklart på vad man menar med praktiskt.
Jag tänker inte för personligt bruk alltså

Tänker mer:
Tillräckligt många qubits för att inte vara en one trick pony och mognad för APIer, programspråk och interface mot vanliga datorer.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Programmerbar materia
Terraforming
Portaler
Medi-pods (som någon nämde)

Visa signatur

Fractal Design R6 - AMD 3700X - Lian Li Galahad 360 - Gigabyte X570 Elite
ASUS RTX3080 White - Corsair MP510 960GB - G.Skill 32GB 3600MHZ - Corsair RM 850W