AMD Ryzen "Raphael" med Zen 4 ger kylare jämnare fläktkurva

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen "Raphael" med Zen 4 ger kylare jämnare fläktkurva

Med bättre rapportering av temperaturer möjliggörs för moderkortstillverkare att ge jämnare fläktkurvor till processorkylare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm har man en "bråkig" (läs högljudd) CPU-fläkt så kan detta göra susen.

Ser fram emot bataljen mellan Intel och AMD om ett års tid (dryga).

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Rekordmedlem

Vill man ha tyst gör man väl ändå en egen fläktkurva men det kanske hjälper nån som har nån hysterisk kurva.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag noterade att min vispar på som satan i korta stötar. Har satt egen fläktkurva, men såg också att den har en inställning på hur snabbt den ska reagera på temperaturförändringar. Har inte varit inne och meckat med det ännu (ASUS B550-F Gaming)

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Eh, kan inte moderkortstillverkare själva jämna ut kurvan? PID-kontroll?! Förstår inte varför AMD måste göra en del av arbetet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag har en funktion i moderkortet som fördröjer responsen på cpu-temp med värdet 1-3, misstänker att det är sekunder. Tycker det fungerar bra och har inga rusande fläktar. Men trevligt att AMD putsar på tekniken.

Permalänk
Medlem

Trodde jag var ensam med detta... varje gång jag öppnar en bild så går fläkten igång under en sekund o sen ner igen
NH-D15, 2700X, B450

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem

Så AMD kommer vara över ett år efter med DDR5-plattform? Kanske tekniken mognat lite tills dess iofs.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag eller är slutet av 2022 lite väl sent? Är det TSMC eller andra orsaker som gör detta? Känns som att Intel får lite väl fritt spelrum med DDR5 och PCIe 5 så länge

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det bara jag eller är slutet av 2022 lite väl sent? Är det TSMC eller andra orsaker som gör detta? Känns som att Intel får lite väl fritt spelrum med DDR5 och PCIe 5 så länge

Det är inte ett dugg sent. Zen 3 kommer ut med 3D cache snart. Dessutom kommer första genrerationens DDR5 vara väldigt dyr. PCIE5 kommer inte heller göra någon skillnad i början då det inte finns diskar eller grafikkort som stödjer det än.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Det är inte ett dugg sent. Zen 3 kommer ut med 3D cache snart. Dessutom kommer första genrerationens DDR5 vara väldigt dyr. PCIE5 kommer inte heller göra någon skillnad i början då det inte finns diskar eller grafikkort som stödjer det än.

Jag tänker mer mindshare och sånt... ett helt år, och Zen4 har bara PCIE4 dessutom ...

Permalänk
Medlem

Men PCIe5 är väl lite som att ha en bil som kan köra i 400 km/h. Man får inte köra så snabbt (glöm de få sträckor i Tyskland som ännu, ett kort tag till, har fri fart). En bil som klarar 120 km/h räcker, för man får inte köra snabbare.

PCIe4 räcker, för man kan inte "köra" snabbare.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men PCIe5 är väl lite som att ha en bil som kan köra i 400 km/h. Man får inte köra så snabbt (glöm de få sträckor i Tyskland som ännu, ett kort tag till, har fri fart). En bil som klarar 120 km/h räcker, för man får inte köra snabbare.

PCIe4 räcker, för man kan inte "köra" snabbare.

Du kan transportera dubbelt så många fordon per fil under samma tid på en PCIe 5 motorväg jämfört med en gammal PCIe 4 motorväg. Alltså behöver färre grafikkort sno 16 lanes/filer av systemet, osv. Kanske inte så viktigt i en speldator men för servrar spelar det nog större roll.
Inget jag skulle bry mig om ifall jag uppgraderade min dator det kommande året i alla fall, jag har just nu bara PCIe 3 och känner inte att jag skulle bli gladare av PCIe 4 eller 5.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Du kan transportera dubbelt så många fordon per fil under samma tid på en PCIe 5 motorväg jämfört med en gammal PCIe 4 motorväg. Alltså behöver färre grafikkort sno 16 lanes/filer av systemet, osv.

Absolut, men det krävs hårdvara som utnyttjar det också. Man kan inte ta ett grafikkort för PCie4 med 16 banor och köra det i PCIe5 med åtta banor, även om det bandbreddsmässigt är likvärdigt. Protokollet måste stödjas på båda sidor.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Absolut, men det krävs hårdvara som utnyttjar det också. Man kan inte ta ett grafikkort för PCie4 med 16 banor och köra det i PCIe5 med åtta banor, även om det bandbreddsmässigt är likvärdigt. Protokollet måste stödjas på båda sidor.

Så, vem ska vänta på vem? Ska moderkortstillverkarna vänta på GPU-tillverkarna eller tvärt om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så, vem ska vänta på vem? Ska moderkortstillverkarna vänta på GPU-tillverkarna eller tvärt om?

Det är inte det saken handlar om. Naturligtvis finns det en grad av symbios, men när senaste generationen kort och lagringsenheter precis tagit steget till v4, så är det sannolikt att v5 ligger flera år in i framtiden. Som moderkortstillverkare är det alltså vettigt att inte lägga ett uns av utvecklingsresurser på det nu, när det kanske är så att de moderkort som kommer nu kommer att vara "gamla" när v5 faktiskt kan användas storskaligt (enstaka svindyra nischprodukter för extremt rika nördar kommer det säkert att finnas tidigare).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Så, vem ska vänta på vem? Ska moderkortstillverkarna vänta på GPU-tillverkarna eller tvärt om?

Grejen är ju att tillverkarna av gpu vill kunna sälja till så många som möjligt, därför är även nya pcie4-kort 16lanes, även om 8x3.0 räckte för att endast tappa 2% med ett 2080Ti, det är för att de personer som kör med annat än 4.0 (3.0 och 2.0) inte skall bli helt handikappade av en 8x kontakt.
8x4.0 hade garanterat räckt för vad som finns idag, men inte om du kopplat den till ett 3.0/2.0 moderkort

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det bara jag eller är slutet av 2022 lite väl sent? Är det TSMC eller andra orsaker som gör detta? Känns som att Intel får lite väl fritt spelrum med DDR5 och PCIe 5 så länge

När jag läste nyheten tänkte jag "Ok, bara 2-3 månader bort alltså, kul!"
Det är ju 2021 nu....

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Gött!

Skrivet av mrqaffe:

Vill man ha tyst gör man väl ändå en egen fläktkurva men det kanske hjälper nån som har nån hysterisk kurva.

Problemet är väl att hysteresen för fläktkurvor i alla AMD/Zen-moderkort som åtminstone jag haft att göra med inte är särskilt bra. Även de kort som har bra inställningsmöjligheter för hur mycket hysteres man vill ha fungerar ganska kasst (det gäller även mitt nuvarande idiotdyra Gigabyte X570 Aorus Xtreme.)

Mitt system är tyst, med handjusterad fläktkurva och maximal hysteres, men det förekommer ändå onödigt kraftigt upprampande ibland (dvs det går upp till en ljudnivå som jag faktiskt kan höra) pga tillfälliga temperaturspikar, så det skulle inte skada med lite lugnare temperaturrapportering (förutsatt att inte prestanda eller hållbarhet blir lidande givetvis, och det är det ju AMD själva som har absolut bäst koll på.)

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Absolut, men det krävs hårdvara som utnyttjar det också. Man kan inte ta ett grafikkort för PCie4 med 16 banor och köra det i PCIe5 med åtta banor, även om det bandbreddsmässigt är likvärdigt. Protokollet måste stödjas på båda sidor.

Ja och hårdvaran kommer ju när PCIe 5 finns. Det är bättre att PCIe 5 finns utbrett före det faktiskt behövs än att hårdvaran ska vänta på PCIe 5.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Hoppas det blir bra tillgång på 12-kärnig CPU (6900X ?) vid slutet av 2022, så man slipper köpa en Raptor Lake (13900k) från Intel istället.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja och hårdvaran kommer ju när PCIe 5 finns. Det är bättre att PCIe 5 finns utbrett före det faktiskt behövs än att hårdvaran ska vänta på PCIe 5.

Nja, så enkelt är det inte. Tillverkare av enheter har naturligtvis en "road map" där de planerar för när olika saker ska införas. Om den, för grafikkortstillverkare och SSD-tillverkare, ligger 3-4 år in i framtiden, ja, då är det rätt poänglöst att stödja det i moderkort som kommer inom ett år. De kommer att vara omoderna när v5-enheter faktiskt är tillgängliga. Bättre då att som moderkortstillverkare/processortillverkare synka med tillverkarna av grafikkort/lagring, så man släpper ungefär samtidigt. Det är så det funkar.

Att Intel släpper v5 nu verkar, baserat på vad jag läst, vara för att man får det "gratis" genom att man delar utveckling med serverprodukter där det är mer användbart på kort sikt. Jag vet inte om det stämmer.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Hade väldigt gärna sluppit de konstanta "temperaturspikarna" man får i idle vilket är skälet till varför man måste sätta en manuell kurva på CPU fläkten. Zen 4 får också gärna slippa frekvensen som hoppar upp och ner som en jojo.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Tittade in nya läckta resultat där 12900KF har 25% snabbare IPC än 5800X i Cinebench r23 singeltrådat. Så stor ökning pratade väl inte Intel om och det är uppenbart det är Golden Cove kärnorna som testas här? Hur ska Zen 4 någonsin slå detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det är inte det saken handlar om. Naturligtvis finns det en grad av symbios, men när senaste generationen kort och lagringsenheter precis tagit steget till v4, så är det sannolikt att v5 ligger flera år in i framtiden. Som moderkortstillverkare är det alltså vettigt att inte lägga ett uns av utvecklingsresurser på det nu, när det kanske är så att de moderkort som kommer nu kommer att vara "gamla" när v5 faktiskt kan användas storskaligt (enstaka svindyra nischprodukter för extremt rika nördar kommer det säkert att finnas tidigare).

Jag tycker i alla fall det är lika bra de släpper de funktioner de kan och inte håller på de bara för att ha något nytt till nästa generation. Vem vet om PCIe 5 kommer till nytta eller inte med alderlake processorer. Men om de börjar nu så lär de ha stött på och löst problemen med tekniken före PCIe 5 faktiskt blir något de flesta behöver.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tittade in nya läckta resultat där 12900KF har 25% snabbare IPC än 5800X i Cinebench r23 singeltrådat. Så stor ökning pratade väl inte Intel om och det är uppenbart det är Golden Cove kärnorna som testas här? Hur ska Zen 4 någonsin slå detta?

11900K ligger jämt med 5800X i CB r23 single, och Intel har sagt att Golden Cove ska vara i genomsnitt 19% snabbare enligt deras mätningar. Och 25% i CB är ju inte långt ifrån det genomsnittet i så fall.

Permalänk
Medlem

Varför kan de inte komma ut med någon information? Kommer de med en zen 3+ eller är nästa steg en Zen 4?
Tycker att all denna sekretessen börjar bli enormt larvig... Vad gör det för skillnad om konkurrenter får veta t ex releasedatum?
Som konsument vill man ju såklart veta om man ska satsa på zen 3, 12-serien intel eller om det är värt att vänta i några månader på en zen 3+

Permalänk
Medlem

Ja det är väl bra om de åtgärdar en sak som lite mindre tekniskt bevandrade klagat på sedan Ryzen Lanserades, Bara de inte ersätter det med en sensor som Tdie som ger den äkta temperaturen, men är väl bra om fläktkurvorna styrs efter något mer genomsnittligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Qziny:

Varför kan de inte komma ut med någon information? Kommer de med en zen 3+ eller är nästa steg en Zen 4?
Tycker att all denna sekretessen börjar bli enormt larvig... Vad gör det för skillnad om konkurrenter får veta t ex releasedatum?
Som konsument vill man ju såklart veta om man ska satsa på zen 3, 12-serien intel eller om det är värt att vänta i några månader på en zen 3+

Beror på om du är i desperat behov av en ny dator eler vill bränna pengar, om inte väntar man på DDR 5 och helst ska man inte hoppa på det direkt utan vänta ut barnsjukdomarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

11900K ligger jämt med 5800X i CB r23 single, och Intel har sagt att Golden Cove ska vara i genomsnitt 19% snabbare enligt deras mätningar. Och 25% i CB är ju inte långt ifrån det genomsnittet i så fall.

Zen4 ska ju vara lika mycket snabbare än Zen3 också