Är mer än 100 Hz på 3440*1400 bortkastat för en "normal" gaming rig?

Permalänk

Är mer än 100 Hz på 3440*1400 bortkastat för en "normal" gaming rig?

Hej!

Jag är på väg att köpa en ny UW skärm. Sitter på en vanlig tråkig 60Hz och nu vill jag testa UW gaming i 3440x1440. Det finns mycket fina skärmar på 144hz och över i prisklassen 5-6K SEK.

Jag spelar i princip enbart Witcher 3, Skyrim, Horizon Zero Dawn. Spel som gör att mitt GTX 1080 får tugga på ordentligt när man kör allt i Ultra. Ska man dessutom upp i 3440x1440 (vilket jag ska) så har jag svårt att se hur man skulle kunna komma mycket över 100 FPS. Skyrim med några grafikmoddar kan ju få även ett GTX 3090 att kräkas blod.

Har hittat en 165Hz skärm som verkar trevlig. Men är det verkligen en bra idé? Kommer ett GTX 1080 klara det? Eller kommer jag få en massa screen flicker för att min FPS dippar regelbundet?

Tacksam för insikter från en oinsatt!

Permalänk
Medlem

I sämsta fall är det en framtidssäkring att ha en bättre skärm än du behöver. I och med att det förmodligen är VRR på skärmen du köper så får du ett bra flyt i spelen även om du inte lyckas maxa den till 144hz.

Bytte ord så meningen betyder något.
Permalänk
Medlem

Förutom framtidssäkring och de fördelar VRR/Gsync/Freesync ger även om man inte kommer upp i de högsta FPSen, så skulle jag också passa på att påpeka att man inte heller ska underskatta betydelsen av hög uppdateringsfrekvens även utanför spelande. Efter att ha kört minst 144 Hz sedan flera år tillbaka på min hemdator, så gör det verkligen ont i ögonen att gå tillbaka till uppdateringsfrekvenser som är lägre än så även vid enkelt användande av exempelvis operativsystemet. Animationer, musrörelser osv har så mycket bättre flyt - det är ungefär som att jämföra med skärmar med hög uppdateringsfrekvens på mobilfronten, och hur svårt det är att gå tillbaka till en mobil med bara 60 Hz.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av fass:

Förutom framtidssäkring och de fördelar VRR/Gsync/Freesync ger även om man inte kommer upp i de högsta FPSen, så skulle jag också passa på att påpeka att man inte heller ska underskatta betydelsen av hög uppdateringsfrekvens även utanför spelande. Efter att ha kört minst 144 Hz sedan flera år tillbaka på min hemdator, så gör det verkligen ont i ögonen att gå tillbaka till uppdateringsfrekvenser som är lägre än så även vid enkelt användande av exempelvis operativsystemet. Animationer, musrörelser osv har så mycket bättre flyt - det är ungefär som att jämföra med skärmar med hög uppdateringsfrekvens på mobilfronten, och hur svårt det är att gå tillbaka till en mobil med bara 60 Hz.

Så sant som det var sagt!

Och i spel är det, i motsats till vad TS möjligen tror, aldrig någon nackdel att ha en skärm med högre uppdateringsfrekvens än den bildfrekvens datorn orkar trycka ut, särskilt inte med adaptiv synk.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers