Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Sen att tick rate ligger på 128 gör ju inte saken bättre, det är mest placebo och skillnaden mellan t.ex. 144Hz och 360Hz är inget någon människa ser skillnad på eller ens känner av.

Tick rate = faktiska uppdateringar per sekund, allt över det ger bara en känsla av att det "flyter" bättre.

Sen finns annat än ms/Hz som avgör hur snabbt skärmen faktiskt uppdaterar info men men... CSGO är alltid uppe på tapeten när det gäller fps/Hz...

Skitsnack. Jag har provat skärmar i både 144hz och 240hz. Det är skillnad. Detta är ett skitargument.

Tick rate är hur ofta servern uppdaterar state. Ovanpå det kör spelen interpolering, så du får fortfarande fördel av högre refresh rate på skärmen. Kan den här myten dö nångång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Att du ens pratar om netcode relaterat till FPS och skärm/Hz är så helt fel ute. Speciellt till ett sådant spel som CSGO som självklart är HELT olika spel i 128fps eller 400fps pga hur spelmotorn fungerar.

Eller snarare inte fungerar i detta fall, Source Engine 1 är som bekant ökänd för att ha "rejäl förbättringspotential" vilket väl i just detta fall talar för att skillnaderna mellan skärmar har mindre påverkan än i andra mer välfungerande spel. Men det kanske är ett sidospår i denna diskussion.

Permalänk
Avstängd

Kan någon ge TS ett svar på sin fråga? Jag vill också veta vilken som är den bästa skärmen för cs

Permalänk
Medlem

Problemet är väl att det, som ofta, blir flera olika diskussioner som blandas ihop i denna typ av diskussioner:

  • Är skärmar med högre frekvens/snabbare uppdatering bättre än de med lägre?

  • Har man generellt nytta av att ha en snabbare skärm i spel med stort fokus på snabba reaktioner?

  • Har man specifik nytta i just CS GO med en snabbare skärm över en som inte är lika snabb?

Sen kanske man även måste ställa olika fördelar mot varandra och försöka kvantifiera dom lite, typ är en bil som kan köra 250 km/t bättre än en som kan köra 200 km/t om man ändå inte får köra snabbare än 120 km/t osv.

Den slutgilitga frågan är väl förmodligen, kommer jag bli en bättre och mer framgångsrik spelare med skärm X i stället för skärm Y eller Z? Här finns det väl mycket mer som talar emot än för, så länge man inte jämfört typ en 60 hz kontrosskärm med en 240 hz spelskärm. Men de flesta inklusive mig själv vill nog gärna tro att man är bättre som spelare än vad man faktiskt är och dessutom slippa oron att hårdvaran är den begränsande faktorn

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Martinsomfan:

Kan någon ge TS ett svar på din fråga? Jag vill också veta vilken som är den bästa skärmen för cs

Det finns i stort sett aldrig något produkt som är den "bästa", för det faller alltid tillbaka på dig som individ vad du föredrar och jämför med. Alla bär olika definitioner av vad som är "bäst".

Dagens 240 och 360 Hz-skärmar är annars alla contenders med högsta möjliga frekvens och bäst kontroll över eftersläp. Där man kan matcha mot de personliga önskemålen likt TN eller IPS. Alla störs inte lika mycket av eftersläp och störs på olika sätt av olika typer av eftersläp. Rappa TN-paneler kan ge mindre eftersläp i vissa typer av spel men fortfarande se märkliga ut när du scrollar text i webbläsaren. Vilket stör järnet för en annan person. Bättre betraktningsvinklar på IPS kan vara oviktigt för den tredje personen men kritiskt för den fjärde.

När du har en bra skärm och ändå upplever problem med ryck och hack och eftersläp. Då kan man gå vidare och felsöka den lika viktiga komponenten i form av dator men också spelmotorn där CSGO lämnar rätt många möjligheter.

När jag filmade av CS övningsbanor med HFR-kamera var det tydligt att även om jag satte 240+ FPS som mål och FPS-mätare sade 240+ FPS så är det hela tiden viss ojämnhet. Kanske hade varit mindre problematiskt med en bättre processor än den i7-4770K jag körde då. Kanske mindre problem med annan GPU. Kanske fanns smartare inställningar att göra. Kanske en annan mus med annan inställning?

Jag vet i alla fall att vid tillfället var alla ryckigheter mer framträdande i 144 Hz jämfört med 240 Hz. Alla pauser på nästa uppdateringer är ju nästan dubbelt så långa.

Permalänk
Medlem

Känns som att denna videon är relativt relevant i diskussionen om högre Hz gör skillnad (svar ja)

https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA&t=1s

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Det finns i stort sett aldrig något produkt som är den "bästa", för det faller alltid tillbaka på dig som individ vad du föredrar och jämför med. Alla bär olika definitioner av vad som är "bäst".

Dagens 240 och 360 Hz-skärmar är annars alla contenders med högsta möjliga frekvens och bäst kontroll över eftersläp. Där man kan matcha mot de personliga önskemålen likt TN eller IPS. Alla störs inte lika mycket av eftersläp och störs på olika sätt av olika typer av eftersläp. Rappa TN-paneler kan ge mindre eftersläp i vissa typer av spel men fortfarande se märkliga ut när du scrollar text i webbläsaren. Vilket stör järnet för en annan person. Bättre betraktningsvinklar på IPS kan vara oviktigt för den tredje personen men kritiskt för den fjärde.

När du har en bra skärm och ändå upplever problem med ryck och hack och eftersläp. Då kan man gå vidare och felsöka den lika viktiga komponenten i form av dator men också spelmotorn där CSGO lämnar rätt många möjligheter.

När jag filmade av CS övningsbanor med HFR-kamera var det tydligt att även om jag satte 240+ FPS som mål och FPS-mätare sade 240+ FPS så är det hela tiden viss ojämnhet. Kanske hade varit mindre problematiskt med en bättre processor än den i7-4770K jag körde då. Kanske mindre problem med annan GPU. Kanske fanns smartare inställningar att göra. Kanske en annan mus med annan inställning?

Jag vet i alla fall att vid tillfället var alla ryckigheter mer framträdande i 144 Hz jämfört med 240 Hz. Alla pauser på nästa uppdateringer är ju nästan dubbelt så långa.

Efter att ha sett denna recension av 2546k har jag svårt att se att någon skärm skulle prestera bättre. (3:20 in i videon)

Permalänk
Skrivet av Martinsomfan:

Efter att ha sett denna recension av 2546k har jag svårt att se att någon skärm skulle prestera bättre. (3:20 in i videon)

https://i.ibb.co/C1KRxvV/9530736-E-D754-4141-8-A2-B-0-CC1-AC43-EEED.jpg

Det handlar bara om någon enstaka millisekund i praktiken, men något som jag aldrig sett nämnas i någon recension av skärmar med DyAc(+), ULMB osv, det är att man introducerar en viss extra fördröjning i visningen av bilden. Eller okej det nämns ju, om de förklarar hur det funkar, men jag har inte sett någon påpeka vad det innebär.

Vid 240 Hz är det ~4.17ms mellan varje bilduppdatering.
När man använder någon sorts Black Frame Insertion så släcker skärmen backlighten så att när nästa frame börjar visas så är skärmen redan så gott som svart (beror lite på hur de kalibrerar timingen). Sedan börjar nästa frame "visas" men skärmen är fortfarande svart. Först efter kanske 90% (beror också på kalibrering av timing) av tiden till nästa frame blir det ljust och användaren ser vad som hänt. Då har redan 3.75ms gått från att bilden skulle ha börjat visats normalt sett.

Sedan är det inte fullt så enkelt för under hela de 3.75ms så hade ju inte bilden varit helt färdig än eftersom det tar lite tid för pixlarna att justera sig. Men en riktigt rapp TN-panel kan hinna vissa sådana övergångar på under en millisekund (eller iaf "rise"-tiden, dvs tiden det tar för pixeln att nå rätt värde, även om den kanske inte riktigt stannar där lika fort).

Kör man med lite overdrive på en 2546k så blir den rise-tiden rätt liten över hela brädet (inte bara från svart till ljust), om än med en del overshoot, men om vi snackar om att klämma ur minsta lilla millisekund för att kunna reagera snabbare på att något dyker upp på skärmen, då kanske man kan leva med ett visst mått av overshoot.

Med allt det sagt:
Jag älskar motion blur reduction och tycker själv att den klara bilden är guld värt. Men jag vill inte påstå att jag med all säkerhet vet att t.ex. 240Hz med DyAc+ är "bättre" än motsvarande kvalitet av skärm i 360Hz utan någon sorts MBR.
Lägre blur är något man mycket tydligt märker när man spelar men nyttan av det i t.ex. CSGO är inte lika självklar även om det nog finns någon fördel, medan 2-3ms fördröjning är väldigt svårt att märka även om det också kan ge en fördel. Vilket som är bättre i praktiken skulle vara väldigt krävande att avgöra och antagligen är skillnaden så pass liten att det inte räcker med ett snabbt test från LTT med några handfull personer.

Om jag va CSGO-proffs så är jag lite osäker på vad som verkligen är bäst för mig.
Men för mina egna preferenser skulle jag absolut välja XL2546K bara för att jag har vant mig nu vid MBR och vill inte gå tillbaka till att spela med suddig bild i rörelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martinsomfan:

Kan någon ge TS ett svar på sin fråga? Jag vill också veta vilken som är den bästa skärmen för cs

Det tipsades tidigt om en BenQ och ingen protesterar.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Skrivet av Martinsomfan:

Efter att ha sett denna recension av 2546k har jag svårt att se att någon skärm skulle prestera bättre. (3:20 in i videon)

https://i.ibb.co/C1KRxvV/9530736-E-D754-4141-8-A2-B-0-CC1-AC43-EEED.jpg

För tydlighetens skull så måste jag påpeka att det är kanske aningen orättvist att jämföra med backlight strobing aktiverat då t.ex. även 144Hz med strobing producerar bättre rörelseskärpa än 360Hz utan strobing t.ex. (DyAc som det kallas hos BenQ, alla tillverkare har sina egna namn på detta) mot endast OverDrive och icke strobing aktiverat. Även 360Hz skärmen har stöd för strobing (Extreme Low-Motion Blur eller ELMB tror jag det heter i ASUS) men i lägre uppdateringsfrekvenser om jag inte minns fel men den kommer inte iallafall riktigt i BenQens nivå då det gäller eftersläp. Finns nog en del IPS som har relativt bra strobing som uppnår bättre resultat va gäller eftersläp men är lite efter BenQen iallafall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Skrivet av Martinsomfan:

Efter att ha sett denna recension av 2546k har jag svårt att se att någon skärm skulle prestera bättre. (3:20 in i videon)

https://i.ibb.co/C1KRxvV/9530736-E-D754-4141-8-A2-B-0-CC1-AC43-EEED.jpg

Lite dålig jämförelse eftersom alla 3 kan köra BFI vid 240Hz. Finns tyvärr ingen skärm som är överlägset bäst i allt. TS pick your poison.

Asus PG259QN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av RPGWiZaRD:

För tydlighetens skull så måste jag påpeka att det är kanske aningen orättvist att jämföra med backlight strobing aktiverat mot endast OverDrive och icke strobing aktiverat. Även 360Hz skärmen har stöd för strobing men i lägre uppdateringsfrekvenser om jag inte minns fel men den kommer inte iallafall riktigt i BenQens nivå då det gäller strobing. Finns nog en del IPS som har relativt bra strobing som uppnår bättre resultat va gäller eftersläp men är lite efter BenQen iallafall.

Om du kollar på videon så ser du att han jämför med 360hz skärmens bästa resultat, den sänker nämligen ljusstyrkan markant för att kunna aktivera funktionen. Här har 360 skärmens strobingfunktion in-action:

Jag skulle absolut säga att Zowie2546k är kung, ingen slump att typ 95% av CSGO-proffsen använder den.

Permalänk

Varför just Zowie skärmen producerar såpass bra resultat tror jag hade göra med att de kör lite högre spänning på vad det nu kallas så att man kan köra lite aggressivare OverDrive än konkurrenterna enligt en snubbe i blurbusters forum.

Sen kan man ju ställa in strobing length och dylikt om man vill prioritera antingen bättre ljusstyrka (men mera eftersläp) eller mörkare skärm men mindre eftersläp men standard inställningarna är rätt så bra enligt mig åtminstone om man jämför ljusstyrka förlust vs prestanda så är det bra balans som standard.

Jepp stämmer bra att de allra flesta proffsen och samt i turneringar är nog den skärmen den som vanligtvis används.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Egentligen är det inte ens en diskussion. Om man livnär sig på att poppa HS väljer man det bästa och det bästa är i dagsläget Zowies TN-skärm. Vad folk härinne tycker väger väldigt tunt jämfört med vad de som faktiskt har skin in the game tycker. Och de som har "skinn i spelet" väljer i dagsläget DyAC+ Premium.

Sen kan man så klart diskutera saken vidare i tjugo sidor till, men svaret på TS fråga är:
https://www.inet.se/produkt/2218343/zowie-25-xl2546k-240-hz-e...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GuuFi:

Och 400 fps ger dig inget verkligt övertag i ett spel som uppdateras 128 gånger per sekund som max ( både klient/server ), placebo är starkt men det är också en vanesak.

Fast som redan sagts så är detta fel.
Här har du faktiska data som bevisar att 240 fps är bättre än 144 fps i just CS: GO:

https://www.youtube.com/watch?v=OX31kZbAXsA&t=1848s

Hur förklarar du att alla 5 personerna får fler kills med 240 fps än med 144 fps om det är placebo? Bara ren slump?
Standard deviation-siffrorna stöder väl inte heller den tesen att det är slump.
Interpoleringen spelar roll.

Sedan utöver skillnaderna som blir i själva spelmotorn så får du ju andra fördelar som lägre input lag och mindre motion blur också.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

@Songless På FZ.se så testade jag en skärm (MSI Oculus NXG253R) nyligen som jag verkligen gillade (cs-spelare till och från sedan tidigt -00). Den är tillbaka hos MSI nu så kan inte kolla upp något mer praktisk information tyvärr.

För CS är nog TN det bästa så ska man ha en skärm för 100 % CS är det förmodligen de skärmar med DyAc som nämns tidigare det bästa valet, men för egen del som nuförtiden gör lite annat än bara spela CS tycker jag en TN-panel snabbt blir tråkig när jag t.ex. spelar single player och har gärna en IPS-panel istället.

Det finns mer information om just MSI Oculus NXG253R där ute att läsa men i slutändan är en skärm väldigt personlig - det jag tycker är det bästa sedan färdigskivat bröd tycker någon annan är värre än att slå i lilltån i ett bordsben.

Slänger in en länk till min recension så får du lite kött på benen i alla fall. Lycka till mer skärmköpet!

https://www.fz.se/testpilot/287129-msi-oculus-nxg253r-360-hz-...

Permalänk
Medlem

Tack för alla fina tips.

Av bilderna att döma så verkar ju 240 hz dyac vara helt klart överlägset gällande eftersläp. Frågan är väl bara hur mycket det skulle kännas av på andra sätt i form av fördröjningar/lag. Det känns som att jag är extremt känslig för när allt inte syncar som det ska. Och på tal som sync så spelade jag genast bättre när jag stängde av G-sync som jag hade råkat slå på av misstag. Så tydligen är jag nog ett extremfall när det kommer till just skärmprestanda. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Varför just Zowie skärmen producerar såpass bra resultat tror jag hade göra med att de kör lite högre spänning på vad det nu kallas så att man kan köra lite aggressivare OverDrive än konkurrenterna enligt en snubbe i blurbusters forum.

Sen kan man ju ställa in strobing length och dylikt om man vill prioritera antingen bättre ljusstyrka (men mera eftersläp) eller mörkare skärm men mindre eftersläp men standard inställningarna är rätt så bra enligt mig åtminstone om man jämför ljusstyrka förlust vs prestanda så är det bra balans som standard.

Jepp stämmer bra att de allra flesta proffsen och samt i turneringar är nog den skärmen den som vanligtvis används.

För hög overdrive på den skärmen jag har idag genererar för mycket ghosting för att det skall vara okey för min del i alla fall. Kör just nu på mellanläget. Skärmen jag har är en Acer Predator XB271HU vilket är en 27" 165 hz IPS 1440p skärm med 4ms inputlag.

Är du nöjd med din skärm btw? Du sitter ju ändå på ungefär den skärmen som de flesta rekommenderar. Hur funkar den till vardagligt användande om man säger så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

@danne_485 På FZ.se så testade jag en skärm (MSI Oculus NXG253R) nyligen som jag verkligen gillade (cs-spelare till och från sedan tidigt -00). Den är tillbaka hos MSI nu så kan inte kolla upp något mer praktisk information tyvärr.

För CS är nog TN det bästa så ska man ha en skärm för 100 % CS är det förmodligen de skärmar med DyAc som nämns tidigare det bästa valet, men för egen del som nuförtiden gör lite annat än bara spela CS tycker jag en TN-panel snabbt blir tråkig när jag t.ex. spelar single player och har gärna en IPS-panel istället.

Det finns mer information om just MSI Oculus NXG253R där ute att läsa men i slutändan är en skärm väldigt personlig - det jag tycker är det bästa sedan färdigskivat bröd tycker någon annan är värre än att slå i lilltån i ett bordsben.

Slänger in en länk till min recension så får du lite kött på benen i alla fall. Lycka till mer skärmköpet!

https://www.fz.se/testpilot/287129-msi-oculus-nxg253r-360-hz-...

Var faktiskt riktigt nära på att köpa vad jag tror är föregångaren till den skärmen vars panel då hade 240hz. Den verkade vara en riktigt prisvärd skärm med bra färger osv. Dock hade den några år på nacken och jag har tyvärr lite svårt för att köpa prylar som innehåller "föråldrad" teknik och tänkte att en nyare 360hz-skärm skulle vara ett bättre val. Man är ju lite prylnördig på det viset. På gott och ont.

Tog en snabb koll på din recension och det verkar ju ändå vara en hyfsat bra allroundskärm. Dock var det ju en aning smolk i bägaren att dem hade så dåligt tilltagna kablar. Dessutom är jag inte heller något fan av prylar med en extern nätadapter. De tenderar att vara ivägen eller på annat sätt vara till ofog. Men fint ändå att få lite insikt kring den skärmen för den har definitivt varit med på min lista över intressanta skärmar.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 5 5800X3D
Palit RTX 4090 Gamerock OC
32 GB Corsair lpx 3600mhz
Sabrent Rocket Q 2TB M.2, Kingston A2000 2TB, Kingston A400 1TB SSD, Kingston A400 1TB SSD, Segate 8TB HDD

Permalänk
Skrivet av Songless:

Tack för alla fina tips.

Av bilderna att döma så verkar ju 240 hz dyac vara helt klart överlägset gällande eftersläp. Frågan är väl bara hur mycket det skulle kännas av på andra sätt i form av fördröjningar/lag. Det känns som att jag är extremt känslig för när allt inte syncar som det ska. Och på tal som sync så spelade jag genast bättre när jag stängde av G-sync som jag hade råkat slå på av misstag. Så tydligen är jag nog ett extremfall när det kommer till just skärmprestanda. 😅

Om det inte ändrats nyligen så är det inte bra att använda G-sync när din framerate är över uppdateringsfrekvensen på skärmen. Jag tror det i praktiken blir att V-sync används då? Den extra inputlag du får av det är du isf inte ensam om att klaga på.

Ska du använda G-sync så behöver du cappa din framerate till 3 under det högsta din skärm klarar av. Men det är ännu bättre att köra utan, så länge du inte pressar din GPU till max. Men om så skulle vara fallet kan du istället sätta ett tak som är så högt din GPU klarar av men inte så den jobbar nära 100% belastning.

Det brukar inte vara ett problem med CSGO, om du inte har en oproportionerligt stark CPU och svag GPU.

Permalänk
Medlem

Den är tyvärr lite för stor och har lite för låg upplösning för min smak i förhållande till storleken. Men tackar så mycket för tipset i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Om det inte ändrats nyligen så är det inte bra att använda G-sync när din framerate är över uppdateringsfrekvensen på skärmen. Jag tror det i praktiken blir att V-sync används då? Den extra inputlag du får av det är du isf inte ensam om att klaga på.

Ska du använda G-sync så behöver du cappa din framerate till 3 under det högsta din skärm klarar av. Men det är ännu bättre att köra utan, så länge du inte pressar din GPU till max. Men om så skulle vara fallet kan du istället sätta ett tak som är så högt din GPU klarar av men inte så den jobbar nära 100% belastning.

Det brukar inte vara ett problem med CSGO, om du inte har en oproportionerligt stark CPU och svag GPU.

Okey. Det förklarar ju saken om det skulle vara så. Jag har ett 1080ti och ligger runt 2-300 fps i 1440p. Dock har jag ibland korta, tillfälliga dippar under 165 fps/hz vilket är den frekvens som skärmen körs i. Detta kan jag ibland uppleva som lite problematiskt. Har en 4770K som processor som jag misstänker kanske kan vara lite av en flaskhals. Det jag tycker är märkligt är att jag idag kör det mesta på lägsta inställningarna och har ändå dessa dippar och för något år sedan eller så kunde jag typ köra allt på max. Så jag vet inte om CS kräver mer idag än det gjorde för 1-2 år sedan eller vad som hänt. Enda skillnaden är väl att det inte riktigt märks lika väl när jag dippar under 165 fps. Cache är en av banorna som varit mest problematisk. Den är väl antagligen en av de mer krävande banorna rent grafiskt. Får CS GO bestämma grafikinställningarna så vill den ha allt på max men det funkar som sagt tyvärr inte rent praktiskt.

Permalänk
Medlem

Kör lite lägre res och sätt skuggorna på low. Kör själv 1080p och det ser väldigt bra ut även om jag har 1440p skärm.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Skärmar med 480 Hz är på väg så kan vara värt att ha lite is i magen.

https://hexus.net/tech/news/monitors/148148-auo-lg-preparing-...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clasito:

Kör lite lägre res och sätt skuggorna på low. Kör själv 1080p och det ser väldigt bra ut även om jag har 1440p skärm.

Har testat att köra i 1080p men tycker inte det blev någon direkt skillnad i prestanda. Bilden blev bara mer suddig och det kändes off. Kan såklart testa igen men ingen bra erfarenhet av det so far.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Skärmar med 480 Hz är på väg så kan vara värt att ha lite is i magen.

https://hexus.net/tech/news/monitors/148148-auo-lg-preparing-...

Japp. Har läst om detta men 2023 är ju faktiskt en bra bit bort ändå. Sen har ju de flesta här rekommenderat en skärm med 240hz trots att 360hz-skärmar funnits ett tag nu så hz kanske ändå inte betyder allt? Dessutom lär man nog behöva ett riktigt fläskigt grafikkort för att driva CS konstant över 480 fps. Men visst, det hade suttit fint. 😁 Går ju alltid att uppgradera senare.

Jag ser fram emot Intels nya plattform med stöd för DDR5 och pcie 5.0. Har haft is i magen länge nu kring en uppdatering då man vetat att detta varit i antågande. Kanske blir det årets julklapp till sig själv. 😁 Lär vara en hyfsad boost från mina gamla ddr3 stickor bland annat. Rätt galet ändå att man förutom grafikkortsbyten har klarat sig med samma processor och minnen i snart 8 år. Men som @Laxpudding var inne på så kanske även hårdvaran kan vara något att se över då CS verkar vara rätt CPU heavy.

Permalänk
Skrivet av Songless:

Har testat att köra i 1080p men tycker inte det blev någon direkt skillnad i prestanda. Bilden blev bara mer suddig och det kändes off. Kan såklart testa igen men ingen bra erfarenhet av det so far.

Det tyder isf på att ditt grafikkort inte är tungt belastat även i QHD ("1440p"). Eller möjligen att det är precis på gränsen på sin höjd.
Men oavsett, om du inte får ut mer fps av att sänka upplösningen då är det annat än GPUn som begränsar din fps. Dvs CPU, till viss del kanske RAM.

Ska du köpa en BenQ XL2546(K) så kan jag varna dig att dina fps-dippar kommer vara än mer märkbara på den skärmen. DyAc+ är fantastiskt, eller all bra blur reduction är fantastisk, men iom att man ser allt så tydligt så märker man också lättare varje gång man tappar en del fps.

Då kanske snarare än en ny skärm att du ska spara till ny CPU och sälja ditt nuvarande moderkort+CPU+RAM begagnat.

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Varför just Zowie skärmen producerar såpass bra resultat tror jag hade göra med att de kör lite högre spänning på vad det nu kallas så att man kan köra lite aggressivare OverDrive än konkurrenterna enligt en snubbe i blurbusters forum.

Jag tror du blandar ihop det lite. Det som är speciellt med skärmen är hur den justerar ljusstyrkan när man använder DyAc+. Den använder dioder som klarar en högre spänning, alltså dioderna som utgör backlighten och lyser upp alla pixlar. När DyAc+ aktiveras så höjer skärmen spänningen på strömmen till dioderna så att det ska vara i princip samma ljusstyrka sin innan.

Det är väldigt praktiskt, jag behöver istället själv ändra ljusstyrkan på min skärm från 10-15% utan ULMB till 80-100% med ULMB varje gång jag aktiverar det för att få samma ljusstyrka.

Annars när det gäller spänning och overdrive så ingår det liksom i konceptet att man kör med en högre spänning i början av pixelövergångarna och sedan är det en fråga om timing för att lyckas stoppa övergången i tid så det inte blir för mycket overshoot.

Om BenQ (Zowie) gjort något extraordinärt med spänningen så är det väl att de lyckats finjustera timingen extra bra, och det kanske de gjort?

Har du en länk till "en snubbe i blurbusters forum"? Jag är lite nyfiken att se om jag förstått det rätt eller inte.

Permalänk
CS-mästare
Skrivet av improwise:

Problemet är väl att det, som ofta, blir flera olika diskussioner som blandas ihop i denna typ av diskussioner:

  • Är skärmar med högre frekvens/snabbare uppdatering bättre än de med lägre?

  • Har man generellt nytta av att ha en snabbare skärm i spel med stort fokus på snabba reaktioner?

  • Har man specifik nytta i just CS GO med en snabbare skärm över en som inte är lika snabb?

Sen kanske man även måste ställa olika fördelar mot varandra och försöka kvantifiera dom lite, typ är en bil som kan köra 250 km/t bättre än en som kan köra 200 km/t om man ändå inte får köra snabbare än 120 km/t osv.

Den slutgilitga frågan är väl förmodligen, kommer jag bli en bättre och mer framgångsrik spelare med skärm X i stället för skärm Y eller Z? Här finns det väl mycket mer som talar emot än för, så länge man inte jämfört typ en 60 hz kontrosskärm med en 240 hz spelskärm. Men de flesta inklusive mig själv vill nog gärna tro att man är bättre som spelare än vad man faktiskt är och dessutom slippa oron att hårdvaran är den begränsande faktorn

Frågan är vilken skärm som är bäst för CSGO, punkt.

Vi har en TS som frågar efter hjälp då han vill ha det bästa redskapet (skärm i detta fall) till spelet CSGO. Om han idag upplever att hans skärm ger "blur" så har han kommit till en kunskapsnivå där han anser att hans utrustning inte duger till ändamålet. Jag skulle antagligen klara mig galant med hockeyklubbor på golfbanan. Av samma anledning ger jag mig inte in i diskussioner om vilka golfklubbor som är bäst.

Att utnämna en specifik modell av skärm till den absolut bästa är svårt, men det går definitivt att hjälpa TS till en skärm som är bättre lämpad för ändamålet än den han har idag.

Hela @Laxpuddings första inlägg summerar det hela extremt bra och hans sista mening är grädden på moset "Var du som spelare befinner dig på denna skala kan du bara själv svara på."
T.ex: För mig är en 144hz skärm i CSGO en begränsande faktor, för dig kanske en hockeyklubba på golfbanan är det?

Jag tror att ifrågasättandet av 240hz skärmars nytta existerar då det är tydligt att vissa inte kan se skillnaden. Även om det finns tekniska bevis och förklaringar som intygar dess fördelar, så verkar det inte riktigt vara lika enkelt att ta till sig som en överklockning från 3,8ghz till 5ghz. Där ser alla att sin fps-mätare faktiskt skiljer sig.

För att försöka hjälpa TS:
Jag sitter själv på en BenQ ZOWIE 25" DyAc LED XL2546 240hz, som jag haft i ett par år. Den har använts nästan uteslutande till CSGO. Som tävlingsredskap för den typen av E-sport är den fantastisk. Eftersom vi båda bor i Karlstad är du varmt välkommen att komma förbi och testa den, skicka bara ett PM.

Tyvärr finns det inte någon plats i Karlstad där du faktiskt kan testa och jämföra olika skärmar på plats. Men du kan alltid beställa hem den modell du är intresserad av och testa den i 14 dagar. Det går alltid skicka tillbaka om du inte är nöjd.

Visa signatur

Asus P7P55D-E Pro | i5 750 2,66ghz (3,80ghz) | Corsair H50 | XFX ATI Radeon 5870 | Corsair Dominator 2x 2gb | Corsair HX 750w | Obsidian 800d