Är Ikeas smarta gardiner fortfarande det bästa valet eller finns det något bättre?

Permalänk
Medlem

Är Ikeas smarta gardiner fortfarande det bästa valet eller finns det något bättre?

Som rubriken lyder tänkte jag prova på robotgardiner och undrar därför om ikeas gardiner är det bättre på marknaden eller om det finns något bättre?

Googlat runt lite men det är svårt att få en bra bild. Sett lösningarna som switchbot osv men gillar när gardinen kommer uppifrån som en kasset litegrann tror jag...

Sen undrar jag också om någon fått några passande sidskenor till ikeas gardin? behöver man modda gardintyngden något eftersom de sticker ut på sidorna?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Som rubriken lyder tänkte jag prova på robotgardiner och undrar därför om ikeas gardiner är det bättre på marknaden eller om det finns något bättre?

Googlat runt lite men det är svårt att få en bra bild. Sett lösningarna som switchbot osv men gillar när gardinen kommer uppifrån som en kasset litegrann tror jag...

Sen undrar jag också om någon fått några passande sidskenor till ikeas gardin? behöver man modda gardintyngden något eftersom de sticker ut på sidorna?

talar vi rullgardin är m.nu paket klart bäst, du väljer den gardin du vill ha tex en med kassett, stoppar i motorn, och ställer in denna, personligen föredrar jag z-wave styrning till dessa då man kan ställa % och både använda trådad och trådlös byggbrytare eller trådade/trådlösa sensorer. med andra ord mycket val och stabilt
dom har även 433mhz styrning osv om du inte kör z-wave hemma.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

https://www.m.nu/rullgardin-markis/motorisera-rullgardin-1-mo...

är det denna du tänker på då?

Kör google home idag, är det svårt att få det att lira ihop med det? inte jättebekant med sånt som Shutter DC'n som man verkar behöva?

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med dessa då ikeas gardiner inte går att anpassa, funkar utmärkt med google home och den extra kostnaden jämför med ikeas var lätt värt det för att få de exakt anpassade till mina fönster och dörrar.

https://omniablinds.com/

Ps. Svenskt företag också

Permalänk
Medlem

Kör också dessa från m.nu med med z-wave i telldus, funkar bra överlag har man väl ställt in det så sköter de sig bra.
Det enda jag kan anmärka på är väl kanske att motorn låter en aning högt men det går att leva med.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag har både Ikeas och M.nus. Jag tycker Ikeas är bättre; de är tystare och kräver ingen kabeldragning. Visst, det kräver batteriladdning istället - men jag har behövt ladda det batteriet en gång hittills tror jag, sen december (dock åker inte den gardinen varje dag - den sitter i "biorummet" och drar ner sig när projjen startar).

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

https://www.m.nu/rullgardin-markis/motorisera-rullgardin-1-mo...

är det denna du tänker på då?

Kör google home idag, är det svårt att få det att lira ihop med det? inte jättebekant med sånt som Shutter DC'n som man verkar behöva?

japp, det finns även paket med flera motorer om du har fönster som ska öppnas samtidigt.
den modellen jag gillar använder z-wave dvs man använder en z-wave kontroller, tror inte jag sett någon z-wave kontroller som inte funkar med google home eller Alexa.

shutter dc är z-wave modulen som ansluter till z-wave controllern som du sedan ansluter mot google/alexa.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

Jag tackar för alla inputs, Ja jag drar mig väl lite för att sitta o mecka med kablar o montera z-wave modulen kanske, hade gärna haft något mer "färdigt" som ikea eller kanske omniablinds som någon länkade!

Men får definitivt ta mig en funderare antar jag då z-wave verkar vara ett bra protokoll o lära sig

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Jag tackar för alla inputs, Ja jag drar mig väl lite för att sitta o mecka med kablar o montera z-wave modulen kanske, hade gärna haft något mer "färdigt" som ikea eller kanske omniablinds som någon länkade!

Men får definitivt ta mig en funderare antar jag då z-wave verkar vara ett bra protokoll o lära sig

Det finns inget som hindrar att du kör flera protokoll

Att mecka med Qubinos DC shutter (den i kittet som m.nu säljer) är enkelt. Ta det bara lugnt, och följ instruktionerna noga så går det bra!

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.