Protonmail avslöjade aktivists IP-adress till myndigheter

Permalänk
Medlem

Proton är en laglig tjänst, dom som tror att dom kan ignorera alla lagar lever i en fantasi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kruxet är definitionen av "kriminellt" och vem som påstår att det är kriminellt och när. Helt plötsligt blev rosa ränder på skor olagligt i Afganistan. Sexköp är olagligt i Sverige men inte i Tyskland. Rökiga cafér i Holland är lagligt men inte i Sverige. Artikeln nämner "aktivist" men inte vilken typ av aktivism. Du kan med fördel köra över Tor som går via obenetwork vpn, iaf om du terminerar på min Exit om du är i behov av att vara hyffsat anonym.

<edit>Tydligen var det en grupp klimataktivister det rörde sig om.</edit>

Ja klart man kan diskutera definitionen av kriminellt, men om du nu ska använder dig av en ganska "extremt" exempel som att rosa ränder är förbjudet i ett land så kan jag väl kontra med då att också ta ett "extremt" exempel; En pedofil är medlem i ett pedofilnätverk. Det går att inte att förebygga eller straffa, för han sitter med Protonmail...I min värld är det fel och självklart ska myndigheter kunna få fram uppgifter om kriminella.

Skrivet av Tanax:

Dessa typer av kommentarer gör mig alltid förvånad när man diskuterar privacy.

Bara för att man är mån om sin information, identitet eller annan känslig data så betyder det inte att man är kriminell. Skulle säga att dom allra flesta INTE är kriminella.

Men även om jag inte är kriminell, varför ska hemsidor få veta min IP-adress? Varför ska folk kunna läsa mina email? Varför ska min kreditkortsgivare veta att jag betalar för en VPN tjänst? Varför ska Google veta att jag söker efter ett grafikkort? Varför ska Apple triangulera min position? Varför?

För att tjäna pengar är ett enkelt svar, men dom har BERG av data enbart om dig. Var du varit. Vad du söker på. Alla dina preferenser. Vad du handlar. Vilka du umgås med. Var alla du känner bor. Behöver dom verkligen veta allt det? Riktigt ruggiga saker när man tänker på det.

Jag förstår vad du menar, tror dock du missförstod mig. Inget fel i att använda dig av en VPN för att du vill dölja saker från t ex Google eller MS.

Men om du nu är kriminell så ska du inte känna en trygghet med att du kommer aldrig kunna åka dit för det du planerar/har gjort för att du använda dig av en specifik tjänst vilket gör att myndigheten inte kan komma åt dig.

Det är min åsikt och jag förstår att man kan dra den här diskussionen hur långt som helst, vart gränsen ska gå osv men om man nu kan förebygga och straffa kriminella så är det i min värld värt mycket!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ryssfemma:

Då har du väl inget emot att vi installerar en mygga hemma hos dig?

Jag tycker nog inte det är så kontroversiellt att man ska få installera myggor på de man utreder för grövre brott.

På samma sätt som jag är för att man kan läsa igenom brotsmisstänktas post, sätta GPS på deras bilar, lyssna av telefonerna, göra husrannsakan och även sätta upp dolda videokameror.

Eller?

Är det då samma sak som att man ska få göra alla de åtgärderna även mot ej brottsmisstänkta? Nej. Det är ju såklart inte samma sak.

Det verkar som att du rört ihop de två. Jag förstår emellertid inte riktigt varför.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Förmodligen så har personen i fråga även använt sig av VPN så det IP polisen får ut av mailtjänsten Proton är inte värd något alls.

"som en sedermera arresterad klimataktivist anslöt från" - uppenbarligen gjorde personen inte det, eller så lyckades dom få riktiga ip-adressen ändå

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Då har du väl inget emot att vi installerar en mygga hemma hos dig?

Hade jag varit kriminell, t ex en våldtäktsman med väldigt starka misstankar mot mig och om nu en mygga hade hjälp till att sätta dit mig för gott, så gör det, snälla!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hasenfrasen:

Kruxet är definitionen av "kriminellt" och vem som påstår att det är kriminellt och när. Helt plötsligt blev rosa ränder på skor olagligt i Afganistan. Sexköp är olagligt i Sverige men inte i Tyskland. Rökiga cafér i Holland är lagligt men inte i Sverige. Artikeln nämner "aktivist" men inte vilken typ av aktivism. Du kan med fördel köra över Tor som går via obenetwork vpn, iaf om du terminerar på min Exit om du är i behov av att vara hyffsat anonym.

<edit>Tydligen var det en grupp klimataktivister det rörde sig om.</edit>

Samma problem gäller visserligen alla andra spaningsverktyg polisen använder också. Husrannsakan, videoövervakning, genomgång av post, telefonavlyssning och att polisen kan begära ut bankuppgifter i brittsutredningar kan också vara problematiska. Alltså om det blivit olagligt med rosa ränder på skor.
Det är inge roligt med husrannsakan för en sådan grej heller.

Min poäng här är att man behöver kunna hålla isär frågan om verktyg och frågan om vilka lagar som är bra/dåliga.

Givetvis hör de samtidigt ihop. Om det blir olagligt med rosarandiga skor så är det emellertid lagen som är problemet. Inte att polisen får göra husrannsakan eller fråga operatörer efter IPloggar - och problemet blir varken löst av att ta bort möjligheten att utföra husrannsaken eller att begöra ut IPloggar.

Vi är inte immuna mot dåliga lagar. Det är trist. Men vi kan inte heller skydda oss mot detta genom att ta bort alla verktyg för polisen. Det blir logiskt problematiskt då polisen kommer stå kvar totalt utan verktyg för att utföra sin uppgift.

Däremot är det rimligt att föra samtalet kring vilka nivåer olika brottstyper ska få tillgång till olika typer av spaningsverktyg. Det är inte så... absolut eller svartvitt utan mer av en skala.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Hade jag varit kriminell, t ex en våldtäktsman med väldigt starka misstankar mot mig och om nu en mygga hade hjälp till att sätta dit mig för gott, så gör det, snälla!

Räcker väl med att staten tycker man tänker fel eller röstar på fel parti?

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Opatagio:

Räcker väl med att staten tycker man tänker fel eller röstar på fel parti?

Exakt.

Om staten tillåts (av folket) använda särskilda befogenheter under särskilda omständigheter kommer staten att skapa särskilda omständigheter för att använda särskilda befogenheter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Opatagio:

Räcker väl med att staten tycker man tänker fel eller röstar på fel parti?

Skrivet av anon32713:

Exakt.

Om staten tillåts (av folket) använda särskilda befogenheter under särskilda omständigheter kommer staten att skapa särskilda omständigheter för att använda särskilda befogenheter.

Ja. Fast samma problem är det att polisen har pistoler. De kan skjuta en i magen om man röstar på fel parti.
Därför ska polisen inte ha pistoler. Eller batonger för den delen.

Någonstans är det fel i resonemanget. Och det beror på att utredningsverktyg blandas ihop med lagstiftning.
Alltså att man beskyller verktygen när det är lagstiftningen som är dålig.
Resonerar man ändå på så sätt så är alla polisens verktyg problematiska. Även deras bilar som de kan använda för att köra ihjäl de som röstar på fel parti.

Jag tycker det är av relevans att man håller isär lagstiftning och spaningsverktyg när man letar syndabocken. De har med varandra att göra, yes - men dessa två bör ändå inte förväxlas för det leder till slutsatser som blir ologiska.
Har skrivit ett inlägg om det här ovan redan:

Edit:fel i lägg 😅
#19240630

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Jag förstår vad du menar, tror dock du missförstod mig. Inget fel i att använda dig av en VPN för att du vill dölja saker från t ex Google eller MS.

Men om du nu är kriminell så ska du inte känna en trygghet med att du kommer aldrig kunna åka dit för det du planerar/har gjort för att du använda dig av en specifik tjänst vilket gör att myndigheten inte kan komma åt dig.

Det är min åsikt och jag förstår att man kan dra den här diskussionen hur långt som helst, vart gränsen ska gå osv men om man nu kan förebygga och straffa kriminella så är det i min värld värt mycket!

Okej, då är jag med på vad du menar. Och jag håller i praktiken med dig. Kriminella ska såklart kunna utredas. Frågan är väl (som du sa) bara var man drar gränsen när det påverkar oskyldiga för mycket.

Ett exempel från USA är att polisen/FBI kommer och knackar på hos dig för att du tidigare råkade vara i samma område som ett sexköp gjordes. Detta vet dom för att Google/Apple vet att du var där så den informationen har dom såklart fått tillgång till. Även om du är oskyldig eller att dom inte kan bevisa att du faktiskt gjorde ett sexköp, hur kommer frugan se på dig efter att FBI misstänkte dig för sexköp? Eller dina barn?

Extremt exempel må tyckas, men min poäng är alltså att givetvis ska vi inte tillåta kriminalitet i någon form - men när vi inkräktar på folks privacy så kan det få verkliga efterföljder, även om du är oskyldig. Och det är väl främst det jag i alla fall vill skydda mig emot. Samt data breaches.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

Räcker väl med att staten tycker man tänker fel eller röstar på fel parti?

Jovars, samtidigt har vi sett exempel på att är inte alla korrupta i alla led så kommer det inte bli så 1984+Nordkorea (än iaf) som många befarat gång på gång.

Ta bara exempelvis den så kallade "Världens mäktigaste man" mellan 2016-2020 som många trodde skulle få USA att bli ett fascistland och att huvuden skulle trilla av hos alla TV-shower som vågade kritisera honom sent om kvällarna framför miljontals människor.

Möjligen hade han kunna skickat Navy Seals på varenda "känd (TV-)kritiker" men troligen stoppades det någonstans i ledet (troligen för att amerikanska militären - än så länge - har väldigt svårt för att avrätta sina egna medborgare) för det finns fortfarande (än så länge) människor som hellre försöker behålla en demokrati (genom att inte ha ihjäl sitt eget folk exempelvis) istället för att försöka bli nästa Nordkorea.

Faktum är att många impulsordrar från denna före detta president stoppades av andra i ledet som inte var lika korrupta som honom utan som var mer måna om demokratin och kanske, inte vet jag, inte var lika narcissistiska? Vi i Sverige har väl något som heter "statlig tillsyn"? Sedan vet jag inte hur bra det funkar dock i praktiken.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Då har du väl inget emot att vi installerar en mygga hemma hos dig?

Behövs inte. Via mobil, dator, surfplatta, smart-tv, tja allt som på ett eller annat sätt är uppkopplat och som har en mikrofon eller kamera, kan användas för att spionera på användaren.

Permalänk
Inaktiv

Jag har hela tiden vetat att ProtonMail men även andra liknande tjänster inte är helt säkra. Nu använder jag inte e-post för något känsligt utan min anledning till att välja en krypterad e-posttjänst (Tutanota) bygger mer på att jag inte vill att teknikjättar ska samla in all information/data om mig. Använder e-post väldigt begränsat och för privat kommunikation använder jag helt andra tjänster (Telegram). Tänker att om man verkligen ska vara säker så bör man inte använda vare sig Windows eller Mac heller. Windows har inbyggd keylogger och Mac kan vi bara förlita oss på vad Apple påstår (noll förtroende personligen).

Däremot är debatten kring Polis och myndigheters befogenheter intressant. Jag kan givetvis också känna att misstanke om grova brott bör ge Polis och myndigheter större befogenheter. Däremot är jag väldigt kritisk till att det ska gälla alla brott, av den enkla anledningen att lagarna ser så olika ut i olika länder. Ska länder med lagar som strider mot mänskliga rättigheter ha dessa befogenheter? Att vara fri som människa väger mycket tyngre för mig. Speciellt i en orolig värld där det står klart att jordens befolkning inte är överens om våra rättigheter och skyldigheter.

Nu vet jag ingenting om dessa aktivister men jag är då för att icke våldsam aktivism ska få finnas. Jag ser det som en mänsklig rättighet att kunna organisera sig och protestera. Ingen självklart i alla länder och även om det är det i Sverige så ska vi inte ta det för givet. Vi måste ha förtroende för varandra (stat och medborgare).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av l33tn00b:

Behövs inte. Via mobil, dator, surfplatta, smart-tv, tja allt som på ett eller annat sätt är uppkopplat och som har en mikrofon eller kamera, kan användas för att spionera på användaren.

Just därför är jag intresserad av projekt som Purism (t.ex. Librem 5), väljer stationär dator som saknar inbyggd mikrofon och bojkottar smart-TV. Inga andra smarta prylar heller.

Fast jag är medveten om att vanliga användare inte tänker eller gör så här. Bekvämlighet går före. Tycker det är kul när folk blockerar webbkameran på sina laptops men fullkomligt ignorerar alla kameror/mikrofoner på sina mobiler som följer med överallt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Just därför är jag intresserad av projekt som Purism (t.ex. Librem 5), väljer stationär dator som saknar inbyggd mikrofon och bojkottar smart-TV. Inga andra smarta prylar heller.

Fast jag är medveten om att vanliga användare inte tänker eller gör så här. Bekvämlighet går före. Tycker det är kul när folk blockerar webbkameran på sina laptops men fullkomligt ignorerar alla kameror/mikrofoner på sina mobiler som följer med överallt.

Nu vet jag inte vad du är paranoid över, men den absolut största varningsflaggan du kan sätta på dig själv är genom att aktivt försöka undvika övervakningen.

Jag tror också att grejen med webbkameror är för att mobiler har ett bättre track record med virus. Det var ju inte ovanligt att folk blev filmade av sina laptopar på grund av virus eller trojaner runt 2010, men det är garanterat svårare med mobiler.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Balconette:

Tragiskt.

Att personer som valt att fly övervakning (google etc) och betala! för sin epost blir så dragna vid näsan. Tänk om det varit en aktivist i Polen som kämpat för kvinnors rätt till abort? Terrorism som begrepp är diffust och enligt mig inget giltigt argument till att lagföra någon.

Tragiskt även för de stackars pedofiler, som trodde att deras filmade övergrepp inte kunde spåras.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nu vet jag inte vad du är paranoid över, men den absolut största varningsflaggan du kan sätta på dig själv är genom att aktivt försöka undvika övervakningen.

Jag tror också att grejen med webbkameror är för att mobiler har ett bättre track record med virus. Det var ju inte ovanligt att folk blev filmade av sina laptopar på grund av virus eller trojaner runt 2010, men det är garanterat svårare med mobiler.

Hur många appar har du som har tillgång till dina kontakter/position/lagring m.m. helt i onödan?
Antagligen för många.

Mobiltelefonen har blivit en mästerspårare som delar ut "allt" till "alla". :/

Permalänk

Inte Protonmail för min del längre, tillbaka till Gmail igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hur många appar har du som har tillgång till dina kontakter/position/lagring m.m. helt i onödan?
Antagligen för många.

Mobiltelefonen har blivit en mästerspårare som delar ut "allt" till "alla". :/

Jag har mycket få appar med konstiga permissioner, och ingen som har tillgång till kamerorna i bakgrunden. På en windowslaptop har ju verkligen alla program tillgång till allt på datorn. Så det är en markant skillnad.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonfrost:

Inte Protonmail för min del längre, tillbaka till Gmail igen.

Du kan väl inte tro att Google är bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Är det intensåhär vi önskar att det ska fungera då?

Alltså att vi inte vill ha frizoner för kriminell verksamhet där polisen totalt nekas tillträde att utreda brott.
Givetvis ska inte polis ha total och fr tillgång själva. Men någon form av mellanväg för att hantera realiteten att brott begås även över internet - det måste ju också hanteras.

En lösning på det hela är att polisen inte har fri tillgång utan det är privata aktörer som sköter datahanteringen och endast på specifik polisiär begäran sätts span på en brottsmisstänkt.

Och det är väl så upplägget också sett ut här.

Njae, vad jag minns har jag läst att de inte för loggar eller lämnar ut IP-adresser, och då ska de inte logga de olika ip-adresserna

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jovars, samtidigt har vi sett exempel på att är inte alla korrupta i alla led så kommer det inte bli så 1984+Nordkorea (än iaf) som många befarat gång på gång.

Ta bara exempelvis den så kallade "Världens mäktigaste man" mellan 2016-2020 som många trodde skulle få USA att bli ett fascistland och att huvuden skulle trilla av hos alla TV-shower som vågade kritisera honom sent om kvällarna framför miljontals människor.

Möjligen hade han kunna skickat Navy Seals på varenda "känd (TV-)kritiker" men troligen stoppades det någonstans i ledet (troligen för att amerikanska militären - än så länge - har väldigt svårt för att avrätta sina egna medborgare) för det finns fortfarande (än så länge) människor som hellre försöker behålla en demokrati (genom att inte ha ihjäl sitt eget folk exempelvis) istället för att försöka bli nästa Nordkorea.

Faktum är att många impulsordrar från denna före detta president stoppades av andra i ledet som inte var lika korrupta som honom utan som var mer måna om demokratin och kanske, inte vet jag, inte var lika narcissistiska? Vi i Sverige har väl något som heter "statlig tillsyn"? Sedan vet jag inte hur bra det funkar dock i praktiken.

Pratar du om Presidenten som medlat fred mellan flera länder i Mellanöstern , åkt till Nordkorea för försöka göra detsamma och aldrig startade ett krig nu?

Presidenter och deras krig i modern tid

Permalänk
Skrivet av l33tn00b:

Du kan väl inte tro att Google är bättre?

Tänkte bara jag skulle testa något annat än Gmail.

Använde inte Protonmail till nått känsligt, utan för att försöka begränsa Googles datainsamling.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av johanandersson:

Nu vet jag inte vad du är paranoid över, men den absolut största varningsflaggan du kan sätta på dig själv är genom att aktivt försöka undvika övervakningen.

Jag tror också att grejen med webbkameror är för att mobiler har ett bättre track record med virus. Det var ju inte ovanligt att folk blev filmade av sina laptopar på grund av virus eller trojaner runt 2010, men det är garanterat svårare med mobiler.

Jag är inte paranoid. Att kalla användandet av stationär dator för varningsflagga är bara löjligt. Fast du kanske syftar på Purisms laptops och mobil samt smart-TV. Ser inget problem med det heller. Varningsflagga på det säger ju snarare något om samhället än om mig. Varför ska jag installera mikrofoner och kameror i mitt hem och riskera övervakning?

Vill även betona att övervakning inte bara innebär statlig övervakning utan alla som förstår sig på tekniken kan utnyttja det.

Det stämmer inte heller att mobiler är säkrare. Bara nyligen avslöjades det att USA har avlyssnat våra svenska politiker. Det är även helt logiskt att mobiler är mer intressanta att t.ex. avlyssna än datorer då dessa bärs med överallt. Så attackerna mot mobiler bör helt logiskt vara fler än mot datorer idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

Pratar du om Presidenten som medlat fred mellan flera länder i Mellanöstern , åkt till Nordkorea för försöka göra detsamma och aldrig startade ett krig nu?

Presidenter och deras krig i modern tid

Jo, men hallå. TV:n SÄGER JU ORANGE MAN BAD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Jag har mycket få appar med konstiga permissioner, och ingen som har tillgång till kamerorna i bakgrunden. På en windowslaptop har ju verkligen alla program tillgång till allt på datorn. Så det är en markant skillnad.

Jag tänkte väl mer på risken att någon app norpar din lagring med redan filmat "bra material".

Gällande windowsappar så är det ju tyvärr en massa legacy skit kvar som till viss del möjliggör det, men det håller på att vända och nyare Windows erbjuder ju kontroll över webcamen.
Men det är samtidigt lätt att sätta ett litet lock för 40kr framför kameran, eller bara en tejp bit.

Jag skulle säga att det är svårare att skydda sig mot den övervakningen eller insamlingen som sker i bakgrunden från enheten man alltid har i fickan.

Permalänk
Medlem

Folk i den här tråden verkar tro att polisen har tillgång till vad som fanns på hans ProtonMail bara för att de fick hans IP. Det är känslan jag får i alla fall. Som att ProtonMail misslyckats på något sätt.

Hela grejen med ProtonMail är att det är end-to-end encryption, så ProtonMail själva kan inte dekryptera din mail, även om de tvingas av domstol.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av moonfrost:

Tänkte bara jag skulle testa något annat än Gmail.

Använde inte Protonmail till nått känsligt, utan för att försöka begränsa Googles datainsamling.

Det är väl ändå skillnad på Googles datainsamling och att ProtonMail lämnar ut IP-adresser på begäran av Polisen?

Skulle fortfarande använda ProtonMail framför Gmail. Finns fler tjänster om man ogillar ProtonMail. Fast man ska nog aldrig tro att e-post är helt säkert. Vill man undvika datainsamling är det dock rätt väg att gå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mainman:

Är du kriminell och har saker att dölja eller vad menar du?

För mig är det solklart att om man nu är kriminell och har gjort olagliga saker så ska man inte känna en trygghet i att "ja min VPN/mail kommer ju täcka mina spår efter dessa olagliga saker jag nu ska göra".

"Det är Aldrig DU som bestämmer om ditt mjöl är rent eller inte, har du otur så är det nån gluten intolerant som gör det, och då spelar det ingen roll hur rent mjölet är." - Jag

Permalänk
Medlem

Det verkar vara föredömligt skött av Protonmail. De har loggat specifk information om en specifik individ på order av rättsväsendet, såklart med stöd i lagen. Som många andra har påpekat i tråden tidigare. Varför skulle Protonmail stå över lagen?

Det verkar även finnas en viss övertro på vad en VPN skyddar mot. Om Mullvad (som har nämts i tråden) får samma förfrågan på att logga viss trafik så kommer dem att göra det.