Permalänk
Medlem

Klona speglad disk

Halloj,

Kör en burk med Windows Server 2012.
I den sitter idag två stycken vanliga HDD som är speglade. edit: det är alltså Windowsdisken/diskarna det handlar om.

Jag skall byta till två stycken SSD-diskar och behöver då klona hårddiskarna som sitter i för att inte behöva installera om allting.

Jag tänker mig såhär:
1. Koppla in en av 2 SSD
2. Klona en av HDD-diskarna till SSD (eftersom dom bör vara identiska?)
3. Ta ur båda HDD och boota på SSD
4. Koppla in SSD nr 2 och starta ny spegling i diskhanteraren.

Har däremot läst att det kan dyka upp diverse strul när man ska klona diskar i servrar. Är det något som vet vilka nitar jag kan gå på och vad jag bör tänka på?

/eXpose

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Backa all data!

Ersätt en HDD med SSD, bygg/spegla om raiden till SSD.
Ersätt den andra HDDn med SSD och gör om proceduren.

Eller?

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Halloj,

Kör en burk med Windows Server 2012.
I den sitter idag två stycken vanliga HDD som är speglade.

Jag skall byta till två stycken SSD-diskar och behöver då klona hårddiskarna som sitter i för att inte behöva installera om allting.

Jag tänker mig såhär:
1. Koppla in en av 2 SSD
2. Klona en av HDD-diskarna till SSD (eftersom dom bör vara identiska?)
3. Ta ur båda HDD och boota på SSD
4. Koppla in SSD nr 2 och starta ny spegling i diskhanteraren.

Har däremot läst att det kan dyka upp diverse strul när man ska klona diskar i servrar. Är det något som vet vilka nitar jag kan gå på och vad jag bör tänka på?

/eXpose

Beroende på vad det är för data så behöver du väl inte spegla diskarna?

1. Koppla in båda SSD-diskarna
2. Sätt upp spegling på dem
3. Kopiera datat från de gamla mekaniska diskarna till den speglade enheten

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Beroende på vad det är för data så behöver du väl inte spegla diskarna?

1. Koppla in båda SSD-diskarna
2. Sätt upp spegling på dem
3. Kopiera datat från de gamla mekaniska diskarna till den speglade enheten

För att inte behöva installera om blir det mer eller mindre nödvändigt att klona...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Beroende på vad det är för data så behöver du väl inte spegla diskarna?

1. Koppla in båda SSD-diskarna
2. Sätt upp spegling på dem
3. Kopiera datat från de gamla mekaniska diskarna till den speglade enheten

Det är ALL data jag vill få över. Alla inställningar i servern som agerar skrivarserver, dhcp, AD osv osv osv för ett mindre företag med 20 användare och 10-tal skrivare.

Spegla diskarna vill jag göra utifall om en går ner så skall företaget kunna rulla på vidare på en disk.

Men om jag bara kopierar datan från diskarna så följer ju inte alla partitioner med som systempartitionen osv.... då kommer väl inte SSD-diskarna ens boota när jag kopplar ur dom gamla HDD?

Dom måste ju klonas till 100%, både data och partitionstruktur. Eller har jag fel?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Det är ALL data jag vill få över. Alla inställningar i servern som agerar skrivarserver, dhcp, AD osv osv osv för ett mindre företag med 20 användare och 10-tal skrivare.

Spegla diskarna vill jag göra utifall om en går ner så skall företaget kunna rulla på vidare på en disk.

Men om jag bara kopierar datan från diskarna så följer ju inte alla partitioner med som systempartitionen osv.... då kommer väl inte SSD-diskarna ens boota när jag kopplar ur dom gamla HDD?

Dom måste ju klonas till 100%, både data och partitionstruktur. Eller har jag fel?

Men du skrev inte uttryckligen att det är windows-diskarna du speglar, nu när du skrivit det så är såklart spegling som gäller.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

För att inte behöva installera om blir det mer eller mindre nödvändigt att klona...

Han skrev inte att det var windows diskarna det rörde sig om.

Även om jag kanske borde antagit det verkar det som.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Men du skrev inte uttryckligen att det är windows-diskarna du speglar, nu när du skrivit det så är såklart spegling som gäller.

Sorry om det var otydligt..... men om det bara sitter två HDD i en Windows Server som jag skrev och dom är speglade så ligger ju windows på dom!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpose:

Sorry om det var otydligt..... men om det bara sitter två HDD i en Windows Server som jag skrev och dom är speglade så ligger ju windows på dom!

"I den sitter idag två stycken vanliga HDD som är speglade."

Det uttalandet betyder inte automatiskt att det är dom ENDA diskarna som sitter i servern

Men för att gå tillbaka till ditt första uttalande. Jag ser inget konstigt med din checklista på ursprungsposten

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

"I den sitter idag två stycken vanliga HDD som är speglade."

Det uttalandet betyder inte automatiskt att det är dom ENDA diskarna som sitter i servern

Men för att gå tillbaka till ditt första uttalande. Jag ser inget konstigt med din checklista på ursprungsposten

Nej, det har du rätt i!

Det låter bra. Har du stött på något patrull att klona diskar just på en Server? Läst i flertalet forum där dom inte får datorn att boota efter klon men inte hittat någon orsak/lösning på det.

Då tänkte jag att det är bra att ha lite kött på benen innan jag sätter igång!

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem

Skräp programvaran som brukar ingå med SSD diskarna brukar fungera ok. Brukar vara en nedlåt variant av Aronis snarare än de lite roligare varianterna.
Det kan däremot spela rejäl roll vilken SATA/SAS port SSD disken sitter på efter kloningen. Förslagsvis den som kallas för HDD 0 (den första i raiden) av de två i RAID-1an.
Du behöver nog även Sätta upp RAID 1 på SSD diskarna innan du klonar den ena, så får de synka efteråt.

Och som annan skrev BACKUP innan alt annat.
Jag har klonat min Server 2016 några ggr med Acronis Home billig variant utan att behöva slå in Produkt nyckeln igen vilket inte är helt ovanligt.

Om det inte går som det ska så efter backupen så kan du råka kopla ut en av de två HDD diskarna. Sedan köra en sysprep på datorn och sedan clona. Den disk du har råkat koppla ur kan om nödvändigt användas för att starta systemet ifall det blir något fel vid syspreppen. Men då lär du behöva återaktivera windows. I mitt fall har MSDN gått ut så jag kan inte kolla mitt. Men den tuffar bara på. 2012 gick faktiskt fortare för mig. Men man tar var man har.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Oavsett hur du väljer att klona så måste du säkerställa att du har en fungerande backup med BMR-funktion. Dock är det inte rekommenderat att återställa en server med AD-rollen då det kan bli problem att synka med övriga datorer i nätet efter en återställning.

Själv skulle jag no hellre flytta unika roller till en annan server i domänen och sedan göra en kontrollerad demote på AD-rollen och installera om.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster