Helgsnack: Vilken är din största personliga triumf?

Permalänk
Medlem

Mina största personliga triumfer är samtidigt mina största misslyckande.

Redan 1989-90 utvecklade jag en chattklient som kunde överföra text, filer och ljud i realtid (om än med låg ljudkvalité). Detta var alltså 6-7 år innan ICQ lanserades vilket ger lite perspektiv och det stör mig en aning att jag inte då förstod potentialen i det jag hade skapat. Under samma tid experimenterade jag med komprimerat ljud(musik) i minneskretsar. Även om jag redan då förstod att detta var framtiden så kunde jag ändå aldrig förutse explosionen av mp3-spelare ett decennium senare. Jag utvecklade även ett ljudediteringsprogram med stöd för 16-bitars samplingar för Amiga (8-bit ljud). Ett amerikanskt kabeltevebolag hörde av sig och ville köpa rättigheterna till programmet, men jag, som vid tillfället var en finnig och obstinat tonåring avfärdade alltihopa utan att ens fråga vad de kunde tänkas betala. Dum i huvudet fick en helt ny innebörd.

Men visst. Det är alltid lätta att säga hur man egentligt borde ha gjort när man sitter med facit.

Permalänk

Tog mig till Valinor i flipperspelet Lord of the rings.

Man måste ha kört alla normal modes + there and back again, klarat de tre multibollarna som representerar filmerna, samlat alla gift of the elves, och slutligen förstöra ringen i domedagsberget. Om man går in i domedagsberget utan att ha gjort alla föregående nämnda saker så får man börja om från början.

Permalänk
Medlem

En gång när jag plockade lösgodis i två separata påsar åt mig och min sambo så blev vikten i båda påsar exakt lika mycket. Har också lyckats ta mig ur självdestruktivt beteende och dagligt bruk av diverse olagliga preparat och till slut kommit igång med det vuxna livet. Och i en match i första standalone insurgency hade jag vid matchens slut en KD på 50/0 och högst poäng för objectives.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Avstängd

Barn är förstås en stor grej rent personligt, men för att citera Chris Rock: "It's not a big deal. I mean, even roaches have kids, right?"

Men att min son är så fin är ju något som jag i alla fall känner att jag kan ta i alla fall partial credit för liksom. När han skulle flytta från en avdelning för mindre barn till en för större på förskolan så ville alla avdelningarna ha just honom exempelvis. När en fröken sa att alla vill men alla kan inte få [din son] så trodde jag de sa så till alla föräldrarna, så det sa jag när jag diskuterade med några andra föräldrar, och de höll med, alla hade fått höra att alla avdelningar ville ha [min son].

Permalänk
Medlem

Växte upp fattig med min alkoholiserade far. Flyttade hemifrån vid 15 för att gå på gymnasiet på annan ort. När det vart knapert brukade jag på veckorna äta två gånger i skolmatsalen, och på helgerna levde jag på havregryn eller ris med ketchup.

Efter gymnasiet kämpade jag på med diverse extrajobb på diverse restauranger och nattklubbar. Bland annat en i en annan stad. Ibland brukade jag sova på en allmän toalett, eftersom jag inte hann med bussen hem.

Nu, ett halvt liv senare är jag teknisk chef på ett bolag i Singapore, och behöver aldrig oroa mig om pengafrågor igen. Så min största bedrift är att ha gått från ingenting till en bekväm tillvaro helt på egen hand.

Det kanske lite oväntade med den historien är kanske att jag uppskattar de "svåra" åren extremt mycket. Efter att ha gått igenom allt vad det var så känns det som att jag kan hantera mer eller mindre vad som helst som livet kan tänkas slänga åt mitt håll. Jag var heller inte mindre lycklig då än vad jag är nu, och i allmänhet säger jag "hellre ung och fattig än gammal och rik."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon214822:

Den som kan vara av allmänt intresse är Högsta förvaltningsdomstolens beslut att datorer inte var avgiftspliktiga som TV.

Jag skickade en skrivelse till HFD och ett nyckelargument jag framför återfinns i domslutet (att broadcast används men inte hela vägen etc).

Inte säkert att min skrivelse var avgörande men jag ser det som en personlig triumf i vilket fall.

Återigen tackar jag för din militära såväl som medborgarsmässiga tjänstgöring! ( ̄^ ̄ )ゞ

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av baverskalle:

Ni två borde ha en episk duell där förste man till 85kg blir krönt Sweclockers främste viktväktare

Jo varför inte

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av AplAy:

Återigen tackar jag för din militära såväl som medborgarsmässiga tjänstgöring! ( ̄^ ̄ )ゞ

Tackar! Nu blev det ju på skatten istället så där känner jag mig faktiskt lite skyldig.

Tänkte förklara vad som hände. Det finns alltså i lagens förarbeten en mening om att "Broadcast används och broadcast är avgiftspliktigt.". I första instans gick tingsrätten på det. Enkelt. Klart.

Vad jag förklarade för HFD var att det är två olika broadcast-begrepp i den meningen. Det första handlar om implementationsnivån, den andra ligger på systemnivån. Man 'är' inte något för att man 'använder' något. Juristerna på HFD har lysande meriter som jurister men som nätverkstekniker räknade med att dom skulle vara bombade. För att därför hålla det enkelt så formulerade jag det som att 'broadcast används men inte hela vägen'. Exakt den formuleringen återfinns i domslutet.

Lagens förarbeten är alltså j-vligt lömskt formulerat. Kan vara ett misstag men i så fall är det ett oerhört skickligt misstag. Varpå man kan fundera på vem och vad som ligger bakom det här. Det var nära att det lyckades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Sedan var jag rätt nöjd när jag blev blev antagen till Mensa.

+1 men sen blir man trött när man ser hur stor del av mänskligheten som verkar sakna förmåga till logiskt tänkande...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Lego Master
Skrivet av baverskalle:

Ni två borde ha en episk duell där förste man till 85kg blir krönt Sweclockers främste viktväktare

Är inte det hela programidén för "Biggest Loser"?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mindfighter:

+1 men sen blir man trött när man ser hur stor del av mänskligheten som verkar sakna förmåga till logiskt tänkande...

Bah, det visste man ju hela tiden. Har inget med medlemskapet att göra

Som bonushobby följer jag utvecklingen av Republikanerna i USA och deras allt mer fascinerande teorier om vaccin och genus.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Slutade med heroin och alla andra droger (inklusive alkohol) den 11e maj 2014 och har inte använt sedan dess. Alla andra framgångar i livet som bra jobb, högskola, vara en närvarande förälder till min autistiska fyraåring, ja allt jag gör framgångsrikt i livet idag hade varit totalt omöjligt om jag fortsatt leva det liv jag levde.

Jävlar i mig, det var starkt gjort! Kul att det går framåt för dig.

Permalänk
Medlem

Det kanske inte är mycket för världen, men jag har de senaste två veckorna börjat ta hand om mig själv bättre. Jag har slutat helt med läsk, energidryck, chips och godis. Jag dricker nu endast vatten och äter frukt och nyttig mat. Jag har samtidigt börjat styrketräna tre gånger i veckan och skapat bättre rutiner för min sömn. Jag har försökt minska mitt skärmberoende med hjälp av en blockeringsapp vid namn Freedom som låser program som spel och sociala medier på telefonen/datorn under bestämda tider. Istället för att kolla Facebook på kvällen så läser jag en bok t.ex.

Jag brukade dricka en energidricka per dag och äta minst en chokladkaka följt av läsk och godis framför datorn på kvällarna. Jag tränade inget och blev tjock, sov dåligt då jag satt uppe halva nätterna och kände mig oftast trött och slö. Det är svårt att ändra på vanor men jag ska försöka med det här i en månad minst iaf.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrazyDriver:

Mina största personliga triumfer är samtidigt mina största misslyckande.

Redan 1989-90 utvecklade jag en chattklient som kunde överföra text, filer och ljud i realtid (om än med låg ljudkvalité). Detta var alltså 6-7 år innan ICQ lanserades vilket ger lite perspektiv och det stör mig en aning att jag inte då förstod potentialen i det jag hade skapat. Under samma tid experimenterade jag med komprimerat ljud(musik) i minneskretsar. Även om jag redan då förstod att detta var framtiden så kunde jag ändå aldrig förutse explosionen av mp3-spelare ett decennium senare. Jag utvecklade även ett ljudediteringsprogram med stöd för 16-bitars samplingar för Amiga (8-bit ljud). Ett amerikanskt kabeltevebolag hörde av sig och ville köpa rättigheterna till programmet, men jag, som vid tillfället var en finnig och obstinat tonåring avfärdade alltihopa utan att ens fråga vad de kunde tänkas betala. Dum i huvudet fick en helt ny innebörd.

Men visst. Det är alltid lätta att säga hur man egentligt borde ha gjort när man sitter med facit.

Det här måste vara det bästa inlägget här.

Vad jag lyckats med är ingen idé berätta här då det skulle låta osannolikt eller sjukt.

Permalänk
Medlem

Min dotter är det största jag åstadkommit, även om tillverkningen i sig inte var svår.

Men att vara en ok pappa är svårt.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Jag har lyckats med några saker jag är stolt över. Jag är så klart mest stolt över mina barn men utöver det så har jag dragit igång ett företag som ger mig frihet att arbete när jag vill även om det tyvärr alltid blir för mycket. Höjdpunkten med företaget var nog när jag besökte Oracle huvudkvarter och blev intervjuad utanför lobbyn där. Jag var också en kort period medlem i Mensa men det var inget för mig. Jag köpte min drömbil (Lamborghini) och håller nu på att bygga vårt drömhus med fantastisk utsikt över fjällvärlden.

Det jag håller högst och är stoltast över är nog att jag känner att jag har brutit en trend. På min fars sida har det funnits psykisk ohälsa i flera generationer och även jag hade en lång period i början av mitt liv. Jag har minnen från mellanstadiet när jag kände en stress över att bli äldre och hade nog en period av ca 10 år en depression. Jag var ganska oseriös i skolan med i snitt 60-70 % frånvara på 5 år(!) i gymnasiet. På helgerna gick jag rakt in i fighter som jag knappast kunde vinna. Gärna mot en större grupp. Jag var aldrig rädd för att få några smällar. Ofta gick det ganska bra för det var en mer förlåtande tid och även en grupp av människor blir lite osäker när någon är nog "självsäker".

Jag tog mig ur det och känner att jag har förstått hur min hjärna fungerar och vilka tankar jag skall vara försiktig med. Det känns som att jag inte behöver gå den vägen som mina tidigare släktingar gjort. Jag är faktiskt ganska lycklig nu för tiden och jag kommer göra allt jag kan för att min son inte skall behöva gå igenom detta. Jag har en helt annan typ av relation till honom och vi är mycket närmare varandra än vad min relation till min far har varit

En sak som jag har kvar att bearbeta är känslan att inte duga till. Jag har svårt att ställa krav på andra och jag har tyvärr ett behov av att visa att jag minsann lyckades helt ok. Till exempel bilarna och fastigheten njuter jag av på "fel" sätt då jag ser dem som ett bevis på att jag lyckades (då det var ganska uppenbart att ingen trodde att jag skulle göra det).

Just nu känns livet toppen och jag berättar gärna för andra om "mina problem" då jag vill att man skall känna att när det känns som värst så skall man veta att allt kan vända och det kommer komma tider i livet när allt är enklare.

Permalänk
Medlem

Min största personliga triumf är mina barn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Intressant ämne!

Efter allt läsande är jag generellt imponerad av alla som trots motgångar, svårigheter med allt mellan omgivning och egen hjärna gör egna stora kliv frammåt mot mål och framgångar. Bra jobbat alla!

Som disputerad kemist, med två barn, jobb och lärorika grymt kämpiga militära erfarenhter, fångade stora fiskar, många mil löpta och tunga vikter lyfta(Japp, det känns sååå svårt/pinsamt att räkna upp saker som på pappret kan se imponerande ut), borde väl det kännas som triumfer. Nej, det gör det tyvärr inte i mina ögon. Jag borde gjort något mer och svårare, men jag har inte orkat pressa mig som andra gjort.

Istället tänkte jag peka på en oväntad triumf för mig: SweClockers FAQ: Vattenkylning som fått 56 "tummeupp" och vars tråd fått nästan fått 400000 besök. DET är inget som jag tänkt på när jag skrev den och tillsammans med andra lagt till och putsat på innehållet. Väldigt kul!!!

Skrev om "mellaon" till "mellan" på andra raden.
Visa signatur

Allt om vattenkylning
" (1. RTFM), (2. Läs FAQ), (3. Sök/Google), (4.Starta ny tråd) " Tänkvärt :)

Permalänk

Det borde vara att jag trots Diabetes typ 1 i 49+ år, Svår Scolios, Bechtrews, IBS, Borelia, Fibromyalgi, Ljud och ljus överkänslig samt nästan 100% säkert medelsvår ME/CFG. Fått sluta köra bil, jobba, gå ut, nästan helt slutat med spel och film. Bor själv och är utfattig sjukpensionär. Trots detta överlevde jag IVA och akut njursvikt, hög sänka, 80/50 i blodtryck, 33,5 grader i temp, 41 i blodsocker samt 6,0 i ketoner. låg medvetslös i 2 dygn.

Detta är min största bedrift, tycker sjukvården också då de trodde jag skulle avlidit för flera år sedan.

Sen är det givetvis mina barn också, men det är och var mer nöje än bedrift.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem

Blir lite deppig när jag läser tråden då jag känner att jag inte har åstadkommit någonting egentligen, visst jag har fru, fina ungar, välbetalt jobb men det känns som att det bara hände och inte riktigt har varit något som jag bestämde mig för. Så klart många små beslut har ju lett fram till det men det känns inte som något enskilt ögonblick särskiljer sig. Är lite avis på min fru som doktorerat med promovering i stadshuset och allt. Det var mycket tårar och hårt jobb under tiden men jag vet att det är något hon är oerhört stolt över (och jag med). Spelar ingen roll att jag tjänar 5x så mycket som hon gör, det där smäller ändå högre. Får väl klura på något som jag kan göra. Problemet är att jag har aldrig riktigt brunnit för någonting, varit bra på många saker jag tagit mig för men aldrig bäst och aldrig känt någon större glöd eller passion för någonting egentligen. Men det kanske kommer, jag är ju bara 43.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Min största triumf måste vara min fysik. Hela mitt liv har jag varit överviktig eller iaf otränad. Vid 16 års ålder hade jag 38/34 i byxstorlek! När jag var 33 hade jag 34/34.

Nu tack vare CrossFit så har jag äntligen blivit trimmad o fått magrutor. DET trodde ja aldrig ja skulle få! Ska fixa bilder. Byxstorlek 32/34.

Skrivet av Flutters:

Gått ner i vikt, från 135 kg till 110 kg. Och har siktet inställt på 85 kg. Sakta men säkert

Det går o lyckas! Jag t.ex är ett levande bevis för det.

Skrivet av anon214822:

Den som kan vara av allmänt intresse är Högsta förvaltningsdomstolens beslut att datorer inte var avgiftspliktiga som TV.

Jag skickade en skrivelse till HFD och ett nyckelargument jag framför återfinns i domslutet (att broadcast används men inte hela vägen etc).

Inte säkert att min skrivelse var avgörande men jag ser det som en personlig triumf i vilket fall.

Du har gjort Samhällsnytta! En eloge!

Skrivet av Boozfob:

Gick ner massor i vikt för några år sedan, började på 143,5 KG och 15 månader senare vägde jag 83 KG 👍

Före / 3 månader / 6 månader
9 månader/ 12 månader / 15 månader
https://i.imgur.com/TZrhBgN.jpeg
Före / 3 månader / 6 månader
9 månader/ 12 månader / 15 månader
https://i.imgur.com/r9i38lG.jpeg
Före / 3 månader / 6 månader
9 månader/ 12 månader / 15 månader
https://i.imgur.com/TT8t7bb.jpeg
December 2016 / September 2018
https://i.imgur.com/fVKoGAH.jpeg
December 2016 / September 2018
https://i.imgur.com/RIWICjf.jpeg
December 2016 / September 2018
https://i.imgur.com/9Gv9kKF.jpeg
December 2016 / September 2018
https://i.imgur.com/KLMYUnh.jpeg
December 2016 / September 2018
https://i.imgur.com/fY7JHak.jpeg
https://i.imgur.com/l1VwKrW.jpeg

Dold text

Starkt! Va körde du för diet o hur lyckades du motivera dig?

Skrivet av JohanFlodqvist:

Slutade med heroin och alla andra droger (inklusive alkohol) den 11e maj 2014 och har inte använt sedan dess. Alla andra framgångar i livet som bra jobb, högskola, vara en närvarande förälder till min autistiska fyraåring, ja allt jag gör framgångsrikt i livet idag hade varit totalt omöjligt om jag fortsatt leva det liv jag levde.

Bra! Hur lyckades du sluta? (och hålla dig nykter?)

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Campaigner:

Starkt! Va körde du för diet o hur lyckades du motivera dig?

Körde keto+OMAD/IF (intermittent fasting)
De snabbt sjunkade siffrorna på vågen räckte som motivation för att fortsätta 👍

Skrivet av Campaigner:

äntligen blivit trimmad o fått magrutor. DET trodde ja aldrig ja skulle få!

Magrutor har varit målet länge för mig, men börjar kännas rätt meningslöst.. :/
Edit: pga lös hud

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Gjort mål på en NHL draftad målvakt.

Och typ sprungit på Glenn Hysén 4 gånger.

Visa signatur

Born to raise hell