Grafikkort blir återigen dyrare

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Enligt GPU-monkey så ger ett 3080LHR endast 131MH/s medan ett Og 3080 ger 189MH/s

https://www.gpu-monkey.com/en/compare_gpu-msi_geforce_rtx_308...

Det kanske är skillnad på 3080LHR och 3080TiLHR

Märkligt resultat, de listar 3080ti på 248mh/s så ja måste skilja något på 3080lhr och ti...

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Tror du att de som minar kommer att sluta iochmed PoS? Inte en chans. De kommer att komma en ny valuta man kan mina, och så kommer det att fortsätta fram till att det totalförbjuds. (Finns ju en mindre chans att de skulle försvinna om proppen går ur ordentligt och ett stort antal förlorar en massa pengar.)

Kryptovalutor är som MLM, det poppar hela tiden upp nya. Några kommer aldrig någonstans. Några växer. Några går under.

Det finns ingen som kommer i närheten av att vara så lönsam att gräva, så nej. Du har fel.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Qubeista:

Smakar det så kostar det. Jag ser fortfarande min datorhobby som EXTREMT billig i jämförelse med när man körde hoj / la pengar på bilen. Vad kostar inte en schysst uppsättning däck lixom? Går det att sälja risiga däck?

Vill du köra bil på bana, vad sägs om en racingoverall? 14000:- bara det.

Jag betalar gärna för att få spela på min OLED i 4k 120FPS det extra vad det kostar.

Betalade strax under 9000kr för mitt 3080 Strix OC och sålde mitt 2070 super för 4500kr. Inte så farligt

Tänker lite samma, har själv pysslat med motorsport i alla dess former... finns liksom inge hejd på vad det kostar att leka rallysjärna eller driftingkung. Värt det? Upp till var och en men roligare än pensionsfonder är det ialfall!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Skrivet av radioactiv:

Det känns som att jag gjorde ett bra val som köpte ett Gtx 1080ti för snart fyra år sedan, håller bra än. Det känns som att den här bristen på kretsar lär hålla i sig ett tag.

Bästa köp jag gjort! Knappt halverats i beg pris !

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det finns ingen som kommer i närheten av att vara så lönsam att gräva, så nej. Du har fel.

Problemet är ju att lönsamheten styrs av hur många som nyttjar det och där med är det en stark korrelation mellan antalet som minar och lönsamheten, så när ETH inte längre är lönsamt kommer det troligen bli en rush till de som går att köra och sedan hoppas alla att de valde rätt. Speciellt saker med lägre svårigheter blir ju lockande för om du kan få ut mycket innan det blir poppis gör du enorm vinst.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunk:

Spel behöver inte bli så dyrt, konsolspel sjunker i värde över tid så länge det inte är Nintendo. Vid release brukar en del återförsäljare lägga sig någon hundring eller två under marknadspris. En del på forumet använder ett amerikanskt psn-konto och köper spel på det då det är billigare i USA. Sen finns begagnatmarknaden där det går att fynda. Lycka till med att köpa begagnade spel till pc.

Edit: glömde gamepass, billig månadskostnad för en mängd spel. Finns även ps now men aldrig använt så vet inte hur prisvärt det är.

Juste, fast månadskostnad för att spela online. Spel till PC är betydligt billigare. Vid rea betydligt billigare än begagnat. Dessutom finns större urval och möjligheter att testa spel och återlämna. Kanske finns på konsol nu med?

Är egentligen inte intresserad av att dividera om pc vs konsol utan poängtera att PC inte är så mycket dyrare nu än förr i förhållande till konsol. Om något så har väl tvspel blivit dyrare.

Permalänk
Medlem

Vi svenskar blir bara snålare och snålare, snart är vi som danskarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Smakar det så kostar det. Jag ser fortfarande min datorhobby som EXTREMT billig i jämförelse med när man körde hoj / la pengar på bilen. Vad kostar inte en schysst uppsättning däck lixom? Går det att sälja risiga däck?

Vill du köra bil på bana, vad sägs om en racingoverall? 14000:- bara det.

Jag betalar gärna för att få spela på min OLED i 4k 120FPS det extra vad det kostar.

Betalade strax under 9000kr för mitt 3080 Strix OC och sålde mitt 2070 super för 4500kr. Inte så farligt

Jo men gaming har ju varit en hobby som pluggande tonåringar, studenter och vanliga knegare kunnat hålla på med utan större problem. Speciellt då man kunnat omsätta tid och kunskap till prestanda via överklockning utan att behöva betala mer. Förr i tiden kunde det ju bli enorma skillnader... i alla fall riskerar det att bli en klassfråga att spela datorspel, vilket jag aldrig hade kunnat tänka mig för 10 år sedan.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Jo men gaming har ju varit en hobby som pluggande tonåringar, studenter och vanliga knegare kunnat hålla på med utan större problem. Speciellt då man kunnat omsätta tid och kunskap till prestanda via överklockning utan att behöva betala mer. Förr i tiden kunde det ju bli enorma skillnader... i alla fall riskerar det att bli en klassfråga att spela datorspel, vilket jag aldrig hade kunnat tänka mig för 10 år sedan.

Klassfråga?

Jag är 25, jag fick min första gamingdator när jag var 12 bast och gav cirka 8000:- för den. Då fick jag dessutom en PS3 sen av mina fantastiska föräldrar. Mina föräldrar var långt ifrån de rikaste bland mina vänner, faktiskt i närheten av de fattigaste. Men jag fick fortfarande min gamingdator och Sony konsoler (fick en PS1 medans alla andra hade PS2), medans polarnas föräldrar som var höginkomsttagare osv fick nöja sig med kanske ett wii och ett playstation, absolut inte en gamingdator också.

Sedan jobbade jag ihop stålar som tennistränare när jag var 16-17 igen och uppgraderade till en ny dator, många av de som hade "rika päron" fick vid detta laget också sin första dator efter mycket tjat och sura miner från föräldrarna, och den datorn har många kvar idag.

Så att gaming eller datorspel skulle vara en klassfråga är rent ut sagt SKITSNACK, rör på arslet och jobba eller köp billigare produkter / begagnat?

Gaming / datorvärlden är nog bland den hobbyn med lägst instegsbarriärer kontra vad det låser upp.. Du kan gejma, redigera bilder, videor, programmera, allt möjligt. Nä, jag köper återigen inte ditt argument eller håller med dig alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Klassfråga?

Jag är 25, jag fick min första gamingdator när jag var 12 bast och gav cirka 8000:- för den. Då fick jag dessutom en PS3 sen av mina fantastiska föräldrar. Mina föräldrar var långt ifrån de rikaste bland mina vänner, faktiskt i närheten av de fattigaste. Men jag fick fortfarande min gamingdator och Sony konsoler (fick en PS1 medans alla andra hade PS2), medans polarnas föräldrar som var höginkomsttagare osv fick nöja sig med kanske ett wii och ett playstation, absolut inte en gamingdator också.

Sedan jobbade jag ihop stålar som tennistränare när jag var 16-17 igen och uppgraderade till en ny dator, många av de som hade "rika päron" fick vid detta laget också sin första dator efter mycket tjat och sura miner från föräldrarna, och den datorn har många kvar idag.

Så att gaming eller datorspel skulle vara en klassfråga är rent ut sagt SKITSNACK, rör på arslet och jobba eller köp billigare produkter / begagnat?

Gaming / datorvärlden är nog bland den hobbyn med lägst instegsbarriärer kontra vad det låser upp.. Du kan gejma, redigera bilder, videor, programmera, allt möjligt. Nä, jag köper återigen inte ditt argument eller håller med dig alls.

Kul historia

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Värre än ökningen på bostadspriserna snart.
Trodde toppen var nådd för den här generationen men den fortsätter att överaska. Mitt 3080 för 10k känns som ett klipp när det idag nästan kostar 15k.

Det skavde lite att jag gav msrp för ett 3080 när jag köpte mitt 3070. Såhär i efterhand var ju 7000 ett fynd om inte annat för att faktiskt ha fått tag på ett utan väntetid.

Det presterar lite klent enligt userbenchmark men är iaf svalt på undervolt. Med det sagt är prestandan ändå otroligt bra.

Permalänk
Medlem

Förstår inte ens att folk vill köpa grafikkort idag. Priserna får mig att gå ifrån pc-gaming mer och mer, vilket är väldigt tråkigt då jag spelat på en pc i 30 år. Blir intressant att se hur mycket 4000-serien kommer vara överprisad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fr0gg0:

Förstår inte ens att folk vill köpa grafikkort idag. Priserna får mig att gå ifrån pc-gaming mer och mer, vilket är väldigt tråkigt då jag spelat på en pc i 30 år. Blir intressant att se hur mycket 4000-serien kommer vara överprisad.

För att det fortfarande är en billig hobby och att man lägger mycket tid på det? Inte konstigt alls.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Rejäla ökningar i pris enligt en grossist i Holland.
Asus RTX 3080 Strix OC v2 1458.82 Euro.
Exlusive moms.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

Lite tråkigt när man sitter på en fullt uppgraderad dator inklusive skärm men allt dras ned av en GTX 970. Nåja, Steam Deck får bli min nästa PC "uppgradering". Tänker inte betala knappa månadslönen för ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Jag bet i det sura äpplet och beställde ett ASUS 3080 TUF OC igår då jag inser att priserna antagligen kommer stiga ännu mer eftersom kretsbristen kommer bestå ytterligare. Kommer snart att ha en 4k-skärm 144Hz och mitt 1080Ti kommer kännas lite segt med den kombinationen. Drygt 12.000Sek gick det på och det är nästan det dubbla som jag gav för 1080Ti-kortet, sjuka priser men jag ser ingen annan utväg just nu.

Visa signatur

http://www.soundcloud.com/magnuseriksson
|AMD Ryzen 3700x (Thermaltake Floe Riing RGB 240) | 32GB G.Skill Trident Neo 3600 | ASROCK X570 Taichi | Gigabyte GTX 1080Ti Gaming 11G | Logitech G502 Proteus Core | Sabrent Rocket NvMe 1TB | X-STAR DP2710 | InWin 805c | Synology DS920+ & DS415 Play NAS |

Permalänk
Medlem

Ska kolla om jag eller Swec kan lägga ut listan så det inte bryter mot några lagar eller sekretess.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

2012 betalade jag 4.740:- för ett Asus GeForce GTX 680 DirectCU II TOP 2GB DDR5 2xDVI HDMI DisplayPort PCIe.

Vad ger man för ett 3080 idag?

Utan att lägga någon personlig värdering i detta; är det en rimlig ökning sett utifrån inflation/löneökning etc?

Edit: Personligen tror jag inte alls att mining endast står för den % som presenteras, utan att lägga någon värdering i minings vara eller icke vara. Endast att % inte stämmer, samt att det möjligtvis är den största bidragande faktorn till dagens priser.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Startrance:

Köpte mitt 3090 för runt 20.000 hos Inet och idag kostar samma kort 25.000 så jo man hade rätt tur om man var dom som fick ett kort för ett par månader sedan.

Fast 20papp är ju typ 8-10papp för mkt oavsett så billigt kom du inte undan.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Det är ju inte bara kostnaden. Du får ju tag i allt, förutom grafikkort i rätt prisklass. Bara grafikkortet går på 4-5tusen kronor. Så minst 10K.

Vet inte om jag missförstår dig men det är väl ungefär lika svårt att få tag på ett fett grafikkort som att få tag på en current gen konsol. Men det är ju bara just precis nu. Min poäng var hur som helst att PC inte alls har blivit så fruktansvärt mycket dyrare jämfört med förut. Jag kanske missförstod din quote?

Skrivet av Parmenides:

Jo men gaming har ju varit en hobby som pluggande tonåringar, studenter och vanliga knegare kunnat hålla på med utan större problem. Speciellt då man kunnat omsätta tid och kunskap till prestanda via överklockning utan att behöva betala mer. Förr i tiden kunde det ju bli enorma skillnader... i alla fall riskerar det att bli en klassfråga att spela datorspel, vilket jag aldrig hade kunnat tänka mig för 10 år sedan.

Studenter, tonåringar och vanliga knegare köpte inga x80-serie kort, gaming-nischade skärmar och vattenkylning då heller.
Mitt 3070 kostade mer än vad jag gav för både 670 och 1070 men det gav en hel del mycket mer prestanda i current gen också. Mitt GTX 670 orkade helt nytt knappt driva medium i det 1 år gamla Battlefield 3 över 75 fps i 1080p. Mitt 3070 driver Death stranding med max allting @1440p helt silkeslent i 90-100fps. Detsamma gäller BFV.

När jag var ung hade de flesta studenter och tonåringar inte råd med en riktig gamingdator över huvud taget, det var spons från föräldrar eller resultatet av sommarjobb. Så att den genomsnittlige gymnasieleven inte sitter på ett RTX 3080 är varken ett "det var bättre förr" moment, ett resultat av pandemin eller skenande priser. Det är kraven och förväntningarna som ökat. En stor del i det hela är den betydligt mer kompetitiva spelscenen samt hordtals av streamers som folk sitter hemma på kammaren och jämför sina riggar med. Hell, jag minns när man köpt hem ett datorspel och fick lämna tillbaka det dagen efter för att datorn inte orkade driva det bortom menyerna.

Gaming är fortfarande mer tillgängligt för ungdomar än att tex spela hockey.

Permalänk
Medlem

Tur man har tålamod att vänta tills priserna är normala igen samt att korten går att få tag på till utlovade priser och inte några fantasipriser !

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stig86:

Tur man har tålamod att vänta tills priserna är normala igen samt att korten går att få tag på till utlovade priser och inte några fantasipriser !

Håller tummarna att ditt 970 inte går sönder innan du har lyckats köpa för MSRP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sterling:

När jag var ung hade de flesta studenter och tonåringar inte råd med en riktig gamingdator över huvud taget, det var spons från föräldrar eller resultatet av sommarjobb. Så att den genomsnittlige gymnasieleven inte sitter på ett RTX 3080 är varken ett "det var bättre förr" moment, ett resultat av pandemin eller skenande priser. Det är kraven och förväntningarna som ökat. En stor del i det hela är den betydligt mer kompetitiva spelscenen samt hordtals av streamers som folk sitter hemma på kammaren och jämför sina riggar med. Hell, jag minns när man köpt hem ett datorspel och fick lämna tillbaka det dagen efter för att datorn inte orkade driva det bortom menyerna.

Gaming är fortfarande mer tillgängligt för ungdomar än att tex spela hockey.

Håller inte helt med om din analys även om jag givetvis inte menade att ett studiebidrag räckte till att köpa det bästa runt tidiga 00-talet, utan sommarjobb och andra sidoinkomster eller bidrag från föräldrarna måste till. Ett problem i sammanhanget är när man gick från CRT till LCD, då blev det betydligt mindre roligt att trixa med upplösningen. Det var jy typ linjär försämring på den tiden, om man drar ner från native resolution nu blir det ju ofta orimligt grötigt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Håller tummarna att ditt 970 inte går sönder innan du har lyckats köpa för MSRP.

Kommer vi någonsin gå tillbaka till MSRP när vi gett butikerna och leverantörerna så mycket pengar redan?
Vi har ju bevisat för de att vi är redo att betala vad som helst..

Permalänk
Ljusskygg

Lyckades få ett 3070 Ti för 6400 kr förra veckan, bättre än så får man verkligen leta efter

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Soitora:

Lyckades få ett 3070 Ti för 6400 kr förra veckan, bättre än så får man verkligen leta efter

Grattis! Det är ett riktigt fynd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Donhoz:

Kommer vi någonsin gå tillbaka till MSRP när vi gett butikerna och leverantörerna så mycket pengar redan?
Vi har ju bevisat för de att vi är redo att betala vad som helst..

Det är klart priserna kommer gå ned i ett normalläge. Det är fördel för kunderna att Intel ger sig in i matchen. Vi var ju redo att betala 100K för en dator på 80-talet. Priserna höll sig inte fast där med facit i hand.

Permalänk
Medlem

Det vore nice om Intel bestämmer sig för att krossa Nvidia/AMD genom att dumpa priserna, men frågan är om det gör någon skillnad eftersom miners kommer att skaffa sig första tjing även på dom och priserna fortsätter uppåt. Miners blir aldrig mätta på att köpa kort så länge det är lönsamt, farmerna blir bara större och större.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det vore nice om Intel bestämmer sig för att krossa Nvidia/AMD genom att dumpa priserna, men frågan är om det gör någon skillnad eftersom miners kommer att skaffa sig första tjing även på dom och priserna fortsätter uppåt. Miners blir aldrig mätta på att köpa kort så länge det är lönsamt, farmerna blir bara större och större.

Det slog mig nu att intel kanske har väntat med att släppa sina kort till efter ETH gått över till PoS.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies