Permalänk
Medlem

TV mätningar - tittarsiffror

Hej

Min flickvän är med i TV mätningar från ett företag som heter Nielsen. Då jag inte tror att så många vet hur detta går till så tänkte jag visa hur en installation kan se ut.

Översikt

Det är tre olika enheter från Nielsen som är installerade, jag har hittat på egna namn på dessa så som Nätverks TAP, Wifi-sniffer och person identifierare.

Person identifierare

Varje person i hushållet är registrerad, så min flickvän är nummer 1 och jag 2. När vi ska kolla på TV så startar person identifieraren automatiskt eftersom den får ström ifrån TV:n, sen trycker vi på den medföljande fjärrkontrollen vem som tittar, kollar båda två så trycker vi på både 1 och 2.
Enheten har även en mikrofon som är fastklistrad vid en högtalare på TV:n

Nätverks TAP

För att fånga in vilka TV strömmar vi kollar på från vår IP-TV box och Apple TV så finns en vanlig TP-link switch installerad. Det är noga hur enheterna är kopplad i denna, Apple-TV kopplas till port 1 och sedan till routern med port 2, samma princip för digital tv boxen. Jag misstänker att de har VLAN separerat port 1-2 från 3-4, sen är port 5 konfigurerad som SPAN port där de läser av all trafik.

Wifi-sniffer

Hjärtat av hela installationen är en TP-Link AC1750 där de har en egenutvecklad mjukvara. SPAN porten från nätverks TAP:en är kopplad mot denna. Sen har den en Bluetooth dongel inkopplad för att kunna kommunicera med Person identifieraren. De vill även kunna fånga upp om vi kollar på videoströmmar via mobiltelefoner eller surfplattor, detta har de löst genom att sniffa av wifi nätet. När de installerade utrustningen så behövde de veta vårat SSID och lösenord för wifi.
Denna enhet är kopplad via WAN porten till routern, jag tror att detta är vägen som den rapporterar upp allting till Nielsens servrar.

Så vad tycker ni om att ha en sådan installation hemma? Min flickvän är supernöjd för hon får trisslotter av Nielsen någon gång i månaden, själv är jag lite mera nojig och har VPN påslaget konstant på mina enheter.

Permalänk
Lego Master

TV eller även streamingtjänsterna? Hemma hade de inte fått ett jota från TV-sniffningen, har inte kollat på en TV-kanal på flera år.
Och vad jag använder Netflix, Youtube, Disney+ osv till kan de ge fullständigt fan i. Det vet ändå respektive bolag i tillräckligt hög detalj.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

När jag pluggade filmvetenskap diskuterade vi detta (eller det dåvarande) systemet i ganska stor detalj. Problemet då var ju att de missade väldigt många kategorier av tittare. En förutsättning för att vara med då var ju att man betalade TV-licens exempelvis så det uteslöt en ganska stor grupp. Sen är förstås benägenheten att vara med i liknande undersökningar väldigt olika i olika grupper, så man fick med mycket barnfamiljer och pensionärer typ, men kanske inte så många unga eller så. Det är väldigt fint att de har börjat ta in vad folk kollar på via streaming också, men kan de verkligen identifiera det i detalj? Det känns som om de borde vara begränsade till att veta vilken tjänst man använder för tillfället, även om mikrofonen kanske hjälper med det förstås.

Permalänk
Medlem

Scary, en mic som fångar upp när jag tittar på "naturfilmer"...

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja ha den övervakningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför skulle man vilja ha den övervakningen?

Det frågar jag mig också. Skulle vilja ha betydligt mer än någon trisslott då och då.

Permalänk

Blir tyvärr ändå inte representativt då många inte vill ha denna utrustning pga sekretess osv. Så det går aldrig få ett 100%-igt underlag. Inte ens i ert fall, då du säger själv att du är nojjig och därför kringgår mätsystemet.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade vägrat titta på TV hos min flickvän om hon haft en sådan setup. Helt galet att man accepterar allt det där.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

@JRE väldigt bra initiativ att göra en tråd om det här. Det är säkert som du beskriver - det här känner inte alla till hur det ser ut.

Jag har aldrig kollat närmre på vad det är för teknik som läser av det här. Och än mindre har jag skänkt en tanke till att de även önskar samla in data från streamingtjänster nu för tiden.

Det här tackar vi för!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Det enda som fattas är en webcam som kopplas in routerns USB-port och filmar er aktivitet i soffan.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

TV eller även streamingtjänsterna? Hemma hade de inte fått ett jota från TV-sniffningen, har inte kollat på en TV-kanal på flera år.
Och vad jag använder Netflix, Youtube, Disney+ osv till kan de ge fullständigt fan i. Det vet ändå respektive bolag i tillräckligt hög detalj.

Men de "offentligare" strömningstjänsterna har nog data som de delar med sig av i viss mån. SVT Play och TV4, garanterat. Övriga mer tveksamt, men samtidigt behöver de ju tittardata för att visa för att kunna sälja reklamplatser.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv

Intressant tråd
Jag har bara hört talas om detta, aldrig sett det.
Det jag är extremt nyfiken på, det är hur de kan påstå att 4miljoner tittare tittade på melodifestivalen.. Jag tror ju inte de har installerat detta hos 4miljoner personer.
@JRE du som ändå är inne i systemet, kan inte du fråga hur attan de kan komma upp med sådana siffror?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Det jag är extremt nyfiken på, det är hur de kan påstå att 4miljoner tittare tittade på melodifestivalen.. Jag tror ju inte de har installerat detta hos 4miljoner personer.

Som sagt, de kan naturligtvis mäta hur många som strömmar via SVT Play också. Sen gör man statistiska antaganden baserat på hur fördelningen av hushåll ser ut, och justerar med hjälp av kvalitetsdata som TS och andra med samma utrustning levererar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Intressant tråd
Jag har bara hört talas om detta, aldrig sett det.
Det jag är extremt nyfiken på, det är hur de kan påstå att 4miljoner tittare tittade på melodifestivalen.. Jag tror ju inte de har installerat detta hos 4miljoner personer.
@JRE du som ändå är inne i systemet, kan inte du fråga hur attan de kan komma upp med sådana siffror?

Så länge som dessa finns i tillräckligt många hushåll (runt ett tusental) och dessa är representativa för hushållen i stort så går det alldeles utmärkt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Som sagt, de kan naturligtvis mäta hur många som strömmar via SVT Play också. Sen gör man statistiska antaganden baserat på hur fördelningen av hushåll ser ut, och justerar med hjälp av kvalitetsdata som TS och andra med samma utrustning levererar.

Skrivet av filbunke:

Så länge som dessa finns i tillräckligt många hushåll (runt ett tusental) och dessa är representativa för hushållen i stort så går det alldeles utmärkt.

joo via nätet är det inga problem... Men dessa påståenden har de ju kört med i årtionden så det var ju innan strömningstjänsterna
Statistiska antaganden gillar vi... de stämmer ju sååå ofta Bättre att de skriver att: Vi uppskattar att 5.8miljoner såg på melodifestivalen.. då är de ju ärliga iallafall
I detta hushållet är mello portat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

TV eller även streamingtjänsterna? Hemma hade de inte fått ett jota från TV-sniffningen, har inte kollat på en TV-kanal på flera år.
Och vad jag använder Netflix, Youtube, Disney+ osv till kan de ge fullständigt fan i. Det vet ändå respektive bolag i tillräckligt hög detalj.

Tänkte samma här xD Var många år sedan man tittade på "traditionell TV". Kanske om man hälsar på sina föräldrar eller så.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Jag hade sagt pass på en sådan installation av flera anledningar och frågan är verkligen berättigad om hur representativt det är. Hade nog också haft svårt att låta bli att dra igång några ”opassande” streams som loopar dygnet runt på någon dator i nätverket

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lite kul att läsa sånt här och samtidigt höra hur många som klagar på att Google, Facebook m.fl. samlar in "för mycket data" om en - men att sätta en mikrofon vid TV:n och installera någon "WiFi-sniffer" är minsann okej 😅

Får hoppas du vinner stort på en triss snart då

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pamudas:

Lite kul att läsa sånt här och samtidigt höra hur många som klagar på att Google, Facebook m.fl. samlar in "för mycket data" om en - men att sätta en mikrofon vid TV:n och installera någon "WiFi-sniffer" är minsann okej 😅

Får hoppas du vinner stort på en triss snart då

Google och Microsoft har ju redan mer avancerad spaningsutrustning hos de flesta, Facebook är väl inte riktigt där ännu men de kämpar på för att nå dit, likt Amazon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

joo via nätet är det inga problem... Men dessa påståenden har de ju kört med i årtionden så det var ju innan strömningstjänsterna
Statistiska antaganden gillar vi... de stämmer ju sååå ofta Bättre att de skriver att: Vi uppskattar att 5.8miljoner såg på melodifestivalen.. då är de ju ärliga iallafall
I detta hushållet är mello portat.

Jo, men innan strömningstjänsterna kom användes ju ungefär samma insamlingsmetod som TS beskriver, fast i lite större omfattning. Man kan jämföra det med opinionsundersökningar. Man mäter ju aldrig hela befolkningen, utan ett statistiskt representativt urval, och sen beräknar man siffror för en hel befolkning utifrån det. Man kan så klart inte säga att exakt 2 371 188 personer tittade på program A och 1 909 442 personer såg program B. Men man kan förmodligen säga att 2.3-2.4 miljoner såg program A och 1.9-2.0 miljoner såg program B.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cyklonen:

Jo, men innan strömningstjänsterna kom användes ju ungefär samma insamlingsmetod som TS beskriver, fast i lite större omfattning. Man kan jämföra det med opinionsundersökningar. Man mäter ju aldrig hela befolkningen, utan ett statistiskt representativt urval, och sen beräknar man siffror för en hel befolkning utifrån det. Man kan så klart inte säga att exakt 2 371 188 personer tittade på program A och 1 909 442 personer såg program B. Men man kan förmodligen säga att 2.3-2.4 miljoner såg program A och 1.9-2.0 miljoner såg program B.

Skillnaden är väl att den tidigare utrustningen skickade den information som man själv gav, den registrerade bara vilken kanal som var på på TV'n och vem som tittade. Den sniffade inte nätverk osv.

Just detta med streamingtjänsterna är ett bra argument. Dessa tjänster vet ju precis hur många apparater som strömmar en viss kanal vid en given tidpunkt. De vet inte hur många som tittar, men deras data är betydligt mer detaljerad än den som denna lösning samlar in eftersom de ser alla som strömmar och inte bara ett litet urval av kunder.

Så denna insamling är i mina ögon inte bara tveksam ur ett rent övervakningsperspektiv, men också helt onödig eftersom bättre data redan finns.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Skillnaden är väl att den tidigare utrustningen skickade den information som man själv gav, den registrerade bara vilken kanal som var på på TV'n och vem som tittade. Den sniffade inte nätverk osv.

Just detta med streamingtjänsterna är ett bra argument. Dessa tjänster vet ju precis hur många apparater som strömmar en viss kanal vid en given tidpunkt. De vet inte hur många som tittar, men deras data är betydligt mer detaljerad än den som denna lösning samlar in eftersom de ser alla som strömmar och inte bara ett litet urval av kunder.

Så denna insamling är i mina ögon inte bara tveksam ur ett rent övervakningsperspektiv, men också helt onödig eftersom bättre data redan finns.

Nej, strömningsdatan är inte bättre. Utan den kvalitetsdata och personlig identifiering som samlas in med de upplägg som TS beskriver, är det mycket svårt att dra slutsatser om hur många, och vilka åldrar/kön som ser på vad.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Skillnaden är väl att den tidigare utrustningen skickade den information som man själv gav, den registrerade bara vilken kanal som var på på TV'n och vem som tittade. Den sniffade inte nätverk osv.

Just detta med streamingtjänsterna är ett bra argument. Dessa tjänster vet ju precis hur många apparater som strömmar en viss kanal vid en given tidpunkt. De vet inte hur många som tittar, men deras data är betydligt mer detaljerad än den som denna lösning samlar in eftersom de ser alla som strömmar och inte bara ett litet urval av kunder.

Så denna insamling är i mina ögon inte bara tveksam ur ett rent övervakningsperspektiv, men också helt onödig eftersom bättre data redan finns.

Problemet är väl att de ofta betraktar denna data som affärshemligheter. Netflix vet mycket väl vilka av deras serier som går hem och vilka som inte gör det, men för någon utomstående är det inte lika lätt, även om de har blivit öppnare på senare tid.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt av TS att ta sig tid att analysera och dela med sig av hur det funkar. Har länge undrat hur det går till.

Utöver betänkligheter kring personlig integritet så funderar jag även på hur säkert det är. Känns som "attack surface" på ens hemma nätverk ökar ganska markant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Problemet är väl att de ofta betraktar denna data som affärshemligheter. Netflix vet mycket väl vilka av deras serier som går hem och vilka som inte gör det, men för någon utomstående är det inte lika lätt, även om de har blivit öppnare på senare tid.

Och då kan man fråga sig varför det är av allmänt intresse?

Jag gjorde tolkningen att detta handlade om vilka TV-kanaler man tittar på. Detta ligger ju så klart i utsändarens intresse att veta, och det vet de redan i och med att de streamar kanalen. Sänds kanalen via en partner, SVT sänds ju tex via flera leverantörer så bör detta kunna avtalas.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av giplet:

Och då kan man fråga sig varför det är av allmänt intresse?

Jag gjorde tolkningen att detta handlade om vilka TV-kanaler man tittar på. Detta ligger ju så klart i utsändarens intresse att veta, och det vet de redan i och med att de streamar kanalen. Sänds kanalen via en partner, SVT sänds ju tex via flera leverantörer så bör detta kunna avtalas.

Man kan förstås diskutera nyttan i att alla vet vilka "program" som ses mest, men det är ju ganska viktig data för andra aktörer. Ska TV3 köpa in Handmaids Tale och i så fall för hur mycket? Om de vet hur populär serien är i andra länder (eller här hemma) så har de underlag för sin förhandling liksom. Ska TV4 satsa på en svensk variant av Real Housewives? Kan vara bra för dem att veta ifall de serierna ökar eller minskar i popularitet i hemlandet. Bara för Netflix att kunna kalla en serie typ "Den mest streamade serien i Sverige förra året" eller liknande är nog värt en hel del.

Men man ska heller inte underskatta nyttan av att allmänheten kan se trender och så. Och det är ju ganska vanligt att publicera den typen av siffror, som skivförsäljningen förr och idag mer streaminglistor för musik, eller best seller-listor inför bokrean och så.

Permalänk
Medlem

jag hade köpt en trisslott om dan till kärringen för att slippa ha det där hemma..

Permalänk
Medlem

Så många trisslotter som jag hade krävt finns det nog inte, vist kopplad till enbart TV kanske, men WiFi-Sniffer och mic? Det är väll att gå lite långt.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Stort tack för genomgången! Jag har själv haft ganska mycket med Nielsen att göra men på kundsidan då jag jobbade på ett mediabolag. Jag hade aldrig anledning att se deras lösningar live så det var intressant att se hur det faktiskt funkar.

Personligen skulle jag vägra dela med mig av min information på det sättet för enbart några trisslotter. Men med tanke på att dom säkert har typ 1000 installationer runt om i Sverige så skulle det ju bli ganska dyrt för dom att betala alla dessa.

Tänker precis som andra redan skrivit att det borde bli ganska svårt att få ett korrekt statistiskt underlag eftersom vissa kategorier av människor nog inte vill ha dessa prylar hemma.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag gjorde tolkningen att detta handlade om vilka TV-kanaler man tittar på. Detta ligger ju så klart i utsändarens intresse att veta, och det vet de redan i och med att de streamar kanalen. Sänds kanalen via en partner, SVT sänds ju tex via flera leverantörer så bör detta kunna avtalas.

Det ligger också i producentens intresse, ofta får man en grundsumma och sedan får man betalt för titt. Så desto fler som tittar desto mer pengar får man för sin produktion. Då är det fint att kunna ha en extern oberoende part som berättar hur mycket titt ett visst program/film etc faktiskt har.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata