Permalänk
Lego Master
Skrivet av anteronoid:

1L flaska Kosken, skäll och gråt i ensamhet på lördagen. Funkar klockrent. Du vaknar ödmjuk och fin på söndagen för att under resten av veckan bygga upp mer frustration till nästa lördag.

Funkar inte. Jag somnar efter några shottar, så att hålla igång och bli känslosam är inte möjligt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Inaktiv

Det ska bli väääääldigt intressant o höra hur miljöfolket reagerar på detta och försöker tysta ner eller vänta på pannkakan.
minskat FLYG är största orsaken till minskade utsläpp.
Hur ska ni försvara era utlandsresor och lyckas att vända på det här så ni kan fortsätta skylla på oss bilentusiaster och vi som använder bilar.
Sätt katalysatorer på flyget eller ge fan i att flyga... och om ni som gnäller på utsläppen använder flyget, så kan ni hädan efter vara tysta

Edit

Bilden kommer säkert försvinna då jag länkat till SVT text server och jag har inget bildkonto så jag kan kopiera o lägga upp själv.. så någon annan får mer än gärna kopiera den o lägga den på säker bildserver.

Permalänk
Medlem

Dagens gubbgnäll får handla om folk som tror sig kommit på värsta ”haha, där fick ni” när de själva är ute och slirar något fruktansvärt.

Det är ok att tänka fel ibland, vem gör inte det, men när man samtidigt utstrålar en dryg attityd så blir det mest löjligt.

/gnäll

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trunk:

Dagens gubbgnäll får handla om folk som tror sig kommit på värsta ”haha, där fick ni” när de själva är ute och slirar något fruktansvärt.

Det är ok att tänka fel ibland, vem gör inte det, men när man samtidigt utstrålar en dryg attityd så blir det mest löjligt.

/gnäll

Jaa klart du ska få gnälla på det ju
Folk har dålig attityd för att man gillar bilar, så det var dax att vända på steken i 2sekunder.. detta är bortglömt gnäll innan kvällen är slut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shudnawz:

Ibland är det skönt att bara skriva ner sina tankar, även om ingen annan får chansen att läsa dom. Ibland är det tillochmed att föredra.

Händer ibland att jag skriver relativt långa, passiv-aggressiva inlägg och när jag är nästan färdig känner jag att hela skiten är irrelevant och jag backar bara ifrån sidan och poff så är allt borta. Men jag har på nåt sätt ändå fått ut tankarna och rett ut vissa begrepp för mig själv i processen. Och ingen behöver bli upprörd.

Du vet, sådär som dagböcker brukade funka innan alla fick för sig att publicera en kraftigt retuscherad version på nätet.

Postar nog själv ungefär 1/4 inlägg jag skriver. Ibland får jag inte riktigt till vad jag nu vill skriva, ibland tröttnar jag eller bara inser att det inte är värt min tid. Försöker spendera mindre tid, inte mer, och postar jag så går jag emot vad jag vill få ut av sidan. Efter nästan 20 år så är det inte bara att sluta använda sidan trots allt.

Skrivet av anon309108:

Avsikten var att jag irriterar mig på många av sveriges miljöfanatiker och jag ville gnälla på att vi bilentusiaster inte är större bovar än vad miljöfanatikerna är.
Det var min avsikt med mitt lyckliga gnäll

Epa?
Rent allmänt, har man en äldre bil där man ändå är in och byter ut saker, varför inte rena avgaserna när man ändå håller på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, västerleden blir söderleden vid järnbrott, så du har rätt i att jag kommer från västerleden.

Och kommer man från E6 körandes mot Frölunda och hakar på en icke-lokal lastbil, framförallt utlandsreggad, så går den ut i högerfilen efter Fässbergsmotet för att sedan akut behöva skifta till vänster innan Sisjömotet. De som varit med förr håller sig i mittfilen den sträckan.

Och Sisjömotet går det inte att köra "rakt igenom", så det blir skitkul för de lastbilar som inte kommer ut till vänster.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ehsnils:

Och kommer man från E6 körandes mot Frölunda och hakar på en icke-lokal lastbil, framförallt utlandsreggad, så går den ut i högerfilen efter Fässbergsmotet för att sedan akut behöva skifta till vänster innan Sisjömotet. De som varit med förr håller sig i mittfilen den sträckan.

Jo, men det är nog lite tradition också, det är ju ganska nyss det blev trefiligt, och det är inte det så långt.

Citat:

Och Sisjömotet går det inte att köra "rakt igenom", så det blir skitkul för de lastbilar som inte kommer ut till vänster.

Jo det är mycket konstigt med hur de byggt motet och runtomkring. Jag körde fel ett antal gånger när jag kom från Sisjön innan jag fattade att om jag ska till vänster så måste jag svänga höger. Skyltarna är inte så utförliga där och i många fall kan man ju egentligen ta sig mot de skyltade målen oavsett vilket håll man kör, exempelvis om det står Centrum så vet man inte om det är bort mot Mölndal eller ner mot Linné, och Hisingen (eller Oslo) kan ju egentligen gå åt vilket håll som helst.

Men om man ska till exempelvis Biltema och kör in i sisjö-området så kan man inte svänga in dit direkt utan man måste köra hela vägen in i handelsområdet till en stor rondell, vända och köra tillbaka och in på vägen ut. På samma sätt kan man inte ta sig in i området från Biltema utan då får man åka över leden och bort till rondellen vid 421 (som alltid är tjock) och vända och köra hela vägen tillbaka igen förbi där man startade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Förstår inte problemet med att folk ligger i mittfilen. Har du så jävla brått kör i vänsterfilen. T om lastbilar ligger och kör i mittfilen och de kör inte i 100...
Sen att folk kör långsammare pga regn är väl snarare något som ska uppmuntras jämfört med alla dårar som inte vet skillnad på torr asfalt, blöt och asfalt med snö och is.
Ta det lugnt i trafiken och inse att du sparar bara några minuter på att köra fortare, om ens..

https://www.svd.se/svart-att-kora-igen-forlorad-tid 100-110 sparar 3sek per km.
Så 100-130 blir då ca 9sek per km.
Södertälje västertorp är ca 23km.
23x2x9 = ca7min
200arbetsdagar *7min = ca 23h!

Ett extra dygn per år! Inte fy skam tycker jag.

Men det är väl framförallt känslan av att inte slösa tid som gör att jag sträcker ut benet lite.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Ludde72:

Trianglarna på asfalten är asså inte egyptiska hieroglyfer.. det är en väjningslinje..
MvH - Cyklist *gnäll*

Stör mig något överdrivet på alla trafikanter i vägbanan som skall stanna innan cykelpassager, så att cyklister som skall passera över vägbanan helt måste stanna och vänta på att fordonet skall köra vidare för att följa väjningsplikten mot trafik i vägbanan.
Bara för att komma till nästa korsning med en cykelöverfart eller en cykelpassage som korsar utfarten från en cirkulationsplats där cyklister tvingas tvärbromsa då trafikanter som färdas på vägbanan inte följer väjningsplikten mot de som korsar vägbanan.
Kunde det inte vara konsekvent på något sätt så att alla trafikanter kunde veta vilken väjningsplikt som gäller vid korsningar mellan vägbanan och gc bana? Till exempel att bilister alltid har väjningsplikt mot trafikanter på/från gc banor eller det säkrare alternativet att trafikanter på/från gc banor alltid har väjningsplikt mot de på vägbanan. Jag skulle vara lika nöjd med vilket som, bara så länge alla är med på vad som gäller.
Eller åtminstone några små trianglar i gc banan (som det är i Nederländerna och vissa delar av Skåne) när trafikanter på gc banan har väjningsplikt (så som det redan är i vägbanan), hade det varit för mycket begärt?
/En som färdas både med fordon och till fots på både vägbana för blandtrafik och gc bana

Skrivet av snajk:

Jo det är mycket konstigt med hur de byggt motet och runtomkring. Jag körde fel ett antal gånger när jag kom från Sisjön innan jag fattade att om jag ska till vänster så måste jag svänga höger.

Innan ombyggnaden så svängde fordonstrafiken vänster över mötande körfält för att komma ut på Söderleden österut.
Genom att påfarten från Sisjövägen norrut till Söderleden österut istället letts om under bron kan rödljustiden på Sisjövägen söderut kortas då de slipper korsande trafik och rödljusen från Sisjövägen norrut till påfarten till Söderleden norrut borde väl inte ens behövas, vet inte riktigt varför de sitter där ens (saknas på motsvarande ställe i södergående riktning...)

Skrivet av snajk:

På samma sätt kan man inte ta sig in i området från Biltema utan då får man åka över leden och bort till rondellen vid 421 (som alltid är tjock) och vända och köra hela vägen tillbaka igen förbi där man startade.

Om du med området menar Sisjöns Industriområde, vilket är där de flesta butiker ligger, så går det utmärkt att komma dit ifrån Biltema genom att ta "bakvägen" via Stora Åvägen.
Men det skulle verkligen behövas en rondell mellan Sisjövägen och Askims industriväg ja. Riktigt dumt att de inte byggde det när de gjorde om hela Sisjövägen på den sträckan för några år sedan.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Getost, varför finns ens detta?
Vill jag känna smaken av tyg så kan jag slicka på en kofta.

Det är jättegott ju

Tyg, alltså

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Medlem

Börjat störa mig mer och mer på folk som sätter en sluttid på annonser på swec. Inte för att det är orimligt, men jag sett ca 5 annonser på en månad där någon har kört bud ca 1-10min innan sluttid. Helt okej såklart, men sen nekar säljaren högre bud efter sluttid (1-10min). Det är ju inte felaktigt men det är störande, då man förväntas sitta som en hök vid sluttid.

Permalänk
Avstängd

1) Gamla människor som går sakta framför en i mitten av trottoaren och inte låtsas om att man finns, eller rent av nonchalant stannar framför en på ett sådant sätt att man inte kan passera, precis som att dom har frikort att blockera alla medmänniskor i evighet bara för att dom är gamla. Det hände förra veckan när jag skulle in och handla på ICA. Fy fan!

Bereden väg för herran för helvete!
(Jag har ingen aning om vad den exakta ordalydelsen av det uttrycket betyder egentligen, men det var ju skönt att skriva i alla fall)

2) Folk som inte plockar upp hundskiten efter sig. Om något parti vill införa dödsstraff på det vid nästa val så kommer jag att rösta på dom. Garanterat!

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BrytaPlanka:

1) Gamla människor som går sakta framför en i mitten av trottoaren och inte låtsas om att man finns, eller rent av nonchalant stannar framför en på ett sådant sätt att man inte kan passera, precis som att dom har frikort att blockera alla medmänniskor i evighet bara för att dom är gamla. Det hände förra veckan när jag skulle in och handla på ICA. Fy fan!

Bereden väg för herran för helvete!
(Jag har ingen aning om vad den exakta ordalydelsen av det uttrycket betyder egentligen, men det var ju skönt att skriva i alla fall)

2) Folk som inte plockar upp hundskiten efter sig. Om något parti vill införa dödsstraff på det vid nästa val så kommer jag att rösta på dom. Garanterat!

1. Eller försöker tvinga ut den de möter i trafiken. Sedan cyklister på gångbanor som förväntar sig att gående ska gå ut i vägen vid möte.

2. Eller iallafall identifiera ägaren till hunden skiten kom från och bötfäll och ta ut kostnaden för detta. Kanske rent av låta de äta upp skiten själva om det återupprepas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

2. Eller iallafall identifiera ägaren till hunden skiten kom från och bötfäll och ta ut kostnaden för detta. Kanske rent av låta de äta upp skiten själva om det återupprepas.

Äta upp skiten vore ett mycket bra straff. Det ska göras mitt på torget inför folk, och kanske även delges för folket med streaming online, ungefär som allmäna halshuggningar och hängningar var ett nöjesevent för i tiden.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

1) Gamla människor som går sakta framför en i mitten av trottoaren och inte låtsas om att man finns, eller rent av nonchalant stannar framför en på ett sådant sätt att man inte kan passera, precis som att dom har frikort att blockera alla medmänniskor i evighet bara för att dom är gamla. Det hände förra veckan när jag skulle in och handla på ICA. Fy fan!

Bereden väg för herran för helvete!
(Jag har ingen aning om vad den exakta ordalydelsen av det uttrycket betyder egentligen, men det var ju skönt att skriva i alla fall)

2) Folk som inte plockar upp hundskiten efter sig. Om något parti vill införa dödsstraff på det vid nästa val så kommer jag att rösta på dom. Garanterat!

1) Jag går illa (= sakta), mitt på trottoaren eftersom jag har taskig balans och riskerar att vingla in i hus eller ut i gatan om jag inte håller mig ungerfär i mitten, jag hör inte så bra och ser inte heller perfekt så det kan nog hända att folk tycker att jag inte uppmärksammar dem. Eftersom jag dessutom har ont i mina leder så stannar jag gärna upp lite då och då för att vila lederna lite grand. Jag har en km till affären (en ICA-butik) och det tar mig c:a 35 min och sen, när jag handlat, ska jag hem igen med mina varor. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag lyckats överleva så länge och är i sånt skick att det retar gallfeber på en del yngre s.k. medmänniskor. Jag har jobbat i 57 år av mitt liv och tycker att jag kan ta det lite lugnt nu på äldre dar. Däremot, om du tycker att jag är i vägen så får du väldigt gärna handla åt mig. Det skulle vara vilsamt för mina knän och höfter och då skulle jag inte vara i vägen för såna som du.
1b) "Bered en väg för Herran" är startorden på psalm 103 i den svenska psalmboken och har väldigt lite med helvetet att göra. Detta vet jag trots att jag inte är särskilt kyrklig eller ens religiös. Betydelsen har med Jesus födelse att göra och psalmen är väl troligtvis en jul- eller adventspsalm. Att det inte står Herren, utan Herran beror nog på att det rimmar bättre på det som kommer sen i texten.

2) Här är vi nästan ense, kanske inte dödsstraff men nån form av hårt straff. Det roligaste jag sett i samband med hundskit var damen som tog upp hundskiten med en pappersnäsduk och ropade efter hundägaren: "Vänta lite, jag tror du tappade något!" och när den lite förvånade hundägaren stannade och frågade: "Jaså, vad då?", så tryckte damen pappersnäsduken med hundskiten i handen på hundägaren. Det var väldigt kul att se hundägarens min. Jag gjorde tummen upp åt damen som såg väldigt nöjd ut.

Permalänk
Medlem

Folk som står vid ett övergångsställe och snackar med varandra, så man har ingen aning om de ens tänker gå över..om de nu inte ska över, så kan man väl ändå stå någon meter ifrån övergångsstället..senast så krypkörde jag länge och sen tröttnade jag och bara gasade och en förvirrad tonåring som var vänd med ryggen mot mig (rätt osmart) som har snackat färdigt med sin kompis vände sig plötsligt mot övergångsstället där jag just passerade och blev rädd och hoppade nästan bakåt. Tänkte bara, rätt åt dig pågajävel..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Getost, varför finns ens detta?

Chèvre med honung och valnötter eller rödbetor. Mums.

Men lite gnäll, vad är syftet med hushållsosten? Osten de glömde lagra. Den smakar ju typ inget. Om man då inte är någon typ av entusiast som lagrar den ett år eller så innan den äts.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SH]:

Chèvre med honung och valnötter eller rödbetor. Mums.

Men lite gnäll, vad är syftet med hushållsosten? Osten de glömde lagra. Den smakar ju typ inget. Om man då inte är någon typ av entusiast som lagrar den ett år eller så innan den äts.

En pizza med (finkrossade tomater i botten, sedan riven pizzaost) toppad med parmaskinka, bitar av chevre och några basilika blad, muuums! Fast nu blev inte detta gnäll..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon5930:

Epa?
Rent allmänt, har man en äldre bil där man ändå är in och byter ut saker, varför inte rena avgaserna när man ändå håller på.

Yesss.... Självklart åker man EPA när man har AB kort ha ha ha
Det skulle vara lite fränt att äga en EPA som var byggd på en gammal Volvo PV... Men jag skulle aldrig ha nytta av den.. men kul samlarobjekt

Edit
Missa din fråga.
När jag byggde om min 23år gamla sommarbil till en sleeper med bättre väghållning och mycket mer motoreffekt så har den blivit renare.
Värdena sista besiktningen...
CO 0.00
CO 2500 0,00
CO2 11
HC 4
Lambda 1.1
Är det godkänt för en 23år gammal bil??

Permalänk
Medlem

Fattar inte, stadens bästa pizzeria har börjat slänga på bearnaisesåsen INNAN pizzan åker in i ugnen. Det kan fan inte vara normalt.

Man får en pizza med lite inbränd bearnaise istället för den krämiga såsen det blir om den åker på efter tillagningen.

Man får helt enkelt säga "bea efter" varje gång man beställer nu... Men varför ska det ens vara nödvändigt!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon309108:

Yesss.... Självklart åker man EPA när man har AB kort ha ha ha
Det skulle vara lite fränt att äga en EPA som var byggd på en gammal Volvo PV... Men jag skulle aldrig ha nytta av den.. men kul samlarobjekt

Edit
Missa din fråga.
När jag byggde om min 23år gamla sommarbil till en sleeper med bättre väghållning och mycket mer motoreffekt så har den blivit renare.
Värdena sista besiktningen...
CO 0.00
CO 2500 0,00
CO2 11
HC 4
Lambda 1.1
Är det godkänt för en 23år gammal bil??

Tror du inte förstod mitt inlägg alls, jag frågade dig inte om dig specifikt utan de fordon av dessa typer som faktiskt är ute i trafiken och ofta. Bland det smutsigaste som rullar på våra vägar förmodligen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anteronoid:

1L flaska Kosken, skäll och gråt i ensamhet på lördagen. Funkar klockrent. Du vaknar ödmjuk och fin på söndagen för att under resten av veckan bygga upp mer frustration till nästa lördag.

Skrivet av Chromatic:

Fattar inte, stadens bästa pizzeria har börjat slänga på bearnaisesåsen INNAN pizzan åker in i ugnen. Det kan fan inte vara normalt.

Man får en pizza med lite inbränd bearnaise istället för den krämiga såsen det blir om den åker på efter tillagningen.

Man får helt enkelt säga "bea efter" varje gång man beställer nu... Men varför ska det ens vara nödvändigt!

Och så säger de att det inte finns någon svensk kultur att bevara..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

1) Gamla människor som går sakta framför en i mitten av trottoaren och inte låtsas om att man finns, eller rent av nonchalant stannar framför en på ett sådant sätt att man inte kan passera, precis som att dom har frikort att blockera alla medmänniskor i evighet bara för att dom är gamla. Det hände förra veckan när jag skulle in och handla på ICA. Fy fan!

Skrivet av serafim:

1) Jag går illa (= sakta), mitt på trottoaren eftersom jag har taskig balans och riskerar att vingla in i hus eller ut i gatan om jag inte håller mig ungerfär i mitten, jag hör inte så bra och ser inte heller perfekt så det kan nog hända att folk tycker att jag inte uppmärksammar dem. Eftersom jag dessutom har ont i mina leder så stannar jag gärna upp lite då och då för att vila lederna lite grand. Jag har en km till affären (en ICA-butik) och det tar mig c:a 35 min och sen, när jag handlat, ska jag hem igen med mina varor. Jag tänker inte be om ursäkt för att jag lyckats överleva så länge och är i sånt skick att det retar gallfeber på en del yngre s.k. medmänniskor. Jag har jobbat i 57 år av mitt liv och tycker att jag kan ta det lite lugnt nu på äldre dar. Däremot, om du tycker att jag är i vägen så får du väldigt gärna handla åt mig. Det skulle vara vilsamt för mina knän och höfter och då skulle jag inte vara i vägen för såna som du.

Edit: Inte menat åt Serafim utan medhåll till honom!

Kan ju påpeka att farsan min, 88år, går illa numer efter att ha avslutat sitt yrkesliv med att ha jobbat som sopgubbe i 30 år. Slet hårt på leder och hörsel, första decenniet var det att bära tunnor på ryggen till sopbilen och tömma tunnorna själv, sen blev det aningens bättre då de kunde använda lyft på sopbilarna iallafall. Det var inte som idag att soptunnorna står utmed färdvägen utan sopbilen ställdes "centralt".

Han har pissig balans som inte blev bättre då läkarna skar av en nerv i hans ena ben då de opererade en anuerysm i knävecket. Han går med rullator och har fullt fokus på att inte vicka omkull vilket bl.a betyder att han inte kan slicka husväggar och så du trottoaren kan luta utan då blir det att gå i mitten. Gå längst ut mot trafiken kan vara en fara om balansen sviker till.

Säg mig det antal gånger jag är ute med honom i affärer, t.ex, och går aningens framför honom och när jag vänder mig om för att kolla så har fan i mig folk trängt sig före honom och går mellan oss så han får sakta in mer och mer för att inte klippa hälsenor på folk som spånar in precis framför honom. Vadan denna brådska hela tiden för?

Enda du kan vara säker på är att du blir gammal du med, förhoppningsvis, och om du har tur kan du som 80+ kareta runt som du gör idag och slipper ha någon yngre bakom dig som inte muttrar om hur långsamt du går och att du är i vägen.

Har en moster på 83 och en farbror som är 92. De drar sig för att gå ut då folk är otrevliga mot dem. Inte verbalt utan att de just ska tränga sig före hela tiden.

Edit igen:

Tog bort helt felaktig quote som jag tog från @anon5930 . Vet inte om jag gjorde fel eller om det blev fel vid moderering! (?)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Och så säger de att det inte finns någon svensk kultur att bevara..

Finsk vodka och pizza med fransk sås troligen gjord på pulver.

Permalänk
Hedersmedlem

*Otrevligheter raderade*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

Yesss.... Självklart åker man EPA när man har AB kort ha ha ha
Det skulle vara lite fränt att äga en EPA som var byggd på en gammal Volvo PV... Men jag skulle aldrig ha nytta av den.. men kul samlarobjekt

Förr var det inte PV utan Duett som det byggdes Epa/A-traktor på.

För övrigt såg jag en Duett idag, icke ombyggd och den gick riktigt fint utan någon blårök eller annat otyg. Litet matt i lacken bara.

Permalänk
Medlem

fy "#¤" vad kallt det var när man vaknade i morse :/
+1 grader ute, och vad som kändes som -20 inne....

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Säg mig det antal gånger jag är ute med honom i affärer, t.ex, och går aningens framför honom och när jag vänder mig om för att kolla så har fan i mig folk trängt sig före honom och går mellan oss så han får sakta in mer och mer för att inte klippa hälsenor på folk som spånar in precis framför honom.

Hälsa farsan att det är OK att köra på folk som "tränger" sig emellan och att "råka" knuffa på de som står så illa i bussen att man knappt kommer in med rulatorn (eller när man har barnvagn), stå-utrymmet vid utgångsdörrarna är ju egentligen till för barnvagnar och rulatorer och inte för folk som absolut *måste* vara nära utgången för att inte drabbas av klaustrofobi.

Nu har inte jag upplevelsen att alla är som @BrytaPlanka utan tvärtom får jag hjälp på bussen och stöd då jag går över en gata, inte sällan av ungdomar. Jag är nog ganska optimistisk avseende lejonparten av våra ungdomar.

En kul grej hände i Stockholm då jag åkte buss. Jag stod i begrepp att gå av om ett par hållplatser (måste förbereda mig för att hinna) och när dörrarna öppnades stod en dam med barnvagn utanför och undrade om det fanns utrymme nog. "Självklart", svarade jag, "vänd vagnen så tar jag handtaget och lyfter in den." Sen vände jag mig till en man som stod i vägen, vi kan kalla honom X, välkammad, med kamelhårsulster och kostym, troligen på toppen av sin karriär, utstrålande självsäkerhet och självupptagenhet och sa till honom att det vore bra om han makade lite på sig så barnvagnen kom förbi. "Det går inte, jag kan omöjligen flytta på mig. Damen får ta nästa buss!", svarade X.
Jag greps av ett av de där sällsynta ögonblicken av inspiration och svarade: "Om du då står alldeles stilla och väntar ett ögonblick så ska du få vara med om någonting extraordinärt!", sen tog jag barnvagnen och drog den över X välputsade skor och in i barnvagnsutrymmet. Barnvagnshjulen lämnade en lerig, kletig gegga på X nyss så välputsade skor. X tog ett skutt bakåt men det var ju för sent.
"Mina skor!", utbrast han, "de blev alldeles skitiga!". "Precis", sa jag, "och det här är något att vara tacksam för!". "Tacksam?", skrek X, "tacksam för vad, om jag får be?". Nu var det dödstyst i bussen trots att den var överfull (barnvagnen och damen var väl ombord).
Jag svarade: "du har just varit med om ett klassiskt grekiskt motsägelsebevis och det är inte alla förunnat att få vara med om sånt!".
Nu blev X ännu mer irriterad och polityren rann av honom. "Motsägelsebevis? Hur då?", skrek han, "Vad då för jävla bevis?"
"Jo, din hypotes var ju att du omöjligen kunde flytta på dig och jag har handgripligen visat att du kan", svarade jag. X blev alldeles tyst och till min förvåning började folk applådera i bussen. När jag gick av två hållplatser längre fram fick jag uppskattande kommentarer från andra som också klev av. Jag var omåttligt nöjd, det är så sällan man får till det. X gick också av vid samma hållplats, stirrade ilsket på mig och muttrade: "mina skor är alldeles skitiga".
"Var tacksam för det", svarade jag.

Permalänk
Medlem

Ugh, nu börjar de dimmiga morgnarna, d.v.s. morgnarna man får köra leap of faith ut på landsvägarna då folk har inte vett att ha igång varselljusen när de kör..

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Edit: Inte menat åt Serafim utan medhåll till honom!

Kan ju påpeka att farsan min, 88år ... <bortklippt>... har pissig balans som inte blev bättre då läkarna skar av en nerv i hans ena ben då de opererade en anuerysm i knävecket.

Skönt ändå för honom att bli av med anuerysmen. En kollega till mig hade en på halspulsådern och den syntes inte eftersom den gick inåt. När den brast hann Ingen göra något för att hjälpa honom. En blodig historia, inget vidare sätt att dö på. Det är ett rejält tryck på blodflödet. Ännu en hjärtlig hälsning till farsan din.