Koppla ihop flera nätverksuttag i lägenhet till ett wifi?

Permalänk
Medlem

Koppla ihop flera nätverksuttag i lägenhet till ett wifi?

Vi flyttade nyligen till en större lägenhet, i lägenheten finns 3 väggutag för ethernet. Det är fiber anslutet i fastigheten och i vardera uttag är hastigheten 100/100.

Jag har fram till nu kört med en router inkopplad i ett uttag för att få Wifi.

Men kan jag använda de andra uttagen på något smart sätt? Jag vill ju inte skapa 3st olika wifi-nätverk utan ett? Jag har läst lite om s.k. mesh-routers och min Asus router är en sådan, jag skulle kunna köpa en till för att skapa ett "större" nät, men också bara med den ena ethernet-porten som källa då? Hade ju varit trevligt om jag kunde använda alla portar och få 300/300 (feltänkt?).

Något förslag på vad jag kan använda?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Du har 100/100 in i lägenheten, att använda fler uttag gör inte att det går snabbare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Du har 100/100 in i lägenheten, att använda fler uttag gör inte att det går snabbare.

Han får högre throughput på det lokala nätet.

TS: Inte för att vara dryg, men det skapas trådar om detta varje dag. Kika i forumskategorin så hittar du nog svar på dina frågor. Det korta svaret är att MESH är kasst och bör undvikas, men det är bekvämt i och med att du slipper kabeldragning. Helst ska du använda individuella accesspunkter, men då sådana som kan lira ihop och kan hantera roaming hyfsat väl. UNIFI är populärt på forumet, men finns andra alternativ också.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Till saken hör att lägenheten är flera lägenheter som är ihopslagna någon gång i tiden (borde varit innan fibret iofs).

Finns ingen ”central” switch i själva lägenheten som jag kan komma åt, så som jag sett att många nybyggda lägenheter har t.ex..

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anarkizt:

Till saken hör att lägenheten är flera lägenheter som är ihopslagna någon gång i tiden (borde varit innan fibret iofs).

Finns ingen ”central” switch i själva lägenheten som jag kan komma åt, så som jag sett att många nybyggda lägenheter har t.ex..

Då beror det på hur lanet är konfat, är uttagen lagda på samma lan eller är de olika eller finns det inget lan alls utan de ger en publik adress till klienten ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då beror det på hur lanet är konfat, är uttagen lagda på samma lan eller är de olika eller finns det inget lan alls utan de ger en publik adress till klienten ?

Alla uttagen ger olika publika ip’n.

Edit: fel av mig. Två av uttagen gav samma publika ip, medans ett gav ett annat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro att det går tre separata kablar från din lägenhet ner till källaren där fastighetsswitchen sitter. I så fall ockuperar din lägenhet 3 uttag i switchen, och då behöver alla 3 uttagen vara aktiverade med en tjänst för att fungera. Även om "internet ingår i hyran" så finns det ett abonnemang per lägenhet / uttag i switchen.

Edit: Gav det 3e uttaget ett IP som börjar på 10? Du har troligtvis en CPE och en patchpanel i hallen i ett skåp i så fall och det uttaget är till för TV.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anarkizt:

Alla uttagen ger olika publika ip’n.

Edit: fel av mig. Två av uttagen gav samma publika ip, medans ett gav ett annat.

Då är du i en knepig situation, du kan inte ansluta 3 accesspunkter för ett eget lan om du får publika ipn.
Endera behöver det konfas om i switchen i andra änden eller så behöver du själv bygga ett helt eget lan och ansluta routern i ett av de befintliga uttagen och inte använda något av de andra.

Skrivet av Maskaren:

Jag har svårt att tro att det går tre separata kablar från din lägenhet ner till källaren där fastighetsswitchen sitter. I så fall ockuperar din lägenhet 3 uttag i switchen, och då behöver alla 3 uttagen vara aktiverade med en tjänst för att fungera. Även om "internet ingår i hyran" så finns det ett abonnemang per lägenhet / uttag i switchen.

Edit: Gav det 3e uttaget ett IP som börjar på 10? Du har troligtvis en CPE och en patchpanel i hallen i ett skåp i så fall och det uttaget är till för TV.

Det har skrivits att det är flera lägenheter som slagits ihop till en större så flera anslutningar är inte underligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Precis, det är nog så att det finns 2 separata kablar i källaren till lägenheten iaf. Ingen IP börjar på 10.

De som har samma IP då, hur kan man koppla ihop dem till ett lan/Wi-Fi?

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anarkizt:

Precis, det är nog så att det finns 2 separata kablar i källaren till lägenheten iaf. Ingen IP börjar på 10.

De som har samma IP då, hur kan man koppla ihop dem till ett lan/Wi-Fi?

Det kan du nog inte göra, jag gissar att du använt samma dator för att kolla med och att uttagen har funnits i samma ursprungliga lägenhet och eftersom du då inte bytt macadress på klienten så tilldelas den samma ipnummer via båda uttagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anarkizt:

Precis, det är nog så att det finns 2 separata kablar i källaren till lägenheten iaf. Ingen IP börjar på 10.

De som har samma IP då, hur kan man koppla ihop dem till ett lan/Wi-Fi?

Jag har dock fortfarande svårt att tro att det är två separata kablar dragna till källaren. Är EXTREMT ovanligt att dra en kabel och dela upp till två uttag t.ex. Det begränsar hastigheten till max 100mbit för all framtid. Jag tror fortfarande du har ett mediaskåp någonstans. Är uttagen märkta på något sätt?

Om nu lägenheten är flera lägenheter hopslagna till en så brukar dom göra mer än bara slå ner väggar och/eller lägga in dörrar. Dom drar även om kablar.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX