Grafikkortsförsäljningen går som tåget – ökar med 13,4 procent på ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Dock bör man köpa sitt nya kort först och sälja sitt gamla efteråt. Annars finns det stor risk att man blir utan kort just nu.

Det där är en sådan där sak jag aldrig riktigt förstått mig på, att man säljer innan man köper nytt. Jo, jag förstår varför man gör det så klart, man vill få ut så mycket som möjligt av det gamla. Problemet är ju att även om det var svårt förutsäga att den situation som varit det senaste året så var det ingen högoddsare att det skulle bli problem. Tecknen att framförallt logistiken påverkades negativt av pandemin märktes tidigt, nedstängningar av fabriker skedde också väldigt tidigt på sina håll så man måste varit ganska naiv om man trodde att det inte skulle påverka datorkomponenter också.

Det som var svårast förutsäga var väl den oerhört ökade efterfrågan som uppstod och det faktum att försäljningen ökat kraftigt visar ju ändå att det faktiskt inte var någon brist på hårdvara, om man jämför med åren innan. Tillverkarna underskattade efterfrågan kraftigt och köparna överskattade tillgången minst lika kraftigt.

Liknelser man kan göra är ändå att man säljer inte sitt hus eller sin bil innan man köpt nytt. Gör man det riskerar man stå där med skägget i brevlådan. Att man säljer sitt gamla grafikkort innan man köpt ett nytt är bara ens eget fel och ingen annans.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Är det någon som fortfarande inte fått sina 3080 de beställde på lanseringsdagen?

Tror inte det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Tror inte det

https://www.proshop.se/RTX-30series-overview 300 hos proshop, så nog finns det. Förstås ännu många fler som beställde veckorna efter.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Skrivet av Shiprat:

Det här låter oerhört osannolikt, har du en länk till detta?

Låter som väldigt väldigt breda antagande om att alla kort som inte gick direkt till väntelistan gick till miners. Mer rationellt är att de som är på väntelistan beställde kort som det var högst demand på (3080) och kanske även till de väldigt begränsade introduktionspriserna och att man då snabbt blev utprisad ur marknadspriserna och sitter kvar i kön i förhoppningen att få ett 3080 till exempel för hälften av vad de nu kostar på marknaden.

Men istället för att gissa så kan man göra lite clown-math:

https://i.imgur.com/qR9sLrp.png

(OBS: ignorera 'assuming an average of 61' då jag räknar average per card, orkar bara itke fixa då min lunch är över.)

Om man antar en average hashrate baserat på några populära kort, kollar på de fem största kryptovalutornas totala hashrate, och sedan delar varje valuta totala hashrate på korten average för den valutan så får du antalet "average" kort som krövs för att uppehålla den hashrate valutan har idag. Summera de summorna för totala kort nödvändiga så får du antalet kort för att driva alla fem valutor vilket blir ca 11 miljoner kort. Det finns givetvis fler valutor men så fort man kommer under dessa så avtar hashrate avsevärt, och det är egentligen ETH, ETC och ERGO som är mest relevanta här.

Med tanke på att det absolut finns en hel del kort i omlopp för mining som är äldre än 580, och att det är en hel del ASICs aktiva i ETH (inkluderade dem med lite snabbt, alltså hur många av de två snabbare modellerna som skulle krävas för att driva eth vid nuvarande hashrate, OBS: skulle vara A10, inte ant miner.) så är det väldigt svårt att tro att det skulle magiskt finnas ca 60miljoner av 2021 års GPUs i mining någonstans.

Ampere motsvarar säkert en ansenlig del av totala hashrate då de är som byggda för mining, men förmodligen mindre andel av totala antalet.

Tyckte detta var ganska visualiserande, dvs. att hela Etherium-nätverket rent hypotetiskt (i antal MH/s) består av ca 10,5 miljoner RTX 3070s, och som du säger är säkert en hel del ASICs dessutom. Om det nu skickats 45 miljoner GPUer under 2021, så kanske inte faktiskt majoriteten (som det ibland kan kännas) gått till mining. Tack för denna tankeställare!

Det visar verkligen på vilket in i h-vetes uppdämt behov för GPUs det funnits senaste året, och inte bara pga mining.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det där är en sådan där sak jag aldrig riktigt förstått mig på, att man säljer innan man köper nytt. Jo, jag förstår varför man gör det så klart, man vill få ut så mycket som möjligt av det gamla. Problemet är ju att även om det var svårt förutsäga att den situation som varit det senaste året så var det ingen högoddsare att det skulle bli problem. Tecknen att framförallt logistiken påverkades negativt av pandemin märktes tidigt, nedstängningar av fabriker skedde också väldigt tidigt på sina håll så man måste varit ganska naiv om man trodde att det inte skulle påverka datorkomponenter också.

Det som var svårast förutsäga var väl den oerhört ökade efterfrågan som uppstod och det faktum att försäljningen ökat kraftigt visar ju ändå att det faktiskt inte var någon brist på hårdvara, om man jämför med åren innan. Tillverkarna underskattade efterfrågan kraftigt och köparna överskattade tillgången minst lika kraftigt.

Liknelser man kan göra är ändå att man säljer inte sitt hus eller sin bil innan man köpt nytt. Gör man det riskerar man stå där med skägget i brevlådan. Att man säljer sitt gamla grafikkort innan man köpt ett nytt är bara ens eget fel och ingen annans.

Största anledningen är väl att man behöver pengarna innan man köper det nya kortet. Det är inte alla som har så gott ekonomiskt utrymme att de utan vidare kan köpa ett nytt dyrt grafikkort utan att plånboken får ryggskott. Och att då sälja sitt gamla kort innan man köpt det nya kan vara skillnaden mellan att ha råd och att inte ha råd.

Men som sagt så tycker jag man ska låta bli. Inte för att jag missunnar fattiga ett nytt grafikkort, tvärtom. Jag är alltid på de svagas sida, utan helt enkelt för att så som marknaden nu ser ut är det ingen bra strategi. Risken att helt bli utan kort är för stor.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Läs artikeln igen, det gick ned till 25% från 50%.

Om det är den här artikeln det handlar om så ska det noteras att det handlar om första kvartalet 2021 när priserna fortfarande var sådana att du kunde få tag i ett 3070 för lite över 6000kr.

Den citerade källan kör också på antagandet att en sänkt attach rate mer eller mindre direkt kan antas vara miners, medan du har ett enormt kliv i prestanda mellan två generationer av grafikkort, som kommer efter Turing som var ett patetiskt kliv i prestanda/pris gentemot pascal.

Då inget sådant enormt kliv har skett för processorer och ram (iallafall inte som är särskilt relevant till gamers) så är det ett väldigt resonabelt antagande att många var intresserade att äntligen köpa ny GPU när det faktiskt finns mer prestanda bpå bordet, men inte lika intresserade att uppgradera resten av burken när det inte kommer ge i närheten av samma prestanda-ökning.

Artikeln nämner även scalpers som ett problem, och även om man är vänlig och exkluderar alla "Oj råkade beställa ett 3070 jag inte behövde och nu när priserna är som de är så vore det ju dumt att inte sälja det här på swec...." från den gruppen och bara kollar tradera, blocket osv så kan man nå ett till resonligt antagande: att scalping har ökat rätt rejält och att de mest åtråvärda korten passerar genom ytterligare en mellanhand innan de når användaren.

Som jag nämner i min post lite längre upp så är det rätt lätt att se hur mycket hashrate som finns i kryptovalutor. Om man antar att mina siffror är lite biased mot nyare generationer och det i själva verket är många äldre 1060 och 380 osv ute, samt man antar att jag är lite för snabb att avfärda de "mindre" PoW valutor som finns, alltså tar drar bias hela vägen åt andra hållet, så tror jag ändå att du inte kommer se något över säg 30-35 miljoner kort i mining totalt idag, och då med förstående att för att den siffran ska vara vettig så måste en stor andel av dem vara äldre Polaris/Pascal osv.

Jon Peddies research lämnar tyvärr en hel del öppet för tolkning, och jag är inte sugen att betala $2,750 för att få tillgång till exakta siffror och faktisk data.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Väntar på 4-serien från Nvidia, ska bli skoj att se om man måste ta ut ett mindre lån för high end modellen, 40-50K kanske räcker (inget /s)

Priserna kommer rasa fullständigt tror jag när allting spricker och då kommer marknaden att överflödas till grafikkort på otroligt billiga priser när tillverkarna sitter på enorma lager och inte får sålt men det kommer nog dröja ett tag men jag tror detta är oundvikligt faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Du har ju bostadsmarknaden i storstäderna. Den har inte heller följt inflationen. Ja.. och idag betalar folk överpriser för bostäder. Visst kan man ha is i magen och vänta på kraschen. Jag väntade i några år och radhuset blev 1 miljon dyrare än vad det hade behövt vara.

Exakt min tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Tyckte detta var ganska visualiserande, dvs. att hela Etherium-nätverket rent hypotetiskt (i antal MH/s) består av ca 10,5 miljoner RTX 3070s, och som du säger är säkert en hel del ASICs dessutom. Om det nu skickats 45 miljoner GPUer under 2021, så kanske inte faktiskt majoriteten (som det ibland kan kännas) gått till mining. Tack för denna tankeställare!

Det visar verkligen på vilket in i h-vetes uppdämt behov för GPUs det funnits senaste året, och inte bara pga mining.

Jag vart lite förvånad själv och kollade några gånger om jag fått något fel (lär kolla mer nogrannt igen ikväll).
Jag anser mig ha rätt bra koll på krypto branschen med avseende till mining men har väl också blivit lite programmerad av allt snack.

Jag tycker mig se på alla fronter att gaming är större än någonsin.

Och ja, uppdämt behov är ju rätt ordval då Turing med undantag för 2080Ti var nästan enbart en feature update och inte gav någon förbättring i prestanda per krona, samtidigt som AMD bara ursäktade ut sig totalt från top-end kort i ett par år (samt hade strul med sina 5000 kort- strul som gjorde dem oattraktiva för gamers men inte spelade roll för miners alls).

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Spelen kräver inte nya datorer. man kan spela på gammal hårdvara, däremot får man dra ned sina grafik krav något eller ganska mycket beroende på hårdvara och de flesta som inte är nördar skiter ganska mycket i grafiken och kör på det som fungerar. de flesta populära spelen som den stora massan spelar är rätt gamla tex fortnite, minecraft mfl.

Jag pratar om äldre spel som genom patchar kräver mer och mer.

T.ex duger inte mitt 980 till CSGO även fast jag spelar med allt på low. Min dator i signaturen är köpt för att spela spel som är tio år gamla men där min tio år gamla dator inte klarade av det nå mer. Hade en 2500k med 980, när csgo kom hade jag 300 fps nu senaste året hade jag kring 50 fps i csgo på den datorn. Men nya datorn håller jag precis över 100 och behöver då egentligen bättre gpu.

Jag spelar alla spel på lägsta grafiken.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nu har Steam missat alla AMD 6x00 grafikkortsägare igen i sin Survey för Augusti, medans både 3070ti och 3080 ti dykt upp.

Så lite kul att man väljer ett AMD kort som bild till denna artikel

Samtidigt så fortsätter "AMD Radeon(TM) Graphics" att öka sin marknadsandel, vilket händelsevis också är vad mitt 6800XT rapporterades som när jag fick steam survey i december förra året.

"AMD Radeon HD 8800 Series" fortsätter också att öka, fastän det är en 9 år gammal grafikkorts-serie som endast såldes till OEM.
Har hört liknande rykten om att vissa modeller är misrepresenterade som just HD 8800 series.

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Är det någon som fortfarande inte fått sina 3080 de beställde på lanseringsdagen?

Jag beställde ett Asus TUF 3080 två dagar efter launch från Elgiganten och har fortfarande inte fått det. Absolut noll kommunikation från Elgigantens sida.

Som tur är så sålde jag inte av mitt gamla kort utan satt kvar på det tills innan jag fick mitt nya kort. Räknar inte med det blir något 3080 vid det här laget.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Sorten:

Priserna kommer rasa fullständigt tror jag när allting spricker och då kommer marknaden att överflödas till grafikkort på otroligt billiga priser när tillverkarna sitter på enorma lager och inte får sålt men det kommer nog dröja ett tag men jag tror detta är oundvikligt faktiskt.

Det vore en dröm! Jag hoppas det stämmer, men det är nog några år tills dess OM det slår in

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DiamondDogs:

Jag beställde ett Asus TUF 3080 två dagar efter launch från Elgiganten och har fortfarande inte fått det. Absolut noll kommunikation från Elgigantens sida.

Som tur är så sålde jag inte av mitt gamla kort utan satt kvar på det tills innan jag fick mitt nya kort. Räknar inte med det blir något 3080 vid det här laget.

Hoppas inte att du har betalt med kort utan ha tagit faktura på det. Drygt att ligga ute med 8K. Tänk att på börsen hade dina 8K varit 11K idag om du la allt på en Sverige indexfond.

Men man beställer väl kortet och ser till att man fått leverans innan man kränger av det gamla kortet. I ditt case hade jag snabbt hoppat på ett 3060ti för 6K-7K. Sålt det gamla kortet. Hållt på 3060ti tills 3080 kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Största anledningen är väl att man behöver pengarna innan man köper det nya kortet. Det är inte alla som har så gott ekonomiskt utrymme att de utan vidare kan köpa ett nytt dyrt grafikkort utan att plånboken får ryggskott. Och att då sälja sitt gamla kort innan man köpt det nya kan vara skillnaden mellan att ha råd och att inte ha råd.

Men som sagt så tycker jag man ska låta bli. Inte för att jag missunnar fattiga ett nytt grafikkort, tvärtom. Jag är alltid på de svagas sida, utan helt enkelt för att så som marknaden nu ser ut är det ingen bra strategi. Risken att helt bli utan kort är för stor.

Jo, jag förstår det. Menar bara att man måste vara medveten om att risken finns man står där helt utan. De omständigheter som rådde inför släppen i höstas borde fått de flesta inse att det kunde bli svårt få tag på något nytt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jo, jag förstår det. Menar bara att man måste vara medveten om att risken finns man står där helt utan. De omständigheter som rådde inför släppen i höstas borde fått de flesta inse att det kunde bli svårt få tag på något nytt.

Ja, men det var många som sålde innan omständigheterna blev uppenbara, men nu borde det vara vida känt hur landet ligger så gör man det nu är det bara dumt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag pratar om äldre spel som genom patchar kräver mer och mer.

T.ex duger inte mitt 980 till CSGO även fast jag spelar med allt på low. Min dator i signaturen är köpt för att spela spel som är tio år gamla men där min tio år gamla dator inte klarade av det nå mer. Hade en 2500k med 980, när csgo kom hade jag 300 fps nu senaste året hade jag kring 50 fps i csgo på den datorn. Men nya datorn håller jag precis över 100 och behöver då egentligen bättre gpu.

Jag spelar alla spel på lägsta grafiken.

Hur många fps behöver du, allt över 24 är en bonus? 😀

En låg upplösning hjälper också 320x200 borde få fart på spelen.
Måste medge att 2500k och 980 är lite för lite i dagens läge.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad är den här väntelistan baserad på?

Skrivet av Alphahanne:

När man lägger in sådan text är det ganska väsentligt att länka till källan.

Skrivet av Shiprat:

Det här låter oerhört osannolikt, har du en länk till detta?

Då alla swec's nyheter kommer efter reddit så tänkte jag en del var inne där men visst, jag var lat och körde bara med texten och tänkte det skulle vara en biff och hitta med google.

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/pgjbbr/graphics_ch...
Är 1:a svaret.

Kan inte annat än hålla med om att man bör ifrågasätta, speciellt roligt är väl 1:a antagandet om att efterfrågan är fryst på 2 miljoner kort för evigt, men hade vart roligt om någon kunde göra sina egna antaganden och se hur det stämmer. De enda som vet är Nvidia och de lär inte ge rätt svar heller då "gamers" kan bli upprörda vilket inte vore bra för businessen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hur många fps behöver du, allt över 24 är en bonus? 😀

En låg upplösning hjälper också 320x200 borde få fart på spelen.
Måste medge att 2500k och 980 är lite för lite i dagens läge.

Har låga krav, egentligen nöjd med ~70 fps hela tiden men hade gärna haft 144.

Förutom csgo där man vill ha över 300 fps stadigt. Kör csgo i 1024x768.

2500k och 980 är absolut för lite för dagens spel. Men även för spel som är kring tio år (csgo, dota2, path of exile, minecraft)

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Har låga krav, egentligen nöjd med ~70 fps hela tiden men hade gärna haft 144.

Förutom csgo där man vill ha över 300 fps stadigt. Kör csgo i 1024x768.

2500k och 980 är absolut för lite för dagens spel. Men även för spel som är kring tio år (csgo, dota2, path of exile, minecraft)

ähh dota 2 kör jag på brödrosten, path of exile var det inte så längesedan jag körde med en 2500k och 7970 och det flöt på bra. Minecraft klarar inte ens mitt 3080 om jag drar upp draw distance rejält. tror det är koden som är lite trasig där, är ju ändå byggt på java. faktiskt modifierat java och minecraft för att försöka få det att gå bättre men det är rätt svårt så du är inte ensam iallafall där kommer en ny dator inte hjälpa dig mycket.

Dra ned cs go till 320x200 och modifiera ini filerna så att grafiken mer eller mindre försvinner helt. hade en kompis för många år sedan som körde gamla cs som körde utan grafik helt, alla väggar och sådant hade bara en färg bara för att maximera fps så mycket det gick.
I spelens ini filer kan man göra så nya spel går på gammal hårdvara. ser fult som fan ut men lite kul när ett gammalt voodoo2 kör moderna spel som det egentligen inte ska klara.
https://www.youtube.com/watch?v=KQSIT18bOvg

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ibymafayhas:

Då alla swec's nyheter kommer efter reddit så tänkte jag en del var inne där men visst, jag var lat och körde bara med texten och tänkte det skulle vara en biff och hitta med google.

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/pgjbbr/graphics_ch...
Är 1:a svaret.

Kan inte annat än hålla med om att man bör ifrågasätta, speciellt roligt är väl 1:a antagandet om att efterfrågan är fryst på 2 miljoner kort för evigt, men hade vart roligt om någon kunde göra sina egna antaganden och se hur det stämmer. De enda som vet är Nvidia och de lär inte ge rätt svar heller då "gamers" kan bli upprörda vilket inte vore bra för businessen.

Jag förstod aldrig var 2 miljoner i december kommer från till att börja med, annat än att han skriver att det påstås ha varit så många. Det här dvs:
"In December 2020 there was a waiting list of allegedly ~2 million gamers."

Den post han svarar på och dess tre länkar innehåller ingen sådan information vad jag kan se. Så då faller ju alla efterföljande uträkningar på något sätt, hur korrekta siffror de än innehåller i övrigt.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ähh dota 2 kör jag på brödrosten, path of exile var det inte så längesedan jag körde med en 2500k och 7970 och det flöt på bra. Minecraft klarar inte ens mitt 3080 om jag drar upp draw distance rejält. tror det är koden som är lite trasig där, är ju ändå byggt på java. faktiskt modifierat java och minecraft för att försöka få det att gå bättre men det är rätt svårt så du är inte ensam iallafall där kommer en ny dator inte hjälpa dig mycket.

En 11900k åker ner under 30 fps i Path of Exile och har varit så i många år. Med en 2500k går man ner under 1 fps om man kör maps med mycket loot. Upplösningen spelar då ingen roll utan det är CPUn som inte räcker. 11900k, 5950x osv är också för klena för spelet.

Ja mods för MC gör mycket, Starlight som nu är i beta gör underverk.

Men vi pratar ändå om gamla spel där datorer från när spelen var nya är som att spela i powerpoint och där bästa man kan köpa knappt levererar en bra upplevelse.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Jag pratar om äldre spel som genom patchar kräver mer och mer.

T.ex duger inte mitt 980 till CSGO även fast jag spelar med allt på low. Min dator i signaturen är köpt för att spela spel som är tio år gamla men där min tio år gamla dator inte klarade av det nå mer. Hade en 2500k med 980, när csgo kom hade jag 300 fps nu senaste året hade jag kring 50 fps i csgo på den datorn. Men nya datorn håller jag precis över 100 och behöver då egentligen bättre gpu.

Jag spelar alla spel på lägsta grafiken.

Ja detta är lömskt.

Jag hade GTX 670 och 2600K och hade väl runt 300fps på den tiden

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av snowscar91:

Tyckte detta var ganska visualiserande, dvs. att hela Etherium-nätverket rent hypotetiskt (i antal MH/s) består av ca 10,5 miljoner RTX 3070s, och som du säger är säkert en hel del ASICs dessutom. Om det nu skickats 45 miljoner GPUer under 2021, så kanske inte faktiskt majoriteten (som det ibland kan kännas) gått till mining. Tack för denna tankeställare!

Det visar verkligen på vilket in i h-vetes uppdämt behov för GPUs det funnits senaste året, och inte bara pga mining.

Bra att någon uppskattade det- jag är definitivt av inställningen att PoW för coins är ett problem som behöver lösas på lång sikt, men det blir lite irriterande när mängden skuld som läggs på mining bara ökar ändlöst tills de nu beskylls för att köpa i princip alla grafikkort i existens, vilket är lite fånigt då alla ur min skara vänner som sökte grafikkort lyckades köpa denna vända och även många här på sweclockers verkar ha fått tag i dem- blir liksom svårt att tro på det hela när man ser mängder av nya kort på marknaden här varje vecka.

Ändrade lite slarvfel och la med en bias mot lägre hashrates för att visa ett "worse case scenario" som då dock lutar tyngre mot äldre kort vilket ändå betyder typ samma saker för GPU's 2021.
Jag har gjort flera fel längs vägen, vem vet. Förhoppningsvis inte

Skrivet av Ibymafayhas:

Då alla swec's nyheter kommer efter reddit så tänkte jag en del var inne där men visst, jag var lat och körde bara med texten och tänkte det skulle vara en biff och hitta med google.

https://www.reddit.com/r/hardware/comments/pgjbbr/graphics_ch...
Är 1:a svaret.

Kan inte annat än hålla med om att man bör ifrågasätta, speciellt roligt är väl 1:a antagandet om att efterfrågan är fryst på 2 miljoner kort för evigt, men hade vart roligt om någon kunde göra sina egna antaganden och se hur det stämmer. De enda som vet är Nvidia och de lär inte ge rätt svar heller då "gamers" kan bli upprörda vilket inte vore bra för businessen.

Den personen kör med en hel del rätt blåsta antagandet- till att börja med verkar de anta att kön för grafikkort gäller ALLA grafikkort och att inget har funnits utanför kön eller att det är så små mängder att de kan ignoreras, enda riktiga motivationen verkar vara att OP har tre polare som väntade i kö i månader.

Personen säger även att de fick bra betyg i statistik osv, medan de presenterar i princip ingen användbar information och gör vilda antaganden. Vilket tyvärr brukar vara reddit i ett nötskal- men de lär få sina uppbåtar ändå för ingen älskar något mer än hat.

Personen verkar helt avfärda scalpers som koncept, och verkar anta att alla som stannar i väntelistan gör det för att det bara absolut inte går att få tag i kort, och inte för att möjligheten att sälja ett kort köpt för introduktionspris kan ge upp till närmare 100% vinst om det är till exempel ett 3080.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Skrivet av jamalya:

Många förvånar sig över priserna men glömmer räkna ihop cryptopengarna alla med korten faktiskt kan ro hem.

Ett 3080 ger ju strax över 1500-2500 i månaden samtidigt som du spelar dagligen om du räknat på att ha kortet i 2 år så är det väldigt grundläggande matematik.

Sett till vad korten faktiskt ger dig gör möjligheter så har grafikkort ALDRIG varit så billiga som nu.

Samtidigt kan jag tycka det är absurt att ha den inställningen att alla gamers borde minea för att få sitt grafikkortsinvestering värt pengarna speciellt då vi lever i en värld där trycket på att minska vårt klimattryck ökar ständigt och miningen sätter ju ytterligare tryck på eldistributionen förutom den redan ständigt ökande mängd elbilar som tas i bruk och all dess laddning. Blir nog ganska mycket extra elförbrukning globalt sett om alla gamers plötsligt börjar minea 24/7, något som säkert inte regeringarna har räknat med heller så vi får väl börja bygga lite extra kärnkraftverk (betyder kolkraftverk i länder som Kina). Tänker speciellt på länder som Kina speciellt där det åtminstone har förekommit och förekommer fortfarande väldigt stora mining fabriker även om Kina nu fått börja ta i med hårdhandskarna då vissa anläggningar börjar dra såpass mycket el. Sen leder det till förstås att elpriserna stiger så lider även andra för det i slutändan ekonomiskt sett.

Ja det är nog säkert bra tid vi lever i från en kapitalists världsyn (så länge jag kan tjäna en extra slant, orka bry sig liksom!?)

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Håller med, helt sjukt!

Min gräns går vid 5000, max 6000kr för ett grafikkort. Och det känns som att man knappt får medelklass för det idag!?

Det var ju så mycket 3070 skulle kosta enligt Nvidias MSRP ($499).

Jag blev så glad när jag såg det... men ack så naiv jag var.

Visa signatur

Si vis pacem, para bellum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Idioter, så länge som fomk betalar kommer dom aldrig sänka priserna. Så nu har tiden kommit då jag inte kommer ha senaste GPUn längre. Kommer väl bli ett 3080ti till 2023 kanske då det är värt pengarna.

Det är exakt så här kapatalism ska fungera, förstår inte hur man kan vara arg på människor eller för den delen företagen som just existerar och strävar efter att ta människors pengar för att växa. Det är systemet man ska klaga på så fall.
Vissa främjas av kapatalism och många gör det inte alls.

Sen vad företag skapar för image om sig själva och påstå att de skulle bry sig om något annat är ju bara 9/10 trams, speciellt i denna bransch.
Företagen kommer låtsas bry sig om dig om de ser att du skapar ett värde i deras ekonomi på ett eller annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

En 11900k åker ner under 30 fps i Path of Exile och har varit så i många år. Med en 2500k går man ner under 1 fps om man kör maps med mycket loot. Upplösningen spelar då ingen roll utan det är CPUn som inte räcker. 11900k, 5950x osv är också för klena för spelet.

Ja mods för MC gör mycket, Starlight som nu är i beta gör underverk.

Men vi pratar ändå om gamla spel där datorer från när spelen var nya är som att spela i powerpoint och där bästa man kan köpa knappt levererar en bra upplevelse.

Låter som de spelen är dåligt optimerade. testade path of exile nu och märkte inga grova drops med min lvl 56 summoner tant som låg kvar efter alla år. hade 18 minions och gick runt och dödade lite random på 2 platser i act 2.
Allt på max inställt och alla inställningar för att förbättra performance slog jag av. vet inte fpsen men över 60 helt klart.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

En sak jag lärt mig är att när människor får mer pengar över än de hade planerat så är det få som sätter in dem på sparkonton. Tror det är mångas utgifter som gått ner med 3-6k/månad under covid pga att man slutat äta ute, gå på krogen, åka på resor, slipper pendla etc. Folk verkar må dåligt när de ser att pengarna på kontot stiger och nu spenderar de detta på det som är aktuellt just nu.

För personen som plötsligt får 5k/månad över mot tidigare så är det ju inga problem att lägga 20k på ett grafikkort, det är ju "gratis" för dem.

Permalänk
Medlem

Om jag utgår från mig själv så borde även många andra fått mer pengar över under pandemin. Bara i pendlingskostnad har jag sparat in 17 000 på att jobba hemifrån. Sedan att man inte äter ute osv.. överslagsräkning säger runt 60 000 kronor sparat på 17 månader. Är man då en sådan som jag som inte shoppar saker bara-för-att så har man parerat denna uppgång i priset och nästa datorinköp är "gratis".

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO