Grafikkortsförsäljningen går som tåget – ökar med 13,4 procent på ett år

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm. Jag var inte riktigt nöjd med prisutvecklingen för nvidais 2000serie. Kändes som att nvidia förberett för ökade priser ett tag med titan och liknande för att normalisera högre priser och vänja konsumenterna. En del accepterade det här - en del var mindre nöjda när planen började sättas i verket.

Men det blev ett 2070köp ändå. Behövde en uppgradering oavsett. Inte för att de i efterhand blev billiga eller prisvärda. Men med tanke på hur det sett ut senaste året med både priser och tillgänglighet så var det väldigt skönt att det blev ett kort från 2000serien när de släptes ändå.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Håller med, helt sjukt!

Min gräns går vid 5000, max 6000kr för ett grafikkort. Och det känns som att man knappt får medelklass för det idag!?

När det är brist så gäller det att hugga på deals, var ju en period där man kunde få tag i ett 3070 för runt 6k, men många gick och väntade på att priser skulle gå ner ytterligare av någon anledning. Har två polare som köpte 3070 i den perioden som båda var tveksamma till om det var en bra deal trots att jag sa "köp nu eller aldrig" typ. Sen ska det nämnas att nvidia har flyttat lite på prestanda klasserna liksom genom att introducera 3090 som en gaminkort mer eller mindre, och nu 3080Ti. Jag skulle argumenterat att 3070 idag är vad 1080 var, och 3080 mer 1080Ti typ.

Men jag håller med- en av anledningarna att jag en gong I tiden sålde ett 1080Ti för att behålla ett Vega 64 var att jag helt enkelt inte var villig att betala premiumpriset för det realtivt lilla prestanda lyftet, men sedan mining blivit fruktansvärt profitable så känns det genast rätt mycket mer okej att köpa ett kort om man kan få en del av pengarna tillbaka, och tvivlar på att jag är den enda som motiverar det så.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Hmm. Jag var inte riktigt nöjd med prisutvecklingen för nvidais 2000serie. Kändes som att nvidia förberett för ökade priser ett tag med titan och liknande för att normalisera högre priser och vänja konsumenterna. En del accepterade det här - en del var mindre nöjda när planen började sättas i verket.

Men det blev ett 2070köp ändå. Behövde en uppgradering oavsett. Inte för att de i efterhand blev billiga eller prisvärda. Men med tanke på hur det sett ut senaste året med både priser och tillgänglighet så var det väldigt skönt att det blev ett kort från 2000serien när de släptes ändå.

Och det var väl det som var felet. (anklagar inte dig utan generellt). Skulle vi inte gått med på de priserna hade de blivit tvungna att sänka dem.

Ska vi hoppas på intel?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Ja nä då kommer de aldrig att gå ner i pris när de ser att folk betalar vad som helst.
Sjukt.

Ja någon mellanklass finns ju inte med dessa priser..
Det är sinnes sjukt och skrämmande, hur iq befriade människor är.
Ta t.ex från intels core-2000 serie upp till core 7000, Prestanda skillnaderna var/är ju minimala och ändå så valfärdade folk till affärerna el till sin pc för att betala x antal tusen för 1-3% prestanda lyft.
Det är ju skrämmande. Folk måste ju kunna fatta att de är ju allt annat än lönsamt. Många satt ju kvar på sandy bridge el ivy bridge för att sidograderingen va inte värd det.
Detta finns ju överallt, måste ha det latest and greatest, (Det är skillnad på om det blir ett faktisk prestanda hopp,
som när många hoppade rtx2000 serien och satt kvar på gtx 1000 serien). Vissa är ju riktiga Knobheads...

Visa signatur

Asus strix z490 H Gaming, i7 10700k-5,2Ghz, Zotac rtx 3060 Ti-Vattenkylt, 32Gb ram @4000Mhz, @500Gb ssd som C disk och 1Tb ssd enbart för spel...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Och det var väl det som var felet. (anklagar inte dig utan generellt). Skulle vi inte gått med på de priserna hade de blivit tvungna att sänka dem.

Ska vi hoppas på intel?

Yeah. I know. Jag är del av det. Svårt att säga nå annat egentligen.

Nu var det väl ca 5000 spänn jag hade tänkt lägga oavsett. Fast med förhoppningen att det skulle räcka till ett 2080 hehe.
Blev 5600 istället och ett 2070. Så jag gick väl inte så mycket utanför tilltänkt pris. Och det var väl rätt OK pris/prestanda på det kortet ändå. Men jag hade ju varit mer nöjd med en tusing lägre iaf ;). Aldrig köpt grafikkort över 3000 innan dess.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Har inte spelat pc games på basically 10 år så tänkte ta igen mig, hade tydligen ett GTX 1080 i en burk jag köpte beg för några år sen

Såg den här igår, kanske några med 10serien gynnas av AMD's svar på DLSS? Vet ej själv dock
https://m.youtube.com/watch?v=UGiUQVKo3yY
https://www.game-debate.com/news/30763/amd-super-resolution-l...

Tror jag väntar till 3080 12gb ligger på max 7-8k. Aldrig som det är nu

Skrivet av Ibymafayhas:

En majoritet av försäljning är för mining. En person på reddit gör en uppskattning av sålda kort till spelande vs mining:

Very interesting to see the number of units sold in Q1-Q2 2021...

In December 2020 there was a waiting list of allegedly ~2 million gamers.

AMD and Nvidia shipped ~45 million dGPUs in 6 months. Or 7.5 million/month.

This means the waiting list could've been wiped easily in less than a month. But late 2020 was also when GPU demand from miners began skyrocketing.

9 months later ( August 2021 ), some people on the list since December 2020 just got their card, I personally know 3 of them who were waiting since November's RTX 3000 release who got them just this summer and if you paid attention to r/nvidia you surely saw people finally just recently get their GPU despite being on the waiting list for almost 10 months.

During 9 months AMD and Nvidia could've shipped 7.5 * 9 = ~67.5 million GPUs.

Around 33.75 times the amount on the waiting list. Where do those ~60-65 million other GPUs went you think? Yep...

Numbers don't lie, the overwhelming majority of GPUs went to miners during that timeframe.

Inom relativt(well, oklart när men inom 12-24 månader) kort så kommer Ethereum gå till att bli proof of stake istället för proof of work

POW=Hårdvara som en nod i nätverket
POS=Användare med ETH som låser sina tillgångar och blir en nod i nätverket

När detta händer kan jag inte se ett annat scenario än en krasch på priserna kring GPU's

"Helium" crypto är en pow coin som ex säljer dedikerade optimerade miners

"Doge" är en POW som typ för 2 veckor sedan fick en reboot med sin egna foundation struktur(låter som jag talar om smink med min svengelska lol..) där Vitalik Buterin och någon från Elons organisation tänker göra slag i saken att göra Doge seriös

Vitalik vill göra Doge POS, med att brygga den till ETH. Sak samma....poängen är att BTC kommer ha sitt skäl att vara POW och resten kommer ha skäl att vara POS, visst, Monero kommer säkert vara amatörminers sista chans men det känns som POW coins snart är över för GPU's

Poängen jag mest vill mena är att det måste komma en stor krasch på prisena när allt detta sammanfaller och coronan blir mer lätthanterlig.

Tveksamt, men kanske BCH kan bli en grej https://coinmarketcap.com/view/pow/

Såspäron
Permalänk
Avstängd

Många förvånar sig över priserna men glömmer räkna ihop cryptopengarna alla med korten faktiskt kan ro hem.

Ett 3080 ger ju strax över 1500-2500 i månaden samtidigt som du spelar dagligen om du räknat på att ha kortet i 2 år så är det väldigt grundläggande matematik.

Sett till vad korten faktiskt ger dig gör möjligheter så har grafikkort ALDRIG varit så billiga som nu.

Permalänk
Skrivet av T4IM:

Ja någon mellanklass finns ju inte med dessa priser..
Det är sinnes sjukt och skrämmande, hur iq befriade människor är.
Ta t.ex från intels core-2000 serie upp till core 7000, Prestanda skillnaderna var/är ju minimala och ändå så valfärdade folk till affärerna el till sin pc för att betala x antal tusen för 1-3% prestanda lyft.
Det är ju skrämmande. Folk måste ju kunna fatta att de är ju allt annat än lönsamt. Många satt ju kvar på sandy bridge el ivy bridge för att sidograderingen va inte värd det.
Detta finns ju överallt, måste ha det latest and greatest, (Det är skillnad på om det blir ett faktisk prestanda hopp,
som när många hoppade rtx2000 serien och satt kvar på gtx 1000 serien). Vissa är ju riktiga Knobheads...

Är du säker att du är på rätt ställe?
Du sitter på ett entusiastforum och skambelägger entusiaster över att köpa det senaste/bästa?

Jag håller med om att dagens priser är heltokiga men jag tänker inte kalla någon iq-befriad eller knobhead för att dom köper det jag vägrar betala för...

Permalänk
Medlem

*klappar på mitt Suprim X*

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Sen hoppas jag innerligt att kretstillverkare prioriterar viktiga saker istället för grafikkort.

Spel ligger enligt mig långt ner på listan över viktiga saker.

Vadå prioritera viktiga saker istället för grafikkort? Känns som du får förtydliga lite vad du menar spontant.

Rätta mig gärna om jag har fel, men det som du ser som "viktiga" här är jag hyfsat säker på slåss inte om samma kapacitet som tex grafikkort, så jag tror det är ett icke-problem spontant?

Grafikkort tillverkas ju på toppmoderna noder, men den mesta elektroniken behöver inte ens i närheten av så modern teknologi, utan kanske 5-10+ år gammal räcker. Så dessa grejer tävlar inte om samma tillverkningskapacitet ens och påverkar inte varandra alls.

Sen är det ju så att man får ju de chip man betalat för, varken mer eller mindre, och det är en enorm tröghet i systemet eftersom kretsarna tar sån tid att tillverka. Vare sig det är nya eller gamla. Så ger man upp en massa kapacitet, som tex den kortsiktiga bilindistrin gjort, då har man nog förhoppningsvis lärt sig en viktig läxa.

Det är ju alltså inte på bekostnad av bilindistrin vi får våra grafikkort. Bilindistrin lider ju bara på bekostnad av sig själv. Som ett exempel då.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Idioter, så länge som fomk betalar kommer dom aldrig sänka priserna. Så nu har tiden kommit då jag inte kommer ha senaste GPUn längre. Kommer väl bli ett 3080ti till 2023 kanske då det är värt pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Man skulle köpt ett 1080 ti när det väl fanns. Toppkortet som kostar vad mid end 3060 (ti?) kostar idag. Nvidia gör inte det misstaget igen..

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Jag tror att den här bristen är mindre än vad dessa väntelistor från lanseringsdatumet ger sken av.
I mångt och mycket så handlar det antagligen om prioriteringar från partnertillverkarnas sida (ren killgissning).
Man prioriterar att sätta chipen i modeller som kan inbringa mer pengar.
Varför sätta ett chip i en subventionerad modell som du kan sälja för 7000kr när du kan sätta det i en annan modell som säljer för 13000kr?
När korten till slut inte längre flyger ur hyllorna så kan man börja beta av backloggen av subventionerade kort.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Folk som vägrar betala "hutlösa" summor för grafikkort.

Försöker ni också invänta att betala 2kr för piggelin och 30kr för biobesök som det kostade en gång i tiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Håller med, helt sjukt!

Min gräns går vid 5000, max 6000kr för ett grafikkort. Och det känns som att man knappt får medelklass för det idag!?

Är väl prioriteringsfråga
Jag röker inga cigarrer *wink* så jag köpte mig ett 3080, dock fick jag vänta 5 månader på det.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Helt galet!

Samtidigt minns jag när jag började följa PC och hårdvara lite mer på allvar som en hobby i sig. Radeon 6990 och GTX 590 var precis i dagarna lanserat för (tyckte jag då) hutlösa 6000 Kr. Sex tusen! För en enda komponent i datorn! Det var mer än hela min dator kostade att köpa och bygga ihop på den tiden.

Och så är vi här nu, tio år senare. Och ja, vad ska man säga...? Haha.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Håller med, helt sjukt!

Min gräns går vid 5000, max 6000kr för ett grafikkort. Och det känns som att man knappt får medelklass för det idag!?

Brukar ligga där med men vart tillslut tvungen och ge 10700 kr för ett kort . senaste inköpet var ett 1070 för 3995 kr på inet .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Marknaden kommer inte normaliseras förrän tidigast Q2 2022, det kommer bli ett rejält prisfall när marknaden väl mättas och det kommer nog synas på begagnatmarknaden först, där kommer det svämma över med 10, 16 & 20 seriekort, men det blir troligen inte förrän Q2 2023, då det fortfarande kommer finnas många köpare hela 2022.

Nu killgissar jag dock bara.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av issue:

Håller tummarna att sambons 1060 och mitt 1070 inte går sönder i närtid, helt galet vilka priser det är nu, inte värt det.

”Pris är vad du betalar och värde är vad du får”. Det många gör idag är att man försöker förutspå marknaden. Det man ska göra är att följa marknadens rörelse. Nu är det en utmärkt tid att göra sig av med gamla grafikkort som 1060 och 1070.

Det du borde göra är att jaga två nya 3060 12GB under 6K eller 3060Ti för under 7K. Du får ju runt 2500kr för 1060 6GB och 3000kr för 1070.

Kämpa inte en emot marknaden. Det är inte konstigt att det är brist. En miner oavsett typ vill ju ha fler grafikkort än 1. En som håller seriöst med det kanske skaffar sig tiotal/hundratals grafikkort. En vanlig gamer har ett grafikkort, på sin höjd 2 (3090 X2).

Nu när LHR-låset är delvis knäckt och ETH rusar i värde. Då är det inte konstigt att priserna är höga. Jag ger @Ozzed rätt i att det är miners som håller priserna uppe.

Mycket hänger på POS för ETH. Det var nån som skrev att han hade mine:at ihop 3 ggr värdet på ett 3080 sen februari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

”Pris är vad du betalar och värde är vad du får”. Det många gör idag är att man försöker förutspå marknaden. Det man ska göra är att följa marknadens rörelse. Nu är det en utmärkt tid att göra sig av med gamla grafikkort som 1060 och 1070.

Det du borde göra är att jaga två nya 3060 12GB under 6K eller 3060Ti för under 7K. Du får ju runt 2500kr för 1060 6GB och 3000kr för 1070.

Kämpa inte en emot marknaden. Det är inte konstigt att det är brist. En miner oavsett typ vill ju ha fler grafikkort än 1. En som håller seriöst med det kanske skaffar sig tiotal/hundratals grafikkort. En vanlig gamer har ett grafikkort, på sin höjd 2 (3090 X2).

Nu när LHR-låset är delvis knäckt och ETH rusar i värde. Då är det inte konstigt att priserna är höga. Jag ger @Ozzed rätt i att det är miners som håller priserna uppe.

Mycket hänger på POS för ETH. Det var nån som skrev att han hade mine:at ihop 3 ggr värdet på ett 3080 sen februari.

Ska bli mycket intressant att se hur marknaden reagerar november/december när POS för ETH närmar sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av R544:

Ska bli mycket intressant att se hur marknaden reagerar november/december när POS för ETH närmar sig.

Ja. Många tror att grafikkortsmarknaden kommer störtdyka. Just äldre grafikkort tror jag kommer vara mer eller mindre värdelösa. Speciellt om miners dumpar ut sina 3060ti/3070 ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

En majoritet av försäljning är för mining. En person på reddit gör en uppskattning av sålda kort till spelande vs mining:

Very interesting to see the number of units sold in Q1-Q2 2021...

In December 2020 there was a waiting list of allegedly ~2 million gamers.

AMD and Nvidia shipped ~45 million dGPUs in 6 months. Or 7.5 million/month.

This means the waiting list could've been wiped easily in less than a month. But late 2020 was also when GPU demand from miners began skyrocketing.

9 months later ( August 2021 ), some people on the list since December 2020 just got their card, I personally know 3 of them who were waiting since November's RTX 3000 release who got them just this summer and if you paid attention to r/nvidia you surely saw people finally just recently get their GPU despite being on the waiting list for almost 10 months.

During 9 months AMD and Nvidia could've shipped 7.5 * 9 = ~67.5 million GPUs.

Around 33.75 times the amount on the waiting list. Where do those ~60-65 million other GPUs went you think? Yep...

Numbers don't lie, the overwhelming majority of GPUs went to miners during that timeframe.

När man lägger in sådan text är det ganska väsentligt att länka till källan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

En majoritet av försäljning är för mining. En person på reddit gör en uppskattning av sålda kort till spelande vs mining:

Very interesting to see the number of units sold in Q1-Q2 2021...

In December 2020 there was a waiting list of allegedly ~2 million gamers.

AMD and Nvidia shipped ~45 million dGPUs in 6 months. Or 7.5 million/month.

This means the waiting list could've been wiped easily in less than a month. But late 2020 was also when GPU demand from miners began skyrocketing.

9 months later ( August 2021 ), some people on the list since December 2020 just got their card, I personally know 3 of them who were waiting since November's RTX 3000 release who got them just this summer and if you paid attention to r/nvidia you surely saw people finally just recently get their GPU despite being on the waiting list for almost 10 months.

During 9 months AMD and Nvidia could've shipped 7.5 * 9 = ~67.5 million GPUs.

Around 33.75 times the amount on the waiting list. Where do those ~60-65 million other GPUs went you think? Yep...

Numbers don't lie, the overwhelming majority of GPUs went to miners during that timeframe.

Det här låter oerhört osannolikt, har du en länk till detta?

Låter som väldigt väldigt breda antagande om att alla kort som inte gick direkt till väntelistan gick till miners. Mer rationellt är att de som är på väntelistan beställde kort som det var högst demand på (3080) och kanske även till de väldigt begränsade introduktionspriserna och att man då snabbt blev utprisad ur marknadspriserna och sitter kvar i kön i förhoppningen att få ett 3080 till exempel för hälften av vad de nu kostar på marknaden.

Men istället för att gissa så kan man göra lite clown-math:

(OBS: ignorera 'assuming an average of 61' då jag räknar average per card, orkar bara itke fixa då min lunch är över.)

Om man antar en average hashrate baserat på några populära kort, kollar på de fem största kryptovalutornas totala hashrate, och sedan delar varje valuta totala hashrate på korten average för den valutan så får du antalet "average" kort som krövs för att uppehålla den hashrate valutan har idag. Summera de summorna för totala kort nödvändiga så får du antalet kort för att driva alla fem valutor vilket blir ca 11 miljoner kort. Det finns givetvis fler valutor men så fort man kommer under dessa så avtar hashrate avsevärt, och det är egentligen ETH, ETC och ERGO som är mest relevanta här.

Med tanke på att det absolut finns en hel del kort i omlopp för mining som är äldre än 580, och att det är en hel del ASICs aktiva i ETH (inkluderade dem med lite snabbt, alltså hur många av de två snabbare modellerna som skulle krävas för att driva eth vid nuvarande hashrate, OBS: skulle vara A10, inte ant miner.) så är det väldigt svårt att tro att det skulle magiskt finnas ca 60miljoner av 2021 års GPUs i mining någonstans.

Ampere motsvarar säkert en ansenlig del av totala hashrate då de är som byggda för mining, men förmodligen mindre andel av totala antalet.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Jag gillar inte att säga att det är "brist på" grafikkort när det säljs mer än nånsin...

Svåra att få tag på, svårt att göra en bra deal, överprissatta, brist på grafikkort på hyllorna osv!

Brist handlar dock om att efterfrågan är högre än utbudet. Även om utbudet är högre idag än tidigare kan fortfarande en brist uppstå om efterfrågan är än högre.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Kan säga att majoriteten av mina vänner, jag själv och min sambo sitter och väntar på grafikkort till mer normala priser.

Vi spelar för att vara sociala och spelen kräver nya datorer.

Spelen kräver inte nya datorer. man kan spela på gammal hårdvara, däremot får man dra ned sina grafik krav något eller ganska mycket beroende på hårdvara och de flesta som inte är nördar skiter ganska mycket i grafiken och kör på det som fungerar. de flesta populära spelen som den stora massan spelar är rätt gamla tex fortnite, minecraft mfl.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Covid gjorde att folk stannar hemma ocj behöver något att göra. Spela spel är en bra ide då.
Kan man köpa ett spelkort och få ihop pengarna tillbaka via mining gör man det.
Miners insåg hur bra effektivitet det var på de nya korten kontra prisuppgång på btc.
Brist på kort gör att pris går upp.
Många orsaket samtidigt till denna röran.

De flesta vanliga folk vill inte investera tid i mining eller gillar att spela även om fler gör det. känns som det är något mer bakom detta. fortfarande brist snart ett år senare.
Under corona har jag själv spelat minimalt med spel, ja jag måste sätta mitt 3080 i jobb snart finns MASSOR av andra saker att göra.

Skrivet av Dinkefing:

Jag trodde PC-marknaden dog 2016 tydligen inte. PC-marknaden har inte gått så här bra på 15 år!

Undrar hur mycket som går till mining?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Folk som vägrar betala "hutlösa" summor för grafikkort.

Försöker ni också invänta att betala 2kr för piggelin och 30kr för biobesök som det kostade en gång i tiden?

Fast grafikkorten har ju inte direkt följt inflationen...

Skulle du köpa en nVidia Piggelin för 100kr?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast grafikkorten har ju inte direkt följt inflationen...

Skulle du köpa en nVidia Piggelin för 100kr?

Du har ju bostadsmarknaden i storstäderna. Den har inte heller följt inflationen. Ja.. och idag betalar folk överpriser för bostäder. Visst kan man ha is i magen och vänta på kraschen. Jag väntade i några år och radhuset blev 1 miljon dyrare än vad det hade behövt vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

”Pris är vad du betalar och värde är vad du får”. Det många gör idag är att man försöker förutspå marknaden. Det man ska göra är att följa marknadens rörelse. Nu är det en utmärkt tid att göra sig av med gamla grafikkort som 1060 och 1070.

Det du borde göra är att jaga två nya 3060 12GB under 6K eller 3060Ti för under 7K. Du får ju runt 2500kr för 1060 6GB och 3000kr för 1070.

Kämpa inte en emot marknaden. Det är inte konstigt att det är brist. En miner oavsett typ vill ju ha fler grafikkort än 1. En som håller seriöst med det kanske skaffar sig tiotal/hundratals grafikkort. En vanlig gamer har ett grafikkort, på sin höjd 2 (3090 X2).

Nu när LHR-låset är delvis knäckt och ETH rusar i värde. Då är det inte konstigt att priserna är höga. Jag ger @Ozzed rätt i att det är miners som håller priserna uppe.

Mycket hänger på POS för ETH. Det var nån som skrev att han hade mine:at ihop 3 ggr värdet på ett 3080 sen februari.

Jag önskar att du hade fel i att ge mig rätt men, Ja. Nu när SLI och Crossfire är typ dött så finns inget incitament för en gamer att köpa mer än ett kort per burk, och de flesta gamers har bara en burk, men en "seriös" miner med ambitionen att tjäna pengar på mining har inga incitament att bromsa, tvärt om. Har de ett kort kan de mina ihop till, två, med två kort tar det kortare tid tills de kan köpa 3, rinse and repeat, men en ljusglimt om mining avtar är ju att begagnatmarknaden bör flöda över med kort, som folk nu har bevis för att det inte är något fel på (åtminstonne oklockat), och om priset på begagnatmarknaden rasar så borde även retail följa efter.

Dock bör man köpa sitt nya kort först och sälja sitt gamla efteråt. Annars finns det stor risk att man blir utan kort just nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BMac:

Enligt en tidigare artikeln här på spelclockers så gick ju bara 25% till grävning. På ett ungefär.

Däremot är transporter ett jätteproblem numera. Dyrt flera gånger om när det ens är möjligt att få hem något från ostasien.

Sen hoppas jag innerligt att kretstillverkare prioriterar viktiga saker istället för grafikkort.

Spel ligger enligt mig långt ner på listan över viktiga saker.

Läs artikeln igen, det gick ned till 25% från 50%.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Nu har Steam missat alla AMD 6x00 grafikkortsägare igen i sin Survey för Augusti, medans både 3070ti och 3080 ti dykt upp.

Så lite kul att man väljer ett AMD kort som bild till denna artikel

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz