Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Ref sossens attack på Expressen efter att de publicerat en artikel om demografi bland arbetslösa i Sverige.
Att 100% ren fakta kan anses som "hatiskt" eller populistisk är helt sjukt!
Har man en ett problem så försvinner det inte genom att man ignorerar det.
Man identifierar orsaken till problemet & löser det!
Problem som ignoreras har en tendens att explodera i ansiktet på en lite senare.
Helt otroligt att Sverige har så inkompetenta ministrar så att de försöker skrämma folk till tystnad genom att kalla dem för det ena än det andra 🙃

Helt i linje med vad vi kan se från andra. Kinesiska ambassaden gör likadant mot alla som har en åsikt om missförhållanden i Kina. Trump attackerade öppet alla som inte tyckte som han och som inte gick på hans lögner. Klimatet hårdnar överallt. Vi behöver oberoende granskning av myndigheter och politiker mer än någonsin.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av serafim:

Helt i linje med vad vi kan se från andra. Kinesiska ambassaden gör likadant mot alla som har en åsikt om missförhållanden i Kina. Trump attackerade öppet alla som inte tyckte som han och som inte gick på hans lögner. Klimatet hårdnar överallt. Vi behöver oberoende granskning av myndigheter och politiker mer än någonsin.

Men vem ska vara just oberoende, när alla är lika utsatta för den här fullständiga bajsmackan som är vår polariserade politik och media för tillfället?
Jag hade inte rett ut att vara oberoende granskare, hade du?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Men vem ska vara just oberoende, när alla är lika utsatta för den här fullständiga bajsmackan som är vår polariserade politik och media för tillfället?
Jag hade inte rett ut att vara oberoende granskare, hade du?

Nej, jag hade nog inte klarat det i den politiska och mediala världen av idag. Det finns grupper av människor som jag håller extra högt, t.ex. journalister utan gränser. Priset är högt och en hel del av de som granskar makten i t.ex. Ryssland har ju gått åt. Jag skulle nog inte gjort så bra ifrån mig.

Jag har varit med om att granska vetenskapliga artiklar och redan det var svårt med påhopp och kritik från de vars alster man granskade. Jag har varit vittne i ett brottsmål och upplevde då otaliga försök till påverkan, både från de som blev lidande av mitt vittnesmål och lustigt nog även av de som hade nytta av det. Framförallt var jag oroad av advokaternas försök att omintetgöra vittnesmålet trots att det var tydligt, på grund av samstämmigheten med andra vittnesmål, att mina observationer var korrekta. Jag förstår de som tvekar att ställa upp som vittnen.

Så, återigen, nej jag hade inte klarat det. Tack och lov finns de som fortfarande försöker.

Permalänk

Kör runt 4500 mil i yrket varje år och jag önskar långa och plågsamma nätter med myror i brallan på de bilister som ligger under hastigheten i mitten- eller vänsterfilerna när väglaget är fint och det inte är någon i högerfilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aakerlind:

Kör runt 4500 mil i yrket varje år och jag önskar långa och plågsamma nätter med myror i brallan på de bilister som ligger under hastigheten i mitten- eller vänsterfilerna när väglaget är fint och det inte är någon i högerfilen.

Stör mig något orimligt på sådant med, försöker dock intala mig att det är positivt då -idioterna- skapat en i princip tom omkörningsfil längst till höger. Inte hälsosamt att bli så irriterad som man kan bli.
Verkar ligga en generell okunskap/oförståelse att mittenfilen på en trefilig väg är en omkörningsfil.

Hände så sent som igår, helt tom väg, tvåfiligt blir trefiligt genom tillskott av väg från höger. Muppen i högerfilen ska promt knö sig ut framför mig fastän han är ensam i högerfilen.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Stör mig något orimligt på sådant med, försöker dock intala mig att det är positivt då -idioterna- skapat en i princip tom omkörningsfil längst till höger. Inte hälsosamt att bli så irriterad som man kan bli.
Verkar ligga en generell okunskap/oförståelse att mittenfilen på en trefilig väg är en omkörningsfil.

Hände så sent som igår, helt tom väg, tvåfiligt blir trefiligt genom tillskott av väg från höger. Muppen i högerfilen ska promt knö sig ut framför mig fastän han är ensam i högerfilen.

Det är något av en absurd känsla när man hamnar på trefilig väg och bara ser 5-6 bilar framför sig lägga sig i mittenfilen och man själv får fri väg i högerfilen.

Brukar ju dock ofta bero på vägar där högerfilen försvinner som en avfart eller liknande. Då lägger sig folk i filen i mitten.

Permalänk
Medlem

Var kan jag läsa

Skrivet av anon236072:

Ref sossens attack på Expressen efter att de publicerat en artikel om demografi bland arbetslösa i Sverige.
Att 100% ren fakta kan anses som "hatiskt" eller populistisk är helt sjukt!
Har man en ett problem så försvinner det inte genom att man ignorerar det.
Man identifierar orsaken till problemet & löser det!
Problem som ignoreras har en tendens att explodera i ansiktet på en lite senare.
Helt otroligt att Sverige har så inkompetenta ministrar så att de försöker skrämma folk till tystnad genom att kalla dem för det ena än det andra 🙃

Jag försöker hitta "sossens attack på expressen" men vet inte var jag ska leta. Kan jag hitta på webben eller måste jag besöka biblioteket?

Permalänk
Inaktiv

Politikernas otroligt dåliga hantering av bostadsbristen.
1. Sveriges befolkning har sedan 2000 ökat med ca 20%. Trots det byggs det väldigt lite bostäder. Då stor del av befolkningsökningen beror på invandring så har även några hundra "utsatta" områden skapats sedan 2000. Det byggs alltså för lite & bostäder som tidigare varit attraktiva vill ingen (som absolut inte måste) bo i då otryggheten ökat i dessa områden.
2. Folk ges inte en rimlig chans att bygga nytt. Det planeras för & släpps alldeles för få tomter. De flesta tomter som inte ligger helt åt helvete avsides går idag för 1.5-2+ miljoner.
3. Större delen av kostnaden för att bygga nytt är SKATT.
Du betalar för bygget med skattade pengar. Säg 30% skatt för enkelhetens skull.
Du betalar moms på materiel, 25%.
Hantverkarna som bygger har massa avgifter etc att betala. Minst 40% av deras pris är avgifter & skatt.
4. Diverse dyra "besiktningar".

Att hamna under 5 miljoner när man bygger nytt får ses som en riktig prestation, men är i många (de flesta) fall omöjligt.
Inte helt lätt för en ung familj att bygga hus idag utan att skuldsätta sig för livet.
Kort & gott är jag inte imponerad över hur Steffe & co stjäl orimligt mycket av folks lön & spenderar den på att bl.a. "hbtq-certifiera" badhus.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av stigw:

Jag försöker hitta "sossens attack på expressen" men vet inte var jag ska leta. Kan jag hitta på webben eller måste jag besöka biblioteket?

2 exempel från augusti:
https://www.expressen.se/gt/kronikorer/christer-el-mochantaf/... (den här jag syftade på)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ministern-framstall-inte-i... (Mini Molgan)

Permalänk
Skrivet av Bellerefon:

Stör mig något orimligt på sådant med, försöker dock intala mig att det är positivt då -idioterna- skapat en i princip tom omkörningsfil längst till höger. Inte hälsosamt att bli så irriterad som man kan bli.
Verkar ligga en generell okunskap/oförståelse att mittenfilen på en trefilig väg är en omkörningsfil.

Hände så sent som igår, helt tom väg, tvåfiligt blir trefiligt genom tillskott av väg från höger. Muppen i högerfilen ska promt knö sig ut framför mig fastän han är ensam i högerfilen.

Exempel är när man är på jobb i centrala Stockholm och ska hem norrut på E4an. ALLA ligger i filerna till vänster och vägrar följa hastigheten eller gå ner i högerfilen för att någon vill köra om. Orsakar så mycket förseningar i onödan.

Det är numer också otillåtet att ligga och trycka i filer till vänster, det ger böter.
Snälla folket, försök ligga i högerfil(erna) så långt det går.

Permalänk
Medlem

Problemet är att alla vill hitta enkla svar på komplicerade frågor och många - ja nu använder jag ordet - rasister utnyttjar BRÅs statistik och säger att invandrare är på ett visst sätt osv. Det är ju helt enkelt inte sant utan du måste titta lite mer på vad siffrorna säger. Att kalla det fakta är inte samma som att din analys är korrekt. Tänker inte gå in i diskussion kring statistiken utan ville mer lyfta att det inte är enkelt som vissa vill få det till.

Sen att du inte tycker att alla människor ska få gå till ett badhus kanske säger mer om dig än om Sveriges politiker? Jävligt märkligt resonemang att vi inte ska göra Sverige bättre för alla.

Mitt gnäll är att jag inte får kalla folk för det de är, nämligen rasister eller kvinnohatare. Får inte säga något i detta j-vla PK-land!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Problemet är att alla vill hitta enkla svar på komplicerade frågor och många - ja nu använder jag ordet - rasister utnyttjar BRÅs statistik och säger att invandrare är på ett visst sätt osv. Det är ju helt enkelt inte sant utan du måste titta lite mer på vad siffrorna säger.

Jag tycker du ska ta ditt eget råd och faktiskt titta på vad siffrorna säger Låt det sjunka in en stund

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Trianglarna på asfalten är asså inte egyptiska hieroglyfer.. det är en väjningslinje..
MvH - Cyklist *gnäll*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Trianglarna på asfalten är asså inte egyptiska hieroglyfer.. det är en väjningslinje..
MvH - Cyklist *gnäll*

Cyklister som grupp är de sista som ska gnälla på bristande förståelse för trafikregler. Eller förresten, numera har elsparkcykelterroristerna tillkommit som till och med lyckas slå cyklisterna, vilket får ses som en prestation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag tycker du ska ta ditt eget råd och faktiskt titta på vad siffrorna säger Låt det sjunka in en stund

Ok? Bara för att siffrorna säger en sak så är det en endimensionell analys som rasister utnyttjar för att få det att passa dem.
Att invandrare är överrepresenterade säger inget om varför utan bara att det är så. Sen kommer vissa grupper och lägger på sin egen data och då är det inte fakta längre.
Förstår du nu vad jag menar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Problemet är att alla vill hitta enkla svar på komplicerade frågor och många - ja nu använder jag ordet - rasister utnyttjar BRÅs statistik och säger att invandrare är på ett visst sätt osv. Det är ju helt enkelt inte sant utan du måste titta lite mer på vad siffrorna säger. Att kalla det fakta är inte samma som att din analys är korrekt. Tänker inte gå in i diskussion kring statistiken utan ville mer lyfta att det inte är enkelt som vissa vill få det till.

Sen att du inte tycker att alla människor ska få gå till ett badhus kanske säger mer om dig än om Sveriges politiker? Jävligt märkligt resonemang att vi inte ska göra Sverige bättre för alla.

Mitt gnäll är att jag inte får kalla folk för det de är, nämligen rasister eller kvinnohatare. Får inte säga något i detta j-vla PK-land!

Att titta på vad siffrorna säger & lösa problemet är hela min poäng, något du tycks ha missat.
Vems analys som är korrekt eller inte är däremot inte min poäng. Men att direkt vilja dölja fakta bara för att det kan va ett argument din meningsmotståndare kan använda är inget som hör hemma i en öppen demokrati som man ändå får anse att Sverige är.
Allt blir så sjukt stigmatiserat så fort man pratar om "invandrare". Kan man inte se på fakta & diskutera varför ett problem finns & vad man kan göra åt det så är man i min mening korkad och diktatoriskt lagd.

Vadå inte FÅR gå till ett badhus? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Cyklister som grupp är de sista som ska gnälla på bristande förståelse för trafikregler. Eller förresten, numera har elsparkcykelterroristerna tillkommit som till och med lyckas slå cyklisterna, vilket får ses som en prestation.

Jag gnäller som en enskild individ, uppenbarligen, och dem där elsparkarna har jag lyckats medvetet missa så många gånger så man tappat räkningen.. kan jag hålla med om, i min stad iaf..
Utgår från att bilister har körkort och borde veta mer än en som inte har det..

Och det är fortfarande en väjningslinje även om vi nu plötsligt ska fokusera på elsparkar..
Om jag går av cykeln, får jag ha en åsikt om väjningslinjen då, får jag ditt tillstånd för att yttra mig, eller måste jag ha en pilotlicens efter som en del bilister flyger ju fram endå med superb planering

Och SMS'a medans man kör is the new normal..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wiinis:

Ok? Bara för att siffrorna säger en sak så är det en endimensionell analys som rasister utnyttjar för att få det att passa dem.
Att invandrare är överrepresenterade säger inget om varför utan bara att det är så. Sen kommer vissa grupper och lägger på sin egen data och då är det inte fakta längre.
Förstår du nu vad jag menar?

Ta & kolla på datan först innan du klumpar ihop alla invandrare.
Östasiater ligger på en väldigt låg nivå. Centralasien & Afrika ligger däremot på en väldigt hög nivå.
Betyder det att alla från östra Asien är goda arbetande människor & att alla från Afrika är kriminella? NEJ!!
Skillnaderna är däremot intressanta & borde diskuteras, analyseras & göras något åt.
Något fungerar uppenbarligen inte.

Permalänk
Medlem

Jag hälsade just adjö till en kille från Eritrea. Han hade bråttom iväg för att jobba i hemtjänsten. Han pluggar någon vårdutbildning och min fru hjälpte honom. Jag lånar ut en bärbar dator till honom. Jag har tidigare försökt lära svenska till asylsökande. Jag tycker bara jag träffat trevliga människor. Tidigare hade jag en granne som bodde på ett demensboende. Där jobbade nästan bara invandrare. Bra att någon vill ta jobbet att tvätta gamlingar i stjärten. De som blir kriminella är ju de som misslyckas få jobb eller misslyckas i skolan. Såg på TV om hur narkotikan brer ut sig i Sverige. De som finansierar narkotikahandeln är till stor del vanliga löntagare. Pengarna måste ju komma någonstans ifrån. Detta borde belysas mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon236072:

Skillnaderna är däremot intressanta & borde diskuteras, analyseras & göras något åt.
Något fungerar uppenbarligen inte.

Så är det naturligtvis men skapa en egen tråd för det (om det tillåts), ta inte den diskussionen i vår gnälltråd. Vi har redan blivit varnade av modsen vid andra liknande tillfällen. Ber om ursäkt för att min kommentar inte är ett gammgnäll utan en vädjan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av serafim:

Så är det naturligtvis men skapa en egen tråd för det (om det tillåts), ta inte den diskussionen i vår gnälltråd. Vi har redan blivit varnade av modsen vid andra liknande tillfällen. Ber om ursäkt för att min kommentar inte är ett gammgnäll utan en vädjan.

Fair enough! Hade inte tänkt ta någon diskussion här. Ville bara gnälla av mig.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon236072:

Ville bara gnälla av mig.

...och jag skulle vilja anti-gnälla av mig att det fortfarande finns knastertorra humorlösa läkare som kan skilja på de och dem och som skickar hem en mitt i natten med ordet "okej" och sen ringer som utlovat efter sitt skift och säger "så här fortsätter vi".

Permalänk
Skrivet av Ludde72:

Trianglarna på asfalten är asså inte egyptiska hieroglyfer.. det är en väjningslinje..
MvH - Cyklist *gnäll*

Gahhh - för att säga det skämtsamt - trianglarna är ju ifrån Faraos tid, om inte ännu tidigare, skall komma ifrån hur ett timglas ser ut, nedre eller övre delen beroende på symbol, och varnar att ser man inte upp, så är ens tid ute och man är död.

(Finns antagligen en massa andra förklaringar och beskrivningar, men den jag lyssnade på gick ända tillbaka till en viss tidsålder under egyptisk tid. Och nej, inget jag fick lära mig när jag lärde mig trafikskyltarna, synd nog, jag tänker iaf ett varv extra vid åsynen av trianglar som uppplysning om något)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon236072:

Politikernas otroligt dåliga hantering av bostadsbristen.
1. Sveriges befolkning har sedan 2000 ökat med ca 20%. Trots det byggs det väldigt lite bostäder. Då stor del av befolkningsökningen beror på invandring så har även några hundra "utsatta" områden skapats sedan 2000. Det byggs alltså för lite & bostäder som tidigare varit attraktiva vill ingen (som absolut inte måste) bo i då otryggheten ökat i dessa områden.
2. Folk ges inte en rimlig chans att bygga nytt. Det planeras för & släpps alldeles för få tomter. De flesta tomter som inte ligger helt åt helvete avsides går idag för 1.5-2+ miljoner.
3. Större delen av kostnaden för att bygga nytt är SKATT.
Du betalar för bygget med skattade pengar. Säg 30% skatt för enkelhetens skull.
Du betalar moms på materiel, 25%.
Hantverkarna som bygger har massa avgifter etc att betala. Minst 40% av deras pris är avgifter & skatt.
4. Diverse dyra "besiktningar".

Att hamna under 5 miljoner när man bygger nytt får ses som en riktig prestation, men är i många (de flesta) fall omöjligt.
Inte helt lätt för en ung familj att bygga hus idag utan att skuldsätta sig för livet.
Kort & gott är jag inte imponerad över hur Steffe & co stjäl orimligt mycket av folks lön & spenderar den på att bl.a. "hbtq-certifiera" badhus.

Samtidigt har regeringen ingenting med HBTQ certifiering som görs av RFSL på verksamheter som regeringen inte har något att göra med, Sverige är inte så toppstyrt som många verkar tro. Vem äger badhus? Oftast kommuner.

Resten är dock bra poänger men försök hålla det relevant för att inte tappa trovärdighet.

Permalänk
Inaktiv

Saknar fiber. När jag flyttade in i min nuvarande lägenhet för ett år sedan var fiberinstallation beställd. Först i mitten av juli grävdes själva fibern in och börjar nu undra om att själva installationen dröjer ett år till.

Har "obegränsad" Telia 4G i väntan på att detta någon gång blir klart. Snordyrt men får en anslutning som fungerar till det mesta men inte onlinespel (BF 2042 närmar sig snabbt...) samt att Telia verkar cappa anslutningen om datamängden drar iväg. Uppskattningsvis ca 1TB data på en månad. Augusti slutade på strax över 600GB data och då snålade jag så gott jag kunde, förutom sista dagarna då jag såg vad användningen låg på och hade ett par spel som behövde uppdateras.

Ska bli så otroligt skönt att förhoppningsvis snart få en anslutning som är snabb och stabil (det sagt, har gått rätt stabilt senaste månaderna om än sämre hastigheter under semestern) där man mer eller mindre inte behöver bry sig om dataanvändning. Vem som helst som spelat ett modernt spel som sett storleken och hur tunga patcharna kan vara (inget Warzone för mig...) inser nog bekymren. Streama Netflix och Youtube i max 1080p fungerar fint och även om jag vill köra 2160p med min OLED så kan jag inte klaga på det, möjligen gubbgnälla.

Lider som alltid med andra som är i samma situation, väntan på att beställt jobb utförs. Slippa 4G som primär internetanslutning och få härlig fiber.

Ninjaedit: Hastigheter mellan ca 60-140Mbit normalt sett, ping på 40-60. Ca 600kr/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Samtidigt har regeringen ingenting med HBTQ certifiering som görs av RFSL på verksamheter som regeringen inte har något att göra med, Sverige är inte så toppstyrt som många verkar tro. Vem äger badhus? Oftast kommuner.

Resten är dock bra poänger men försök hålla det relevant för att inte tappa trovärdighet.

Hela skiten är skattefinansierat = regeringen. Punkt. Det är OTROLIGT störande och provocerande medans Agda 89 ligger med maskar i sina liggsår.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av KroesusSork:

Hela skiten är skattefinansierat = regeringen. Punkt. Det är OTROLIGT störande och provocerande medans Agda 89 ligger med maskar i sina liggsår.

Hahaha, fast nej. Det har verkligen inte alls med varandra att göra. Regeringen har INGENTING att göra med vad ett kommunalt bibliotek eller badhus spenderar pengarna på. Det vore som att anklaga killen i kassan på Macdonalds för något jag gjort på jobbet - grundat på att vi båda arbetar i privat sektor.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Får gnälla lite på att jag glömt att besikta bilen och den råkat få körförbud sen tisdags

Men tack vare @Emma242 s besktningsgnäll så blev jag påmind, och är jag jag inbokad för en tid imorgon.
399:- och de hade öppnats en ny besiktningsstation bara 1km från mig. \o/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Brukar ju dock ofta bero på vägar där högerfilen försvinner som en avfart eller liknande. Då lägger sig folk i filen i mitten.

Jag tycker snarare att folk lägger sig i mittenfilen av "lathet", ligger de där behöver de aldrig någonsin bry sig om att släppa in/ut någon eller att anpassa hastigheten.

Inte alls ovanligt att här i Göteborg få folk som går ut i "första omkörningsfil", ligger där i några kilometrar, för att sen gå tillbaka till högerfilen då de ska svänga av samtidigt som den upphör oavsett.

trefiligt både hållen i 5 kilometer.
https://www.google.com/maps/dir/57.64373,12.0248492/57.601709...

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Jag tycker snarare att folk lägger sig i mittenfilen av "lathet", ligger de där behöver de aldrig någonsin bry sig om att släppa in/ut någon eller att anpassa hastigheten.

Inte alls ovanligt att här i Göteborg få folk som går ut i "första omkörningsfil", ligger där i några kilometrar, för att sen gå tillbaka till högerfilen då de ska svänga av samtidigt som den upphör oavsett.

trefiligt både hållen i 5 kilometer.
https://www.google.com/maps/dir/57.64373,12.0248492/57.601709...

Jag tyckte samma sak tills jag flyttade till stockholm. Någonstans där insåg jag att det inte bara var lathet, utan att man hade en skylt på sig att lägga sig i rätt fil. Missade man en vägskylt så var det kört.

I sthlms området kan jag iaf nämna en 5 ställen där högerfilen försvinner inom 1km. Centralbron söderut, avfarten vid södertälje eller essingeleden norrut mot hässelby(?) är väl de som stör mig mest. Vissa är ju helt okej. Men där man har en högerfil som inte bara försvinner, utan även är begränsad av en heltäckande linje i ca 2km, så blir man upprörd.