Tisdagshäng – Jonas och Anton testar Garuda Linux Dragonized Gaming Edition

Permalänk
Melding Plague

Tisdagshäng – Jonas och Anton testar Garuda Linux Dragonized Gaming Edition

Äventyren med Linux fortsätter. Denna gång med en Linux-distribution baserad på Arch som ska vara optimerad för spel. Streamen startar 15:30!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vad kul och intressant 😃

Kan ni inte ta och prova Red Dead Redemption 2 med FidelityFX Super Resolution då?? Snälla snälla.
Det finns inte än till windows.

Bah googla det. Typ nu. Med en gång.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SCORPIUS:

Vad kul och intressant 😃

Kan ni inte ta och prova Red Dead Redemption 2 med FidelityFX Super Resolution då?? Snälla snälla.
Det finns inte än till windows.

Bah googla det. Typ nu. Med en gång.

Kanske blir lite tvek på att hinna ladda ner 150 GB och installera det i en stream som är så pass kort.
Men vi kan testa det "off air" senare kanske

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kanske blir lite tvek på att hinna ladda ner 150 GB och installera det i en stream som är så pass kort.
Men vi kan testa det "off air" senare kanske

Bara köra lite tv-kock med en separat SSD (datorn hade väl två senast?)

Då hinner ni testa upplevelsen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kanske blir lite tvek på att hinna ladda ner 150 GB och installera det i en stream som är så pass kort.
Men vi kan testa det "off air" senare kanske

Det vore väldigt tacksamt oavsett när det blir. 🥰
En genomgång då om hur exakt vi ska göra för att få både OS och FidelityFX att funka vore en enorm spark i röven för att få folk som mig att vilja prova Linux.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Kan ni inte ta med en "expert" via länk som kan hjälpa er om ni stöter på problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det vore väldigt tacksamt oavsett när det blir. 🥰
En genomgång då om hur exakt vi ska göra för att få både OS och FidelityFX att funka vore en enorm spark i röven för att få folk som mig att vilja prova Linux.

Jag tror inte alls målet är att göra en guide för ett specifikt problem, det är mer ’detta är linux, så här ser det ut när vi öppnar ett program’ eller ’så här skiljer sig Pop från Arch’. Eller jämförande mot windows

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gorgonzola:

Kan ni inte ta med en "expert" via länk som kan hjälpa er om ni stöter på problem?

Det får ju vara chatten

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Jag tror inte alls målet är att göra en guide för ett specifikt problem, det är mer ’detta är linux, så här ser det ut när vi öppnar ett program’ eller ’så här skiljer sig Pop från Arch’. Eller jämförande mot windows

Jo så är tanken mest med detta: något för folk som varit on the fence och inte vågat/orkat testa själva ännu

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Visa gärna något retro-spel via Lutris denna gång, brukar funka väldigt bra

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Gorgonzola:

Visa gärna något retro-spel via Lutris denna gång, brukar funka väldigt bra

Något speciellt du tänker dig? (Dvs något vi installerar via en launcher eller från någon optisk media etc?)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Något speciellt du tänker dig? (Dvs något vi installerar via en launcher eller från någon optisk media etc?)

Battle.net + valfritt spel borde vara en bra utmaning

Permalänk
Medlem

Om ni leker med med proton för att köra spel, så testa gärna att köra spel som har en tredjepartslauncher, t.ex. origin-spel eller uplay Är ju intressant att se hur deras launchers hanteras.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Inaktiv

Half-Life: Alyx hade varit rolig att se er leka runt i (från kamerans håll alltså). Finns för Steam på Linux

Kul återkommande segment på Sweclockers också med Spel + Linux! Kan det bli bättre? Hm ja kanske få in spelutveckling på något sätt också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Något speciellt du tänker dig? (Dvs något vi installerar via en launcher eller från någon optisk media etc?)

Lutris sköter installation själv, bara välja något spel där

Permalänk
Medlem

Kul och intressant, hade gärna spelat på Linux om jag kunde få det att fungera bra.

Visa signatur

Man made the electrolyte to make us see the horrors in the dark.

Permalänk
Medlem

Men kom igeeeeeen... testa FSR med

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

En fruktansvärd dist ni testade.
Allt är modifierat för att tilltala en yngre publik till den grad att det mesta är oanvändbart, aldrig sett en KDE installation som är mer modifierad till den grad att det är enormt mycket sämre än original.
Testa även Lutris nästa gång men glöm inte att välja svenska så man ser hur dålig/bra översättningarna är.
Hoppades få se lite Tuxkart men det var bara klickbete.

Permalänk
Inaktiv

Ja det verkade vara något simplare hobbyprojekt-nivå på distributionen

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Snubb1:

En fruktansvärd dist ni testade.
Allt är modifierat för att tilltala en yngre publik till den grad att det mesta är oanvändbart, aldrig sett en KDE installation som är mer modifierad till den grad att det är enormt mycket sämre än original.
Testa även Lutris nästa gång men glöm inte att välja svenska så man ser hur dålig/bra översättningarna är.
Hoppades få se lite Tuxkart men det var bara klickbete.

hehe vi kom aldrig riktigt så långt, installationsprocessen tog betydligt längre tid än väntat och att bygga vulkan shaders visade sig övermäktigt för vår stackars 4790K.

Vi får väl se när det blir en runda till, nu behöver vi nog lite paus för tillfället känner jag
Men som någon var inne på: kör vi igen kanske vi bör ha lite TV-kock-principer så att vi inte sitter och laddar ner saker eller bygger shaders i en evighet osv

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag vill bara säga att jag fullständigt älskar dessa streams med er. Jag kunde inte bry mig mindre att ni inte är Linux-gurus. Jag gillar er, jag gillar Sweclockers, och jag gillar Linux så det blir liksom inte bättre. Ångest att jag missade detta live, men nu tittar jag!

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

En fruktansvärd dist ni testade.
Allt är modifierat för att tilltala en yngre publik till den grad att det mesta är oanvändbart, aldrig sett en KDE installation som är mer modifierad till den grad att det är enormt mycket sämre än original.
Testa även Lutris nästa gång men glöm inte att välja svenska så man ser hur dålig/bra översättningarna är.
Hoppades få se lite Tuxkart men det var bara klickbete.

Linux on RGB ser det ut som hahaha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Linux on RGB ser det ut som hahaha

Precis, alla vill ha rgb på sin dator så varför inte i ui:t på datorn oxå hehe. Jag gillar lite mer stilrent så jag brukar ändra temat fort, men jag gillar allt blur.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderade att ni testade garuda sen missade jag live sändningen när ni testar det Steam native fungerar sällan jag vet inte varför dom envisas med att installera det först, använd vanliga steam. Och jo en sak, enkelt spel betyder inte att det är lätt att få igång med wine eller proton, dom satsar först och främst på att nyare mer avancerade spel ska funka, de flesta trippel a titlarna. Steam ligger i hemkatalogen som .steam, men allting som börjar med . är dold så man måste som i windows gå in i menyn och klicka i visa dolda filer. Och nä alla spel kommer inte att funka i linux, fast dom flesta gör det, om man vill pilla lite. Arkham city fungerar out of the box för mig btw. Sen vad har ni för skithårdisk, kompilera vulkan shaders tar sällan mer än 1 minut för mig.

Linux är dåligt för spelkombabilitet men när dom väl fungerar är dom oftast mycket jämnare och mindre fps drops än i windows, och mycket mer responsiva. Sen är det lättare att använda AMD FSR i alla spel än i windows.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Scirocco:

Jag rekomenderade att ni testade garuda sen missade jag live sändningen när ni testar det

Doh!
Bara att titta på reprisen och slå på livechatten så den visas så kan du låtsas att det är live

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Protondb.com är väldigt bra till sånt här! https://www.protondb.com/app/200260 här är batman. folk skriver tips och trix som fått det att fungera för dem.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Emrik:

Protondb.com är väldigt bra till sånt här! https://www.protondb.com/app/200260 här är batman. folk skriver tips och trix som fått det att fungera för dem.

Hmm såg inget där som verkade direkt applicerbart för problemet vi haft dock

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

hehe vi kom aldrig riktigt så långt, installationsprocessen tog betydligt längre tid än väntat och att bygga vulkan shaders visade sig övermäktigt för vår stackars 4790K.

Vi får väl se när det blir en runda till, nu behöver vi nog lite paus för tillfället känner jag
Men som någon var inne på: kör vi igen kanske vi bör ha lite TV-kock-principer så att vi inte sitter och laddar ner saker eller bygger shaders i en evighet osv

Installation har ni redan visat så tv-kock preparerat hade uppskattats där ni förberett i förväg så mer tid kan läggas på andra aspekter.
Glöm inte att även testa Svenskan i programmen då det ibland är väldigt varierande kvalitet.

Permalänk
Medlem

Kul med Linux och trevligt att följa er upplevelse. 🙂 Nu när ni har tittat närmre på två "konstiga" distar får ni gärna välja en "normal" (Ubuntu, Mint, Manjaro, fedora) nästa gång. Jag är orolig att folk som funderar på att lämna windows för pingvinen ska få kalla fötter annars...

Visa signatur

3570K @ 4.181 GHz | Asus GTX 670 Directcu II | Asus P8Z77-V | Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | Samsung SSD Basic 830-Series 128GB