Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem

En fråga, är det exakt samma panel i G9an som det är i de andra odyssey? Tänker på G5an och G7an

Permalänk
Skrivet av AJ79:

Fungerar för mig också om jag kör TVn i 120 Hz.
Det är när jag kör den i 60 Hz som problemen uppstår.

Kruxet är att streams (Youtube, Twitch, Viaplay) har mycket mer stutter och judder när TVn körs i 120 Hz, så därför vill jag köra den i 60 Hz för en bättre upplevelse.

Hm aa jag märkte det också mitt spel får riktigt hårda stutters när jag kör vlc när video fönstret inte är i focus. Men det var svårt att pinpointa exakt, i vlc ändrade jag från directx11 till opengl det verkade hjälpa lite. I youtube kände jag inte av något än så länge. Dock körde jag alla fönster på monitorn med allways on top igång så inget var på tvn.

Problem försvann även efter jag lämnade en 8man grupp dungeon till en 4man grupp också sjukt konstigt. Måste grotta lite mer i felet. Hade kunnat köra tvn i 60hz ifall datorn inte kraschar.

Dock körde jag mitt spel i windowed mode inte testat andra spel i fullscreen än med videos igång. Jag hade liknande problem förut men var endast med mitt ena spel i windowed mode. Måste köra windowed för addons körs i separat program med allways on top igång.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Har ni som upplevt stutters på andra skärmarna testat att dra igång HAGS för att se om det löst sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Har ni som upplevt stutters på andra skärmarna testat att dra igång HAGS för att se om det löst sig?

Vad är HAGS för något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Vad är HAGS för något?

Hardware-Accelerated GPU Scheduling

Ska finnas i Windows Settings-Graphics-Default graphics settings om jag minns rätt

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

Hardware-Accelerated GPU Scheduling

Ska finnas i Windows Settings-Graphics-Default graphics settings om jag minns rätt

aa mitt har varit igång sedan dag 1.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Hardware-Accelerated GPU Scheduling

Ska finnas i Windows Settings-Graphics-Default graphics settings om jag minns rätt

Aha.
Ja det har jag alltid påslaget.

Permalänk
Medlem

https://us.download.nvidia.com/Windows/471.96/471.96-win11-wi...

Fixed Issues in this Release
 DPC latency is higher when color mode is set to 8-bit color compared to 10-bit color. [3316424]
 Unable to detect supported display modes for the Samsung Odyssey G9 display [3332327] <-----------!!
 Blue-screen crash/reboot loop occurs when two Samsung Odyssey G9 displays @ 240Hz are connected. [3256732]
 NVDisplay.Container.exe constantly writes data to C:\ProgramData\NVIDIA Corporation\nvtopps\nvtopps.db3. [3350171]
 [Windows 11][Notebook]: With the graphics mode set to Hybrid, the GPU frequently wakes up while idle. [3345922]
 [CUDA][Turing/Volta GPUs]: Stability issues with Topaz Denoise AI. [200755368]

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Aha.
Ja det har jag alltid påslaget.

Testat stänga av det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

https://us.download.nvidia.com/Windows/471.96/471.96-win11-wi...

Fixed Issues in this Release
 DPC latency is higher when color mode is set to 8-bit color compared to 10-bit color. [3316424]
 Unable to detect supported display modes for the Samsung Odyssey G9 display [3332327] <-----------!!
 Blue-screen crash/reboot loop occurs when two Samsung Odyssey G9 displays @ 240Hz are connected. [3256732]
 NVDisplay.Container.exe constantly writes data to C:\ProgramData\NVIDIA Corporation\nvtopps\nvtopps.db3. [3350171]
 [Windows 11][Notebook]: With the graphics mode set to Hybrid, the GPU frequently wakes up while idle. [3345922]
 [CUDA][Turing/Volta GPUs]: Stability issues with Topaz Denoise AI. [200755368]

WOW! Snacka om goa nyheter! Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Testat stänga av det?

Ska prova ikväll

Permalänk
Skrivet av PeoplesMC:

https://us.download.nvidia.com/Windows/471.96/471.96-win11-wi...

Fixed Issues in this Release
 DPC latency is higher when color mode is set to 8-bit color compared to 10-bit color. [3316424]
 Unable to detect supported display modes for the Samsung Odyssey G9 display [3332327] <-----------!!
 Blue-screen crash/reboot loop occurs when two Samsung Odyssey G9 displays @ 240Hz are connected. [3256732]
 NVDisplay.Container.exe constantly writes data to C:\ProgramData\NVIDIA Corporation\nvtopps\nvtopps.db3. [3350171]
 [Windows 11][Notebook]: With the graphics mode set to Hybrid, the GPU frequently wakes up while idle. [3345922]
 [CUDA][Turing/Volta GPUs]: Stability issues with Topaz Denoise AI. [200755368]

Aldrig haft problem med att inte kunna se alla display modes på den. =/

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Aldrig haft problem med att inte kunna se alla display modes på den. =/

Hoppas på att det är en klumpig formulering på lösning på problemen vi har med flera skärmar inkopplade samtidigt.

Permalänk
Skrivet av AJ79:

Hoppas på att det är en klumpig formulering på lösning på problemen vi har med flera skärmar inkopplade samtidigt.

aa undrar om denna är också relaterad med en annan gsync monitor istället för just exakt en g9 till.
"Blue-screen crash/reboot loop occurs when two Samsung Odyssey G9 displays @ 240Hz are connected."

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

aa undrar om denna är också relaterad med en annan gsync monitor istället för just exakt en g9 till.
"Blue-screen crash/reboot loop occurs when two Samsung Odyssey G9 displays @ 240Hz are connected."

Testat nya Nvidia nu plus en Supra 1.4 DP-kabel.
Ingen som helst skillnad utan exakt samma problem med flera olika skärmar inkopplad som tidigare..
600 kr för kabeln åt helvete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Testat nya Nvidia nu plus en Supra 1.4 DP-kabel.
Ingen som helst skillnad utan exakt samma problem med flera olika skärmar inkopplad som tidigare..
600 kr för kabeln åt helvete.

Var väl inte så oväntat tyvärr men trist ändå att problemen kvarstår. Lite sugen på att ändå packa upp skärmen igen å testa uppdatera FW och drivrutin men lär ändå bli samma slutresultat, dvs retur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Testat stänga av det?

Har testat lite nu och jag kan inte säga att jag märker någon som helst skillnad om detta är på eller av.

Permalänk
Skrivet av AJ79:

Testat nya Nvidia nu plus en Supra 1.4 DP-kabel.
Ingen som helst skillnad utan exakt samma problem med flera olika skärmar inkopplad som tidigare..
600 kr för kabeln åt helvete.

Updaterade NV drivern och har testat nu i 4h med mitt windowed borderless spel med en YT video igång genom hela och fick inte några stutters denna gång så har vlc i directx att testa också. Dock satte jag också på VRR på skärmen. så vet inte om nvidia drivern löste det än så länge. So far so good i alla fall.
Tvn och skärmen kör maxade inställningar.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem

Skickar tillbaks min OG g9 nu, var fortfarande on the fence då det verkade va ett bra ex när det kom till inga döda pixlar och bleed.

Var näst sista dagen på öppet köp så jag kollade lite dead pixel test och det såg inte bra ut, 3 helt döda och minst 3st halvdöda/stuck.
Ser det ut så här efter 48 dagar fan vet hur den är efter 6 månader.

Inga här som haft problem med pixlar på era neo's?
Hade köpt en neo men avvaktar nog några månader och ser vad som händer. Knas när man vant sig vid formatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Skickar tillbaks min OG g9 nu, var fortfarande on the fence då det verkade va ett bra ex när det kom till inga döda pixlar och bleed.

Var näst sista dagen på öppet köp så jag kollade lite dead pixel test och det såg inte bra ut, 3 helt döda och minst 3st halvdöda/stuck.
Ser det ut så här efter 48 dagar fan vet hur den är efter 6 månader.

Inga här som haft problem med pixlar på era neo's?
Hade köpt en neo men avvaktar nog några månader och ser vad som händer. Knas när man vant sig vid formatet.

Verkar nästan otroligt med så många pixlar som pajat som inte var det redan från början, men om jag minns rätt så var det liknande problem med G9 v1 också. Snacka om totalhaveri för Samsung om det stämmer. Min ligger kvar i kartongen sen några veckor och är väl dags att skicka tillbaka den nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Verkar nästan otroligt med så många pixlar som pajat som inte var det redan från början, men om jag minns rätt så var det liknande problem med G9 v1 också. Snacka om totalhaveri för Samsung om det stämmer. Min ligger kvar i kartongen sen några veckor och är väl dags att skicka tillbaka den nu.

japp jag kollade så fort jag fick den då såg det bra ut. Dubbelkollade så det inte var damm eller nått, och de halvdöda skimmrar lite om jag byter betracktningsvinkel lite. Har ju läst om många som haft 15+ döda pixlar på g9an som skickat tillbaks osv. Tror samsungs pixel policy är 5 döda innan retur eller nått, men inte säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Verkar nästan otroligt med så många pixlar som pajat som inte var det redan från början, men om jag minns rätt så var det liknande problem med G9 v1 också. Snacka om totalhaveri för Samsung om det stämmer. Min ligger kvar i kartongen sen några veckor och är väl dags att skicka tillbaka den nu.

Hans var inte en Neo utan den gamla G9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Skickar tillbaks min OG g9 nu, var fortfarande on the fence då det verkade va ett bra ex när det kom till inga döda pixlar och bleed.

Var näst sista dagen på öppet köp så jag kollade lite dead pixel test och det såg inte bra ut, 3 helt döda och minst 3st halvdöda/stuck.
Ser det ut så här efter 48 dagar fan vet hur den är efter 6 månader.

Inga här som haft problem med pixlar på era neo's?
Hade köpt en neo men avvaktar nog några månader och ser vad som händer. Knas när man vant sig vid formatet.

Har haft två Neo och inga döda pixlar på dem.
Väldigt bra paneler!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Har haft två Neo och inga döda pixlar på dem.
Väldigt bra paneler!

Och du kommer behålla den andra av dom?

Permalänk
Medlem

@AJ79 köpte du via samsungs hemsida?

Såg att de har fria returer, isåfall gick det smidigt?^^

Permalänk
Medlem

3000kr rabatt på CDON för NEO
(19990kr istället för 22990kr)
https://cdon.se/hemelektronik/samsung-odyssey-neo-g9-s49ag950...

Har beställt en... Håller tummarna att allt fungerar väl!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

@AJ79 köpte du via samsungs hemsida?

Såg att de har fria returer, isåfall gick det smidigt?^^

Nej NetOnNet.
Retur till fysisk lagershop och sedan fick jag en ny hemskickad gratis frakt i rekordfart på två dagar.
Världklass!

Samsungs egna shop skulle jag akta mig för. När jag ringde deras support blev jag erbjuden att få en tekniker hemskickad till mig, men skulle få betala för det om det visade sig att det var min dator som var orsaken till problemet.
Nej tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

3000kr rabatt på CDON för NEO
(19990kr istället för 22990kr)
https://cdon.se/hemelektronik/samsung-odyssey-neo-g9-s49ag950...

Har beställt en... Håller tummarna att allt fungerar väl!

Det är dock inte från CDON utan från "Phoneia AB".
Hade jag inte vågat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Det är dock inte från CDON utan från "Phoneia AB".
Hade jag inte vågat.

Beställ med QLIRO och betala slutet på månaden så fixar de biffen, fixar de inte produkten åt dig så får de ta det med QLIRO
Så gör jag alltid med just CDON och dessa fall.

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av klotim:

Beställ med QLIRO och betala slutet på månaden så fixar de biffen, fixar de inte produkten åt dig så får de ta det med QLIRO

Det blir säkert bra då.
Berätta gärna hur den fungerar när du får den. Blir väl en lång jobbig helg då?