Permalänk
Medlem

Köpa ny eller inte....?

Sonen spelar GTA5 och Overwatch mest för tillfället, också Minecraft vilket jag antar är mindre krävande.
Vi har nu ett evigt problem och tjat om laggande dator. Och tröstlösa diskussioner om vem som eventuellt ska betala en ny.

Går det att helt undvika att köpa en ny redan blir då min helt okunniga fråga - jag är verkligen inte bra på det här? Räcker denna dator, d v s är det något annat problem? Och går det i sådant fall att göra något som får den fyra år gamla datorn att fungera bättre till de spel han spelar eller är det kört?

Datorn är en bärbar Lenovo Legion Y520-15IKBN, i5 7300HQ CPU 2,5 GHz, 8 GB RAM. Han kör en, ibland två skärmar.

Och...om jag/han ska köpa en ny....vad ska jag satsa på som är tillräckligt billigt OCH lite framtidssäkert (han flyttar väl hemifrån om sisådär 5-6 år....)?

Permalänk
Samsung Sverige

Vet du vilket grafikkort datorn har? Det verkar finnas varianter med GTX 1050 och GTX 1050 Ti. Hur som helst bör det fungera att spela på relativt låga inställningar, men att göra en nyinstallation av Windows och möjligen titta på om det går att utöka ramminnet till 16GB skulle nog kunna vara goda första åtgärder.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingela_L:

Sonen spelar GTA5 och Overwatch mest för tillfället, också Minecraft vilket jag antar är mindre krävande.
Vi har nu ett evigt problem och tjat om laggande dator. Och tröstlösa diskussioner om vem som eventuellt ska betala en ny.

Går det att helt undvika att köpa en ny redan blir då min helt okunniga fråga - jag är verkligen inte bra på det här? Räcker denna dator, d v s är det något annat problem? Och går det i sådant fall att göra något som får den fyra år gamla datorn att fungera bättre till de spel han spelar eller är det kört?

Datorn är en bärbar Lenovo Legion Y520-15IKBN, i5 7300HQ CPU 2,5 GHz, 8 GB RAM. Han kör en, ibland två skärmar.

Och...om jag/han ska köpa en ny....vad ska jag satsa på som är tillräckligt billigt OCH lite framtidssäkert (han flyttar väl hemifrån om sisådär 5-6 år....)?

Vad är de för grafikkort i den? Googla lite snabbt 1050 och är de så är det nog boven, går inte uppgradera bärbar tråkigt nog.

Skulle spontant säga om han sitter vid skärmar bygg en stationär....

Slänger in ett budget förslag här. Detta plus typ en begagnad 1060 eller liknande bör hålla i 3-4 år till och du kan slänga in ett nytt grafikkort när det börjar lagga. Generellt skulle jag säga sälj den bärbara för 1.5-3tkr och bygg en stationär.

Btw ska du köpa en ok bärbar ser de ut som du får pröjsa runt 8-10tkr minst och om 2-4 år får du samma problem igen datorn börjar "lagga"

Permalänk
Medlem

Nu har jag kollat - GTX 1050 står det. Aha, kan man över huvud taget utöka RAM i en bärbar (jag är rätt nollad här)? Förslaget på att bygga låter ju onekligen prisvärt! Ska kollas upp!

Permalänk
Medlem

Och det blir inte en laptop nästa gång!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Ingela_L:

Nu har jag kollat - GTX 1050 står det. Aha, kan man över huvud taget utöka RAM i en bärbar (jag är rätt nollad här)? Förslaget på att bygga låter ju onekligen prisvärt! Ska kollas upp!

Det beror på den specifika datorn, men i lite större varianter brukar inte minnet vara fastlött på moderkortet, så då kan det vara möjligt.

Tittar man på den här videon så verkar det finnas två minnesplatser: https://www.youtube.com/watch?v=wJYlD1udrQ8

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingela_L:

Förslaget på att bygga låter ju onekligen prisvärt! Ska kollas upp!

Det är ofta bättre att bygga själv och när man behöver bättre prestanda så behöver man bara byta ut en del och på så sätt få ner kostnaden vid uppgraderingar då man inte behöver köpa helt nytt system. Förslaget ovanför ett ett bra tips, det saknas dock grafikkort vilket är en extremt viktig del och valet avgör hur bra spelen kommer flyta.

Du kommer behöva lägga till 1500-15000kr beroende på vilket grafikkort du väljer. Sen om ni inte har en skärm så blir även det en kostnad. Det är en stor investering och priset kan snabbt skena iväg.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem

Tack för att ni är så hjälpsamma!! Ser att man kan speca datorn själv och låta ex Webhallen bygga ihop för några hundra, det låter ju som en bra kompromiss då eller för en som är helt ny på datorbygge (eller om man kan hitta någon som kan hjälpa till)? Skärm har vi med rätt bra prestanda faktiskt.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Ingela_L:

Tack för att ni är så hjälpsamma!! Ser att man kan speca datorn själv och låta ex Webhallen bygga ihop för några hundra, det låter ju som en bra kompromiss då eller för en som är helt ny på datorbygge (eller om man kan hitta någon som kan hjälpa till)? Skärm har vi med rätt bra prestanda faktiskt.

Det är nog en bra lösning om ni inte känner er säkra eller sugna på att bygga ihop själva. Det är egentligen inte särskilt komplicerat, men det finns en del moment som kan kräva att man läser en guide eller tittar på en video. Det man ofta "ger upp" vid köp av en dator som monteras är ångerrätten, men det kanske inte behöver vara ett stort problem.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Skulle inte brytt mig om att fixa mer RAM då grafikkortet ändå är den svaga länken.

Sifris paket ser prisvärt ut. Gäller bara att få tag i ett hyfsat begagnat grafikkort till. Skulle sikta på typ ett GTX 1070 eller bättre.

Webhallen monterar för endast 299 just nu vilket är ett väldigt bra pris.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Ni är bäst. Tack - får leta efter ett begagnat kort och 299 kronor känns klart prisvärt!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Scarabeo:

Skulle inte brytt mig om att fixa mer RAM då grafikkortet ändå är den svaga länken.

Sifris paket ser prisvärt ut. Gäller bara att få tag i ett hyfsat begagnat grafikkort till. Skulle sikta på typ ett GTX 1070 eller bättre.

Webhallen monterar för endast 299 just nu vilket är ett väldigt bra pris.

Varken Overwatch eller GTA5 är ju särskilt grafikkrävande titlar, så ett 1050 borde fixa det hyfsat om inte kraven är så höga på ögongodis. Men visst, att bygga en ny speldator är ju att föredra om det ryms i budgeten.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingela_L:

Ni är bäst. Tack - får leta efter ett begagnat kort och 299 kronor känns klart prisvärt!

De optimala hade ju vart om ni känt någon som kunde satt ihop systemet åt er, Webhallen har tråkigt nog inga bra delar kostnadsmässigt eller i lager just nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingela_L:

Ni är bäst. Tack - får leta efter ett begagnat kort och 299 kronor känns klart prisvärt!

Några förslag på grafikkort och prestandavinsten jämfört med 1050 i 1080p enligt TechPowerUp.

RX 470 - 52 %
GTX 970 - 70 %
GTX 1060 3 GB - 76 %
R9 390 - 78 %
RX 480 - 83 %
R9 390X - 92 %
GTX 1060 6 GB - 96 %
GTX 980 - 98 %
R9 Fury 4 GB - 108 %
R9 Fury X 4 GB - 124 %
GTX 980 Ti - 136 %
GTX 1070 - 167 %
GTX 1080 - 218 %

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Här kommer de mest budget vänliga jag kan rekommendera.

Kör ett 1060 ,rx 570, rx 580 eller liknande och du är fortfarande hästlängder framför den bärbara

Säg ett begagnat grafikkort kostar 1000 lappen då är du uppe i 4500 ändå helt ok pris

Edit behöver ni hjälp med montering tror jag de finns flera på forumet som lätt skulle ställa upp.

Permalänk
Medlem

Jag bor i Linköping, tar gärna emot erbjudanden om monteringshjälp och stöd i val av komponenter till sonen i pm! Det vore en stor fördel i att både han och jag kanske kan lära oss lite mer också på köpet jämfört med att skicka iväg en order till Webbhallen.

fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ingela_L:

Jag bor i Linköping, tar gärna emot erbjudanden om monteringshjälp och stöd i val av komponenter till sonen i pm! Det vore en stor fördel i att både han och jag kanske kan lära oss lite mer också på köpet jämfört med att skicka iväg en order till Webbhallen.

Finns en tråd kring folk som hjälper. Jag bor i Eskilstuna så jag är väl inte optimalt som hjälp men vill du ha hjälp har jag hjälpt flera SweClockers medlemmar via typ chat och video. Sen finns de ju många guider online.

Detta är ett hyffsat bygge för pengarna med ett bra chassi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ingela_L:

Jag bor i Linköping, tar gärna emot erbjudanden om monteringshjälp och stöd i val av komponenter till sonen i pm! Det vore en stor fördel i att både han och jag kanske kan lära oss lite mer också på köpet jämfört med att skicka iväg en order till Webbhallen.

Tänk bara på att ingen av de föreslagna paketen med delar innehåller ett grafikkort. Detta behöver också införskaffas för att datorn ska bli användbar för din son. Anledningen till att det inte är med något grafikkort är för att det är enorm brist på dem just nu, vilket gör det svårt att köpa nytt samt driver upp priserna på begagnat. Något att hålla i bakhuvudet när du bestämmer dig för att investera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Tänk bara på att ingen av de föreslagna paketen med delar innehåller ett grafikkort. Detta behöver också införskaffas för att datorn ska bli användbar för din son. Anledningen till att det inte är med något grafikkort är för att det är enorm brist på dem just nu, vilket gör det svårt att köpa nytt samt driver upp priserna på begagnat. Något att hålla i bakhuvudet när du bestämmer dig för att investera.

Hej vi har tidigare beskrivit detta och talat om att ett begagnat 1060 eller liknande är optimalt för ett sånt här bygge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Några förslag på grafikkort och prestandavinsten jämfört med 1050 i 1080p enligt TechPowerUp.

RX 470 - 52 %
GTX 970 - 70 %
GTX 1060 3 GB - 76 %
R9 390 - 78 %
RX 480 - 83 %
R9 390X - 92 %
GTX 1060 6 GB - 96 %
GTX 980 - 98 %
R9 Fury 4 GB - 108 %
R9 Fury X 4 GB - 124 %
GTX 980 Ti - 136 %
GTX 1070 - 167 %
GTX 1080 - 218 %

Det skulle vara coolt om man fick en graf som innehöll prestanda och pris i förhållande till sitt nuvarande kort.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sifri:

Hej vi har tidigare beskrivit detta och talat om att ett begagnat 1060 eller liknande är optimalt för ett sånt här bygge.

Jo, men för att få en komplett bild av kostnaden behöver man ju dels se om man kan hitta ett sådant kort, veta om det är prisvärt samt faktiskt kunna köpa det. Beroende på vilket kort man tänker sig så kan det vara lätt eller svårt att få tag på. Därför jag ville lyfta det.

Jag skulle nästan börja med att köpa grafikkortet, för de andra delarna får man på ett par dagar. Grafikkortet är värre. Tex skulle jag vilja köpa ett begagnat grafikkort face to face. För andra grejer är det kanske inte så känsligt, men det är många som försöker sko sig på den rådande situationen på grafikkortsmarknaden.

I och med att ni föreslår F-processorer så finns det ju ingen inbyggd grafik man kan använda så länge heller.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jo, men för att få en komplett bild av kostnaden behöver man ju dels se om man kan hitta ett sådant kort, veta om det är prisvärt samt faktiskt kunna köpa det. Beroende på vilket kort man tänker sig så kan det vara lätt eller svårt att få tag på. Därför jag ville lyfta det.

Jag skulle nästan börja med att köpa grafikkortet, för de andra delarna får man på ett par dagar. Grafikkortet är värre. Tex skulle jag vilja köpa ett begagnat grafikkort face to face. För andra grejer är det kanske inte så känsligt, men det är många som försöker sko sig på den rådande situationen på grafikkortsmarknaden.

I och med att ni föreslår F-processorer så finns det ju ingen inbyggd grafik man kan använda så länge heller.

Ja absolut men kör man typ via Tradera har man ju köpskydd sen har de väl med om man köper från någon med bra omdömen eller inte online.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Finns en tråd kring folk som hjälper. Jag bor i Eskilstuna så jag är väl inte optimalt som hjälp men vill du ha hjälp har jag hjälpt flera SweClockers medlemmar via typ chat och video. Sen finns de ju många guider online.

Detta är ett hyffsat bygge för pengarna med ett bra chassi
https://komponentkoll.se/bild/BmocU.png

Denna ser bra ut förutom minnet. Skulle lagt till en hundring för ett betydligt bättre. https://www.amazon.se/dp/B0143UM4TC/

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Denna ser bra ut förutom minnet. Skulle lagt till en hundring för ett betydligt bättre. https://www.amazon.se/dp/B0143UM4TC/

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte riktigt det har framgått vilken budget ni har. Det är lättare att ge förslag på komponenter om man vet ungefär vad ni har att förhålla er till. Har ni en relativt liten budget är det tufft att hitta något framtidssäkert idag. Skulle sonen ändra sina spelvanor imorgon kanske det inte är säkert att det ni köper räcker till.

I dagsläget hade jag nog försökt få tag i ett grafikkort först, kanske ett lite modernare än tidigare föreslaget även om det är lite dyrare och försökt hitta lite kraftfullare processor och annat på reor eller begagnat för att hålla priserna nere.

Permalänk
Medlem

Jättesvårt att säga budget faktiskt - har så himla dålig koll på pris/prestanda. Låter som jag kan hamna mellan kanske 5 och 8kkr i alla fall för en rätt skaplig dator (ex skärmar och kringutrustning) vilket jag nog tycker är rimligt (och står sig bra jämfört med att köpa en ny "färdig" tror jag). Men som sagt - jag har dålig koll.

Permalänk
Medlem

Jag har ev ett 1060 som jag kan sälja vid intresse. Ska kolla när jag kommer hem och återkommer isf.

EDIT: Hade inte kvar grafikkortet, tyvärr.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla inlägg men kan det vara så att spelen går på cpu:n? Jag behövde göra en inställning i nvidia med min laptop som hade ett GTX 1050 att den skulle användas istället för cpuns. Jag spelade GTA 5 utan problem på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Har inte läst alla inlägg men kan det vara så att spelen går på cpu:n? Jag behövde göra en inställning i nvidia med min laptop som hade ett GTX 1050 att den skulle användas istället för cpuns. Jag spelade GTA 5 utan problem på den.

Du menar att han kör på den interna grafiken istället för Nvidia grafiken ingen aning om TS vet de, hursom är hans system väldigt segt och jag förstår användaren

Permalänk
Medlem

Jag tror att vi kör på Nvidia kortet, utifrån vad vi ser i inställningarna….