Samsung Odyssey G9 – allmän diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Osäker på om ditt gamla grafikkort kan driva en Neo, men du kan väl prova?

Jag hade själv ett ATI till min Pentium 120 MHz PC 1996

Tror faktiskt det är just uppdateringsfrekvens som är problemet. Det är när jag har TVn ansluten via HDMI och inställd på 60 Hz som det funferar som sämst.
Kör jag den i 120 Hz, så verkar den fungera bättre ihop med Neo.
Tror som sagt att detta är ett Nvidia-konfliktproblem som förmodligen hade undvikits om Nvidia hade kopplat bort TVn när den är avstängd.

Måste nog hitta en adapter isf (förutom att få tillbaka datorn det satt i) för har för mig att det saknades så väl HDMI som DP

Att inte avstängda enheter kopplas bort är väl snarare än feature än en bug vad jag vet så det känns lite att peka ut just det som ett problem. Nu minns jag dock inte exakt vad det är för problem du har och om du behövde använda båda skärmarna samtidigt eller bara en i taget? Har du upplevt liknande problem med någon annan skärm ihop med LGn eller läst att andra gör det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Måste nog hitta en adapter isf (förutom att få tillbaka datorn det satt i) för har för mig att det saknades så väl HDMI som DP

Att inte avstängda enheter kopplas bort är väl snarare än feature än en bug vad jag vet så det känns lite att peka ut just det som ett problem. Nu minns jag dock inte exakt vad det är för problem du har och om du behövde använda båda skärmarna samtidigt eller bara en i taget? Har du upplevt liknande problem med någon annan skärm ihop med LGn eller läst att andra gör det?

Användaren "RaW D Coy" här verkar ha exakt samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Användaren "RaW D Coy" här verkar ha exakt samma problem.

Kanske inte så överraskande för du har knappast inbillat dig problemen, men det intressanta är väl kanske att veta hur det fungerar med andra skärmar än G9N (eller för all del LGs OLEDs om ni båda har dessa som ytterligare skärm).

Minns att jag hade tillfällen då det var lite strul när jag hade OLED:arna inkopplade samtidigt med G9N, däremot inte när jag körde X27:an i samma setup. Dock var det en rätt aktiv period överlag av "skärmtrixande" så blev inga större analyser av det hela mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske inte så överraskande för du har knappast inbillat dig problemen, men det intressanta är väl kanske att veta hur det fungerar med andra skärmar än G9N (eller för all del LGs OLEDs om ni båda har dessa som ytterligare skärm).

Minns att jag hade tillfällen då det var lite strul när jag hade OLED:arna inkopplade samtidigt med G9N, däremot inte när jag körde X27:an i samma setup. Dock var det en rätt aktiv period överlag av "skärmtrixande" så blev inga större analyser av det hela mer än så.

Jag har en Asus ROG 165 Hz monitor som jag iaf har inkopplat via DP till GPU samtidigt som Neo utan problem. Därför drar jag slutsatsen att HDMI är problemet, men jag har inte fler skärmar att prova med.
Tror även att ust 3080ti kan vara bidragande till problemet, då gamla G9an verkar haft samma problem med det kortet vilket även får mig att titta strängt på Nvidia.

Se här:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Jag har en Asus ROG 165 Hz monitor som jag iaf har inkopplat via DP till GPU samtidigt som Neo utan problem. Därför drar jag slutsatsen att HDMI är problemet, men jag har inte fler skärmar att prova med.
Tror även att ust 3080ti kan vara bidragande till problemet, då gamla G9an verkar haft samma problem med det kortet vilket även får mig att titta strängt på Nvidia.

Se här:
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/forums/geforce-graphics-...

Jag kör dock X27an via DP ihop med 2 OLEDs inkopplade via HDMI på mitt 3090 utan problem (iaf inte detta problem) vilket gör att jag snarare misstänker Samsung som orsak sett till alla andra utmaningar som denna skärm och dess föregångare har med det mesta. Men min G9N ligger fortfarande i sin kartong i väntan på retur eller något firmware mirakel så svårt att testa, men Samsung verkar ha nog svårt att ens få nedladdningen av de senare att fungera så förmodligen dumt att hålla andan medan man väntar

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Jag kör dock X27an via DP ihop med 2 OLEDs inkopplade via HDMI på mitt 3090 utan problem (iaf inte detta problem) vilket gör att jag snarare misstänker Samsung som orsak sett till alla andra utmaningar som denna skärm och dess föregångare har med det mesta. Men min G9N ligger fortfarande i sin kartong i väntan på retur eller något firmware mirakel så svårt att testa, men Samsung verkar ha nog svårt att ens få nedladdningen av de senare att fungera så förmodligen dumt att hålla andan medan man väntar

Du får väl koppla in din Neo och testa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Du får väl koppla in din Neo och testa?

Du hittar svaret på din fråga i inlägget du kommenterade

Permalänk
Medlem

Har ni problem med att skärmen stänger av sig själv när ni kör vissa spel i full screen?

För mig stängs skärmen av när jag väljer full screen i bland annat Farming Sim 19 och Remnant - From the Ashes. Ibland måste jag även starta om datorn för att skärmen ska visa bild igen. Så här har det varit sen jag köpte den för precis ett år sedan. Jag använder drivrutin 1006.1 till skärmen och 465.89 till 3080.
Det kanske är jag som förväntar mig för mycket men man kan ju ändå tycka att en skärm som går för 16 000kr ska fungera..

Någon som har något tips? Annars så får nog vara nog och jag försöker reklamera den och går tillbaka till min gamla hederliga TN-skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av 9inety9ine:

Har ni problem med att skärmen stänger av sig själv när ni kör vissa spel i full screen?

För mig stängs skärmen av när jag väljer full screen i bland annat Farming Sim 19 och Remnant - From the Ashes. Ibland måste jag även starta om datorn för att skärmen ska visa bild igen. Så här har det varit sen jag köpte den för precis ett år sedan. Jag använder drivrutin 1006.1 till skärmen och 465.89 till 3080.
Det kanske är jag som förväntar mig för mycket men man kan ju ändå tycka att en skärm som går för 16 000kr ska fungera..

Någon som har något tips? Annars så får nog vara nog och jag försöker reklamera den och går tillbaka till min gamla hederliga TN-skärm

Finns ju firmware 1012.1
Varför inte prova den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Finns ju firmware 1012.1
Varför inte prova den?

Det hade jag inte ens tänkt på av någon anledning. Ska prova det och hoppas på att det fixar problemet!

Permalänk
Medlem

Nu fungerar det att ladda ner nya FW för G9N från Samsung.

https://www.samsung.com/se/support/model/LS49AG950NUXEN/

Nån som inte har sin G9N nedpackad i en kartong kan väl testa och berätta hur det blev, antar att någon på Reddit säkert redan hunnit göra det annars. Tvivlar på att det kommer lösa problemen men har gärna fel.

Edit:

Tyvärr verkar det som jag hade rätt https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/peaz6m/.... De som säger att allt blev jättebra verkar vara de som redan från början inte kunde se problemen, förmodligen inte för att dom inte fanns då utan för att dom inte visste hur.

Permalänk

Riktigt j*vla synd att denna nya modell också ska strula, ägde dock aldrig modellen innan men var väldigt nära på att klicka på "beställ" när man kunde få den för cirka 10 papp... Men en fråga från en som inte är såå kunnig, problemen som finns, kan dom lösas med firmware (om nu Samsung gänget verkligen skulle engagera sig hårdare) eller är det så tråkigt som hårdvarufel?

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus1987:

Riktigt j*vla synd att denna nya modell också ska strula, ägde dock aldrig modellen innan men var väldigt nära på att klicka på "beställ" när man kunde få den för cirka 10 papp... Men en fråga från en som inte är såå kunnig, problemen som finns, kan dom lösas med firmware (om nu Samsung gänget verkligen skulle engagera sig hårdare) eller är det så tråkigt som hårdvarufel?

Alltså, man tycker ju att om det skulle gå så lätt att lösa via firmware borde väl samsung ha resurserna att anlita folk för att fixa det liksom. Ärligt talat verkar det mer som "wishful thinking" när folk säger att det kan lösas med firmware. Men man vet aldrig. Tittar man på gamla g9an är de fan kaos, problem folk klagade på för ett år sen som lösts och sen kom tillbaka osv.

Är väldigt intresserad på folks upplevelse med neo g9an med hdmi 2.1, om det ger en annorlunda upplevelse. Verkar som många problem med nya och gamla är direkt kopplade till DSC över DP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Alltså, man tycker ju att om det skulle gå så lätt att lösa via firmware borde väl samsung ha resurserna att anlita folk för att fixa det liksom. Ärligt talat verkar det mer som "wishful thinking" när folk säger att det kan lösas med firmware. Men man vet aldrig. Tittar man på gamla g9an är de fan kaos, problem folk klagade på för ett år sen som lösts och sen kom tillbaka osv.

Är väldigt intresserad på folks upplevelse med neo g9an med hdmi 2.1, om det ger en annorlunda upplevelse. Verkar som många problem med nya och gamla är direkt kopplade till DSC över DP.

Varför man skulle köpa en 240 Hz-skärm och köra den via något så dåligt som hdmi och knappt få ut hälften är för mig en gåta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Varför man skulle köpa en 240 Hz-skärm och köra den via något så dåligt som hdmi och knappt få ut hälften är för mig en gåta.

Ja men fortfarande intressant om massa problem magiskt löser sig via hdmi 2.1, då kan man ju verkligen isolera DSC/DP som en problemkälla. Sen är ju hdmi inte sämre än dp. Bara att samsung antagligen valt en billigare lösning på hdmi 2.1 portarna utan dsc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ja men fortfarande intressant om massa problem magiskt löser sig via hdmi 2.1, då kan man ju verkligen isolera DSC som en problemkälla. Sen är ju hdmi inte sämre än dp. Bara att samsung antagligen valt en billigare lösning på hdmi 2.1 portarna utan dsc.

Ja sant.

Jag hittade en variant att kunna ha på Adaptivr Sync på min Neo samtidigt som min Asus ROG 165 Hz är inkopplad.
Jag stängde helt enkelt av överklockningen som ger den 165 Hz och kör den i 144 Hz istället. Då fungerar Adaptive Sync på Neon.
TVn via HDMI måste jag dock fortfarande ha frånkopplad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Ja sant.

Jag hittade en variant att kunna ha på Adaptivr Sync på min Neo samtidigt som min Asus ROG 165 Hz är inkopplad.
Jag stängde helt enkelt av överklockningen som ger den 165 Hz och kör den i 144 Hz istället. Då fungerar Adaptive Sync på Neon.
TVn via HDMI måste jag dock fortfarande ha frånkopplad.

ahh nice, jag kör min 165hz skärm i 120hz, tänkte at hälften verkade smart. Använder inte den till annat än några relativt statiska fönster öppna ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av AJ79:

Varför man skulle köpa en 240 Hz-skärm och köra den via något så dåligt som hdmi och knappt få ut hälften är för mig en gåta.

Varför skulle HDMI vara dåligt? Eller menar du att Samsung på denna skärm valt att begränsa HDMI till 144 hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Varför skulle HDMI vara dåligt? Eller menar du att Samsung på denna skärm valt att begränsa HDMI till 144 hz?

Ja precis. Tänkte ur just den här skärmens perspektiv.
Klumpigt formulerat.

Permalänk
Medlem

Just detta är också wtf, sätta in billiga gimpade hdmi 2.1 portar för att kunna flexa HDMI 2.1 på boxen, sen inte kunna använda skiten som det ska. DSC ska ju ingå i hdmi 2.1.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kravet på DSC under HDMI 2.1 är det omvända mot hur det brukar vara. Det är sink/display som kräver det och källan måste uppfylla det kravet. Så Samsung går fria ur den synpunkten om de inte använder DSC på sin skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kravet på DSC under HDMI 2.1 är det omvända mot hur det brukar vara. Det är sink/display som kräver det och källan måste uppfylla det kravet. Så Samsung går fria ur den synpunkten om de inte använder DSC på sin skärm.

Men alltså, de använder ju dsc på skärmen, via dp för att nå 240hz, bara att det inte är möjligt via hdmi 2.1 portarna på skärmen liksom, så skärmen är begränsad till 144hz via hdmi. Teoretiskt borde det väl vara möjligt att köra 240hz över hdmi 2.1 om de tillät DSC.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av PeoplesMC:

Men alltså, de använder ju dsc på skärmen, via dp för att nå 240hz, bara att det inte är möjligt via hdmi 2.1 portarna på skärmen liksom, så skärmen är begränsad till 144hz via hdmi. Teoretiskt borde det väl vara möjligt att köra 240hz över hdmi 2.1 om de tillät DSC.

Ah, detta med teori och praktik.

I praktiken är det olika kretsuppsättningar och HDMI 2.1-uppsättningar med DSC kanske inte fanns tillgängliga för utveckling och produktion? Få TV-apparater som vid behov begär DSC. Ironiskt nog är Samsungs TV några av få som faktiskt gör det. Q95TS meddelar DSC med 6 Gbps per 4 lanes med sin EDID. Fast det är i praktiken två olika företag inom Samsung som står för de produkterna. Det som fungerar för deras TV måste inte nödvändigtvis fungera för deras PC-skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ah, detta med teori och praktik.

I praktiken är det olika kretsuppsättningar och HDMI 2.1-uppsättningar med DSC kanske inte fanns tillgängliga för utveckling och produktion? Få TV-apparater som vid behov begär DSC. Ironiskt nog är Samsungs TV några av få som faktiskt gör det. Q95TS meddelar DSC med 6 Gbps per 4 lanes med sin EDID. Fast det är i praktiken två olika företag inom Samsung som står för de produkterna. Det som fungerar för deras TV måste inte nödvändigtvis fungera för deras PC-skärmar.

Japp, det var så jag förstått det, att det är olika kretsuppsättningar, hade inte ordet tillgängligt. Jag antog mer att det nog är en kostnadsfråga, vet inte om det fanns nått annat hinder så klart. Men kretsuppsättningar utan DSC lär väl vara billigare. Hur som haver så har inte neon den där 1.2a(?) (minns inte exakt) som klarar dsc, vilket jag tycker man kan förvänta sig i en sån här "flaggskeppsprodukt" (msrp $2499), då hdmi 2.1 blir ganska värdelöst för skärmen blir halvt kastrerad via hdmi^^

Edit: Är iof mycket man kan/bör förvänta sig från dessa g9'or som de inte uppfyller alls så kanske en moot point ändå

Permalänk
Medlem

Så, är det någon som kört in nya FW för G9N eller har alla likt mig antingen redan returnerat skärmen eller har förberett sig för det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Japp, det var så jag förstått det, att det är olika kretsuppsättningar, hade inte ordet tillgängligt. Jag antog mer att det nog är en kostnadsfråga, vet inte om det fanns nått annat hinder så klart. Men kretsuppsättningar utan DSC lär väl vara billigare. Hur som haver så har inte neon den där 1.2a(?) (minns inte exakt) som klarar dsc, vilket jag tycker man kan förvänta sig i en sån här "flaggskeppsprodukt" (msrp $2499), då hdmi 2.1 blir ganska värdelöst för skärmen blir halvt kastrerad via hdmi^^

Edit: Är iof mycket man kan/bör förvänta sig från dessa g9'or som de inte uppfyller alls så kanske en moot point ändå

Är vi säkra på att det är olika kretsuppsättningar och att Samsung inte kan lösa det med en ny FW så HDMI-kontakten får DSC?

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Är vi säkra på att det är olika kretsuppsättningar och att Samsung inte kan lösa det med en ny FW så HDMI-kontakten får DSC?

Vem vet? Kanske i fw 1016.1? 😀

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av muSashi:

Är vi säkra på att det är olika kretsuppsättningar och att Samsung inte kan lösa det med en ny FW så HDMI-kontakten får DSC?

Förutsätter att DSC över HDMI finns där från början. Samt att den också fungerar i praktiken, vilket inte är självklart. Flera av de här funktionerna är sprillans nya och det brukar dröja ett par revisioner innan hårdvaran hänger med och felen konstrueras bort. Vilket brukar kräva just ett par nya revisioner av kretsar.

Min gissning, baserat på hur det brukar fungera, är Samsung ordnar detta först med nästa version av skärmen. Finns väldigt lite bred historik om att hårdvarufunktioner aktiveras i efterhand. I den mån det finns ärliga intentioner om "future upgrade" faller det ändå på att hårdvaran man en gång valde faktiskt inte håller måttet.

Permalänk

Nu vet jag inte ifall det var nya firmwaren eller ett set av de nya supra kablarna till min tv och neo skärm som löste mitt problem (fixade båda samtidigt).

Jag testade igår flertal timmar i ett spel i alla fall och fick inga krascher alls med adaptiv synk igång tillsammans med min G-sync tv i 120hz dock är vrr av på neo skärmen ska testa sätta på det efter lite mer test med adaptiv synk. Kan också haft tur denna gång.

Visa signatur

Ryzen 7950X3D [Cools with EKWB 2x 360mm XE/SE] | Asus Extreme X670E | ASUS RTX 4090 TUF EKWB WB | Corsair HX1500i | G.Skill Neo 64GB 6000MHz (2x32GB) | MP700 Gen5 2TB NVME | 980/950/970 NVME 1TB/512GB/2TB | 6x 512GB 850PRO | 4x512GB NVME WD Black | 4x1TB NVME Raid 0 - 4x18TB Raid 10 Qnap (+Backblaze Backup) | LianLi O11 Dynamic XL | Main Screen: Samsung Neo G9 240Hz Ultra-Wide | AUX: LG IPS7 27" (x2) | LG CX 55" G-sync | 10 Gbit/s ISP (Bahnhof) Connection | Copyright©1996-2023 RaW-D-Coy Inc.™ All rights reserved ®

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaW D Coy:

Nu vet jag inte ifall det var nya firmwaren eller ett set av de nya supra kablarna till min tv och neo skärm som löste mitt problem (fixade båda samtidigt).

Jag testade igår flertal timmar i ett spel i alla fall och fick inga krascher alls med adaptiv synk igång tillsammans med min G-sync tv i 120hz dock är vrr av på neo skärmen ska testa sätta på det efter lite mer test med adaptiv synk. Kan också haft tur denna gång.

Fungerar för mig också om jag kör TVn i 120 Hz.
Det är när jag kör den i 60 Hz som problemen uppstår.

Kruxet är att streams (Youtube, Twitch, Viaplay) har mycket mer stutter och judder när TVn körs i 120 Hz, så därför vill jag köra den i 60 Hz för en bättre upplevelse.