Lurad på marknaden sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Förr kunde man använda något som hette postförskott (eller efterkrav), men jag tror tyvärr att Postnord har tagit bort det från sina tjänster. Efterkrav innebar att mottagaren var tvungen att betala för att kunna hämta ut paketet, vilket gav säljaren en högre säkerhet.

Har en bekant som nästan köpte en kartong med sten på det viset för många år sedan.
Paketet påstods innehålla fälgar till bilen.

Men han lyckades få posten att visa innehållet i paketet innan han betalade på något vis, och stenarna postades istället i retur.

Bedragarna hittar tyvärr ofta ett sätt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av henkiii:

Bedragarna hittar tyvärr ofta ett sätt...

Det är därför ibland bättre att köpa/sälja saker lokalt och träffas för att slutföra köpet via Swish (inte kontant eftersom det finns alldeles för många falska femhundringar i omlopp) öga mot öga.
Visst, du kan bli rånad, men insatsen är betydligt högre för den som rånar dig eftersom alla som döms för rån får minst ett års fängelse. Det är inte riktigt samma sak som att lura någon och bara få kronofogden i hasorna om man inte fortsätter lura andra.

Permalänk
Medlem

jäkla trist.. betala aldrig i förskott till främlingar, gör helst en affär face to face.

Permalänk
Medlem

Man ska alltid polisanmäla även om det kan kännas meningslös. Jag blev lurad på 100kr och gjorde en polisanmälan, Polisen hörde av sig efter några månader och det visade sig att människan som hade lurat mig hade lurat 20+ andra på "små summor" i en facebook grupp.

Han var 20 år och bodde kvar med sina föräldrar, flera från gruppen hade ringt morsan och farsan som inte ens orkade bry sig.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Knotvillage:

Jag blev lurad på ett par Corsair DDR4 minnen. Tyckte det var svagt att inte forumet kunde ge mig personen IP nummer när dom förstod att jag blivit lurad. Hade köpt så mycket innan så glömde helt bort att tittat när personen blev medlem. Var typ 3 dagar innan. Hade jag fått IP numret hade det varit till stor hjälp. Dom kunde bara ge det till polisen. Jag orkade inte göra en anmälan för 500kr som ändå skulle blivit nedlagd veckan efter.

Som några påpekat så lämnar vi inte ut personuppgifter eller liknande till någon förutom polisen.
Detta var samma sak innan GDPR.

Jag tror inte du skulle vilja att vi lämnade ut uppgifter om dig till vem som helst heller

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Som fler andra säger så anmäl alltid! Hösten 2018 blev jag lurad på 800 kr, polisanmälde och i höstas fick jag ett brev från polisen att personen hade blivit dömd.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Blev lurad på en mindre summa med här på marknaden.
#18641212

Orkade inte ta det med polisen men borde egentligen gjort det.
Tråkigt att folk orkar hålla på.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag blev lurad på ett par Corsair DDR4 minnen. Tyckte det var svagt att inte forumet kunde ge mig personen IP nummer när dom förstod att jag blivit lurad. Hade köpt så mycket innan så glömde helt bort att tittat när personen blev medlem. Var typ 3 dagar innan. Hade jag fått IP numret hade det varit till stor hjälp. Dom kunde bara ge det till polisen. Jag orkade inte göra en anmälan för 500kr som ändå skulle blivit nedlagd veckan efter.

Anser du att du blivit lurad eller har ärendet blivit juridiskt behnadlat o du fått rätten på din sida av någon statlig myndighet?

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av The_St1g:

Blev lurad på en mindre summa med här på marknaden.
#18641212

Orkade inte ta det med polisen men borde egentligen gjort det.
Tråkigt att folk orkar hålla på.

Orsaken till att de fortsätter är ju den enkla anledningen att alldeles för många inte vänder sig till polisen när de har blivit lurade.
Det är lätta pengar för bedragarna och pengarna blir dessutom ”vita” om ingen anmälan görs.
Polisen gör kanske inget avseende en enstaka anmälan om ett mindre belopp, men om de får in många anmälningar om en person händer det nog saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Polisen gör kanske inget avseende en enstaka anmälan om ett mindre belopp, men om de får in många anmälningar om en person händer det nog saker.

Kanske inte händer nåt, men det blir åtminstone lättare för dem att prioritera ärendena.

Permalänk
Medlem

Många har redan sagt det så jag bara upprepar det en gång till. Det är viktigt att anmäla det till polisen, det hjälper dem att prioritera och budgettera om de ser att ett visst typ av brott ökar eller minskar. I längden borde det påverka med andra ord, även om det kanske inte kommer hjälpa dig just nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av thu:

Kanske inte händer nåt, men det blir åtminstone lättare för dem att prioritera ärendena.

Det varierar säkert, men det räcker med att läsa vad andra skriver i den här tråden för att inse att man ALLTID bör anmäla eftersom det kan ge resultat.

Permalänk
Medlem

Swish og lidt research på fora & sociale medier minimerer risken kraftigt.

Permalänk
Skrivet av Kml:

Swish og lidt research på fora & sociale medier minimerer risken kraftigt.

Vad jag förstått så ger Swish 0% säkerhet iom att du ska bevisa att pengarna du skickat är för ett köp för att kunna få refund.

och tvivlar att din notis på transaktionen är giltig som bevis att det är för ett köp då du kan ju skriva vad som helst.

ända säkra försäljningen är köp utan frakt dvs öga mot öga.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Blev lurad när jag skulle köpa ett grafikkort för ett par år sedan via marknaden här, betalade i förskott men säljaren slutade svara. Han hade varit medlem länge och hade rätt hög aktivitet. Polisanmälde och skapade ett ärende via kronofogden.

Fick ett brev från polisen att ärendet va nedlagt efter 3 veckor, kronofogden hade redan utmätt personen i fråga utan att de kunde hitta något värde sen tidigare.

Mailade då admin här på swec och berätta vad som hade hänt, medlemmen blev och är fortfarande avstängd.

Visa signatur

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700k@4.6Ghz@H115i | ASUS RTX 3080 TUF OC | Corsair Dominator 16GB | Corsair AX860

Permalänk
Inaktiv

Om man ska sälja/köpa något dyrt på distans skadar det inte att kolla motpartens eventuella skulder via någon av de betaltjänster som finns eller ringa kronofogden. Det senare är gratis och allt du behöver är ett personnummer.
Men inte ens det är säkert – du är kanske en ny bedragares första offer och då hjälper inte heller denna information.

Permalänk
Skrivet av anon36896:

Förr kunde man använda något som hette postförskott (eller efterkrav), men jag tror tyvärr att Postnord har tagit bort det från sina tjänster.

Det finns kvar. Använd Skicka Direkt och fyll i att du är företagskund. Kräver att du har post- eller bankgiro, vilket jag inte tror att privatpersoner kan få längre. Jag vet inte om köpet av fraktsedeln går igenom om du är privatperson men väljer företagskundsalternativet i Skicka Direkt. Kostar en massa extra.

Om du anger att du är företagskund, tänk på att alla priser visas exklusive moms (eftersom företagskunder brukar föredra att priser visas exklusive moms), men du får ändå betala moms till Postnord. Momsen är 0% på vissa tjänster och 25% på andra, så du kanske inte vet hur mycket du i slutändan får betala.

Permalänk
Medlem

Kort angående polisanmälan bara. Det är som sagt inte helt säkert att en anmälan leder till dom, pengarna tillbaka, upprättelse o.s.v.

Det som dock är helt säkert är att ingenting överhuvudtaget kommer att hända polisiärt utan en anmälan i botten.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Knotvillage:

Jag blev lurad på ett par Corsair DDR4 minnen. Tyckte det var svagt att inte forumet kunde ge mig personen IP nummer när dom förstod att jag blivit lurad. Hade köpt så mycket innan så glömde helt bort att tittat när personen blev medlem. Var typ 3 dagar innan. Hade jag fått IP numret hade det varit till stor hjälp. Dom kunde bara ge det till polisen. Jag orkade inte göra en anmälan för 500kr som ändå skulle blivit nedlagd veckan efter.

Vad ska DU göra med en IP-adress?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Votarg:

Det där med att polisanmälan aldrig leder till något är så sant men samtidigt så fel. Själv råkat ut för det och polisen har inte gjort någonting. Ett personnummer borde räcka till att arrestera någon.

Det fungerar ibland, har fått utbetalning av kronofogden efter en polisanmälan så antar att personen som scamade har blivit skuldsatt hos kronofogden efter rättegången.

Visa signatur

PC Specifications:
| i7 13700KF | RTX 3070 LHR | MSI Z790 Pro | 1.5TB M.2 NVMe | Fractal Design R6 TG, Connect D1, S2 Vision FP | Fractal Design 1000W | Noctua D15 Chromax | Corsair 32GB 3600MHz | NZXT HUE+ | 6x Fractal Prisma |

Permalänk

Nu när risken för bedrägeri är så här framför ögonen känns det som man måste räkna bensin kostnader istället för PostNord frakt.
Hur ska man gå till väga? Nu när jag ändå måste köpa ett nytt grafikkort. 😬

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BlakeOmen:

Nu när risken för bedrägeri är så här framför ögonen känns det som man måste räkna bensin kostnader istället för PostNord frakt.
Hur ska man gå till väga? Nu när jag ändå måste köpa ett nytt grafikkort. 😬

Vilket är bäst – att betala en femhundring i bensinkostnader eller riskera att bli av med flera tusen?
Om du dessutom inte har möjlighet att testa grafikkortet på plats vet du ju inte ens om det fungerar, även om du får det i näven.
Bedragarna utnyttjar ju det faktum att de flesta vill göra fina fynd – gärna på de allra senaste prylarna.
Men så var det ju det där om att det som verkar alldeles för bra för att vara sant kanske inte är det ...?
Tänk dessutom på att dina möjligheter att få tillbaka pengarna från dessa bedragare än nästan obefintliga.
Du väljer själv …

Permalänk
Medlem

@universe
Beklagar verkligen att du blev lurad, extratråkigt dessutom när det gäller medlemmar här på SweC.. Hoppas att du får återkoppling från polisen, och i den bästa av världar få tillbaka dina pengar.

Skrivet av henkiii:

Har en bekant som nästan köpte en kartong med sten på det viset för många år sedan.
Paketet påstods innehålla fälgar till bilen.

Men han lyckades få posten att visa innehållet i paketet innan han betalade på något vis, och stenarna postades istället i retur.

Bedragarna hittar tyvärr ofta ett sätt...

Trist att sådant händer. Brorsans kompis var också med om något liknande för en herrans massa år sedan. Han hade beställt en DVD-spelare (tror jag?) men paketet visade sig innehålla en tegelsten.

Skrivet av HazZarD:

jäkla trist.. betala aldrig i förskott till främlingar, gör helst en affär face to face.

Precis.
Även om inte heller det är helt riskfyllt, är det betydligt tryggare. Märker man att säljaren är en knäppskalle avböjer man ju köpet.

Skrivet av TheBodyLotion:

Man ska alltid polisanmäla även om det kan kännas meningslös. Jag blev lurad på 100kr och gjorde en polisanmälan, Polisen hörde av sig efter några månader och det visade sig att människan som hade lurat mig hade lurat 20+ andra på "små summor" i en facebook grupp.

Han var 20 år och bodde kvar med sina föräldrar, flera från gruppen hade ringt morsan och farsan som inte ens orkade bry sig.

Det tycker jag med. Även om chansen är låg att man får tillbaka pengarna, är den ju större än om man struntar i att polisanmäla.

Skrivet av anon36896:

Orsaken till att de fortsätter är ju den enkla anledningen att alldeles för många inte vänder sig till polisen när de har blivit lurade.
Det är lätta pengar för bedragarna och pengarna blir dessutom ”vita” om ingen anmälan görs.
Polisen gör kanske inget avseende en enstaka anmälan om ett mindre belopp, men om de får in många anmälningar om en person händer det nog saker.

Exakt. Mycket bra reflektion.

Skrivet av Slap:

Blev lurad när jag skulle köpa ett grafikkort för ett par år sedan via marknaden här, betalade i förskott men säljaren slutade svara. Han hade varit medlem länge och hade rätt hög aktivitet. Polisanmälde och skapade ett ärende via kronofogden.

Fick ett brev från polisen att ärendet va nedlagt efter 3 veckor, kronofogden hade redan utmätt personen i fråga utan att de kunde hitta något värde sen tidigare.

Mailade då admin här på swec och berätta vad som hade hänt, medlemmen blev och är fortfarande avstängd.

Trist att höra, och speciellt att bli lurad av någon som har varit medlem länge på SweC och som har varit aktiv. En sådan person misstänker man ju inte på samma sätt som man kanske gör med någon nyregistrerad.

Bra att du utöver polisanmälan och ärendet till Kronofogden, även meddelade admin på SweC.

Skrivet av BlakeOmen:

Nu när risken för bedrägeri är så här framför ögonen känns det som man måste räkna bensin kostnader istället för PostNord frakt.
Hur ska man gå till väga? Nu när jag ändå måste köpa ett nytt grafikkort. 😬

Det är en trist situation. Dessutom kan bensinkostnaden bli dyrare än frakten, lite beroende på hur långt man måste åka.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Skrivet av Slap:

Fick ett brev från polisen att ärendet va nedlagt efter 3 veckor, kronofogden hade redan utmätt personen i fråga utan att de kunde hitta något värde sen tidigare.

Suck. Det enda som kan hända i sådana situationer är att kronofogden fastställer skulden, men det går inte att få tillbaka pengarna såvida inte bedragaren plötsligt får en massa pengar. I och med att kronofogden gjort en utmätning framgår det att det även fanns andra skulder att betala tillbaka och då behöver man även fundera på hur högt prioriterad din skuld är i förhållande till de andra.

Skrivet av BlakeOmen:

Nu när risken för bedrägeri är så här framför ögonen känns det som man måste räkna bensin kostnader istället för PostNord frakt.
Hur ska man gå till väga? Nu när jag ändå måste köpa ett nytt grafikkort. 😬

Egentligen ska man väl även ta med någon fiktiv timersättning för restiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon36896:

Man bör alltid kolla upp identiteten på den man säljer till, men det ger dig ingen som helst säkerhet. Det kan dessutom vara bra att veta att personen är skuldfri, men inte heller detta är någon garanti för att du får dina pengar.
Om ”köparen” har skulder hos kronofogden finns det inga pengar att kräva tillbaka ändå och det enda man kan göra då är att polisanmäla personen för bedrägeri om hen har satt i system att göra på det här sättet.

Det här är ett gammalt och vanligt trick och man bör därför ALDRIG sälja något dyrt, till exempel en bil, till någon som erbjuder sig att betala en handpeng på 20 procent nu och resten vid ett senare tillfälle, eller hela beloppet i efterskott. Köparen säljer i dessa fall vidare bilen/varan nästan omedelbart och cashar in mellanskillnaden till fullt pris (vi har diskuterat det tidigare här i forumet).
Om det inte är satt i system ses det inte ens som bedrägeri eftersom det inte är olagligt att vara en dålig betalare. Du kan inte heller kräva tillbaka bilen/varan av nästa ägare enligt lagarna om häleri eftersom det inte fungerar på samma sätt som om bilen/varan har blivit stulen och sedan såld.
Och, eftersom köparen inte har några pengar och dessutom är skyldig kronofogden pengar hamnar du som säljare sist i kön att få pengar.
Samma sak gäller om någon erbjuder sig att underteckna ett skuldebrev. Ett skuldebrev är inte värt något om den som skriver under det inte har några pengar att betala skulden med.

Nu har jag inte kollat informationen om marknaden här på Swec, men om det inte finns några varningar om detta borde @mod kanske lägga till det för att öka vaksamheten hos både säljare och köpare.

Förr kunde man använda något som hette postförskott (eller efterkrav), men jag tror tyvärr att Postnord har tagit bort det från sina tjänster. Efterkrav innebar att mottagaren var tvungen att betala för att kunna hämta ut paketet, vilket gav säljaren en högre säkerhet.
De enda som verkar ha kvar efterkrav för privatpersoner i dag är Bussgods och Schenker, och det kan nog vara värt att använda tjänsten om du är det minsta osäker. Föreslå det och se vad köparen säger …

Och – som alltid – be alltid någon att bevittna när du packar och skickar dyra saker och skriv i din annons att du gör detta. Då blir det betydligt svårare för säljaren att hävda att du har skickat fel vara och du skrämmer säkert bort någon som hade tänkt köra en fuling …

Hej.

Jag kan tyvärr inte göra något, men du kan säkert lämna ett förslag till Sweclockers-teamet i forumet.

https://www.sweclockers.com/forum/72-feedback-till-sweclocker...

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mod:

Hej.

Jag kan tyvärr inte göra något, men du kan säkert lämna ett förslag till Sweclockers-teamet i forumet.

https://www.sweclockers.com/forum/72-feedback-till-sweclocker...

Ha-ha!
Jag trodde att jag kunde nå moderatorerna på det här sättet. Sorry …

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av anon36896:

Ha-ha!
Jag trodde att jag kunde nå moderatorerna på det här sättet. Sorry …

Du når oss enklast genom kontaktformuläret eller genom anmälningsfunktionen (utropstecknet i triangeln under inläggen)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

I Sverige spelar sanningshalten ingen roll och förtal är gällande om det rimligt kan antas ha en negativ effekt, i sig är det ju ett mindre brott men det kan slå bakut i det fall att man i rätten sedan åker på en motanmälan.

Så själva brottet i sig (förtal) är nog ingen större grej men det kan påverka förhandlar gällande det större brottet mot den andra, skadestånd etc.

Tolkas det på detta viset så är det snarare "skyddande av brottsling" och det kan jag väl inte tro att syftet är. Är det så ändå så är det inget konstigt att brottsligheten har nått skyhöga nivåer i Sverige och då är det fel på lagen. Det har varit en viktig egenskap för människan att kunna peka ut de som begår allvarliga brott för att skydda medmänniskorna i gruppen.

Skrivet av NordhNet:

Som några påpekat så lämnar vi inte ut personuppgifter eller liknande till någon förutom polisen.
Detta var samma sak innan GDPR.

Jag tror inte du skulle vilja att vi lämnade ut uppgifter om dig till vem som helst heller

This, det är ett alias som pekas ut. Likt ett företag inte kan stämma någon för förtal. Jag har inte sett någon dumpa personnummer, adresser och liknande. Däremot behövs ju uppgifterna för att personen ska kunna lagföras. Men de kanske ska skyddas från Polisen också med avseende på GDPR? Hmm...

Skrivet av anon36896:

Vilket är bäst – att betala en femhundring i bensinkostnader eller riskera att bli av med flera tusen?
Om du dessutom inte har möjlighet att testa grafikkortet på plats vet du ju inte ens om det fungerar, även om du får det i näven.
Bedragarna utnyttjar ju det faktum att de flesta vill göra fina fynd – gärna på de allra senaste prylarna.
Men så var det ju det där om att det som verkar alldeles för bra för att vara sant kanske inte är det ...?
Tänk dessutom på att dina möjligheter att få tillbaka pengarna från dessa bedragare än nästan obefintliga.
Du väljer själv …

Du beskriver väldigt fint varför en INTE ska köpa av scalpers.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Balconette:

This, det är ett alias som pekas ut. Likt ett företag inte kan stämma någon för förtal. Jag har inte sett någon dumpa personnummer, adresser och liknande. Däremot behövs ju uppgifterna för att personen ska kunna lagföras. Men de kanske ska skyddas från Polisen också med avseende på GDPR? Hmm...

Huh? Jag är inte helt med på hur du menar, om inlägget var riktat mot mig 🤔

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Huh? Jag är inte helt med på hur du menar, om inlägget var riktat mot mig 🤔

Nja, syftar på att du skrev att det inte är personuppgifter som förekommer publikt. Det andra var ett skämt mot mitt förra stycke.