Fyller antennkabeln i nytt hus något syfte?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Är det verkligen sant ? Du har alltså inte tittat på nyheter eller sport "live" men inte tänkt på att det i så fall är linjärtv ?
Jag har inte sett på serier/underhållning linjärt på länge men tittar faktisk på chemalagda liveprogram nästan dagligen trots det, dock sker det inte via en tv.

Jag har i alla fall inte känt behovet av linjär-TV på många år. Dock skaffade jag en TV-box via fiber då hyresvärden står för grundabonnemanget, bara för att testa, men jag fick det inte att funka trådlöst. Drog en provisoriskt kabel ett tag för jag tänkte att det kanske skulle vara kul med lite TV-kanaler liksom, men vi tröttnade på typ en halvtimme. Inte nog med att de ska köra typ 40% reklam utan de ska också snabba upp (de amerikanska) programmen så att alla röster låter helt speedade och ljusa. Får väl in mer reklam på det sättet antar jag. SVT funkade helt ok men HD-kanalerna ingick inte så jag får ju mycket bättre bild om jag kollar via appen.

Sen är hela familjen totalt ointresserade av direktsända saker som sport eller melodifestival, annars hade det nog varit en annan grej förstås. Nyheter finns i SVT-appen också om man skulle vilja se de direkt, men det har inte varit någon prioritet för oss på något sätt, även om det förstås är trevligt att kunna sätta på ett löpande flöde när det händer något riktigt allvarligt.

Permalänk

jag hade hellre tagit fler rj45 kablar. och sett till att du får en rejäl mediacentral då dom alltid är för små enl mig som jobbar som fiber/nätverkstekniker.
MÅNGA ggr kunderna ber en att klippa bort antennkablarna och dra nätverk istället. och tar en väldans massa plats då dom kablarna är tjocka och jobbiga!
så mitt tips, lägg dom slantarna på en större mediacentral/rack istället ! alltid trevligare i längden!

Visa signatur

Gigabyte Z87-X OC ,4770K@4.5,Vengance 16GB,Asus 980Ti Strix ,3x Dell Ultrasharp U2412M [5760x1200]

Permalänk
Medlem

Men herre gud, varför i jösses namn ska du ha en meningslös kabel och uttag för att nån "kanske" behöver det i framtiden?

Om det behovet uppstår så är det ju bara att dra en jäkla antennkabel DÅ. Du har ju redan rören i väggarna så det är superenkelt.

Så ett fett NEJ blir min röst.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bara att skippa, det finns lösningar så man kan köra signalen via nätverkskablar ifall det behövs. Sätt hellre extra nätverksuttag på ställen ni kan tänka vilja ha TV på i så fall.

https://www.digitaltvexperten.se/22-antenn/antenn-i-natverksk...

Ett annat alternativ är ju att använda en inomhusantenn ifall man verkligen vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av soulblade:

jag hade hellre tagit fler rj45 kablar. och sett till att du får en rejäl mediacentral då dom alltid är för små enl mig som jobbar som fiber/nätverkstekniker.
MÅNGA ggr kunderna ber en att klippa bort antennkablarna och dra nätverk istället. och tar en väldans massa plats då dom kablarna är tjocka och jobbiga!
så mitt tips, lägg dom slantarna på en större mediacentral/rack istället ! alltid trevligare i längden!

Men det beror ju på att det oftast inte finns några nätverkskablar alls, vilket ju inte var fallet här. Alternativet var nätverkskabel eller nätverkskabel och koax. Jag har svårt att det finns någon vinst i att skippa koax, förutom att man ska känna sig "modern" på SweClockers. Telejack är däremot tveksamt eftersom det är så hårt bundet till telenätet som nätägaren mest försöker skrämma bort kunderna ifrån, om det inte är så att huset ligger på en plats där det åtminstone i början kan behövas för att det inte finns andra vettiga alternativ.

Permalänk
Medlem

De drar kanske inte 2 st kat6 och 1 st koax i samma rör, så vad händer om du väljer bort det? Försvinner röret?

En sak som ingen dragit upp är att du kan köra FM-radio över koax. Kanske ännu mer nisch än TV, men smidigt med färdigdragna kablar om du behöver upp med en FM-antenn.

Permalänk
Medlem

Bara dra massa rör så kan du sätta vilka kablar du vill vid behov?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Men det beror ju på att det oftast inte finns några nätverkskablar alls, vilket ju inte var fallet här. Alternativet var nätverkskabel eller nätverkskabel och koax. Jag har svårt att det finns någon vinst i att skippa koax, förutom att man ska känna sig "modern" på SweClockers. Telejack är däremot tveksamt eftersom det är så hårt bundet till telenätet som nätägaren mest försöker skrämma bort kunderna ifrån, om det inte är så att huset ligger på en plats där det åtminstone i början kan behövas för att det inte finns andra vettiga alternativ.

Telefon går utmärkt att köra via nätverkskabel, rj 11 kontakten passar dessutom i mitten på en rj 45 så en separat telekabel är alltså inget man bör dra och vill man installera "telefonkabel" så ser man till att dra dit nätverk i stället så kan man välja vilket av det man vill använda, har man nätverk draget går det också att använda en riktig iptelefon om det ev skulle bli aktuellt.
Coax är svårare att ersätta om man skulle vilja ha det. Man kan ju ev lägga in tomrör så kan man välja/bygga ut i efterhand. Tomrör är också användbart om man vill bygga hemautomation, multirum ljud och hembio.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag hade dragit ett antennuttag till vardagsrummet och struntat i resten. Marksänd TV är i händelse av kris en av vägarna att få reda på information om exempelvis internet går ner.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Vi köpte gammalt hus och typ totalrenoverade förra året. Tog bort tele- och antennkablar samt -uttag överallt. Ser ingen poäng alls att ha det kvar.

Alla är vi olika osv osv men om man inte använt hemtelefoni och linjärtv på X antal år; varför skulle man få för sig om 10år att det vore kul att ha?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av EwlSpirit:

Vi köpte gammalt hus och typ totalrenoverade förra året. Tog bort tele- och antennkablar samt -uttag överallt. Ser ingen poäng alls att ha det kvar.

Alla är vi olika osv osv men om man inte använt hemtelefoni och linjärtv på X antal år; varför skulle man få för sig om 10år att det vore kul att ha?

Planerar man att bo i huset resten av livet så absolut men om nästa flyttar in vill köra Linjär-TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Planerar man att bo i huset resten av livet så absolut men om nästa flyttar in vill köra Linjär-TV?

Vi tog bort bidén i badrummet när vi renoverade det också - kanske skulle låtit den vara kvar ifall nästa som flyttar in kanske vill ha.. tråkigt för dem, det blir deras problem, men hur sannolikt är det att någon förväntar sig en bidé i ett nybyggt / nyrenoverat hus?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EwlSpirit:

Vi tog bort bidén i badrummet när vi renoverade det också - kanske skulle låtit den vara kvar ifall nästa som flyttar in kanske vill ha.. tråkigt för dem, det blir deras problem, men hur sannolikt är det att någon förväntar sig en bidé i ett nybyggt / nyrenoverat hus?

Det är nog ingen som förväntar sig det, däremot kan det vara ett plus för en del. Bidé är ju ganska smart liksom, med tanke på paniken med toapapper förra året så borde deras popularitet ha gått upp.

Permalänk
Rekordmedlem

Separat bide är helt ute för det går att få den integrerad i toaletten med lite mer funktioner som underredstork men det kan ju vara roligt att kolla på tv eller surfa på dass

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Separat bide är helt ute för det går att få den integrerad i toaletten med lite mer funktioner som underredstork men det kan ju vara roligt att kolla på tv eller surfa på dass

Jo det finns ju olika typer av bidéer, eller andra saker med liknande funktionalitet som de japanska high-tech-toaletterna. Till exempel så kan man köpa typ en dusch till toan, bara slang med munstycke, eller så kan man ha en ring med diverse funktionalitet, olika strålar, tork och så (vilket jag tror är vad du menar), men det finns ju fördelar med att ha en riktig separat bidé också. Som att kunna spola av sina fötter exempelvis, jag vill inte gärna stoppa ner fötterna i toan om det går att undvika liksom.

Samma om man har barn, smidigt att kunna spola av ungens bak utan behöva ner i toan och gräva eller in i duschen. Bidén har också en mer lämplig höjd för barn om man ska göra sådana lite mer avancerade saker. Andra har säkert andra användningsområden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Jag hade dragit ett antennuttag till vardagsrummet och struntat i resten. Marksänd TV är i händelse av kris en av vägarna att få reda på information om exempelvis internet går ner.

Jag röstar nog för detta också.

Ha ett uttag i huset ifall att man vill ha gratis tv utan något beroende till internet eller abonnemang.

Tror inte det finns några planer på att stänga ner det digitala marktvnätet på lång tid.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av EwlSpirit:

Vi tog bort bidén i badrummet när vi renoverade det också - kanske skulle låtit den vara kvar ifall nästa som flyttar in kanske vill ha.. tråkigt för dem, det blir deras problem, men hur sannolikt är det att någon förväntar sig en bidé i ett nybyggt / nyrenoverat hus?

😂 Behov av antennkabel kommer vara kvar väldigt länge. Jag exempelvis ser linjär-tv varje dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jag röstar nog för detta också.

Ha ett uttag i huset ifall att man vill ha gratis tv utan något beroende till internet eller abonnemang.

Tror inte det finns några planer på att stänga ner det digitala marktvnätet på lång tid.

Marknäten kommer troligen aldrig att stängas, de är viktiga för krisinformation och mycket svårare att slå ut än nått internetbaserat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

😂 Behov av antennkabel kommer vara kvar väldigt länge. Jag exempelvis ser linjär-tv varje dag.

Oj.. vad tittar du på då? Jag har nog inte använt linjärtv i princip alls på 10år eller så.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EwlSpirit:

Oj.. vad tittar du på då? Jag har nog inte använt linjärtv i princip alls på 10år eller så.

Jag tror att nyheter och sport är saker där man kommer att vilja se det live så länge det går, linjärtv är ju inte samma sak som att man måste ta emot signal via marknätet eller se det på en tv apparat.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av EwlSpirit:

Oj.. vad tittar du på då? Jag har nog inte använt linjärtv i princip alls på 10år eller så.

Skrivet av mrqaffe:

Jag tror att nyheter och sport är saker där man kommer att vilja se det live så länge det går, linjärtv är ju inte samma sak som att man måste ta emot signal via marknätet eller se det på en tv apparat.

Nyheter och slökollar program innan jag lägger mig. "Perfekt" så man tröttar ner sig lite mer.
Tänker lite "Varför ska jag göra det i mobilen/plattan med så liten skärm" osv.

Jag har ju också en TV så varför inte använda den.

Permalänk
Medlem

För att återkoppla lite till ämnet så skulle jag säga att användningsområdet för koax är marksänd TV, satellit och FM-radio.

Själva maströret kan man dessutom använda för 4G/5G-antenn för reservlösning som fungerar så gott det går.

Säger man nej till allt det så kanske man ändå vill ha extra rör/slang, men till något helt annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Nyheter och slökollar program innan jag lägger mig. "Perfekt" så man tröttar ner sig lite mer.
Tänker lite "Varför ska jag göra det i mobilen/plattan med så liten skärm" osv.

Jag har ju också en TV så varför inte använda den.

Det finns ju sätt att få video från nätet till din TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Är inne i processen att bygga nytt hos och sitter med elrtiningen framför mig. I många rum är det 2 st RJ45 uttag samt 1 st antennuttag och jag funderar på om jag inte bara skall ha 2 st RJ 45 uttag och därmed tabort antennuttaget.

Känns som att mer och mer rör sig åt det digitala och många kanaler du kan få via parabolen kan du nu få via internet. Vi kommer ha fiber och troligtvis 1000 Mbit/s.

Vi ser ju redan nu hur telefonjack inte används utan det går via fiber och det analoga TV nätet är nedstängt. Är det bara en tidsfråga till det digitala TV nätet och parabol går åt samma håll?

Utan att ha tittar för mycket så ser det ut som att många tjänster erbjuder parabol över internet.

Funderar därför över
1. Vad finns det för fördelar med antennuttag?
2. Hur länge tror vi att detta kommer att användas?

Det lilla behov jag ser av att ha kvar antennuttag och parabol är för att se mer utländsk tv.

Har man digital-tv behöver man väl ha antenn, idag är det nog vanligare med att man har IP-TV, streamar eller har en IP-Box för alla andra kanaler som inte ingår i utbudet från bredbandsoperatören.
Min mamma som är 70+ har digital-tv men kollar 99% på streamat material, SVT Play, Netflix, Amazon Prime osv via en chromecast...

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Kanske skulle dra antenn till toan? Kan man ju samtidigt säga att man lagt en kabel.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av snajk:

Det finns ju sätt att få video från nätet till din TV.

Korkade appar och massa onödigt knapptryckande?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Korkade appar och massa onödigt knapptryckande?

Är apparna mer korkade än TV-kanalerna?

Men det är bara lite konstigt att dina alternativ är typ: "Kolla på linjär-TV." alternativt "Titta på mobilen eller surfplattan." Du kan casta grejer från mobilen till din TV, antingen direkt om din TV stöder det eller via någon "låda" som Chromecast, AppleTV, Nvidia Shield eller en TV-spelskonsol. Eller så kollar du direkt på apparna i din TV eller i din "låda". Eller så kopplar du in en dator med en kabel och kollar den vägen. Eller så kopplar du in någon trådlös dongel för bildöverföring. Att man behöver ha linjära TV-kanaler för att kunna använda sin TV känns bara lite... begränsat kanske är rätt ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Nyheter och slökollar program innan jag lägger mig. "Perfekt" så man tröttar ner sig lite mer.
Tänker lite "Varför ska jag göra det i mobilen/plattan med så liten skärm" osv.

Jag har ju också en TV så varför inte använda den.

Saknar lite möjligheten att lägga på TV utan att behöva gräva fram någorlunda intressanta videor när en tar slut,
lagom sådär tills man ska gå och sova.

Men skulle säga ett uttag nära TVn och kanske en för serverracket om du ska spela in nåt nångång.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är apparna mer korkade än TV-kanalerna?

Men det är bara lite konstigt att dina alternativ är typ: "Kolla på linjär-TV." alternativt "Titta på mobilen eller surfplattan." Du kan casta grejer från mobilen till din TV, antingen direkt om din TV stöder det eller via någon "låda" som Chromecast, AppleTV, Nvidia Shield eller en TV-spelskonsol. Eller så kollar du direkt på apparna i din TV eller i din "låda". Eller så kopplar du in en dator med en kabel och kollar den vägen. Eller så kopplar du in någon trådlös dongel för bildöverföring. Att man behöver ha linjära TV-kanaler för att kunna använda sin TV känns bara lite... begränsat kanske är rätt ord.

Finns ingen gratistjänst för tv som är smidig att använda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Finns ingen gratistjänst för tv som är smidig att använda.

Det beror förstås på vad man är ute efter. SVT är gratis och rätt bra i mina ögon. Ska man kolla på svenska nyheter så finns det inte så många alternativ, eller TV4 kanske fortfarande kör sina nyheter? Det vet jag inget om.

Men vill man mer bli matad med lite mer hjärndött innehåll som aldrig slutar så finns ju också Youtube.