Tisdagshäng – Jonas och Anton pingviniseras med Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shinzou:

Jag installerade en dualboot med Popos nyligen också, dock så har jag svårt att hitta vettiga varianter på exchange (mail) då jag har det på jobbmail och hemma-mailen. Någon som har ideer? Det blev till slut att jag tog bort det då jag inte kom åt mail o lite windowsproprietära program vettigt, men jag ska ta och installera om min gamla macbook pro med Pop istället tänkte jag. Så har jag något enkelt att ha när man flänger runt, samt kan acklimatisera mig på enklare sätt

Du får köra Evolution EWS, inte allas favorit ui men extremt bra stöd för alla Office 365 grejor.

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Du får köra Evolution EWS, inte allas favorit ui men extremt bra stöd för alla Office 365 grejor.

Evolution är så fult att det fräter i ögonen. Tyvärr allt för vanligt för program till Linux.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Ibland lättare att ge dig text som du bara kan klistra in än att förklara hela vägen hur du kör till Paris.

Definitivt jag förstår din poäng. Jag kör i nuläget win11 och Ubuntu21.04. Men för Gunnar 58 så är det inte så.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Skrivet av Lagers:

De jag har fastnat för och tycker om är MX linux, Mint Mate och Manjaro Mate. Tycker inte om när man går för långt ifrån den vanliga taskbaren för mycket.

Höhö, "taskbaren"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

Du får köra Evolution EWS, inte allas favorit ui men extremt bra stöd för alla Office 365 grejor.

Jag ska ta och kolla upp vad det är iallafall. Fick min gamla mid2009 macbook pro att acceptera pop just nu. Och där ser man faktiskt att man kan välja o logga in med exchange! Det ska stå något om mejl, kalender så det kanske löser sig ändå med det största problemet!

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Evolution är så fult att det fräter i ögonen. Tyvärr allt för vanligt för program till Linux.

GTK teman har blivit snyggare med åren, gillar Ubuntus Yaru Dark t.ex...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Hjälpsam

Hm jag är sugen att testa Mint, men PopOS skall bli intressant att skåda!

Skall tydligen vara ett gammalt tal, som gavs för 17 år sedan, men fortfarande aktuellt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Linux har vuxit sedan jag fick upp ögonen för det 1999. Dock långt ifrån "redo". Bara min senaste test av Ubuntu 21.04 säkerställde det. Så mycket som kan krångla och så mycket som måste göras inifrån terminalen. Tex det faktum att om du installerar program/appar "för fort" via ubuntus app manager så du fuckar upp installationen...Yeah Linux har fördelar och potential men är långt ifrån redo för mainstream.

Trist att du hade den upplevelsen.

Jag har dock uppfattningen att Linux är redo för mainstream. Visst, allt är inte perfekt - men finns väl inget OS som är. Kör Linux på både vanlig och lite udda hårdvara och allt dansar på fint. Inga drivrutiner som strular - tja, behöver inte ens göra något själv utan det finns i kernel (vilket även gäller om man har en AMD- eller Intel-gpu).

Sedan är man ny eller gammal i Linux-gamet så kan jag rekommendera denna YouTube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UC5UAwBUum7CPN5buc-_N1Fw

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde72:

Ibland lättare att ge dig text som du bara kan klistra in än att förklara hela vägen hur du kör till Paris.

Du ska aldrig klistra in text som du har kopierat från en hemsida i terminalen, det är en väldig säkerhetsrisk.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Trist att du hade den upplevelsen.

Jag har dock uppfattningen att Linux är redo för mainstream. Visst, allt är inte perfekt - men finns väl inget OS som är. Kör Linux på både vanlig och lite udda hårdvara och allt dansar på fint. Inga drivrutiner som strular - tja, behöver inte ens göra något själv utan det finns i kernel (vilket även gäller om man har en AMD- eller Intel-gpu).

Sedan är man ny eller gammal i Linux-gamet så kan jag rekommendera denna YouTube-kanal: https://www.youtube.com/channel/UC5UAwBUum7CPN5buc-_N1Fw

Grymt så 90+% så då borde Linux vara Mainstream nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Du ska aldrig klistra in text som du har kopierat från en hemsida i terminalen, det är en väldig säkerhetsrisk.

Tja, kanske är underförstått men jag skulle säga att man ska inte bara kopiera kommandon utan att ha en aning om vad det betyder. Samma sak som att man inte ska installera applikationer generellt om man inte litar på källan.

Sedan ofta ganska lätt att ta reda på vad som görs om man tittar lite snabbt i manualen (man).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Grymt så 90+% så då borde Linux vara Mainstream nu.

Det är ju sällan så det fungerar med någonting. Tror du alla Windows-användare över hela världen tar ett aktivt och välinformerat beslut innan dom vilket OS dom ska köra?
Nah, det är nog det som kommer förinstallerat på datorn dom köper (och SweCs community är inte representativ för den vanligaste datoranvändaren).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ernstp:

GTK teman har blivit snyggare med åren, gillar Ubuntus Yaru Dark t.ex...

Jag har inte sett något som kan rädda Evolution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Tja, kanske är underförstått men jag skulle säga att man ska inte bara kopiera kommandon utan att ha en aning om vad det betyder. Samma sak som att man inte ska installera applikationer generellt om man inte litar på källan.

Sedan ofta ganska lätt att ta reda på vad som görs om man tittar lite snabbt i manualen (man).

Naturligtvis är det bra att man vet vad man gör, men tyvärr är det många nya Linux-användare som inte orkar läsa man-sidor och vill ha svar som bara är att skriva in i terminalen. Men det finns en säkerhetsrisk med att kopiera text från hemsidor. Javascript kan svara på copy eventet och byta ut texten som man kopierar till någonting annat än det som står på hemsidan. Så när du klistrar in kan det plötsligt vara sudo rm -rf /.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Det är ju sällan så det fungerar med någonting. Tror du alla Windows-användare över hela världen tar ett aktivt och välinformerat beslut innan dom vilket OS dom ska köra?
Nah, det är nog det som kommer förinstallerat på datorn dom köper (och SweCs community är inte representativ för den vanligaste datoranvändaren).

Nope helt rätt. Så varför är inte Linux förvalt på bärbara och stationaära

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 4x8GB@3600MHz Crucial DDR4,MSI MAG X570 TOMAHAWK-WIFI & Asus RTX 3070 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nope helt rätt. Så varför är inte Linux förvalt på bärbara och stationaära

När en så stor del av datoranvändarna är vana vid Windows så är det svårt att bryta det mönstret - så klart. Finns ju inte heller några pengar att tala om inom Linux desktop att satsa för att bryta mönstret.
Med det sagt så ploppar det upp fler och fler hårdvaruaktörer som satsar på Linux-datorer (primärt laptops, men även stationära).

Windows kommer fortsätta vara det dominanta OS:et under lång tid framöver (tror jag) - men jag hoppas att fler får upp ögonen för Linux. Linux på desktop har mognat snabbt senaste åren.

Jag kan rekommendera denna video från The Linux Experiment som pratar om just vad som behövs, enligt personen bakom YT-kanalen, för att Linux på desktop ska växa.

(Och det är ju som allt annat, blir det en konkurranssituation på riktigt så behöver dom stora drakarna upp på tå - se bara Intel som har fått svettas en del och ta sig i kragen efter AMDs come-back. Det är ju bara bra för oss konsumenter)

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Inaktiv

Poppers pingviner fixar Linux 🤔😁

Permalänk
Medlem

PopOS - likt Ubuntu och Manjaro har en del grundläggande saker installerat per standard för att det ska vara enkelt för oerfarna användare. Vill en slippa "bloat" så ska en välja Debian eller Arch.

Såklart finns det fler nyanser än bara så. Ubuntu Minimal till exempel är obloatad.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se nytt folk som testar linux, mer sånt tack. Lite kort stream bara.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hulkenstrong:

Nope helt rätt. Så varför är inte Linux förvalt på bärbara och stationaära

Marknadsföring är högst relevant här.
Microsfts årliga budget för marknadsföring och vad de lägger på att hålla datortillverkarna nära för att få med windows i alla datorer är något helt annat än det linuxvärlden har att erbjuda.

Samma drivkraft - att komma med förinstallerad återfinns i det vi ofta kallar bloatware. Mjukvaruföretagen betalar gärna för att komma med som förinstallerat alternativ. Det hör görs ju inte för att hälla pengar i sjön utan att bloatware läggs till i datorer görs för att det fungerar.
Nej - jag jämför inte windows med bloatware ;). Poängen är att marknadsföring är relevant för vad datortillverkarna stoppar in i datorerna.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Då många verkar vara intresserade av att spela med en linux dist. så kanske ni skulle testa olika launchers och se hur dom fungerar t.ex Lutris, Heroic Games Luancher, Minigalaxy, osv.
Allt fungerar inte lika smärtfritt som steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hulkenstrong:

Så varför är inte Linux förvalt på bärbara och stationaära

Min Dell XPS 13 kom med Linux förinstallerat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

PopOS - likt Ubuntu och Manjaro har en del grundläggande saker installerat per standard för att det ska vara enkelt för oerfarna användare. Vill en slippa "bloat" så ska en välja Debian eller Arch.

Såklart finns det fler nyanser än bara så. Ubuntu Minimal till exempel är obloatad.

Men på en nyare dator är bloat inte så farligt, jag prioriterar istället användarvänligheten.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Kollar på streamen nu, fan vad mycket problem det var med allting. @Undac visste ju till och med att om man tar engelska som språk i popOS så är det tamefan omöjlig att hitta svensk layout i listan. Det är nåt kryptiskt EU_LATIN-trams.

Buggar i steam, problem med affären som också har dålig layout, råkade man klicka X i högra hörnet på steam så hittar man inte tillbaka, kopiera kommandon från internet för att kunna göra saker...

Nä, Linux är inte färdigt, långt ifrån, när erfarna nördar som Swec-redaktionen stöter på patrull stup i ett. Hur ska en vanlig användare använda det här?

Tekniken i botten är god, men det märks att det inte är några UX-proffs som ligger bakom.

edit: hehe, systemuppdateringar la av nästan direkt. På en helt nyinstallerad version av OSet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Vsync är per default aktiverat i Nvidias drivrutiner. Kan vara därför ni bara fick 60 fps i Quake. Tyvärr (i Debian) stannar inte inställningen efter en reboot när man avaktiverar vsync i nvidia-settings . Jag har ett script för att stänga av det per automatik vid loggning av den anledningen.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Marknadsföring är högst relevant här.
Microsfts årliga budget för marknadsföring och vad de lägger på att hålla datortillverkarna nära för att få med windows i alla datorer är något helt annat än det linuxvärlden har att erbjuda.

Samma drivkraft - att komma med förinstallerad återfinns i det vi ofta kallar bloatware. Mjukvaruföretagen betalar gärna för att komma med som förinstallerat alternativ. Det hör görs ju inte för att hälla pengar i sjön utan att bloatware läggs till i datorer görs för att det fungerar.
Nej - jag jämför inte windows med bloatware ;). Poängen är att marknadsföring är relevant för vad datortillverkarna stoppar in i datorerna.

Marknadsföring är väl ett lite väl snällt omnämnande av fenomenet.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Kollar på streamen nu, fan vad mycket problem det var med allting. @Undac visste ju till och med att om man tar engelska som språk i popOS så är det tamefan omöjlig att hitta svensk layout i listan. Det är nåt kryptiskt EU_LATIN-trams.

Buggar i steam, problem med affären som också har dålig layout, råkade man klicka X i högra hörnet på steam så hittar man inte tillbaka, kopiera kommandon från internet för att kunna göra saker...

Nä, Linux är inte färdigt, långt ifrån, när erfarna nördar som Swec-redaktionen stöter på patrull stup i ett. Hur ska en vanlig användare använda det här?

Tekniken i botten är god, men det märks att det inte är några UX-proffs som ligger bakom.

edit: hehe, systemuppdateringar la av nästan direkt. På en helt nyinstallerad version av OSet.

Det låter som att du har en förutfattad mening om vad Linux är, och bara ser det du vill se, d.v.s. det som bekräftar din, till synes, negativa bild av OS:et (eller snarare distron, så det du egentligen tycker till om är just distron Pop!_OS, och inte nödvändigtvis GNU/Linux som helhet eller andra Linuxdistributioner). Nej, Linux är inte för alla - är du nöjd med Windows så gör du förmodligen bäst i att fortsätta att använda nämnda OS.

Är helt klart osäker på om du trollar, så jag ber om ursäkt om jag missade den - måhända - subtila ironin i ditt inlägg. Inget illa menat i övrigt med min kommentar, kanske misstolkar jag din intention?

tryckfelsnisse
Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Undrar om det här kommer bli en serie som börjar med Pop OS och slutar med Linux From Scratch?

Man kan ju alltid hoppas

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5 3600 - ASUS ROG Strix B450-F GAMING, Socket-AM4 - Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (2x8GB) - ASUS Radeon RX 5700 DUAL EVO OC - Corsair RM650x - Fractal Design Define C - Windows 10.
Server: SuperMicro X8DT3 - 2xIntel Xeon X5650 2.67Ghz - 64GB DDR3 ECC - Fractal Design Define XL - 3x4TB WD Red & 1x6TB WD Red - UnraidOS 6.8.0

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Strangeattractor:

Det låter som att du har en förutfattad mening om vad Linux är, och bara ser det du vill se, d.v.s. det som bekräftar din, till synes, negativa bild av OS:et (eller snarare distron, så det du egentligen tycker till om är just distron Pop!_OS, och inte nödvändigtvis GNU/Linux som helhet eller andra Linuxdistributioner). Nej, Linux är inte för alla - är du nöjd med Windows så gör du förmodligen bäst i att fortsätta att använda nämnda OS.

Är helt klart osäker på om du trollar, så jag ber om ursäkt om jag missade den - måhända - subtila ironin i ditt inlägg. Inget illa menat i övrigt med min kommentar, kanske misstolkar jag din intention?

Jag trollar inte, det fungerar ju objektivt rätt så dåligt, eller tyckte du att det gick bra för Jonas och Anton i streamen? Medvetet valdes svenska som språk eftersom en sån enkel grej att välja tangentbordslayout är svårt i installern. Det händer aldrig på Windows/Macos.

Jag gillar Linux där det hör hemma, som bas i mina docker-images eller som serverOS. Det är inte klart för Desktop.

Hela grejen med den här streamen var ju att visa hur Linux fungerar på desktop, eftersom Steam kommer släppa sin Steamdeck, och att Linux har kommut upp i en procent användarbas på steam.

Det som hände i den här streamen var att två väldigt erfarna datoranvändare sprang på hur mycket problem som helst.

Jag är såklart nöjd med Windows på min speldator där allt bara funkar utan en massa pill; och på jobblaptopen körs Macos som jag aldrig suttit med förut, men gissa vad? Allt funkar klockrent, trots att det inte ens är en x64-processor.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Kollar på streamen nu, fan vad mycket problem det var med allting. @Undac visste ju till och med att om man tar engelska som språk i popOS så är det tamefan omöjlig att hitta svensk layout i listan. Det är nåt kryptiskt EU_LATIN-trams.

Buggar i steam, problem med affären som också har dålig layout, råkade man klicka X i högra hörnet på steam så hittar man inte tillbaka, kopiera kommandon från internet för att kunna göra saker...

Nä, Linux är inte färdigt, långt ifrån, när erfarna nördar som Swec-redaktionen stöter på patrull stup i ett. Hur ska en vanlig användare använda det här?

Tekniken i botten är god, men det märks att det inte är några UX-proffs som ligger bakom.

edit: hehe, systemuppdateringar la av nästan direkt. På en helt nyinstallerad version av OSet.

Jag upplevde att de var lika vilsna som en datorovan person är i windows.
Om man inte ens hittar systemtray för att öppna ett program som är minimerat till systembrickan.
Jag tror inte det är en bugg i steam utan i nvidias drivrutin även om det inte gör saken bättre.
Att lägga till fler källor till pakehanteraren (appbutiken) är valfritt dom kunde likväl kört den applikationen från appimage eller manuellt laddat hem paketet och installerat ungefär som att ladda hem en .exe
https://github.com/Heroic-Games-Launcher/HeroicGamesLauncher/...
Jag tycker inte dom stötte på några direkta problem utan var mest vilsna som många pensionärer i windows.
Meningen med live sändningen var väl just att se två vilsna personer som inte vet vad dom gör försöka sig på något dom inte kan.