ASUS xg32vqr ingen/blinkande bild med HDMI - DP sladd

Permalänk
Medlem

ASUS xg32vqr ingen/blinkande bild med HDMI - DP sladd

Har en ASUS xg32vqr som jag använt utan problem i min gaming rigg sen oktober 2019. Pga corona osv jobbar jag hemifrån och tills nu har jag bara flyttat displayport sladden från stationära datorn till min jobblaptops docka (pga problemet jag nu ska beskriva), men nu pallar jag inte med längre och tänkte ge ett försök med att koppla skärmen direkt till laptopdockan och bara byta input istället. Hade samma problem när jag först började jobba hemifrån i mars förra året men lyckades inte lösa det då heller. Men gav det kanske inte ett jättebra försök...

Anyway, problemet:
Dockan till laptopen har 2st Displayport, har en extra skärm på sidan som kör DP - DP. Funkar bra, inga problem med den.
Min huvudskärm, dvs xg32vqr, där använder jag redan min DP till min gaming rigg. Alltså behöver jag köra HDMI-DP, ska ju inte vara något problem?
Men det blir det, när jag använder HDMI-DP så blir skärmen bara helt svart, den är igång, för statuslampan lyser vitt och jag får inte upp någon varning om "no input. Min laptop hittar skärmen och jag kan se upplösningsinställningar osv. Ibland blinkar skärmen till med bild i kanske 1 till 2 sekunder innan det försvinner igen. Så det kommer ju uppenbarligen fram någon signal. Men frågan är då varför bilden inte hålls kvar liksom?
Jag har stängt av freesync grejen i skärmen, samt HDR och annat sånt "trams" som jag inbillar mig kan störa?
Har testat samma sladd till min andra skärm och där funkar det bra. Har även testat byta portar i dockan, hjälpte inte.

Har ni några fler tips på vad jag kan försöka? Någon inställning i windows eller liknande jag missat?
Jobbdatorn är en HP Zbook 14u

Tack!

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺

Alltid en extra nivå ev logik och elektronik med en adapter/omvandlare. Där du redan har ytterligare en nivå av logik och elektronik på grund av dockan.

Men eftersom det fungerar med en annan skärmar kan det vara något enkelt och uppenbart. Likt att datorn försöker driva din ASUS xg32vqr i 144 Hz där det inte finns kapaciteten för den bandbredden. Så testa med att ställa om till 60 Hz i inställningarna och se vad du kan åstadkomma där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Alltid en extra nivå ev logik och elektronik med en adapter/omvandlare. Där du redan har ytterligare en nivå av logik och elektronik på grund av dockan.

Men eftersom det fungerar med en annan skärmar kan det vara något enkelt och uppenbart. Likt att datorn försöker driva din ASUS xg32vqr i 144 Hz där det inte finns kapaciteten för den bandbredden. Så testa med att ställa om till 60 Hz i inställningarna och se vad du kan åstadkomma där.

Tack Thomas,
Har redan testat att välja 59 eller 60hz. Den väljer någon av de alternativen som default i windows.

Edit: Den andra skärmen är ju klenare jämfört med Asus skärmen. Så det kanske inte spelar någon roll att sladden funkar till den?

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Neeon123:

Tack Thomas,
Har redan testat att välja 59 eller 60hz. Den väljer någon av de alternativen som default i windows.

Edit: Den andra skärmen är ju klenare jämfört med Asus skärmen. Så det kanske inte spelar någon roll att sladden funkar till den?

Kan vara ett kabelproblem också. Ifall den klenare skärmen kör 1920x1080 och 60 Hz så är det mindre problematiskt för signalen att överleva genom alla instanser av elektronik och kablar den måste passera innan den når skärmen.

Därför hänger det även på hur omvandlaren fungerar. Så resultaten varierar. Just situationen med adapter på en docka är den svårare situationen. En docka med HDMI ut kanske hade löst detta direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Kan vara ett kabelproblem också. Ifall den klenare skärmen kör 1920x1080 och 60 Hz så är det mindre problematiskt för signalen att överleva genom alla instanser av elektronik och kablar den måste passera innan den når skärmen.

Därför hänger det även på hur omvandlaren fungerar. Så resultaten varierar. Just situationen med adapter på en docka är den svårare situationen. En docka med HDMI ut kanske hade löst detta direkt.

Hmm, ska se om jobbet kan sponsra en docka med HDMI istället då
Tack för hjälpen

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9