Intel "Alder Lake" är hybridarkitektur med 16 kärnor – lanseras i höst

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Efter läst igenom allt material från denna release nu känns Golden Cove som: ett klart fall framåt för "big-core x86", men kanske inte någon revolution.

Den stora skrällen, om det Intel hävdar nu stämmer, är Gracemont kärnorna. Om de i presterar som Intel hävdar har man lyckas göra något som

  • tar 1/4 av ytan av en Golden Cove kärna och ändå håller 70-75 % av IPCn

  • har något högre IPC än Skylake, Intel hävdar ~8 % högre

  • har ~80 % högre perf/W jämfört med Skylake vid ISO-perf för multi-core laster

  • har ~40 % högre perf/W jämfört med Skylake vid ISO-perf för single-core laster

Och för de som försökt likställa Alder Lake med Bulldozer: just Gracemont måste vara antitesen mot Bulldozer. T.ex. har Gracemont i stort sätt en inverterad front-end mot Bulldozer. Båda är kapabla att avkoda två individuella instruktionströmmar, men Gracemont matar en, för x86 extremt bred back-end med hela 17 "pipelines", med båda avkodarna medan Bulldozer matar två separata, och även för x86 rätt smala, back-ends.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/96650?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvOTY2NTAiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiMjUzZTkwOGU3YTE0OTZjNjdmZTVmNzEwYTIyMzNkNGMifQ%3D%3D
Både Golden Cove och Gracemont kan avkoda totalt 6 x86 instruktioner per cykel. Men då komplexiteten växer i stort sätt exponentiellt för x86 m.a.p. komplexitet har Gracemont två st 3-wide avkodare som jobbar parallellt. Poängen är att kunna avkoda båda vägarna vid villkorade hopp, när väl CPUn avgjort hur hopp går så slängs "fel" väg.

Då en 2 st 3-wide avkodare drar långt mindre ström än en 6 wide avkodare + det inte är lika viktigt att hela tiden spekulera rätt kan Gracemont designen ge liknande prestanda som en 6 wide avkodare för "komplexa fall" samtidigt som det drar långt mindre ström. Nackdelen är sämre peak-prestanda, vilket lär primärt drabba kod som kör avancerade matematiska beräkningar.

Nu har Intel redan sagt att det kommer en till "big-core Core" (vad den nu kommer heta, finns gissningar på Ocean Cove, Meteor Cove och säker något mer) slutet av 2022 eller början 2023 (d.v.s. det vad Zen4 primärt kommer gå upp mot, Alder Lake kommer fightas med Zen3+Vcache).

Ryktet säger att generationen efter blir en "ny generation", är tydligen den som Keller primärt vad med och jobbade med (vilket ger en vink om ledtider i den här branschen...). Frågan är om denna nya generation är mer en fortsättning på Atom än på Core???

Det kommer det nog bli i praktiken, Intels HEDT har varit rätt poänglös ett tag men nu kan den får en viss poäng för de som faktiskt har nytta av AVX-512. HEDT har alltid byggt på Xeon, samma lär gälla här och Sapphire Rapids har både AVX-512 och BF16 stöd.

Det där borde ju glädja nördar! Uppenbarligen har detta material skrivits av ingenjörer och inte PR-människor

"outstanding misses" är väldigt vedertaget, "supporting 64 outstanding misses" betyder att CPUn kan hålla reda på upp till 64 st pågående minnestransaktioner som startats p.g.a. att man misslyckats hittat information i L1$.

Är det fel att säga att Alder lake kan vara fördelaktigt för alla varianter (de med lägst effekt, för -Y och uppåt) - men att de med lägre watt kan dra mer nytta än de med större? Eller påverkar det inte?

Menar att om en Intel NUC 15 Watt eller -T på 35 Watt kan dra mer nytta av detta än en med 120 Watt.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Är det fel att säga att Alder lake kan vara fördelaktigt för alla varianter (de med lägst effekt, för -Y och uppåt) - men att de med lägre watt kan dra mer nytta än de med större? Eller påverkar det inte?

Menar att om en Intel NUC 15 Watt eller -T på 35 Watt kan dra mer nytta av detta än en med 120 Watt.

Vi får se, men går man på Intels siffror så är det absolut så.

perf/W verkar ha ökat långt mer än peak prestanda när man totalt ignorerar effekt. Den förra har, enligt Intel, gått upp 40 % för ST och 80 % för MT medan den senare borde ha ökat ~20 % för ST och lite oklart än för MT (men väsentligt mer än 20 %).

Problemet med 15 W modellerna är att inte ens 80 % räcker för att komma riktigt nära Apple, de ligger så brutalt långt före på den punkten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi får se, men går man på Intels siffror så är det absolut så.

perf/W verkar ha ökat långt mer än peak prestanda när man totalt ignorerar effekt. Den förra har, enligt Intel, gått upp 40 % för ST och 80 % för MT medan den senare borde ha ökat ~20 % för ST och lite oklart än för MT (men väsentligt mer än 20 %).

Problemet med 15 W modellerna är att inte ens 80 % räcker för att komma riktigt nära Apple, de ligger så brutalt långt före på den punkten.

Okej, tack för dina värdefulla inlägg. Har en dröm att nästa dator skall bli en Mac-mini liknande dator (passivt kyld) fast med Intel-processor. Behöver absolut inte vara samma prestanda som M1 men tillräckligt så man klarar sig för alla vardagssysslor med råge och med lite hobbyredigering, lättare beräkningar osv. Kanske inte Alder Lake men om 2-3 år. Håller tummarna.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Okej, tack för dina värdefulla inlägg. Har en dröm att nästa dator skall bli en Mac-mini liknande dator (passivt kyld) fast med Intel-processor. Behöver absolut inte vara samma prestanda som M1 men tillräckligt så man klarar sig för alla vardagssysslor med råge och med lite hobbyredigering, lättare beräkningar osv. Kanske inte Alder Lake men om 2-3 år. Håller tummarna.

Varför inte bara köpa en M1 mac-mini istället och köra linux eller windows på den om du nu hatar OSX? Finns inget som bråkar med varken pris eller prestanda mot de modellerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför inte bara köpa en M1 mac-mini istället och köra linux eller windows på den om du nu hatar OSX? Finns inget som bråkar med varken pris eller prestanda mot de modellerna

Problemet är att jag gillar inte Apple och har aldrig gjort, eller åtminstone sen jag började med datorer runt 13-14 år (ca 32 år sedan). Sitter väldigt djupt inristat i min själ dessvärre.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skulle gissa på samma prispunkt för moderkorten 2300-3300 för de flesta vettiga modeller vid lansering för DDR5 skulle jag gissa på dubbla priset jämfört med DDR4 så runt 1500-2000 kr för 16GB DDR5.

Redan idag så kan en 11900K dra väldigt stora mängder ström tror inte Alder Lake kommer kunna drar mycket mer än dagens 11900K.

Hum... Gav 680:- för ett Gigabyte Z590... minns inte exakt modell men nån dyrgrip i vanliga fall. 2x16GB Crucial Ballistix 3000Mhz CL15 som jag hade turen att vara dual rank, båda modulerna som inte beställdes som matchat par. För dessa gav jag 1050:- Det som tar emot är att köpa en CPU ur 10 eller 11-serien. Men ser att en del säljer sina i7or bland annat. 2000:- för en beggad rocket lake prolle känns oavsett som att vara i högsta laget när man ser till prestanda/watt eller jämfört med zen 3. Men pris/prestanda lär ändå bli bättre än att köpa Alder Lake vid release?! Om det ens kommer gå att köpa? Inte lätt att ta beslut.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hum... Gav 680:- för ett Gigabyte Z590... minns inte exakt modell men nån dyrgrip i vanliga fall. 2x16GB Crucial Ballistix 3000Mhz CL15 som jag hade turen att vara dual rank, båda modulerna som inte beställdes som matchat par. För dessa gav jag 1050:- Det som tar emot är att köpa en CPU ur 10 eller 11-serien. Men ser att en del säljer sina i7or bland annat. 2000:- för en beggad rocket lake prolle känns oavsett som att vara i högsta laget när man ser till prestanda/watt eller jämfört med zen 3. Men pris/prestanda lär ändå bli bättre än att köpa Alder Lake vid release?! Om det ens kommer gå att köpa? Inte lätt att ta beslut.

Ja ifall du köper en begagnande Rocket Lake så hamnar paket på runt 3000 kr vs Alder Lake som kommer snitta runt 7K som minimum för i7+Z690+DDR5

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

När är efterföljaren till Alder Lake planerad (Raptor Lake?)? Minns jag tokigt eller är det första halvan 2022?

Tror det skulle vara ett bra tillfälle att uppgradera för min del. Alder Lake lär bli dyrt i början med DDR5 så tror det är bäst att ge sig in i den leken när det hunnit mogna lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Ja ifall du köper en begagnande Rocket Lake så hamnar paket på runt 3000 kr vs Alder Lake som kommer snitta runt 7K som minimum för i7+Z690+DDR5

Det kanske är mest smartsnålt att bygga färdigt en burk av det här då egentligen. Säljer jag prylarna sen blir ju tappet inte jättestort om man står över första revisionen av nästa generation. Kanske försöker knipa typ en beggad i7 11700K. Men spännande med helt ny generation. Det var ju ett tag sen sist...

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Det kanske är mest smartsnålt att bygga färdigt en burk av det här då egentligen. Säljer jag prylarna sen blir ju tappet inte jättestort om man står över första revisionen av nästa generation. Kanske försöker knipa typ en beggad i7 11700K. Men spännande med helt ny generation. Det var ju ett tag sen sist...

Alltid spännande med nya saker

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk

jag som går i nybyggestankar nu. Kändes ju som man kan vänta ett tag till med det.

Permalänk
Medlem

M1x…

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Supernöjd med min 5950X och tänkte ha den några år, men detta blir säkert en jättebra CPU. Kul med konkurrens!

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

När är efterföljaren till Alder Lake planerad (Raptor Lake?)? Minns jag tokigt eller är det första halvan 2022?

Tror det skulle vara ett bra tillfälle att uppgradera för min del. Alder Lake lär bli dyrt i början med DDR5 så tror det är bäst att ge sig in i den leken när det hunnit mogna lite.

Läste senast att raptor lake släpps 4e kvartalet 2022. Datumet har ju ändrats så inte helt omöjligt att det var så när du läste det.
Källa wccftech.com

Permalänk
Medlem

Typ ingen ide att bygga dator ändå nu känns de som om man inte vill pröjsa 10k för ett vettigt grafikkort

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Dax å bygga nytt, jag tror jag kommer att satsa på Alder Lake 12900K, men då jag vill satsa på nvidia gpu så får det bli när samtliga komponenter som jag har tänkt mig går att köpa..och då blir det kanske ändå inte i år;)

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DasIch:

När är efterföljaren till Alder Lake planerad (Raptor Lake?)? Minns jag tokigt eller är det första halvan 2022?

Tror det skulle vara ett bra tillfälle att uppgradera för min del. Alder Lake lär bli dyrt i början med DDR5 så tror det är bäst att ge sig in i den leken när det hunnit mogna lite.

Finns säkert någon tech-tuber som hävdat varje datum i kalendern som möjligt lanseringsdatum. Men givet att Alder Lake releasen funnits på roadmaps under 2H 2021 ett bra tag nu borde nog ingen förvänta sig en uppföljare så tidigt som 1H 2022.

Rocket Lake S är ett specialfall, det har nog hela tiden varit en plan B om 10 nm äventyret skulle helt gå i drickat. Verkar också som Rocket Lake S lanseringen i slutändan halkade fram ett kvartal vilket gör att tiden mellan Rocket Lake S och Alder Lake S blev ovanligt kort.

Inser nu när jag läste på lite om Raptor Lake att jag nog har blandat ihop den med Meteor Lake... Var lite skeptiskt till att uppföljaren på Alder Lake skulle kunna komma redan ett år senare, fast det p.g.a. att jag trodde uppföljaren skulle tillverkas på Intel 7 nm (det som nu heter Intel 4 (hmm...)).

Raptor Lake verkar vara det som tidigare var "tock" i tick/tock, d.v.s. det är en uppdatering av Alder Lake på samma tillverkningsnod (den som nu heter Intel 7 i stället för 10 nm enhanced superfin).

Ska man tro läckorna kommer Raptor Lake under slutet av 2022 (och Meteor Lake kommer i slutet av 2023). AdoredTV hade en "läcka" på SKUs, såg det hos notebookcheck (där finns en kort artikel + länk till videon för de som föredrar det)

Om det stämmer blir nyheterna för toppmodellen av Raptor Lake

  • 8 st "Raptor Cove" kärnor, som antas vara putsade Golden Cove kärnor. D.v.s. ingen förväntar sig 15-20 % mer prestanda utan kanske mer likt Sunny Cove -> Willow Cove

  • 16 st Gracemont kärnor, så toppmodellen kommer få 8+16 konfig, totalt 24C/32T

  • nog ren spekulation, maxfrekvensen på Raptor Cove ökas från vad som antas bli 5,3 GHz hos Alder Lake till 5,5 Ghz

  • Intel har haft texten "cache optimization for games" som nyhet i Raptor Lake, oklart vad som menas med det. AdoredTV spekulerar bl.a. i att storlek L2$ ska ökas (den är 1,25 MB i klient Golden Cove och 2 MB i server Golden Cove, så möjligt att även klient Raptor Cove får 2 MB)

Förutsatt att Gracement faktiskt är så snabb som Intel påstår gårdagens presentation (som också låg helt i linje med tidigare läckor) känns Raptor Lake faktiskt riktigt vettig. Misstänker att Golden Cove kärnor kommer ge tillbaka ledartröjan för högsta prestanda per kärna till Intel med hyfsad marginal (Apple kanske matchar med M2, vi lär få se vad deras nya "stora" kärnor går för nästa månad då Iphone13 lanseras, M2 verkar dock ligga i Q1 2022 enligt gissningarna), men de kommer dra vansinnigt med ström!

Applikationer mest beror av hög prestanda per kärna är typiskt de som inte skalar speciellt bra över CPU-kärnor, så känns riktigt vettigt att addera fler Gracemont kärnor. Då kan man behålla högre frekvens hos Cove kärnorna, de drar mycket men är inte så många, och få maximal utväxling för applikationer som faktiskt kan skala då dessa primärt begränsas av perf/W.

Gracemont verkar lägga perf/W för x86 på en ny nivå (åter igen, om det Intel hävdade igår stämmer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Spännande. Tror verkligen inte intel kommit med detta om det inte var för konkurrensen med Ryzen och ARM.

Dagens sanning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Köp en i9900k och kasta in, sjukt bra cpu fortfarande. Den lär ju dra jämt skägg med dessa nya cpus i 1440p.

Håller med till 100%
Sjukt värde på den idag.

Permalänk
Skrivet av Honskadad:

Håller med till 100%
Sjukt värde på den idag.

Bästa cpun jag har haft och kommer hålla ett tag till.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elefanten78:

jag som går i nybyggestankar nu. Kändes ju som man kan vänta ett tag till med det.

Utmärkt tillfälle att bygga just nu innan det släpps nya grejer. Allting på marknaden är beprövat, uppdaterat och finns i lager.
Jag förstår tänket med att invänta nästa gen, men det kommer alltid nya grejer runt hörnet och ofta så strular nya grejer i början. Det vore inte orimligt om det tog ett halvår tills intels nya cpuer är ordentligt optimerad för Win10, spel osv. Men då är det knappt 6 månader kvar till nästa släpp så då kan man ju lika vänta in det, and it goes on.

När nvidias RTX3000 serie släpptes och första testerna kom ut var det många med rtx-2000 som suckade och kände sig lurade. 3000 serien lovade större prestandakliv till samma eller lägre pris. Vi vet ju alla hur det blev med det.

Personligen har jag tidigare alltid inväntat nyreleaser. När jag köpte min skylake i7 för 7(?) år sedan så tänkte jag att den skulle tjäna mig tills Intel krymper till 10nm. Men jag byggde runt en Ryzen 9 här om veckan istället, otroligt skönt att hitta omfattande tester och användarrecensioner för varje komponent och god tillgång.

Med det sagt hoppas jag att Intels nya processorer lever upp till förväntningarna och att båda lagen håller sig på tårna och fortsätter släppa bra produkter till bra priser för oss konsumenter.