maximal livslängd på gpu?

Permalänk
Medlem

maximal livslängd på gpu?

En fundering jag haft, om man bortser från ljudnivå och sådant.

Vilket ger bäst livslängd på en gpu?

Permalänk
Viking

Menar du att GPUn räknas som död om en fläkt går sönder?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Nimafor: Det beror nog på hur man definierar ”varmt”.

Jag har ett 8800gt och 560ti som fortfarande tuffar på och varit i bruk normalt.

Kör man på tillverkarens specifikationer så håller det nog längre än någon testat

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Värme och temperaturskillnader skulle jag vilja säga. Så kylning för att hålla det svalare. Dock så boostar ju moderna grafikkort mer och drar därav mera ström / matar högre spänning om de kyls.

Permalänk
Medlem

Håller grafikkortet konstant temp så kan den hålla hur länge som helst oberoende av temperatur (inom rimliga gränser). Grafikkort går sönder pga värmeförändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Menar du att GPUn räknas som död om en fläkt går sönder?

nja, vet inte hur krångligt det är att komma åt och byta ut en fläkt om en går sönder.
och lyckas man inte byta så blir kortet säkert att gå väldigt varmt

Permalänk
Medlem

Pratar vi gaming så låt kortet gå på auto, tillverkaren har gjort fläktkurvan.
Pratar vi Mining så kör en sweetspot där du får både bra hashrate och slippa ligga på 100% fläkt.

Jag kör 70% fläkt med target på 60c core och 90c Vram vid mining, annars auto.

En nyare GPU går inte bara sönder så den inte går att laga, det är ovanligt.
Kullager i fläktar eller uttorkad kylpasta är det vanligaste, både går att lösa relativt enkelt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Avstod röst då jag inte tyckte något av alternativen stämmer, men här är mina funderingar över problemet.
Det är svårt att svara på denna frågan då dagens GPUer har väldigt aggressiva Boost funktioner. De gör att man kommer att ligga nära ett definierad "maxtemp" nästan oberoende på hur fort fläktarna snurrar, visst det gäller bara till en viss punkt där strömförsörjningen sätter stopp för att kunna Boosta högre.

Så man kan se det såhär:
Lägre fart på fläktarna, så ligger GPUn på "maxtemp" men du kräver mindre av VRM på grund av lägre Boostclocks.
Högre fart på fläktarna, du kanske klarar av att kyla under "maxtemp" men VRM kommer ju att gå på max för att GPUn inte kan boosta mer på grund av dess begränsningar.

I första fallet är väl GPUn den mest utsatta delen, medan i andra fallet så sliter man lika hårt på GPUn men hårdare på både VRM och fläktar.

Permalänk
Sötast

Det vanligaste är väl att en GPU håller längre än vad du vill behålla den.
Samma med alla datorkomponenter.

Är väl knappast sällan datorkomponenter håller 10 år eller längre.
Visst går saker sönder tidigare än så, men skulle nog säga att det tillhör ovanligheten.

Permalänk

Kan inte påminna mig att jag nånsin haft något grafikkort där kretsarna slutat fungera.

Jag hade ett som dödades av en strömspik, och flera där fläktar dött, men jag kan inte minnas jag har haft något där kretsar gått. När jag byter dator brukar de hamna i en skrotlåda i några år, sen åker de i återvinningen.

EDIT: men jag bryter ju inte kryptovalutor utan spelar bara spel.

Permalänk
Medlem

Jag har haft grafikkort som havererat, även om det var länge sedan. Själv har jag fått ned temp och buller genom att undervolta {rt 3080 och 5700xt).
Fläktkurvorna har jag inte behövt röra efter det.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag tror att antal temperaturändringar är viktigast, kretsar som är igång och håller jämn och inte för hög temp håller vanligen längst, tempväxlingar ger mekaniska påkänningar som till sist gör att nått börjar glappa, så bortser man från att de flesta datordelar har usla fläktlager så är det jämn temp som är det viktiga för elektroniken i sig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har haft problem med mitt grafikkort nu ett par månader med att det bli streck på skärmarna det börjar på ena skärmen kanske efter en timme efter jag startat datorn och efter några timmar till så blir det på den andra skärmen också och vet inte alls vad det kan vara för fel. Knappt synligt när man slår på datorn men tydligare efter nån timme.

Permalänk
Medlem

Jag körde 480 sli som i slutet blev varmt som fan. Korten idlade på ca 85C och pep upp till 105C vid belastning. Korten dog aldrig men jag bytte mot ett 970 som var mycket svalare.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimafor:

En fundering jag haft, om man bortser från ljudnivå och sådant.

Vilket ger bäst livslängd på en gpu?

Jag tänker alltid såhär.. En eller Tre fläktar går alltid att ersätta, en krets blir tråkigare. Men man hinner ändå aldrig slita fläktarna så pass mycket, i så fall har man otur. Man ska alltid göra en egen fläktkurva, så att den går på 0-5% idle, och ökar med temperatur när man spelar. Jag har mina på 100% vid 79*C, men jag uppnår aldrig den temperaturen ändå.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Tycker Linus Tech Tips förklarar det rätt bra i följande video:

Edit: Ja, titeln på videon är "click-bait"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk

generellt håller gpu långt längre än vad tillverkaren äns uppdaterar drivarna till dem.

som någon sa sig fortfarande ha gts8800 kort som fungerar samma här och typ drivarstödet för dem försvann väl för sådär 5 år sen minst.

och prestandamässigt i dag skulle man väl inte rekommendera någon att använda dem till mer än max till en filmdator då 320/640Mb videoram är för lite för det mesta idag om man inte gillar att spela spel med en fps som att titta på semesterbilder.

har även ett par gtx460 kort som fungerar ypperligt som gått med stock fläktkurvan tror 1 fläkt av 4 fördelat på bägge korten gav sig efter 5 år av användning så det ena kortet går lite varmare men fungerar lika bra idag som när de köptes till titlar släppta i ungefär samma tids era men i moderna titlar släpta efter 2015 så är det semesterbilder typ och inga uppdaterade drivare efter typ 2018 eller nått.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kylpasta och fläktar bör underhållas/bytas regelbundet.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Kylpasta och fläktar bör underhållas/bytas regelbundet.

vad menar du med regelbundet? Du byter väl inte kylpasta 2 gånger om året eller? Om Ja: varför? Det är väl inte direkt så att kylpastan hinner "brännas ut" på ett år.

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

vad menar du med regelbundet? Du byter väl inte kylpasta 2 gånger om året eller? Om Ja: varför? Det är väl inte direkt så att kylpastan hinner "brännas ut" på ett år.

Minst vartannat år skulle jag byta, då det enligt min uppfattning verkar bli trubbel för äldre kort nån gång efter två år. Sen räcker det nog med att faktiskt titta noga på fläktarna ibland, nån gång per år, för att se så de verkligen snurrar som de ska, t ex med samma hastighet (om det är meningen).

Vissa forumdeltagare verkar tro att grafikkortet måste slängas när en fläkt går sönder..? Det är ju minst sagt chockartat att gemene man inte kan hantera en skruvmejsel nog för att byta den.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

generellt håller gpu långt längre än vad tillverkaren äns uppdaterar drivarna till dem.

som någon sa sig fortfarande ha gts8800 kort som fungerar samma här och typ drivarstödet för dem försvann väl för sådär 5 år sen minst.

och prestandamässigt i dag skulle man väl inte rekommendera någon att använda dem till mer än max till en filmdator då 320/640Mb videoram är för lite för det mesta idag om man inte gillar att spela spel med en fps som att titta på semesterbilder.

har även ett par gtx460 kort som fungerar ypperligt som gått med stock fläktkurvan tror 1 fläkt av 4 fördelat på bägge korten gav sig efter 5 år av användning så det ena kortet går lite varmare men fungerar lika bra idag som när de köptes till titlar släppta i ungefär samma tids era men i moderna titlar släpta efter 2015 så är det semesterbilder typ och inga uppdaterade drivare efter typ 2018 eller nått.

Det är nog i en filmdator de blir totalt oanvändbara, de lär inte ha hårdvarustöd för avkodning av nyare videoformat så det läggs på mjukvara via cpun och de har heller inga anslutningar (som HDMI 2.1 och DP 1.4) som tillåter moderna bildvisare, 4K och HDR dödar alla äldre grafikkort och kanske räcker det med 1080P film för att göra dem klart svettiga av skräck

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog i en filmdator de blir totalt oanvändbara, de lär inte ha hårdvarustöd för avkodning av nyare videoformat så det läggs på mjukvara via cpun och de har heller inga anslutningar (som HDMI 2.1 och DP 1.4) som tillåter moderna bildvisare, 4K och HDR dödar alla äldre grafikkort och kanske räcker det med 1080P film för att göra dem klart svettiga av skräck

beror väl lite på om man har kravet för 4k hdr och annat blaj som inte har nån större betydelse om man inte är intresserad.

personligen äger jag mer material med maxupplöstning för 720p eller 480p mestadels dvder tror jag äger typ 4 blu-ray skivor och tror ingen av skivorna har 4k stöd.

min projektor har inte mer än 1080p stöd, ingen hdr och har absolut inga problem med att det skulle vara dålig bild tycker det ser helt acceptabelt ut.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreativeX:

vad menar du med regelbundet? Du byter väl inte kylpasta 2 gånger om året eller? Om Ja: varför? Det är väl inte direkt så att kylpastan hinner "brännas ut" på ett år.

För egen del har jag bara bytt kylpasta när jag behövt ta loss kylaren på CPU/GPU av nån anledning. Har ännu inte behövt på en GPU. Men så är det nyaste graffet jag har ett gtx 1070 så kanske sämre pasta/pads på de nyare korten.