Köpa RTX 3080 eller vänta på 4080?

Permalänk
Medlem

Köpa RTX 3080 eller vänta på 4080?

När kan man köpa ett RTX 3080 för runt 8500kr igen? Är det helt rökt och är det vid detta tillfälle bättre att vänta tills när RTX 4080 lanseras. När kan detta i så fall tänkas ske, med Corona som en stor bidragande orsak till kretsbrist. Kan man vara tvungen att vänta ända till 2023 innan nästa generations grafikkort lanseras?

Vänliga hälsningar
Fiklm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

När kan man köpa ett RTX 3080 för runt 8500kr igen? Är det helt rökt och är det vid detta tillfälle bättre att vänta tills när RTX 4080 lanseras. När kan detta i så fall tänkas ske, med Corona som en stor bidragande orsak till kretsbrist. Kan man vara tvungen att vänta ända till 2023 innan nästa generations grafikkort lanseras?

Vänliga hälsningar
Fiklm

Är väl oklart om tillgängligheten kommer normaliseras under 3000-seriens livstid (livstid sett till försäljning) och hur snabbt priserna i så fall skulle röra sig mot det normala. Om det inte sker under 3000-seriens livstid så lär ju 4000-serien få en lika dålig start.

Dvs, oklart när eller kanske snarast om 3000-serien får normala priser och likaledes oklart för efterföljande generation.

2024 pratar väl TSMC, Intel och Samsung om att de ska få sin utökade tillverkningskapacitet på banan, det är ju milstolpar som borde få positiv inverkan på branschen i stort. Problemet är ju just att det tar flera år för dem att få nya fabriker på banan.

https://www.sweclockers.com/nyhet/32586-nvidia-raknar-med-bri... är en nyhet på ämnet specifikt ur Nvidia-perspektiv, där de låter något mer positiva och att det kanske skulle lätta "redan" 2023, men vem vet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

Kan man vara tvungen att vänta ända till 2023 innan nästa generations grafikkort lanseras?

NVIDIA brukar släppa en ny generation med ungefär två års mellanrum. Nuvarande generation är snart ett år gammal, så nästa kommer kanske nästa höst om NVIDIA följer sitt normala schema.

Men ingen vet hur det kommer se ut i framtiden, så det är helt upp till dig hur länge du tycker det är värt att vänta.

Permalänk
Medlem

Lär ju ta ett bra tag innan nått 4080 finns att köpa, om man räknar 2 års mellanrum så är nog det mest optimistiska september 2023.
om 8500:- är din max gräns kan du säkert hitta ett 3070/3070ti för det priset.

Oj stryk det nu räknade jag fel

Permalänk

Mycket talar nog för att det är överprisat ett bra tag till..
Kändes som om att det inte hjälpte med LHR, tycker att de är rätt dyra fortfarande.

LHR korten tog som över priset på de redan dyra vanliga korten. Som de i sin tur höjdes ämnu mer..

Får snart hem ett 3070Ti för 9900:-
Men nu börjar jag tänka om, börjar ta emot att lägga ut mer för ett "sämre" kort än vad ett vanligt 3080 "ska" kosta..

Känns som om att köper man nu, så blir 40xx bättre prissatta, och 30xx också.

Köper man inte så blir de ännu dyrare.

Sjuka priser och riktigt surt när man vill bygga nytt!

Permalänk
Medlem

Går ju att boka upp sig på ett kort för ca 9k ser det ut som.
https://www.webhallen.com/se/product/324207-Palit-GeForce-RTX...

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Går ju att boka upp sig på ett kort för ca 9k ser det ut som.
https://www.webhallen.com/se/product/324207-Palit-GeForce-RTX...

Gör man det via : Meddela mig?
Bara det jag ser

Permalänk
Skrivet av _niko_:

Går ju att boka upp sig på ett kort för ca 9k ser det ut som.
https://www.webhallen.com/se/product/324207-Palit-GeForce-RTX...

Flera nätbutiker som säljer grafikkort och ej har dem i lager har ofta ett mycket lägre pris som det går ut med. När nya kort sedan kommer in på lager och går ut till försäljning så höjer man priset till en nivå som ligger åtskilliga tusenlappar över det lägre priset.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Flera nätbutiker som säljer grafikkort och ej har dem i lager har ofta ett mycket lägre pris som det går ut med. När nya kort sedan kommer in på lager och går ut till försäljning så höjer man priset till en nivå som ligger åtskilliga tusenlappar över det lägre priset.

Ja, det där lär kosta 13k när (om) kön är borta^^ Och så kommer det vara LHR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fiklm:

När kan man köpa ett RTX 3080 för runt 8500kr igen? Är det helt rökt och är det vid detta tillfälle bättre att vänta tills när RTX 4080 lanseras. När kan detta i så fall tänkas ske, med Corona som en stor bidragande orsak till kretsbrist. Kan man vara tvungen att vänta ända till 2023 innan nästa generations grafikkort lanseras?

Vänliga hälsningar
Fiklm

Nvidia gick ut idag och meddela att dem kommer ha brist i 2022 på kretsar, tror inte det problemet kommer lättas fören dem får igång mer fabriker på andra ställen en Asian idag tyvärr... Så att få tag på ett för 8500kr kan du nog drömma om :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Skulle hålla mig till november och se hur andrahandsmarkanden påverkas av ethereums uppkommande byte till proof of stake. Om det börjar dyka upp en väldans masssa kort i slutet av november/början av december kan priserna sjunka en del. Om inte är det nog lika bra att vänta, hoppas Intel överraskar och ökar konkurrensen ytterligare inför 4000 serien.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiredMike:

Gör man det via : Meddela mig?
Bara det jag ser

nä.. det gör man inte. Finns inte köp-knappen så är det ingen order man lägger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TiredMike:

Mycket talar nog för att det är överprisat ett bra tag till..
Kändes som om att det inte hjälpte med LHR, tycker att de är rätt dyra fortfarande.

LHR korten tog som över priset på de redan dyra vanliga korten. Som de i sin tur höjdes ämnu mer..

Får snart hem ett 3070Ti för 9900:-
Men nu börjar jag tänka om, börjar ta emot att lägga ut mer för ett "sämre" kort än vad ett vanligt 3080 "ska" kosta..

Känns som om att köper man nu, så blir 40xx bättre prissatta, och 30xx också.

Köper man inte så blir de ännu dyrare.

Sjuka priser och riktigt surt när man vill bygga nytt!

Just 3070Ti för 9900kr är ju ett sjukt överpris. Den drar 60-70w mer än ett vanligt 3070 och har endast några få procent bättre prestanda. Kör ett 3060Ti för 6100.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Just 3070Ti för 9900kr är ju ett sjukt överpris. Den drar 60-70w mer än ett vanligt 3070 och har endast några få procent bättre prestanda. Kör ett 3060Ti för 6100.

Tack! Du styrker min magkänsla!

Permalänk
Medlem

https://www.guru3d.com/news-story/nvidia-ad102-lovelace-avail...

Om detta stämmer lär det ju bli Summer/Fall 2023 tills nästa generation från nvidia går att beställa.

Permalänk
Inaktiv

På frågan om man ska köra på 3080 eller vänta på 4080 beror ju helt enkelt på vad man sitter på för kort idag. Personligen tänkte jag övervintra på ett 3060Ti.. även om grafikkortsmarknaden skulle krascha så blir förlusten inte så stor.. Sitter du på ett 970 4GB. Då skulle jag försöka uppgradera. Tänk på att om du sitter på ett 2060 så är ju det värt en massa pengar också. Den situationen vi har nu är lite som att äga en bostad. Äger man nu och vill köpa nytt eller är man första gångsköpare. Det avgör rätt mycket. Gamla kort har ju en tendens att för eller senare ge upp och då är det rätt bra att man har ett kort med 36 månaders garanti så man är åtminstone garanterad ett nytt kort om det blir fel på kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Flera nätbutiker som säljer grafikkort och ej har dem i lager har ofta ett mycket lägre pris som det går ut med. När nya kort sedan kommer in på lager och går ut till försäljning så höjer man priset till en nivå som ligger åtskilliga tusenlappar över det lägre priset.

Jag bokade mitt kort för billigare peng än listat pris var när jag hämtade det och fick det till det jag bokat för.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiredMike:

Gör man det via : Meddela mig?
Bara det jag ser

Ingen aning, köpte själv i våras, fanns inget i lager då heller, satte mig i kö.
Ring och fråga.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Tja, normalt så varken bokar man eller ställer sig i kö utan man köper/beställer kortet till det pris som gäller vid köpet. Sedan betalar man till det priset vid leverans. Så eftersom man avtalat köp/beställning kan de väl inte ändra priset under väntetiden på leverans. Begreppet "kö" verkar ha uppstått i denna sjuka situation då de vill kommunicera hur många som väntar på leverans före dig.
Just nu är det ca 40 före mig på mitt kort (Asus 3080 Strix OC) som jag beställde i november i fjol.

litet textfel
Visa signatur

Chassi: Corsair iCUE 5000T RGB Svart | Moderkort: Asus ROG MAXIMUS Z690 HERO | PSU: Corsair AX 850W
CPU: Intel Core i7-12700KF | Kylare: Corsair iCUE H150i Elite LCD | Skärm: LG 38'' UltraGear 38GN950
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB (2x16GB) / 5600MHz / DDR5 / CL36
GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC V2 | SSD1: Samsung 980 Pro series SSD 2TB M.2
Tangentbord: Logitech G915 TKL Tactile | Mus: Logitech MX Master 3S | OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

Jag bokade mitt kort för billigare peng än listat pris var när jag hämtade det och fick det till det jag bokat för.

Skillnaden är att du i det fallet genomfört ett köp. "Meddela mig" är bara just det, att du får ett mail när det kommer in men inget avtal har upprättats. Butikerna vet inte vad priset för kortet blir eftersom det slutgiltiga priset de får betala justeras vid leverans.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q