Permalänk
Medlem

Häftig speldator 20-25k

Hej alla,

Jag byggde senast en dator för 8 år sedan och har därefter tappat mitt spelintresse rejält så jag är inte alls insatt på vilka komponenter som aktuellt är bäst. Numera är jag en Mac-user (förlåt).

Jag hjälper en vän med att bygga en häftig speldator till sina tvillingpojkar som är 12 år gamla.

De har en rätt hög budget - 20-25 000 för dator, skärm, mus, tangentbord och hörlurar.

Pojkarna vill ju naturligtvis både ha det bästa man kan få för den summan men även en riktig häftig dator, gärna häftigt chassi med fönster, ljus och allt det där.

Hade uppskattat hjälp väldigt mycket. Min vän kan inte bygga en dator och jag vill inte riskera att göra fel när det inte är till mig, så helst en kundvagn från inet där man kan betala så de bygger åt en.

Tack på förhand!

stavning
Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Permalänk
Medlem

kanske något sånt här om du vill köpa allt från inet

https://www.inet.se/datorbygge/b1263539/datorbygge

Permalänk
Medlem

Uppskattas väldigt mycket :).

Jag ska kolla lite på varukorgen för delar och de färdiga datorerna!

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Det ser väldigt bra ut, men jag undrar lite angående GPU:n. För det priset ser det ut som att man kan få 3080-kort. Varför valde du 3070?

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Det ser väldigt bra ut, men jag undrar lite angående GPU:n. För det priset ser det ut som att man kan få 3080-kort. Varför valde du 3070?

För det billigaste 3080 i lager på inet kostar 16k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

För det billigaste 3080 i lager på inet kostar 16k.

Hmm det verkar som att 3080 är slut på lager överallt med långa väntetider?
Tycker du man ska ta en 3070 till det priset eller kanske köpa ett 3070 lite billigare?

Annars ser bygget riktigt grymt ut så jag är väldigt tacksam!

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Hmm det verkar som att 3080 är slut på lager överallt med långa väntetider?
Tycker du man ska ta en 3070 till det priset eller kanske köpa ett 3070 lite billigare?

Annars ser bygget riktigt grymt ut så jag är väldigt tacksam!

Alltså marknaden är ju inte normal de senaste åren så omöjligt att avgöra vad man ska göra men jag tänker så att om man behöver något idag så gör man den bästa dealen som finns just nu och får finna sig i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Alltså marknaden är ju inte normal de senaste åren så omöjligt att avgöra vad man ska göra men jag tänker så att om man behöver något idag så gör man den bästa dealen som finns just nu och får finna sig i det.

Jag kan märka det nu, helt galet ju.
Det grafikkortet du hade med i kundvagnen har nu utgått. Jag kan varken hitta 3070 Ti eller 3070 längre. Inte heller 3070 eller 3060 Ti...

Man får väl nöja sig med 3060 för tillfället...

edit: här har vi något. https://cdon.se/hemelektronik/grafikkort-asus-rog-strix-rtx-3...

Jag nämnde att jag helst ville ha allt från inet men får istället bygga den själv

länk
Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Eller kanske allt utom grafikkortet från Inet/valfri datorbyggare?

De torde ju kunna bygga ihop en dator utan grafikkort som du sedan själv stoppar i

Edit: På det sättet minimerar du ju "riskerandet" så att säga.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaid:

Jag kan märka det nu, helt galet ju.
Det grafikkortet du hade med i kundvagnen har nu utgått. Jag kan varken hitta 3070 Ti eller 3070 längre. Inte heller 3070 eller 3060 Ti...

Man får väl nöja sig med 3060 för tillfället...

edit: här har vi något. https://cdon.se/hemelektronik/grafikkort-asus-rog-strix-rtx-3...

Jag nämnde att jag helst ville ha allt från inet men får istället bygga den själv

Det finns 3070 på inet dyrt men i lager. https://www.inet.se/produkt/5412500/gigabyte-geforce-rtx-3070...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Eller kanske allt utom grafikkortet från Inet/valfri datorbyggare?

De torde ju kunna bygga ihop en dator utan grafikkort som du sedan själv stoppar i

Edit: På det sättet minimerar du ju "riskerandet" så att säga.

Ja, det jag tänkte.

Behöver man fortfarande köpa Windows? Lite dum fruga men med tanke på hur uppgradering numera är gratis blir jag lite osäker

Visa signatur

Node 304 | CPU: i5 4670k | RAM: Corsair vengeance CL10 8gb(8x1) | GPU: ASUS GTX760 | MB: ASUS Z87I-PRO(mITX) | Skärm: 24"BenQ RL2455HM

Permalänk
Medlem

Denna dator finns i lager och allt är färdigbyggt.

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D...

Permalänk
Medlem

Då jag själv har en inbiten 10 årig gamer hemma som vart med och byggde sin andra dator nyss, så skulle min starka rekomendation vara en färdig byggt med rtx 3070+ med rgb inbyggd från start och en bra 1440p ultrawide curved skärm(32-35 tum)
Sedan satsa ett par tusenlappar på bra bord, stor rgb musmatta med inbyggs trådlös laddare till mobilen och rgb mus & tangentbord

Så är inte barnen är med och bygger så är färdigbyggda lättast.
Datorbordet "fredde" från ikea i svart funkar utmärkt, men då måste man ha en mindre chassi om det ska få plats med datorn under bordet på hyllan som är tänkt.
Fördelen med det bordet är mycket förvaring och lätt att lägga dit rgb ljusstrimmor. Kombinera med deltacos smarta ljusnällor så kan grabbarna styra hela rgb i tummet med app i mobilen!(rgb glödlampor med wifi kostar ca 100kr/st)

Visa signatur

i5 13600KF, 32GB DDR5, Z790, RTX3090