Köpråd, högtalare till datorn

Permalänk
Medlem

Köpråd, högtalare till datorn

Hej!

Efter att byggt nytt hemmakontor under semestern känner jag att det vore kul att ha ett par bra högtalare så jag kan förgylla arbetsdagarna med musik utan att behöva sitta med hörlurar.
Tyvärr har jag noll koll på ljud, och därför ingen aning om vad jag behöver för att få ett bra ljud.

Som referens så har jag idag ett par Creative gigaworks T20. Dessa har ju fått ganska bra recensioner men jag klarar av ca 10 sekunders lyssnande innan jag antingen slår av eller byter till hörlurar. Så jag hoppas någon här med lite högre krav kan komma med råd.
Hörlurarna som jag har är ett par Sony MDR ZX600 och det ljudet är jag nöjd med.
Lyssnar lite varierat på heavy metal, ebm, industrial. Brukar kicka igång dagen med Skinny Puppy's Assimilate så blir det bra där har jag en bra start och slipper spendera dagen med att googla högtalare

Jag har ingen budget, är det så att någorlunda bra ljud måste vara dyrt så får jag antingen spara eller leva resten av mitt liv med hörlurar..

Permalänk

Har samma dilemma här! Har du nån maxgräns vad du tänkt lägga?

Permalänk
Medlem

Jag kör själv ett par Audio Pro T14, fungerar ypperligt till datorn
Sen brukar el-giganten rea ut dem titt som tätt också för 1.990:- vilket då, enligt mig, gör dem till de mest prisvärda högtalarna i den prisklassen

Edit:
De är aktiva och man varken behöver eller saknar sub, såvida man inte är en riktig "bass-head".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabsv:

Hej!

Efter att byggt nytt hemmakontor under semestern känner jag att det vore kul att ha ett par bra högtalare så jag kan förgylla arbetsdagarna med musik utan att behöva sitta med hörlurar.
Tyvärr har jag noll koll på ljud, och därför ingen aning om vad jag behöver för att få ett bra ljud.

Som referens så har jag idag ett par Logitech gigaworks T20. Dessa har ju fått ganska bra recensioner men jag klarar av ca 10 sekunders lyssnande innan jag antingen slår av eller byter till hörlurar. Så jag hoppas någon här med lite högre krav kan komma med råd.
Hörlurarna som jag har är ett par Sony MDR ZX600 och det ljudet är jag nöjd med.
Lyssnar lite varierat på heavy metal, ebm, industrial. Brukar kicka igång dagen med Skinny Puppy's Assimilate så blir det bra där har jag en bra start och slipper spendera dagen med att googla högtalare

Jag har ingen budget, är det så att någorlunda bra ljud måste vara dyrt så får jag antingen spara eller leva resten av mitt liv med hörlurar..

Antar att du menar Creative Gigaworks?
I så fall, ja dom brukar kunna rekommenderas som dugliga.
Men såklart vilken HiFi som hellst kommer ju att vara bättre.
De flesta som är minsta lilla intresserade av bra ljud till datorn hamnar ju med en vanlig HiFi förstärkare och ett par små högtalare.
Kompletteras med en sub om man kan utan att störa resten av hushållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Antar att du menar Creative Gigaworks?
I så fall, ja dom brukar kunna rekommenderas som dugliga.
Men såklart vilken HiFi som hellst kommer ju att vara bättre.
De flesta som är minsta lilla intresserade av bra ljud till datorn hamnar ju med en vanlig HiFi förstärkare och ett par små högtalare.
Kompletteras med en sub om man kan utan att störa resten av hushållet.

Precis, vet inte varifrån jag fick logitech där.. Har redigerat det.

Har kontoret i en separat byggnad och bor ganska avskilt ute på landet så störninsrisken är minimal
Har du några tips på förstärkare och högtalare? Jag har verkligen noll koll då jag kört med hörlurar hela livet.

Permalänk
Rekordmedlem

Ska det vara nått som når upp till "seriöst" så är ett par aktiva närfältsmonitorer med 8" basar och en låda kring 20 liter ett bra val, brukar funka bra vid sidan av monitorn och man får ett par från ca 3000 kr och uppåt, typ ett par Behringer 2031or https://www.thomann.de/se/behringer_b2031a_truth_aktivmonitor...
Det går också att köpa begagnat men då blir det främst passiva högtalare och lös förstärkare man bör kolla efter och helst handlar man lokalt så man kan kolla skicket så allt funkar.
Ett nytt budgetalternativ är Ikea Eneby 30, de låter faktisk bra för pengarna och är lätta att väggmontera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

jag har ett par klipsch P41, sjukt nöjd med dom

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Har utifrån det letat runt lite mer på nätet och det börjar kännas som att jag bör skaffa ett bra ljudkort/DAC också för att det ska vara någon mening med att köpa bra högtalare.
Några tankar och erfarenheter kring det?

Som sagt ingen direkt budget men utifrån era tips hittills verkar det rimligt med ett tak på totalt 5000kr för mina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zabsv:

Tack för alla tips! Har utifrån det letat runt lite mer på nätet och det börjar kännas som att jag bör skaffa ett bra ljudkort/DAC också för att det ska vara någon mening med att köpa bra högtalare.
Några tankar och erfarenheter kring det?

Som sagt ingen direkt budget men utifrån era tips hittills verkar det rimligt med ett tak på totalt 5000kr för mina behov.

Mina erfarenheter säger att moderkortens integrerade lösningar är väldigt bra numera.
Även om det såklart finns undantag.
Oftast behöver man bara en extern lösning om man har tungdrivna hörlurar.

Och som mrqaffe nämner ovan så leta begagnat i närheten av där du bor.
Och du kan i princip strunta i vilken effekt den har, 2x10 watt ger redigt med volym när man sitter nära

Permalänk
Skrivet av nobleman:

jag har ett par klipsch P41, sjukt nöjd med dom

Är inte de lite ljusa för nearfield lyssnande? Har läst om de en hel del så många säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moondragon84:

Är inte de lite ljusa för nearfield lyssnande? Har läst om de en hel del så många säger så.

jag tycker att de funkar hur bra som helst, och de låter bra ifrån dom också

Permalänk
Medlem
Skrivet av nobleman:

jag har ett par klipsch P41, sjukt nöjd med dom

Jag har funderat på ett par KLIPSCH R-51PM. Enda nackdelen jag ser är storleken... kan bli lite tight att ha dem vid datorn. Annars så ska det väl vara ett par bra högtalare? Har ett par KLIPSCH golvhögtalare som jag är nöjd med annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Jag har funderat på ett par KLIPSCH R-51PM. Enda nackdelen jag ser är storleken... kan bli lite tight att ha dem vid datorn. Annars så ska det väl vara ett par bra högtalare? Har ett par KLIPSCH golvhögtalare som jag är nöjd med annars.

klipsch P41 är bra. vill du ha mer bass så kan man alltid köpa till en subwoofer.

jag har själv barr klipsch högtalare är hemma är sjukt nöjd med dom.

Permalänk

Jag köpte mig en par Klipsch R-51PM nyligen och gillar ljudet jag får ut från dem.

Jag är van Logitechs Z-serie som jag kört med i x antal år nu och jämfört med dom så är detta ljud varmare/dovare men man hör helt klart med detaljer i ljudet från Klipsch-högtalarna i mitt tycke.

Dock så tycker jag att det krävs lite högre volym på dessa för att höra alla detaljer jämfört med logitech-högtalarna.
Har man lägre volym så känns det inte som man får ut allt ljud från diskanterna/mellanregistret.

Men höjer man volymen så tycker jag att det ger riktigt bra ljud för pengarna.

Jag kollade runt på lite reviews innan jag köpte och jag läste mycket gott om dessa högtalare i denna prisklass.

Jag ångrar mig inte än så länge i alla fall och kommer nog att fortsatt vara nöjd med dem ett bra tag framöver.

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem

Sitter med Edifier R1700bt och är jäkligt nöjd! Gick från ett logitech z623 paket.

Alternativ nya versionen 1700bts istället då den har uttag för att koppla in sub i framtiden. Att Bluetooth finns är inget som används men helt klart en bonus

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Rekordmedlem

Om det inte uppstår några störningar från datorn behöver man troligen inget bättre än ljudkortet för ljudkvalitens skull men det kan vara bekvämt med ett fysiskt reglage för volymkontrollen.

Klipsch har horn i diskanten och det ger ett visst "sound" och de påverkar även spridningen, en del gillar ljudet, andra inte, det är sällan de låter neutralt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.