Vem kommer Intel främst drabba?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vem kommer Intel främst drabba?

Vem kommer råka mest illa ut?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd

Hmm, jag tycker det är lite för tidigt att säga. Men jag saknar ett alternativ: att de misslyckas. Inte för att jag tror de kommer göra det, men helt osannolikt är det inte.

Permalänk
Medlem

Hade de släppt idag hade det vara AMD. Men Q1, om AMD släpper det som det har ryktas om har Intel inte en chans i världen att konkurrera med dem på ett bra tag.

Permalänk
Medlem

Tja, jag tror att Intel främst kommer att hitta kunder bland de som vill ha nåt med bra pris/prestanda. De som inte behöver det värsta, eller alla features, och som inte är villiga att spendera 5000kr+ på ett grafikkort. Det betyder ju att de lite inkräktar på AMD:s traditionella jaktmarker, men samtidigt så är ju AMD på väg uppåt i klasserna om man jämför med de senaste 5 åren eller så.

Så svaret är väl att AMD tar marknadsandelar av Nvidia, och Intel tar marknadsandelar av AMD?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Föredetting

Jag tror Arc bara kommer köpas av de som är die-hard fanboys av Intels IGP:er och vill uppleva samma prestanda på stationära datorer.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Meantek:

Jag tror Arc bara kommer köpas av de som är die-hard fanboys av Intels IGP:er och vill uppleva samma prestanda på stationära datorer.

Drömmen om 720p i 15 fps är alive and kicking

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Dom som gillar Nvidia kommer fortsätta med Nvidia. AMD användare kommer alltid hoppa fram och tillbaka. Ingen kommer köpa Intel.

Permalänk
Medlem

För mig kommer de konkurrera med NVIDIA, men då handlar det främst om Linux- och mjukvarustöd snarare än om mest fps per krona. Min förhoppning är att Intel kan kombinera det bästa av båda världar: öppna drivrutiner som AMD och en seriös utmanare till NVIDIA på GPGPU-sidan. Då kommer i alla fall jag gå över till den blå sidan så länge som spelprestandan är åtminstone hyffsad.

Permalänk
Medlem

RDNA3 ryktas komma ut Q2. Isåfall kommer intel arc vara gammal redan.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

RDNA3 ryktas komma ut Q2. Isåfall kommer intel arc vara gammal redan.

Beror mycket på om AMD/Nvidia kan leverera volymer eller inte som mättar marknaden. Om det enda som finns på bytikhyllan är Arc så spelar det ingen större roll vad som är nytt/gammalt.

Permalänk
Medlem

AMD har väl fler fanboys än nvidia?

Jag bryr mig bara om prestanda per krona och användarvänlighet/kompatibilitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jjamie:

AMD har väl fler fanboys än nvidia?

Jag bryr mig bara om prestanda per krona och användarvänlighet/kompatibilitet.

Det vet jag inte riktigt om det stämmer. Men om det gör det, kan det vara för att AMD är lite av en underdog, just nu.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag dom kommer konkurrera med "instegsmodellerna" 3060/6600xt korten, kommer inte va i toppen och slåss.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkiii:

Personligen tror jag dom kommer konkurrera med "instegsmodellerna" 3060/6600xt korten, kommer inte va i toppen och slåss.

Och i den klassen finns nog ingen lojalitet mot något märke, man köper den som är billigast.

Visa signatur

Ryzen 5 3600, MSI X470 Gaming plus max, 16GB Ram, MSI RTX 3070 ventus x3 OC.

Permalänk
Avstängd

Förhoppningsvis kommer de ju konkurrera mot båda. För att bli riktigt stora behöver de bara släppa ett kort med typ RTX 2060-prestanda som går att köpa för under 3000kr. Det kommer inte hända, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Drömmen om 720p i 15 fps är alive and kicking

Borde vara en seriös fråga till AMD / Nvidia. När kommer deras 720p grafikkort, eller varför inte 72p eller vilken fantastisk upplösning någon visade upp för ett tag sedan. Får ju ge upp lite detaljer nu när 1080p korten kostar 6k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Borde vara en seriös fråga till AMD / Nvidia. När kommer deras 720p grafikkort, eller varför inte 72p eller vilken fantastisk upplösning någon visade upp för ett tag sedan. Får ju ge upp lite detaljer nu när 1080p korten kostar 6k

Är lite framtiden vi verkar gå mot med allt fokus på uppskalning, frågan är om vi renderar nåt i native 4k om 10 år på skärmstorlekar under 40" eller alla kör nån form av scaling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Beror mycket på om AMD/Nvidia kan leverera volymer eller inte som mättar marknaden. Om det enda som finns på bytikhyllan är Arc så spelar det ingen större roll vad som är nytt/gammalt.

Precis.

Sen så är absoluta prestandan inte det som är intressant, utan pris relativt till prestanda. Rykten just nu säger att Intels toppmodell kommer att hamna nånstans runt RTX 3070. Om det stämmer så täcker de över 90% av marknaden. Då behöver bara priset vara rätt. Om Intel är villiga att skapa ett rykte och en kundgrupp genom att sälja till förlust i en generation eller två så kan det bli mycket intressant.

Om Intel erbjuder motsvarande 3070 för 4000kr i butikshyllan så är jag i alla fall väldigt intresserad.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Tror de kommer ta en stor del av budget, mellanklass och OEM-marknaden faktiskt. Svårt att veta, iofs.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Rekordmedlem

Jag vet inte, jag gillar varken Nvidia eller Intel men ogillar också prisvärdheten på AMDs grafikort så jag fortsätter nog slita på ett par konsoler och hallonpajer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Drömmen om 720p i 15 fps är alive and kicking

Steam verkar också sugen på en bit av den kakan.

Skrivet av Meathim:

Förhoppningsvis kommer de ju konkurrera mot båda. För att bli riktigt stora behöver de bara släppa ett kort med typ RTX 2060-prestanda som går att köpa för under 3000kr. Det kommer inte hända, men ändå.

3050 har ju kommit till laptops nu, lär väl komma som separata kort också. Frågan är dels om de hamnar under 3000 (vilket vi ändå får hoppas) sen förstås om de är värda sitt pris oavsett vad det blir. Det verkar som om 1660 Ti är bättre än i alla fall laptopversionen men det kostar ju lätt 4500 idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cerb1980:

Och i den klassen finns nog ingen lojalitet mot något märke, man köper den som är billigast.

Jag tror detta är lite av en myt att pris/prestanda är det viktigaste. Nvidia har väl minst 10 gånger högre marknadsandelar i segmentet trots att AMD alltid är billigare.

Man kan ju hoppas att Intel kan slå hål på Nvidias brand recognition men det skall mycket till. Man skall ju förstå att det handlar inte bara om märke heller , i slutändan är det Nvidias produkter som säljer och folk är nöjda med dom. Ribban ligger högt.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lussarn:

Jag tror detta är lite av en myt att pris/prestanda är det viktigaste. Nvidia har väl minst 10 gånger högre marknadsandelar i segmentet trots att AMD alltid är billigare.

Man kan ju hoppas att Intel kan slå hål på Nvidias brand recognition men det skall mycket till. Man skall ju förstå att det handlar inte bara om märke heller , i slutändan är det Nvidias produkter som säljer och folk är nöjda med dom. Ribban ligger högt.

Jo jag skulle nog till och med vända på det.
Att ju mer mainstream produkterna är desto mindre spelar tekniken roll och varumärke väger tyngre.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Försök hitta en AMD gpu bland OEM prebuilts.
Jag kollar på elgiganten nu och kan finna en lenovo och en hp omen.
Nvidia må vara populärt men kanske inte så populärt som folk vill få det att låta.

"Lögn, förbannad lögn och statistik"

Jag tror fortfarande att får folk välja väljer de pris/prestanda.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av jjamie:

Försök hitta en AMD gpu bland OEM prebuilts.
Jag kollar på elgiganten nu och kan finna en lenovo och en hp omen.
Nvidia må vara populärt men kanske inte så populärt som folk vill få det att låta.

"Lögn, förbannad lögn och statistik"

Jag tror fortfarande att får folk välja väljer de pris/prestanda.

Det är väl också lite hönan eller ägget:
Är det så få tillgängliga konfigurationer för att efterfrågan är låg eller är tillgängligheten så låg att man inte kan ta mark.

Men angående att välja pris/prestanda: de flesta som köper färdigbyggda datorer har i ärlighetens namn inte koll på vad de köper alls. Man går på vad som får plats i ens budget, vad som rekommenderas av säljare och de varumärken man känner igen etc.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

"Vem kommer Intel främst drabba?"
Jag tror att det blir @Kenneth som drabbas främst då det blir 50% mer grafikkort att testa. Även som det ser ut nu att det bara blir 4st extra från Intel så kommer det att växa.

Snart kanske ni även börjar köra tester på laptop GPU och för in i prestandaindex?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

"Vem kommer Intel främst drabba?"
Jag tror att det blir @Kenneth som drabbas främst då det blir 50% mer grafikkort att testa. Även som det ser ut nu att det bara blir 4st extra från Intel så kommer det att växa.

Snart kanske ni även börjar köra tester på laptop GPU och för in i prestandaindex?

...du har inte fel.

Permalänk

Både AMD och Nvidia kommer tappa i början även om nu tappa är lite fel ord, sen om dom lyckas placera sig så inte helt omöjligt att de här går vägen för dom

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

AMD kommer drabbas hårdast, för de har fortfarande inga kort ifrån 6k-serien på steam-survey.

Sedan vet jag inte om intel kommer erbjuda OEM något paketpris för att inkludera cpu och intel grafikkort i system, så att de kanske tar andelar även där?.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Musikälskare

Spekulerar att Intel kommer att ligga efter i åratal när det kommer till drivrutiner, så det kommer ta ett bra tag innan det syns, tror jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?