Permalänk
Medlem

57år.

Inkomstpension: 2 567 443:-
Premiepension: 600 578 :-
Tjänstepension: 1 004 805:-

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Hur resonerar ni kring nivå på pensionen? Detta gav en ganska bra bild med exempel på olika pensionsnivåer. https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/pension-och-skatt...

Permalänk
Medlem

Jag kanske kan passa på att låna tråden till att fråga om hjälp kring val av försäkrings/fondbolag?

Via jobbet har jag åtkomst till en rådgivningstjänst hos en ekonomifirma. Tjänsten fungerar likt en sofistikerad fondrobot och ställer en rad frågor om ens ekonomi och riskbenägenhet, vilket till slut leder till rekommendationer som man kan välja att acceptera eller anpassa. Nu har jag kommit så långt att den hjälper mig välja vilka bolag som ska förvalta pensionen.

Då finns det två kategorier; Tradförsäkringsbolag (tradförsäkring verkar vara traditionell försäkring) och Fondförsäkringsbolag. Men vad gör det egentligen för skillnad vilket jag väljer? Och hur vet jag var mina pengar ligger idag? De två i fetstil är de som rekommenderas till mig baserat på mina svar, men jag har svårt att förstå innebörden av rekommendationen eftersom jag inte förstår vad olika bolag gör för skillnad
Hos Collectum står det att jag har mina ITP-pengar hos Alecta redan, så det sammanfaller ju med rekommendationen åtminstone. Men jag vet inte om jag idag har något fondförsäkringsbolag eller ej.

Tradförsäkringsbolag

  • SEB Nya

  • Alecta

  • AMF Premiegaranti

  • Foksam Premiegaranti

  • Skandia Liv

Fondförsäkringsbolag

  • Futur

  • Handelsbanken

  • Movestic

  • SPP

  • Swedbank

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Hur resonerar ni kring nivå på pensionen? Detta gav en ganska bra bild med exempel på olika pensionsnivåer. https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/pension-och-skatt...

Jag tycker att man bör ha så man kan täcka sina kostnader och “lite till”, hur mycket det kräver kommer ju variera från person till person. Alla de nivåerna i länken tyckte jag personligen dock var väldigt låga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Jag kanske kan passa på att låna tråden till att fråga om hjälp kring val av försäkrings/fondbolag?

Via jobbet har jag åtkomst till en rådgivningstjänst hos en ekonomifirma. Tjänsten fungerar likt en sofistikerad fondrobot och ställer en rad frågor om ens ekonomi och riskbenägenhet, vilket till slut leder till rekommendationer som man kan välja att acceptera eller anpassa. Nu har jag kommit så långt att den hjälper mig välja vilka bolag som ska förvalta pensionen.

Då finns det två kategorier; Tradförsäkringsbolag (tradförsäkring verkar vara traditionell försäkring) och Fondförsäkringsbolag. Men vad gör det egentligen för skillnad vilket jag väljer? Och hur vet jag var mina pengar ligger idag? De två i fetstil är de som rekommenderas till mig baserat på mina svar, men jag har svårt att förstå innebörden av rekommendationen eftersom jag inte förstår vad olika bolag gör för skillnad
Hos Collectum står det att jag har mina ITP-pengar hos Alecta redan, så det sammanfaller ju med rekommendationen åtminstone. Men jag vet inte om jag idag har något fondförsäkringsbolag eller ej.

Tradförsäkringsbolag

  • SEB Nya

  • Alecta

  • AMF Premiegaranti

  • Foksam Premiegaranti

  • Skandia Liv

Fondförsäkringsbolag

  • Futur

  • Handelsbanken

  • Movestic

  • SPP

  • Swedbank

Tradförsäkring skall man hålla sig borta ifrån så gott det går, dålig avkastning. Men oftast behöver man sätta en del i trad enligt kollektivavtalet (upp till 50%) och då kan Alecta vara bra ja då de har rätt låga avgifter.

Permalänk
Medlem

Har alltid varit soffliggare när det kommer till pensionsval.
42 år.
Totalt 2.4miljoner
Inkomst:1.7 miljoner
Tjänste 630 kkr

Sparar minst 10% av lönen varje månad i fonder.

Permalänk

Blir 27år gammal i år!

Inkomstpension: 310 118kr
Tjänstepension: 73 864 kr
Tjänstepension: 40 133kr
Totalt : 424 115kr

Sen finns där också ett ISK, märkt pension, med cirka 60tkr

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker att man bör ha så man kan täcka sina kostnader och “lite till”, hur mycket det kräver kommer ju variera från person till person. Alla de nivåerna i länken tyckte jag personligen dock var väldigt låga.

Vad siktar du själv på då? (brutto)

Permalänk
Medlem

40 år,

Inkomstpension: ~1M
Premiepension: ~370K
Tjänstepension: ~937K
Totalt: ~2.4M

Inget privat pensionssparande idag.

Visa signatur

Networking geek, #28735

Permalänk
Hedersmedlem

47 år
Allmän pension: 2 405 kSEK
Tjänstepension: 2 883 kSEK
Privat pension: 91 kSEK
Totalt: 5 379 kSEK

Ja, jag tjänar bra. Och ja, jag har varit tämligen aktiv med mina val av placeringar. Det sistnämnda har gjort sjukt stor skillnad, så kan bara tipsa om detta. Är ni i 30-års åldern och är lite smarta med era placeringar så kommer det att påverka mycket.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

47 år
Allmän pension: 2 405 kSEK
Tjänstepension: 2 883 kSEK
Privat pension: 91 kSEK
Totalt: 5 379 kSEK

Ja, jag tjänar bra. Och ja, jag har varit tämligen aktiv med mina val av placeringar. Det sistnämnda har gjort sjukt stor skillnad, så kan bara tipsa om detta. Är ni i 30-års åldern och är lite smarta med era placeringar så kommer det att påverka mycket.

Vore kul att se vad du har i lyckats med i premiepensionsplaceringar. Jag har varit usel på det (typ noll aktivitet och mest haft pengarna i AP7 Såfa) och ångrar det idag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

Update på min pension:

46 år
Totalt: 8 188 046 kr

Allmän: 2 558 125 kr (varav premie 743 781 kr)
Tjänste: 5 378 921 kr
Privat IPS: 251 000 kr (inbetalt 119 tkr, slutade såklart med detta när avdragsrätten försvann)

Pensionsprognos från 65 år: 69 tkr / mån

Sen har jag en del ISK men jag räknar inte det som pensionssparande även om jag såklart hoppas få stor nytta av det längre fram.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

31 år

Inkomstpension: 437tkr
Premiepension: 137tkr
Tjänstepension: 132tkr
Totalt: 708tkr

Arbetade som lågavlönad timanställd 19-25, studier + deltid 25-28 och heltidsanställd med okej lön from 28.

Tjänstepensionen är 38tkr från tidigare jobb och 94tkr från nuvarande jobb (varit anställd i 3 år).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

48 år

Allmän pension: 2.59 MSEK (varav premiepension 0.69 MSEK)
Tjänstepension: 2.88 MSEK
Privat pension: 0.43 MSEK

Totalt: 5.89 MSEK

Den privata pensionen är från då sparandet var avdragsgillt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Tradförsäkring skall man hålla sig borta ifrån så gott det går, dålig avkastning. Men oftast behöver man sätta en del i trad enligt kollektivavtalet (upp till 50%) och då kan Alecta vara bra ja då de har rätt låga avgifter.

Tack så mycket för svar Googlade mig nu till att traditionell försäkring innebär att pensionsbolaget själva förvaltar ens pengar mot, så det låter ju som ett spännande svart hål!

Såg sedan på den generade blanketten från tjänsten hur fördelningen ser ut. Och enligt den ser det ut som att jag blir så illa tvungen att ha 50% i tradförsäkring, eller vet du om det går att ändra den fördelningen och ha mer i fondförsäkring?

Följdförvirring är ju då även vad det spelar för roll vilket fondbolag man väljer - är det så enkelt som att de har olika utbud av fonder? I guiden valde jag att jag bryr mig om låga avgifter och inte vill ha aktiv förvaltning och den rekommenderar då Swedbank Försäkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tack så mycket för svar Googlade mig nu till att traditionell försäkring innebär att pensionsbolaget själva förvaltar ens pengar mot, så det låter ju som ett spännande svart hål!

Såg sedan på den generade blanketten från tjänsten hur fördelningen ser ut. Och enligt den ser det ut som att jag blir så illa tvungen att ha 50% i tradförsäkring, eller vet du om det går att ändra den fördelningen och ha mer i fondförsäkring?

Följdförvirring är ju då även vad det spelar för roll vilket fondbolag man väljer - är det så enkelt som att de har olika utbud av fonder? I guiden valde jag att jag bryr mig om låga avgifter och inte vill ha aktiv förvaltning och den rekommenderar då Swedbank Försäkring.

https://i.imgur.com/3l1mCok.jpg

50% i trad är ganska vanligt så det är nog tyvärr så att du är tvungen till det. Ja, olika fondbolag har olika fonder men i många fall spelar det ingen större roll där skulle jag säga. Personligen håller jag mig borta från storbankerna och väljer rena pensionbolag för mina pensionsfonder, detta då jag som verksam inom försäkringsbranschen inte alltid uppskattat hur låg prioritet de verkar lägga på försäkringsdelen av verksamheten.

Skrivet av bluetrain:

Vad siktar du själv på då? (brutto)

Om jag inte höjer min lön alls från nu och kapitalet ökar med 2,1% i värde över inflationen (standard för Minpensions beräkning) så beräknas jag få ca 48k/mån från 65 års ålder från allmän och tjänstepension tillsammans, går jag vid 55 istället blir det kring 16k/mån i 10 år och sedan 31k/mån. Det tycker jag är lite för lite utan siktar väl på kring 65k/mån om jag går vid 65. Nu är det över 30 år kvar tills 65 så om det ens finns någon allmän pension kvar återstår att se, men tjänstepensionen är den större delen oavsett.

Sen kan man ju ha avkastning på privat kapital för att dryga ut också såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

50% i trad är ganska vanligt så det är nog tyvärr så att du är tvungen till det. Ja, olika fondbolag har olika fonder men i många fall spelar det ingen större roll där skulle jag säga. Personligen håller jag mig borta från storbankerna och väljer rena pensionbolag för mina pensionsfonder, detta då jag som verksam inom försäkringsbranschen inte alltid uppskattat hur låg prioritet de verkar lägga på försäkringsdelen av verksamheten.

Kul med någon som kan så mycket, det uppskattas verkligen Hittade just valcentralen.se och enligt deras sammanställningar verkar ändå Swedbank ligga bra till med sina avgiftsnivåer, vilket verkar gå i linje med mina preferenser i guiden jag fyllde i. Det är ju väldigt svårt att som utomstående kund veta hur engagerade bankerna är i sina pensionssatsningar. Har jag otur innebär Swedbanks låga avgifter att de bara är latare än resten ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk

Imponerande nivåer vad många av er skrapat ihop till! Själv hade jag inte tjänstepension de första fyra fem åren då det inte ingick i min lön och som första jobb var jag på den tiden varken insatt eller brydd om frågan (vem är det som 25åring??) tänkte att det löser så avsatte heller inte någon pension privat och detta har helt klart straffat sig så jag kolla över situationen helt klart. Helt klart viktigt att ha koll på sin pension och inte vänta för länge, hur tråkig frågan än är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Hur resonerar ni kring nivå på pensionen? Detta gav en ganska bra bild med exempel på olika pensionsnivåer. https://www.minpension.se/allt-om-pensioner/pension-och-skatt...

För egen del har jag satt upp ett belopp som jag anser att jag kan leva bra på. För att denna nivå skall nås med allmän pension och tjänstepension så behöver jag inte jobba till 65 utan betydligt kortare. Dock skall man klara sig på en rimlig nivå innan pensionen kan börja plockas ut och då kommer det "vanliga" sparandet in. Utvecklingen på det sparandet styr i mitt fall hur länge jag kommer att jobba som det ser ut nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Imponerande nivåer vad många av er skrapat ihop till! Själv hade jag inte tjänstepension de första fyra fem åren då det inte ingick i min lön och som första jobb var jag på den tiden varken insatt eller brydd om frågan (vem är det som 25åring??) tänkte att det löser så avsatte heller inte någon pension privat och detta har helt klart straffat sig så jag kolla över situationen helt klart. Helt klart viktigt att ha koll på sin pension och inte vänta för länge, hur tråkig frågan än är...

Om man är född efter 1978 eller av annan anledning saknat förmånsbestämd pension (eller frilagd sådan) så måste man mer eller mindre gå upp i lön tidigt i livet och framförallt börja avsättningarna tidigt för att få en hög pension.

Har man förmånsbestämd pension kan man mer eller mindre göra som man vill, får man hög lön när man är 45-55 är pensionen säkrad så länge man jobbar kvar inom samma avtal utan någon större insats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vore kul att se vad du har i lyckats med i premiepensionsplaceringar. Jag har varit usel på det (typ noll aktivitet och mest haft pengarna i AP7 Såfa) och ångrar det idag.

Jag är tveksam till att det är många som kommer lyckas få bättre avkastning än AP7 Såfa på en ~40 års period. Det är lätt att kolla bakåt och se vad som har gått bra, det är betydligt svårare att göra det motsatta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Inspirerad av tråden "Vad har ni i lön".
Nyfiken på hur mycket Sweclockers sparat ihop till pensionen. Jag vet att det finns många gamlingar här som närmar sig pensionen 😉
Lämna gärna tips och råd på hur ni sparar och vilka fonder etc.
Ålder kan också vara intressant då det är ganska avgörande.

Själv är jag 37 år och har totalt samlat ihop 2 447 604 kr. Har tyvärr varit väldigt dålig med privat pensionssparande.

Inkomstpension
1 104 537 kr

Premiepension
536 427 kr
Har placerat premiepensionen i BlackRock - World Technology A2 och Nordea Asiatiska Stjärnor.

Tjänstepension
801 364 kr
Placerat i Folksam Entréfonder Åldersanpassad och Swedbank Robur Technology.

För den som inte är så insatt så föreslår jag att kika på minpension.se och pensionsmyndigheten.se

Har mitt privata pensionssparande i kryptovalutor och vårt hus. Ingen koll på det övriga man får via jobbet men det beror väl på hur länge man kommer att jobba? Har hittills jobbat i drygt 30 år. Hoppas kunna gå i pension vid 55. Tänker att man behöver 10 miljoner i eget sparande vid 55 år efter skatten är betald och i nuvarande penningvärde om man ska kunna pensionera sig vid 55 år utan att behöva leva fattigt. Eventuellt extra utöver det blir bonus. Har något år på mig att nå dit. Osäkert om jag lyckas. Kanske om jag säljer huset (kan väl också ses som pensionssparande) och köper bitcoin för pengarna men man behöver ju bo någonstans också.

Edit: Minpension.se säger att jag jobbat ihop totalt ungefär 3,3 miljoner i intjänad pension. På tok för lite för att inte behöva leva knapert efter pensionen (om man antar att man är pensionär i minst 30 år). De uppger inget privat sparande, viket inte är så konstigt (hus plus kryptovalutor syns inte).

Edit 2: Jag missförstod minpension.se. Först anger de total pension sedan allmän plus tjänstepension. Så totalt var 3,3 miljoner och inte 6,6 som jag först trodde när jag plussat ihop dem alla.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Har mitt privata pensionssparande i kryptovalutor och vårt hus. Ingen koll på det övriga man får via jobbet men det beror väl på hur länge man kommer att jobba? Har hittills jobbat i drygt 30 år. Hoppas kunna gå i pension vid 55. Tänker att man behöver 10 miljoner i eget sparande vid 55 år efter skatten är betald och i nuvarande penningvärde om man ska kunna pensionera sig vid 55 år utan att behöva leva fattigt. Eventuellt extra utöver det blir bonus. Har något år på mig att nå dit. Osäkert om jag lyckas. Kanske om jag säljer huset (kan väl också ses som pensionssparande) och köper bitcoin för pengarna men man behöver ju bo någonstans också.

Edit: Minpension.se säger att jag jobbat ihop totalt ungefär 3,3 miljoner i intjänad pension. På tok för lite för att inte behöva leva knapert efter pensionen (om man antar att man är pensionär i minst 30 år). De uppger inget privat sparande, viket inte är så konstigt (hus plus kryptovalutor syns inte).

Edit 2: Jag missförstod minpension.se. Först anger de total pension sedan allmän plus tjänstepension. Så totalt var 3,3 miljoner och inte 6,6 som jag först trodde när jag plussat ihop dem alla.

Låter som lite riskfyllt att spara i kryptovalutor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Låter som lite riskfyllt att spara i kryptovalutor?

Gått bra hittills totalt sett. Visst det jag köpte 2017 gick väl sisådär då jag missade sälja av det på grund av okunskap. Men under de svåra åren 2018-2019 investerade jag en del då jag tänkte att uppgången kan upprepa sig. 10-dubblat det jag satt in nu efter senaste årets uppgångar. Man måste ta vissa risker för att vinna. Att inte spara i kryptovalutor är också en risk. Vad skulle jag annars ha satsat på? Bättre satsa på det jag kan bäst.

Just nu är det nog riskfyllt att investera nya pengar i kryptovalutor efter stora uppgångar. Detsamma gäller börsen. Så jag planerar för att vi närmar oss slutet på uppgången inom närmsta året, kanske några få månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Storage Jar:

Inspirerad av tråden "Vad har ni i lön".
Nyfiken på hur mycket Sweclockers sparat ihop till pensionen. Jag vet att det finns många gamlingar här som närmar sig pensionen 😉
Lämna gärna tips och råd på hur ni sparar och vilka fonder etc.
Ålder kan också vara intressant då det är ganska avgörande.

Själv är jag 37 år och har totalt samlat ihop 2 447 604 kr. Har tyvärr varit väldigt dålig med privat pensionssparande.

Inkomstpension
1 104 537 kr

Premiepension
536 427 kr
Har placerat premiepensionen i BlackRock - World Technology A2 och Nordea Asiatiska Stjärnor.

Tjänstepension
801 364 kr
Placerat i Folksam Entréfonder Åldersanpassad och Swedbank Robur Technology.

För den som inte är så insatt så föreslår jag att kika på minpension.se och pensionsmyndigheten.se

Imponerande bra tjänstepension. Vilket företag jobbar du på om man får fråga?
Kan vara intressant att skriva när man började arbeta då det också spelar en väsentlig roll.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Imponerande bra tjänstepension. Vilket företag jobbar du på om man får fråga?
Kan vara intressant att skriva när man började arbeta då det också spelar en väsentlig roll.

Handlar för de flesta bara om hur snabbt man fått högre lön och hur bra avkastningen varit, de allra flesta som inte har höga chefsroller har inga speciella avtal nu för tiden (som är bättre än kollektivavtalens, ibland förekommer sämre avtal). Jag är yngre än citerad person men har mer intjänad tjänstepension och alltid haft vanlig kollektivavtalad tjänstepension t.ex.

Permalänk
Medlem

Min plan inför pensionen bygger på att samhället ändå kommer kollapsa kring 2050 och jag troligen kommer dö i det stora kriget om vatten 2055, eller svälten 2060.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Min plan inför pensionen bygger på att samhället ändå kommer kollapsa kring 2050 och jag troligen kommer dö i det stora kriget om vatten 2055, eller svälten 2060.

Om du sparar tillräckligt mycket kan du köpa en bunker på Nya Zeeland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag är tveksam till att det är många som kommer lyckas få bättre avkastning än AP7 Såfa på en ~40 års period. Det är lätt att kolla bakåt och se vad som har gått bra, det är betydligt svårare att göra det motsatta

Ja, du har nog rätt, ett tag gick det ju riktigt bra. Sen har jag gjort några "halvgalna" grejer. Typ kastat över allt i Blackrock World Technology, vilket inte var helt dumt under en period. Men nu är jag tillbaka på mestadels AP7 Såfa, kryddat med Spiltan Småland, som iaf gått +40 för mig sedan köp. Men mestadels kommer det nog vara AP7 Såfa jag ligger på. Men min fru som tjänar typ en tredjedel av vad jag gör och är lika gammal har nästan lika mycket på sin premiepension då hennes pappa förvaltat och varit väldigt aktiv (och lyckosam får man väl säga).

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

28 år, har jobbat sedan jag var 23.

Inkomstpension
207k

Premiepension
36k

Tjänstepension
92k

Privat pension
6k

Börjat spara privat nu i somras i ett ISK dit jag sätter in 2k/mån fördelat på div. fonder.