Ny på första supportteknik

Permalänk

Ny på första supportteknik

Tjena, tog studenten i år och började för 3 veckor sedan jobba som IT support på Linköpings kommun. Men jag känner mig lite trashy, för jag går och frågar om hjälp om legit 80% av alla mina ärenden. Förstår att de är bra att man frågar mycket när man inte kan, men det känns lite absurt, imposter syndrome typ. Och ja, jag försöker kolla upp tidigare ärenden och kolla dokumentationen, men det funkar oftast inte. Någon som suttit i min sits och kan reassure:a mig att det blir bättre?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Du kommer märka att folk har liknande återkommande problem. När du väl lär dig lösa ett visst problem, så kommer du inte behöva fråga om det i framtiden. Det blir bättre.

Permalänk
Medlem

När jag började jobba first line så hade man 3-4 veckor utbildning innan vi ens började ta ärenden och samtal på egen hand. Ifall du redan har satts i arbete så var inte för sträng mot dig själv och ge dig en uppstartsperiod på en eller två månader iaf innan du börjar klanka ner för mycket på dig själv!

Permalänk
Medlem

Skola är skola.

Arbetslivserfarenhet -- Ja kanske mer specifikt rutin och biblo av kunskap m.m... det jobbar man ihop genom och gå till mötes med nya utmaningar. Det är inte lätt första gångerna och kissa sittandes på stora stolen vs pottan utan hjälp. Sedan till slut sitter det, och man lämnas ensam eller ifred för resten av livet i orten. Skönt.

Viktiga är och stråla ut en hunger, fast man är ny och frågsam. Och inte fråga för att man är lat.

Möt problemen med verktygen du nu har att tillgå, löser det inte sig så... fråga!

Permalänk
Medlem

Det är så det är, det tar tid att komma in i det. Ingen förväntar sig att du ska kunna allt direkt, och alla du frågar har varit där själv. Du ska lära dig ett ärendehanteringssystem, hitta i lokaler, kanske några specifika system. Det är inte gjort på en kvart. Jag jobbar på IT-avdelningen på ett universitet och det finns så många skumma system och program att jag fortfarande inte har koll på alla flera år senare. När du sen byter arbetsgivare och hoppar på ett annat supportjobb exempelvis så kommer du märka att det är mycket nytt igen. Det är rutiner som helt enkelt tar lite tid. Allt handlar inte om att vara bra på datorer

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Personligen varit på 3 stycken support / helpdesks. Varje gång har varit ca 1 månad av total inlärning. Alltid samma bas-scenarion men alltid nya system och hård/mjukvara. Blir mycket lättare med tiden. Senast var det ca 3 veckor innan jag började bli självständig och då hade jag några år på nacken. Jag har även varit med och lärt upp nya som dig i detta fall och det är ungefär 1 månad man räknar med. Tar det två blir man lite irriterad men sålänge ingen säger något så kör på.
(jag har haft kollegor som lärt sig på 3 dagar och andra som tagit många månader, (dem fick visserligen inte vara kvar länge efter det)).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Hade en gång i tiden en lärare som var utbildad civilingenjör. Han berättade att när han fick anställning på Ericsson på sent 70-tal kände han det som att han inte kunde någonting trots att han alltid haft toppbetyg. När han efter några veckors arbete hade ett samtal med avdelningschefen och nämnde detta fick han svaret (ungefär): "Haha, men herregud, du har inte ens jobbat här en månad. Vi räknar med att du är en dyr idiot i över ett år innan vi har någon nytta av dig".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Avstängd

Det är aldrig fel att fråga. Jag lovar dig att dina medarbetare föredrar det du kanske anser vara dumma frågor framför att du improviserar för mycket och möjligen astådkommer mer skada än nytta.
Vi hade en anställd som istället för att fråga bara satte gasen i botten och tog en "lösning" på måfå. Det slutade dåligt för både honom och våra kunder.

Är det nu dessutom en kommun det handlar om så är säkerligen många av systemen "kreativt" uppsatta samt att många bakomliggande beslut är nog också helt irrationella.

Floskeldags: Frågar du inte så får du inte heller veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Det blir bättre.

Detta, har jobbat i cirka 8 mån nu med bland annat intern & extern IT support. Kände som du i början men nu blir det bara bättre och bättre för varje vecka som går.

Visa signatur

Phanteks P500A Vitt | R7 5800X | Gigabyte X570S Aero G | Asus Strix 3080 White edition | 32 GB Kingston 3600MHz | AW3423DW
Beyerdynamic DT880 600 & Beyerdynamic DT770 250 | Sennheiser HD 58X | Tin T2 Pro | Samtliga billiga Koss | Sony MDR-1A & WH-1000XM3 | Grace SDAC + Darkvoice 336 | O2+ODAC | JBL LSR305

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Hade en gång i tiden en lärare som var utbildad civilingenjör. Han berättade att när han fick anställning på Ericsson på sent 70-tal kände han det som att han inte kunde någonting trots att han alltid haft toppbetyg. När han efter några veckors arbete hade ett samtal med avdelningschefen och nämnde detta fick han svaret (ungefär): "Haha, men herregud, du har inte ens jobbat här en månad. Vi räknar med att du är en dyr idiot i över ett år innan vi har någon nytta av dig".

Haha detta är fortfarande sanning. Jag är utbildad civilingenjör och när jag började på min nuvarande arbetsplats sa i princip alla (chefer och kollegor) att det tar minst 1 år innan man kan börja bidra till verksamheten. Man anses vara nybörjare innan man jobbat 2 år. Så folk är väldigt förstående kring att det är svåra grejer man sysslar med!

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av BroderBror:

[...] jag försöker kolla upp tidigare ärenden och kolla dokumentationen [...]

Det här gör dig duktigare än majoriteten av personerna jag jobbar med Lita på mig, keep up the good work så känner du dig snart mycket mer självgående.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av kreekill:

Haha detta är fortfarande sanning. Jag är utbildad civilingenjör och när jag började på min nuvarande arbetsplats sa i princip alla (chefer och kollegor) att det tar minst 1 år innan man kan börja bidra till verksamheten. Man anses vara nybörjare innan man jobbat 2 år. Så folk är väldigt förstående kring att det är svåra grejer man sysslar med!

Fast, låt oss för allt i världen inte fortsätta säga såhär. Jag leder flertalet team där de nyexaminerade har kommit in och briljerat i flera år. De är ivrigare, de är mer "om och kring sig" och de försöker.

Det är idiotiskt att mata folk med att de förväntas vara oproduktiva en längre tid efter anställning och jag tror det sätter skeva och självuppfyllande förväntningar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Sötast

Detta är helt normalt.

Skillnaden på en bra och en dålig tekniker är att den tekniker som är bra dokumenterar det den lärt sig och hjälper lära ut till sina andra kollegor som inte lärt sig än.

Alla börjar i din sits, mitt första SD jobb så hade vi 30k klienter och över 1000mjukvaror. Du förväntas aldrig kunna allt.
Det man hoppades på att du skulle lära dig var att man lärde sig acceptera att man sällan hade svaret på rak arm och att man kunde ge kunden ett gott intryck och återkomma med svaret så fort som möjligt.

De personer som vill lära sig i början, och fortsätter vilja utvecklas efter de är bättre än flera av sina kollegor, det är de som är riktigt guld

Sluta aldrig fråga. Dagen folk går ninja och bryter rutiner och processer för att de inte kan stå ut med att arbeta som ett team för att de känner att de är bättre än både andra (tycker det är pinsamt att fråga) och rutiner. *ryser* de vill man inte ha kvar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GLaDER:

Fast, låt oss för allt i världen inte fortsätta säga såhär. Jag leder flertalet team där de nyexaminerade har kommit in och briljerat i flera år. De är ivrigare, de är mer "om och kring sig" och de försöker.

Det är idiotiskt att mata folk med att de förväntas vara oproduktiva en längre tid efter anställning och jag tror det sätter skeva och självuppfyllande förväntningar.

Det beror nog på hur man säger det, men jag tror absolut på att sätta upp rimliga förväntningar så att de inte tappar modet om det går tungt.

Det tog typ två år för mig att bli bekväm med mitt jobb, och då är det montage och lager jag jobbar med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BroderBror:

Tjena, tog studenten i år och började för 3 veckor sedan jobba som IT support på Linköpings kommun. Men jag känner mig lite trashy, för jag går och frågar om hjälp om legit 80% av alla mina ärenden. Förstår att de är bra att man frågar mycket när man inte kan, men det känns lite absurt, imposter syndrome typ. Och ja, jag försöker kolla upp tidigare ärenden och kolla dokumentationen, men det funkar oftast inte. Någon som suttit i min sits och kan reassure:a mig att det blir bättre?

Hellre det du gör än en någon som bara gör random saker ( oftast fel ) utan att fråga.

Spelar ingen roll hur många år man jobbar, första månaderna består av en jävla massa frågor på ett nytt jobb.

Det beror helt och hållet på att alla företag är olika med olika appar, inställningar och infrastruktur.

Kommuner är ökända för att ha dåligt struktur och dokumentation men fördelen brukar vara att de sällan ändrar på något, så när man lärt sig det så kan man det livet ut.

Finns saker man kan lära sig genom att läsa, majoriteten av ett supportjobb handlar dock om kommunikation och mer viktigt är det hur du löser problemen än hur snabbt.

Bara stå ut, snart är du den som svarar på frågorna.

Permalänk
Medlem

Tycker det låter som du har en bra approach. Söka svar själv först, sen fråga. Något som kan vara irriterande är när man får samma fråga flera gånger av samma person. Vilket för mig indikerar att mitt svar inte har varit tillräckligt viktigt för att anteckna. Utöver det tror jag de flesta tycker det är kul att få dela med sig av kunskap. Blir ju win-win då du lär dig och dom får avlastning i längden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PeCe:

Hade en gång i tiden en lärare som var utbildad civilingenjör. Han berättade att när han fick anställning på Ericsson på sent 70-tal kände han det som att han inte kunde någonting trots att han alltid haft toppbetyg. När han efter några veckors arbete hade ett samtal med avdelningschefen och nämnde detta fick han svaret (ungefär): "Haha, men herregud, du har inte ens jobbat här en månad. Vi räknar med att du är en dyr idiot i över ett år innan vi har någon nytta av dig".

Så sa min första chef också när jag fick mitt första jobb som industrielektriker. Han räknade med att jag skulle kosta ca en miljon i missad produktion och förstörda produkter första året😀
Detta var i mitten av 90-talet.

Att gå i skolan och lära sig är en sak men allt är något helt annat i arbetslivet.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Så länge du inte kommer och frågar samma sak flera gånger så är det inga problem! Självklart ska man fråga om man inte kan eller förstår något. Men man blir ganska snabbt bränd om man ställer samma fråga om efter om. Jag kanske är hård, men om någon ställer samma fråga till mig en tredje gång. Då dömer jag ut dem. Då har de inte tagit sitt ansvar och antecknat lösningen eller svaret på frågan de andra två gångerna.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P Kylning: NZXT Kraken Z63 PSU: Corsair SF750
CPU: AMD Ryzen 5800X GPU: ASUS RTX 3080 TUF Gaming OC V2
RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200Mhz MOBO: Asus ROG STRIX B550-I GAMING
SSD:
Samsung EVO 970 500GB SDD2: Samsung EVO 970 500GB
Övrigt: Iqunix F60, Logitech G Pro Superlight, LG 34GN850-B, ModMic, Beyerdynamic DT 770 Pro

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av BroderBror:

Tjena, tog studenten i år och började för 3 veckor sedan jobba som IT support på Linköpings kommun. Men jag känner mig lite trashy, för jag går och frågar om hjälp om legit 80% av alla mina ärenden. Förstår att de är bra att man frågar mycket när man inte kan, men det känns lite absurt, imposter syndrome typ. Och ja, jag försöker kolla upp tidigare ärenden och kolla dokumentationen, men det funkar oftast inte. Någon som suttit i min sits och kan reassure:a mig att det blir bättre?

1. I regel bör du kunna windows och basic datorer såsom laptop o dockningsstation så klarar du dig ganska bra.

2. Alla program funkar antingen genom att de körs via en nätverksmapp / webbläsaren eller lokalt, alla har enkla felsökningssätt.

3. Att fråga i början för att man är nervös är helt OK, vet inte hur ni lär er där nere men jag säger alltid att klarar ni inte av ärendet så koppla vidare så ger jag er lösningen i efterhand så det är 0 stress att ni måste lösa ärendet.

4. Ta det lugnt, lär dig standard ärenden, lär dig hur folk pratar och framförallt så är det Okej att fråga men börja alltid med att faktiskt hitta problemet om det nu är datorn, programmet eller kunden i fråga

Ex person ringer in o säger jag kommer inte in i X system att man då kollar kommer du in i datorn överhuvudtaget osv osv för att hitta grundproblemet. Arbeta metodiskt o enligt ett flödesschema och ta reda på grundproblemet så kommer allt o lösa sig så länge du har basic kunskaperna.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Som flera redan nämnt, det kommer bli bättre!
En vana jag haft i hela mitt yrkesliv är att skapa en dokumentationsfil när jag börjat på en arbetsplats där jag noterar ner saker som är bra att kunna, typ en egen wiki. Jag har på flera arbetsplatser kunnat dela ut min fil till nyanställd personal som en starthjälp vilket varit uppskattat. Fortsätt som du jobbar nu så kommer du snart märka att andra kommer till dig för att fråga istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Fast, låt oss för allt i världen inte fortsätta säga såhär. Jag leder flertalet team där de nyexaminerade har kommit in och briljerat i flera år. De är ivrigare, de är mer "om och kring sig" och de försöker.

Det är idiotiskt att mata folk med att de förväntas vara oproduktiva en längre tid efter anställning och jag tror det sätter skeva och självuppfyllande förväntningar.

Jag började skriva något om det du säger men jag suddade för jag hoppades att ingen skulle tolka det så. Det är absolut inte så att man ska slacka och det är klart man kan bidra innan. Men JAG uppskattar ändå att folk förstår och är tydliga med att man inte förväntas komma in och leverera från dag 1 om man börjar i en sådan verksamhet där det är en lång inlärningskurva.

Visa signatur

[Acase El Diablo][Intel Core I7 920][Moderkort Asus P6T Deluxe][3GB kit OCZ ddr 1333mhz][Asus HD4870x2][Corsair Powersupply 650W][1xSamsung Spinpoint 640gb][Windows Vista ultimate 64bit]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Fast, låt oss för allt i världen inte fortsätta säga såhär. Jag leder flertalet team där de nyexaminerade har kommit in och briljerat i flera år. De är ivrigare, de är mer "om och kring sig" och de försöker.

Det är idiotiskt att mata folk med att de förväntas vara oproduktiva en längre tid efter anställning och jag tror det sätter skeva och självuppfyllande förväntningar.

Skrivet av kreekill:

Jag började skriva något om det du säger men jag suddade för jag hoppades att ingen skulle tolka det så. Det är absolut inte så att man ska slacka och det är klart man kan bidra innan. Men JAG uppskattar ändå att folk förstår och är tydliga med att man inte förväntas komma in och leverera från dag 1 om man börjar i en sådan verksamhet där det är en lång inlärningskurva.

Notera dock att det finns ett stort span mellan: Produktiv från dag 1 och förväntas inte bidra förrän om ett eller två år.

Jag har sett åtminstone en handfull nyexade som kommit in i mer eller mindre etablerade XFTs och varit lika produktiva som sina teammedlemmar inom ett eller två kvartal.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Googla även om det uppstår problem.. En mängd med IT-problem går att lösa efter en snabb Google-sökning.. Sen lär du dig något nytt på vägen. Men var inte rädd för att fråga om hjälp, det är rentav vettigt.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av BroderBror:

Tjena, tog studenten i år och började för 3 veckor sedan jobba som IT support på Linköpings kommun. Men jag känner mig lite trashy, för jag går och frågar om hjälp om legit 80% av alla mina ärenden. Förstår att de är bra att man frågar mycket när man inte kan, men det känns lite absurt, imposter syndrome typ. Och ja, jag försöker kolla upp tidigare ärenden och kolla dokumentationen, men det funkar oftast inte. Någon som suttit i min sits och kan reassure:a mig att det blir bättre?

3 veckor?
I många stora organisationer/statliga företag brukar man skugga/gå dubbelt med någon det första halvåret...
Ge inte upp efter 3 veckor av att ta ärenden själv. Du kommer lära dig och se mönster och lösningar så småningom!

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"