Permalänk
Medlem

Vattenfilter i hemmet(kran)

Har funderat länge på att införskaffa ett filter att sätta på kranen här hemma och undrar om någon annan gör det idag? Vad för typ av filter kör ni i så fall, och tycker ni att det har gjort skillnad?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag känner att jag har missat det mest fundamentala; filter i vilket syfte?

Permalänk

För att? Har du egen brunn eller?

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Har du egen brunn hjälper knappast filter i kran, det skall sitta vid pumpen -- för man får förmoda att du inte tänker filtrera kommunalvatten...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Avstängd

Känns som du glömt hälften av informationen i din post xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag känner att jag har missat det mest fundamentala; filter i vilket syfte?

Var mest nyfiken på om det kunde göra skillnad på smak, mängden kalk och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Var mest nyfiken på om det kunde göra skillnad på smak, mängden kalk och liknande.

Vid smak så behöver du ett Kolfilter, och ja det hjälper. Dock så har vi en Filterkanna för att få bort järnsmaken ur vattnet hemma, otrolig skillnad mellan direkt ur kranen och det som har blivit filtrerat.
I övrigt så behövs större grejer än vad man sätter på kranen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Vid smak så behöver du ett Kolfilter, och ja det hjälper. Dock så har vi en Filterkanna för att få bort järnsmaken ur vattnet hemma, otrolig skillnad mellan direkt ur kranen och det som har blivit filtrerat.
I övrigt så behövs större grejer än vad man sätter på kranen.

Kanske blir att testa en filterkanna då, är inte jätteförtjust i smaken på vattnet här hemma. Funderar även på om ett avhärdningsfilter hjälper för duschen, men det kanske är rent skit. Är mest ute efter att testa att återgå till mjukare vatten vid t ex dusch.