Mekaniska hårddiskar slår rekord i levererad kapacitet – 350 exabyte

Permalänk
Melding Plague

Mekaniska hårddiskar slår rekord i levererad kapacitet – 350 exabyte

Antalet sålda enheter sjunker, men den sammanlagda lagringskapaciteten seglar upp till rekordhöga nivåer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Det får mig att tänka på diskussioner runt år 2012. Där folk påstod att ssd kommer ta över vilken dag som helst, andra kunniga sa att hdd också kommer utvecklas och de skulle vara billigast per GB/Kr lång tid framöver. Vissa körde med argument som att nog 2013, 2014 går ssd om och blir billigast. De har ej rätt ännu och det lär dröja ett bra tag innan de får rätt.

Permalänk
Medlem

Undrar hur det ser ut på magnetbandssidan. 😅

(Ja de används fortfarande.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Undrar hur det ser ut på magnetbandssidan. 😅

(Ja de används fortfarande.)

Magnetband är grovt underskattade, både i form av kapacitet, men också i form av långtidslagring!
Snacka om mycket data, länge!

Dock så är det ju inte det snabbaste att skriva/läsa ifrån...

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Inaktiv

Det var inte länge sedan kryptobrytning höjde priset på hårddiskar. Det enda som dessa kryptopyramid spel gör är att förstöra miljön och höja priset på hårdvara. Greed knows no bounds. Bara att pumpa och dumpa om man är rik nog.

Permalänk
Hjälpsam

I våras köpte jag 2 st Segate IronWolfe Pro 4TB, nu i efterhand hade nog två vanliga IronWolf räckt, de kostar bara 1100 kr styck, mycket lagring för ett bra pris.
Kompletterat med Primocache, som låter mig använda en SSD som cache mot hårddiskarna, så hastigheten ligger i praktiken nära det jag skulle fått från en SSD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

jag håller hårt om mina mekano diskar man kan ha data på dom i flera år liggande i skåpet
har ssd för op och spel disken

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Undrar hur det ser ut på magnetbandssidan. 😅

(Ja de används fortfarande.)

Magnetband använder vi på jobbet, vi litar mer på dom än någon annan lagring som finns tillgängligt till rimliga priser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Slashgibber:

Magnetband använder vi på jobbet, vi litar mer på dom än någon annan lagring som finns tillgängligt till rimliga priser.

Har personligen väntat allt för länge på LTO-9 inför mitt nästa köp av backup drev. Magnetband/kassett är ett otroligt bra medium om man värderar sin data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på diskussioner runt år 2012. Där folk påstod att ssd kommer ta över vilken dag som helst, andra kunniga sa att hdd också kommer utvecklas och de skulle vara billigast per GB/Kr lång tid framöver. Vissa körde med argument som att nog 2013, 2014 går ssd om och blir billigast. De har ej rätt ännu och det lär dröja ett bra tag innan de får rätt.

SSD går fortfarande ner i pris per TB, priserna på mekaniska diskar står i princip stilla. Har sett priser på 1500 för en 2 TB SATA SSD. Kan få en NVME 2 TB för 1800. Jag kommer helt fasa ut mina mekaniska diskar.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

SSD går fortfarande ner i pris per TB, priserna på mekaniska diskar står i princip stilla. Har sett priser på 1500 för en 2 TB SATA SSD. Kan få en NVME 2 TB för 1800. Jag kommer helt fasa ut mina mekaniska diskar.

Om man kollar så kan man få en en HDD på 2tb för typ 500kr. Det är en tredjedel av priset på din SSD. Så, det tar väl en hel del år till för att de ska komma ens nära.

För oss som har NAS med 50+ TB så är det helt orimligt

Och kommer nog vara det länge framöver

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

SSD går fortfarande ner i pris per TB, priserna på mekaniska diskar står i princip stilla. Har sett priser på 1500 för en 2 TB SATA SSD. Kan få en NVME 2 TB för 1800. Jag kommer helt fasa ut mina mekaniska diskar.

Själv så köpte jag en 4TB WD mekanisk för 1299kr. Jag tror tyvärr det kommerr dröja många många år innan SSD:er når i närheten av samma nivå av GB/KR. Speciellt när man tar i åtanke på nya genombrott inom den mekaniska sektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Det var inte länge sedan kryptobrytning höjde priset på hårddiskar. Det enda som dessa kryptopyramid spel gör är att förstöra miljön och höja priset på hårdvara. Greed knows no bounds. Bara att pumpa och dumpa om man är rik nog.

Det är framförallt 8TB och uppåt som gått upp i pris, under det verkar det inte ritktigt ha gjort någon skillnad. Det ser ut att vara en större ökning i levererad kapacitet än som kan skyllas helt på chia networks ~40EB, och det ser ju ut att ha varit på uppgången ett bra tag.

Om man kollar https://chiacalculator.com/ så får du ut ca 2,18$/ tera.
Om du kollar amazons prislista för S3 https://aws.amazon.com/s3/pricing/ så ta de ca 23$/ tera.

Lyckas inte hitta någon information om hur mycket utrymme Amazon besitter totalt men... tvivlar att krypton kommer vara särskilt relevant på den fronten i längden.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

SSD går fortfarande ner i pris per TB, priserna på mekaniska diskar står i princip stilla. Har sett priser på 1500 för en 2 TB SATA SSD. Kan få en NVME 2 TB för 1800. Jag kommer helt fasa ut mina mekaniska diskar.

SSD som man har i en speldator/arbetsdator med en eller tre SSD:er är väl givet.

Men går man in på filserver/NAS så är det mekaniska diskar som gäller när det kommer till pris/storlek och det är oslagbart än så länge. (om man nu inte skiter ut pengar d v s)

Skrivet av kelthar:

Om man kollar så kan man få en en HDD på 2tb för typ 500kr. Det är en tredjedel av priset på din SSD. Så, det tar väl en hel del år till för att de ska komma ens nära.

För oss som har NAS med 50+ TB så är det helt orimligt

Och kommer nog vara det länge framöver

Japp exakt så är det!

Vi som älskar storlagring, blir ofta "bortglömda"

Rättstavning o radbrytning
Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ykalon:

SSD går fortfarande ner i pris per TB, priserna på mekaniska diskar står i princip stilla. Har sett priser på 1500 för en 2 TB SATA SSD. Kan få en NVME 2 TB för 1800. Jag kommer helt fasa ut mina mekaniska diskar.

Men det är manligt att ha en eller flera HDD i chassit.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men det är manligt att ha en eller flera HDD i chassit.

En av de mekaniska diskarna kommer kopplas in i routern. Behöver bara skaffa en usb docka till den

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ykalon:

En av de mekaniska diskarna kommer kopplas in i routern. Behöver bara skaffa en usb docka till den

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Själv kommer jag ihåg när polaren och hans brorsa gick ihop för att köpa en gemensam lagringsdisk på 10gb för 3500:- Kommer inte ihåg året dock =D

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Själv kommer jag ihåg när polaren och hans brorsa gick ihop för att köpa en gemensam lagringsdisk på 10gb för 3500:- Kommer inte ihåg året dock =D

Jäkligt sjukt egentligen... för nu kan man köpa en 64GB USB för en 100-lapp på ICA...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fast det är skräp-flash i dem från produktionen som inte går att sälja till någon annan till högre pris - avfallhantering kort sagt då i princip inga flashkretsar skrotas hur dåliga de än är. mao ingen man skall använda för viktig data eller någon längre tids förvaring eller att skrivas om ofta och att det kan vara väldigt ojämn kvalitet mellan exemplaren i lagringsförmåga över tid och hur många gånger de kan skrivas innan de börja ha olika fel (i området 10-tal omskrivningar - inte många hundratal och uppåt tusental som annars förväntas för tex TLC-minnen).

Skall man ha SSD-kvalitet i flashen i SD och USB-stickor - sk. industrial grade så kostar dom pengar!.

om tillverkarna har typ 30% yeld för för nästbästa och bästa kvaliteten av flashen - fundera på var resten tar vägen - de krossas inte och är en viktig del i flashtillverkningens ekonomi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Fast det är skräp-flash i dem från produktionen som inte går att sälja till någon annan till högre pris - avfallhantering kort sagt då i princip inga flashkretsar skrotas hur dåliga de än är. mao ingen man skall använda för viktig data eller någon längre tids förvaring eller att skrivas om ofta och att det kan vara väldigt ojämn kvalitet mellan exemplaren i lagringsförmåga över tid och hur många gånger de kan skrivas innan de börja ha olika fel (i området 10-tal omskrivningar - inte många hundratal och uppåt tusental som annars förväntas för tex TLC-minnen).

Skall man ha SSD-kvalitet i flashen i SD och USB-stickor - sk. industrial grade så kostar dom pengar!.

om tillverkarna har typ 30% yeld för för nästbästa och bästa kvaliteten av flashen - fundera på var resten tar vägen - de krossas inte och är en viktig del i flashtillverkningens ekonomi.

Ja, enterprice ssder kan vara satans dyra och det går inte riktigt att jämföra med konsument priser, t ex Dell har listpris på 25k för en 1.6TB mixed use SAS SSD 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det får mig att tänka på diskussioner runt år 2012. Där folk påstod att ssd kommer ta över vilken dag som helst, andra kunniga sa att hdd också kommer utvecklas och de skulle vara billigast per GB/Kr lång tid framöver. Vissa körde med argument som att nog 2013, 2014 går ssd om och blir billigast. De har ej rätt ännu och det lär dröja ett bra tag innan de får rätt.

Jag skulle anse att SSDs har tagit över för flera år sedan. Kanske inte gällande pris per krona. Men de är tillräckligt billiga för en tillräckligt stor lagringsmängd. Det är väldigt få som har nytta av över 1 TB, då de streamar sin media.

Jag tror ex andelen laptops som säljs utan SSD idag är obefintligt låg?

Ungefär som att smartphones har tagit över ”vanliga” mobiltelefoner, trots att vanliga mobiltelefoner oftast har längre batteritid.

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Jag skulle anse att SSDs har tagit över för flera år sedan. Kanske inte gällande pris per krona. Men de är tillräckligt billiga för en tillräckligt stor lagringsmängd. Det är väldigt få som har nytta av över 1 TB, då de streamar sin media.

Jag tror ex andelen laptops som säljs utan SSD idag är obefintligt låg?

Ungefär som att smartphones har tagit över ”vanliga” mobiltelefoner, trots att vanliga mobiltelefoner oftast har längre batteritid.

En semantisk fråga. Men helt klart så har ssd tagit över på laptop.. För något år sedan var det vanligt med ssd och hdd i bättre laptops, nu är denna kombination väldigt ovanlig. Utan man i bättre laptops har oftast minst 1st nvme ssd + sata ssd. Och ser sata ssd som den slöa.

På stationära är det lite samma sak, förutom att skaran som fortfarande har hdd är mycket större. Och beroende på hur snabbt ssd sjunker i pris så blir det likadant där.

Serverside är exakt samma sak.

Det hdd kommer ha marknaden för länge är långtidslagring av backup. Men detta behov minskas när folk har allt mer i molnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det är väldigt få som har nytta av över 1 TB,

Har du installerat något nytt spel på sistone?

Det är inte ovanligt att nya spel är på över 100 gigabyte styck, med DLC osv så kan det springa iväg rejält.

Det inte många spel en kan ha installerade samtidigt på 1TB disk.

Och med Windows som med updates osv tar en jävla plats och en ska ju ha lite marginaler och inte ha den helt full heller osv, så kommer en inte så långt med 1 TB.

Jag har 500GB system + 1TB spel och har fått avinstallera spel för att få plats.
Planerar att köpa en 2TB SSD på black friday eller nått så jag inte behöver göra det i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har du installerat något nytt spel på sistone?

Det är inte ovanligt att nya spel är på över 100 gigabyte styck, med DLC osv så kan det springa iväg rejält.

Det inte många spel en kan ha installerade samtidigt på 1TB disk.

Och med Windows som med updates osv tar en jävla plats och en ska ju ha lite marginaler och inte ha den helt full heller osv, så kommer en inte så långt med 1 TB.

Jag har 500GB system + 1TB spel och har fått avinstallera spel för att få plats.
Planerar att köpa en 2TB SSD på black friday eller nått så jag inte behöver göra det i framtiden.

Jag har just nu 3tb nvme spritt över 3 diskar i speldatorn + 2x480GB sata SSD, varav en 256GB partition på snabbaste SSD går åt till sysdisk.
Tänkte snart försöka slänga på två av dem (SN750 1TB) på ett pcie-kort istället och slänga in en 2TB MP600 från min workstation, samt eventuellt en 3.84TB kingston från min gamla server då det känns som att jag konstant håller på att installera och avinstallera spel.

Det blir ju så att för vissa spel som är så in i helvetes jävla stora (RDR2, GTAV, BFV, COD) osv slutar det med att man bara inte orkar ta bort dem när man inte spelat på ett tag för man vet att rätt som det är bestämmer sig folk för att det är dags för lite Warzone igen och så ska skiten dras ner igen

Jag har ofta inte supermycket tid att spela om kvällarna, så det blir lätt den där grejen att man vill hinna få in en timme eller två av något schysst, och då är man inte så sugen på att göra plats och dra ner 100gb av spel innan man börjar.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Gjorde mig äntligen av med sista "disken" (som dessutom var mekanisk) för nån månad sen, så nu är det bara 2st nvme-enheter i datorn för lagring 1+2TB verkar räcka fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Om man kollar så kan man få en en HDD på 2tb för typ 500kr. Det är en tredjedel av priset på din SSD. Så, det tar väl en hel del år till för att de ska komma ens nära.

För oss som har NAS med 50+ TB så är det helt orimligt

Och kommer nog vara det länge framöver

Skulle precis undra vad jag ska göra med min 80tb plex server...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Har du installerat något nytt spel på sistone?

Det är inte ovanligt att nya spel är på över 100 gigabyte styck, med DLC osv så kan det springa iväg rejält.

Det inte många spel en kan ha installerade samtidigt på 1TB disk.

Och med Windows som med updates osv tar en jävla plats och en ska ju ha lite marginaler och inte ha den helt full heller osv, så kommer en inte så långt med 1 TB.

Jag har 500GB system + 1TB spel och har fått avinstallera spel för att få plats.
Planerar att köpa en 2TB SSD på black friday eller nått så jag inte behöver göra det i framtiden.

Nej jag spelar inte spel men tror jag har 2 TB SSD… I vilket fall så är de ju rätt billiga. Jag skulle nog inte rekommendera någon att köpa en mekanisk disk istället för SSD. Om de har en tajt budget så får de leva med att ominstallera spel och inte ha ett antal installerade samtidigt. Det är den bästa lösningen för de flesta användare (finns givetvis undantag)

Liksom i början av 2010-talet hade jag nog över 6 TB mekaniskt men tycker det är mkt bättre med 2 TB ssd idag.

Har dock 256 GB SSD på min laptop och det räcker och blir över

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Nej jag spelar inte spel men tror jag har 2 TB SSD… I vilket fall så är de ju rätt billiga. Jag skulle nog inte rekommendera någon att köpa en mekanisk disk istället för SSD. Om de har en tajt budget så får de leva med att ominstallera spel och inte ha ett antal installerade samtidigt. Det är den bästa lösningen för de flesta användare (finns givetvis undantag)

Visst, här håller jag med.
Men det var inte det du sade, utan "Det är väldigt få som har nytta av över 1 TB,"

Spelupplevelsen är så mycket skönare och bättre med SSD så jag skulle antagligen rekommendera att lägga en tusenlapp extra på SSD istället för HDD istället för att lägga den tusenlappen på t.ex. grafikkortet.

FPS är inte allt för spelupplevelsen.

Skrivet av Shiprat:

Jag har just nu 3tb nvme spritt över 3 diskar i speldatorn + 2x480GB sata SSD, varav en 256GB partition på snabbaste SSD går åt till sysdisk.
Tänkte snart försöka slänga på två av dem (SN750 1TB) på ett pcie-kort istället och slänga in en 2TB MP600 från min workstation, samt eventuellt en 3.84TB kingston från min gamla server då det känns som att jag konstant håller på att installera och avinstallera spel.

Det blir ju så att för vissa spel som är så in i helvetes jävla stora (RDR2, GTAV, BFV, COD) osv slutar det med att man bara inte orkar ta bort dem när man inte spelat på ett tag för man vet att rätt som det är bestämmer sig folk för att det är dags för lite Warzone igen och så ska skiten dras ner igen

Jag har ofta inte supermycket tid att spela om kvällarna, så det blir lätt den där grejen att man vill hinna få in en timme eller två av något schysst, och då är man inte så sugen på att göra plats och dra ner 100gb av spel innan man börjar.

Jo, att dra hem 100gig för att en vill spela lite tar liksom ett bra tag även om en sitter på 100mbit fiber.
Det är bra irriterande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ykalon:

SSD går fortfarande ner i pris per TB, priserna på mekaniska diskar står i princip stilla. Har sett priser på 1500 för en 2 TB SATA SSD. Kan få en NVME 2 TB för 1800. Jag kommer helt fasa ut mina mekaniska diskar.

Det är 750-900 kr/TB. Senaste mekaniska jag köpte gav jag 218 kr/TB för. Viss skillnad alltså.

Därtill så tenderar större SSD ha betydligt sämre priser. 8 TB SSD går att hitta för runt 900 kr/TB men större SSD än så brukar innebära högre pris per TB.