Permalänk
Medlem

För programmering 7-15k

Ska studera Fullstack Webbutvecklare på YH i höst och behöver min första bärbara dator. Krav är 8gb ram + högst 5 år gammal men rekommendation från lärare är minst 16gb ram + 4 kärnor. Macbook air verkar vara poppis men om jag kan få något bättre/likvärdigt med Windows skulle jag nog föredra det då jag misstänker att det kan ta sin tid att vänja sig med macOS?

Då planen är att jag ska använda datorn flitigt kan jag tänka mig att spendera en hel del men om ni tycket att jag kan få något billigare utan alltför stora uppoffringar kan jag tänka mig det också.

Tacksam för alla tips!

Permalänk
Medlem

Tro mig, du kommer (genom terminalen) tacka för att du gick på Mac-spåret. Inlärningskurvan är typ att vänja sig vid att man stänger fönster på motsatt sida. Definitivt värt det.

Permalänk
Medlem

Eller så kör man in Linux på sin bärbara! Då får man också en trevlig terminal.

På min ASUS Zenbook 3år+ rullar Ubuntu 20 utan problem och med min favorit terminal "Terminator"

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Har inte alla seriösa utvecklare en Lenovo X1?

Permalänk
Medlem

Väldigt olika svar! Lenovo X1 verkar väldigt dyr dock? Jag är nybörjare så vet inte om jag vågar mig på Linux ännu, möjligtvis längre fram.

Permalänk
Datavetare

Om MacOS är ett alternativ så finns det väldigt få anledningar att inte välja M1 MBA just nu.

M1 MBA är: billigare än Lenovo X1 och Dell XPS, ändå är MBA snabbare (både GPU och CPU), har bättre batteritid, högre upplösning på skärmen (om man inte väljer 4k på XPS:en) och ingen har lyckats matcha Apples touchpad.

M1 MBA håller ungefär samma prisnivå som Microsoft Surface Laptop och ASUS Zenbook, men allt övrigt som nämndes ovan gäller fortfarande. ASUS Zenbook kan också vara ett riktigt "no-go" om man inte tycker ANSI-tangentbord är OK (gillade Zenbook och skulle fortfarande gilla dem om det inte var för att de bytte från ISO till ANSI-tangentbordslayout). Alla de övriga kör med ISO-layout.

Specifikt för programmering har det gått väldigt fort att fixa "native" stöd för Apples M1 krets. Enda större språket/ramverket som fortfarande saknar "native" stöd (men fungerar via x86 emuleringen Rosetta 2) är dotnet core. Men även det kommer snart lösas, dotnet core 6 förväntas lanseras i slutet av året och där finns stöd för M1 på MacOS.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Definitivt en MBA M1 med 16 GB ram. Använder en varje dag för webbutveckling, samt har en windows-desktop som jag har utvecklat lite på, men väljer min Macbook alla dagar i veckan för utveckling av alla dess slag

Tips är att köpa direkt via apple och deras studentrabatt https://www.apple.com/se-edu/store där du har rabatt samt får ett par Airpods på köpet just nu som du direkt kan sälja för typ 1000 kr om du inte vill ha dem själv

Lade till tips
Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Har en mbpro m1 med 16gb ram, är verkligen dröm att jobba med.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Jag skulle avvaktat med m1.

Skulle iaf. kollat med de som håller utbildningen först om det ser någon problematik med det i kursplanen. Typ om ni skall köra docker, libbar som inte stöds ännu m.m.

Surface laptop 4 är väll likvärdigt om man ser på byggkvalite hårdvara och kostar väll typ samma.

Permalänk
Medlem

Blev en MBA M1 16gb ram 256gb ssd, var svårt att välja något annat när man såg rekommendationerna här och på youtube. Tack så mycket för hjälpen! Blev 14k med ett par airpods på köpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Jag skulle avvaktat med m1.

Skulle iaf. kollat med de som håller utbildningen först om det ser någon problematik med det i kursplanen. Typ om ni skall köra docker, libbar som inte stöds ännu m.m.

Surface laptop 4 är väll likvärdigt om man ser på byggkvalite hårdvara och kostar väll typ samma.

Docker mm funkar nu för tiden på M1 Är ytterst få saker som inte fungerar och då kan man köra via skolans datorerna för dem få projekt som ev inte skulle funka på MacOS.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av Acce22:

Docker mm funkar nu för tiden på M1 Är ytterst få saker som inte fungerar och då kan man köra via skolans datorerna för dem få projekt som ev inte skulle funka på MacOS.

Jag vet men när man stöter på edgecasen så funkar det inte. M.m. lycka till

Permalänk
Medlem

Jag hade absolut valt att köra Linux (eller möjligen macOS) på en dator som ska användas för utveckling. (Om det inte specifikt är Windowsutveckling som gäller.) En begagnad Lenovo Thinkpad är mitt råd.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕