Trådlöst nätverkskort eller brygga?

Permalänk
Mattecoach

Trådlöst nätverkskort eller brygga?

Hej,

Jag har flyttat och "kan" inte längre ha trådat nätverk till datorn. Den stationära datorn saknar trådlöst nätverkskort och jag behöver alltså antingen köpa det eller en brygga för att "konvertera" det trådlösa nätverket till trådat. Ser en fördel med brygga då jag kan använda för att koppla in något annat som saknar wifi i framtiden.

Den korta frågan är helt enkelt: vad rekommenderar ni? Jag har inga större krav på responstid, däremot är det ju alltid trevligt om jag behåller så mycket som möjligt av 250/100-linan (använder nu nätdelning på mobilen genom kabeln vilket funkar fint). Ser gärna att det är billigt. Routern står ca 4 meter från datorn, några garderober men inga väggar mellan.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

USB wifi är enklast.

Nuförtiden har det mesta wifi, så vet inte vilka enheter du tänkt koppla in i framtiden som inte har wifi.
Men känner du att bygga din egna brygga är bättre så är det väl bara att göra det.

Hastigheten på wifi beror på vilken wifi version din router har samt frekvens och antal kanaler.
Sen påverkas det av hur "ledigt" de frekvenser du använder är.
Kan jämföras med en mobil, alla delar samma frekvenser, men på nyår slutar det fungera för alla ska ringa/smsa samtidigt,
samma med wifi, alla delar ett antal frekvenser och det finns bara en viss hastighet i "luften".

Men om du inte uppnår maximal hastighet kan det även bero på andra saker, tex vilken bandbredd som ges till byggnaden.

Men är troligen inga problem oavsett om du väljer USB-wifi eller "brygga".

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Sions:

USB wifi är enklast.

Nuförtiden har det mesta wifi, så vet inte vilka enheter du tänkt koppla in i framtiden som inte har wifi.
Men känner du att bygga din egna brygga är bättre så är det väl bara att göra det.

Hastigheten på wifi beror på vilken wifi version din router har samt frekvens och antal kanaler.
Sen påverkas det av hur "ledigt" de frekvenser du använder är.
Kan jämföras med en mobil, alla delar samma frekvenser, men på nyår slutar det fungera för alla ska ringa/smsa samtidigt,
samma med wifi, alla delar ett antal frekvenser och det finns bara en viss hastighet i "luften".

Men om du inte uppnår maximal hastighet kan det även bero på andra saker, tex vilken bandbredd som ges till byggnaden.

Men är troligen inga problem oavsett om du väljer USB-wifi eller "brygga".

Tack för svar!
Menar inte att jag ska bygga en brygga, utan det alternativ jag hittat som verkar bäst är en extender med den funktionen, t.ex.
https://www.webhallen.com/se/product/230418-TP-Link-RE450-Rep...

Det funkar ju för allt med en LAN-port.

Är helt med på att jag kommer behöva ha så bra förutsättningar för wifi som möjligt oavsett!

Permalänk
Medlem

Jag har bara dåliga erfarenheter med extenders.
Din mobil kan (kommer) hoppa mellan wifi routern och din extender.

Jag skulle använda en usb wifi eller om du verkligen vill ha plats för ethernet (kabel) så hitta en enhet med wireless bridge funktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Routern står ca 4 meter från datorn, några garderober men inga väggar mellan.

Kan du inte dra kabel genom/under/bakom garderoberna?
Borde inte vara alltför svårt jobb att dra en kabel.

Annars ett USB wifi kort.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Avstängd

Jag har testat lite olika lösningar för att få WiFi till min stationära. Först körde jag med trådlöst USB-nätverkskort, först ett billigt som la av ganska ofta och strulade, köpte sen ett ganska dyrt Asus med rejäl antenn och så, funkade bättre men ballade också ur då och då och jag var tvungen att meka en massa, avaktivera kortet och/eller wifi, eller avinstallera, fram och tillbaka. Det strulade under en vecka per månad ungefär. Sen köpte jag en extender och använde i princip som en brygga, alltså extendern kopplad mot WiFi och datorn kopplad till den med ethernet. Detta funkade bättre, var mer stabilt även om det också ballade ur ibland, men bandbredden var inte mycket att hurra för. Funderade allvarligt på att köra nätverk över elnätet, men elen i min lägenhet är inte modern så jag tror inte det hade funkat så bra. Till slut köpte jag ett bra internt trådlöst nätverkskort med externa antenner och sedan dess har det funkat utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Jag har flyttat och "kan" inte längre ha trådat nätverk till datorn. Den stationära datorn saknar trådlöst nätverkskort och jag behöver alltså antingen köpa det eller en brygga för att "konvertera" det trådlösa nätverket till trådat. Ser en fördel med brygga då jag kan använda för att koppla in något annat som saknar wifi i framtiden.

Den korta frågan är helt enkelt: vad rekommenderar ni? Jag har inga större krav på responstid, däremot är det ju alltid trevligt om jag behåller så mycket som möjligt av 250/100-linan (använder nu nätdelning på mobilen genom kabeln vilket funkar fint). Ser gärna att det är billigt. Routern står ca 4 meter från datorn, några garderober men inga väggar mellan.

Tack på förhand!

Kan du inte ladda upp en bild så man förstår vad problemet med kabel skulle vara? 4m till routern känns som rätt enkel kabeldragning. Vill du inte ha kabeln på golvet så fräs ur golvlisten eller köp med inbyggd kabelkanal.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Sions:

Jag har bara dåliga erfarenheter med extenders.
Din mobil kan (kommer) hoppa mellan wifi routern och din extender.

Jag skulle använda en usb wifi eller om du verkligen vill ha plats för ethernet (kabel) så hitta en enhet med wireless bridge funktion.

Det är väl bara att avaktivera funktionen att "dela ut" wifi i extendern?

Skrivet av snajk:

Jag har testat lite olika lösningar för att få WiFi till min stationära. Först körde jag med trådlöst USB-nätverkskort, först ett billigt som la av ganska ofta och strulade, köpte sen ett ganska dyrt Asus med rejäl antenn och så, funkade bättre men ballade också ur då och då och jag var tvungen att meka en massa, avaktivera kortet och/eller wifi, eller avinstallera, fram och tillbaka. Det strulade under en vecka per månad ungefär. Sen köpte jag en extender och använde i princip som en brygga, alltså extendern kopplad mot WiFi och datorn kopplad till den med ethernet. Detta funkade bättre, var mer stabilt även om det också ballade ur ibland, men bandbredden var inte mycket att hurra för. Funderade allvarligt på att köra nätverk över elnätet, men elen i min lägenhet är inte modern så jag tror inte det hade funkat så bra. Till slut köpte jag ett bra internt trådlöst nätverkskort med externa antenner och sedan dess har det funkat utmärkt.

Stort tack för svaret!
Vad var det för prisklass på extendern? Gissar att man behöver gå upp lite för att få något vettigt.

Skrivet av Cerb:

Kan du inte ladda upp en bild så man förstår vad problemet med kabel skulle vara? 4m till routern känns som rätt enkel kabeldragning. Vill du inte ha kabeln på golvet så fräs ur golvlisten eller köp med inbyggd kabelkanal.

Skrivet av Lembritt:

Kan du inte dra kabel genom/under/bakom garderoberna?
Borde inte vara alltför svårt jobb att dra en kabel.

Annars ett USB wifi kort.

Tro mig, det hade jag gärna gjort!
Det finns tyvärr inget nätverksuttag på hela den väggen där jag vill ha datorn. Vill jag dra kabel är närmaste uttag förbi balkongdörren och längs ytterligare en vägg, är väl fyra garderober och totalt 15 m den vägen. Går om det inte finns något annat alternativ, men blir mycket jobb med listerna för att få till det snyggt.
En snabb skiss över hur det ser ut:

Permalänk
Medlem

Kabelkanal i taket från där routern står till väggen där datorn är.
Sätter du den rakt och vinkelrät ut från väggen så kommer man högst att störa sig på den i någon vecka, efter det tänker man inte längre på den. Hamnar den snett eller vint så kommer det vara ett större störningsproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Det är väl bara att avaktivera funktionen att "dela ut" wifi i extendern?

Stort tack för svaret!
Vad var det för prisklass på extendern? Gissar att man behöver gå upp lite för att få något vettigt.

Tro mig, det hade jag gärna gjort!
Det finns tyvärr inget nätverksuttag på hela den väggen där jag vill ha datorn. Vill jag dra kabel är närmaste uttag förbi balkongdörren och längs ytterligare en vägg, är väl fyra garderober och totalt 15 m den vägen. Går om det inte finns något annat alternativ, men blir mycket jobb med listerna för att få till det snyggt.
En snabb skiss över hur det ser ut:
https://i.imgur.com/pkYfUf7.jpg

Ok. Lite jobb, men jag hade fräst ur listen mellan uttag och datorn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PuMaH:

Stort tack för svaret!
Vad var det för prisklass på extendern? Gissar att man behöver gå upp lite för att få något vettigt.

Jag tror det var: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2747820

Så inte alls dyr, en dyrare hade kanske fungerat bättre.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av loefet:

Kabelkanal i taket från där routern står till väggen där datorn är.
Sätter du den rakt och vinkelrät ut från väggen så kommer man högst att störa sig på den i någon vecka, efter det tänker man inte längre på den. Hamnar den snett eller vint så kommer det vara ett större störningsproblem.

Då måste man ha det i taket på minst två ställen... Blir inte snyggt.

Skrivet av Cerb:

Ok. Lite jobb, men jag hade fräst ur listen mellan uttag och datorn.

Tror inte det är några lister vid garderoberna... Där får man nog bara spika fast den underifrån eller dra igenom garderoberna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Då måste man ha det i taket på minst två ställen... Blir inte snyggt.

Om jag förstår bilden rätt så räcker det väl med en gång, rakt över till balkongdörren, eller?
Men som sagt, man märker det inte till slut.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av loefet:

Om jag förstår bilden rätt så räcker det väl med en gång, rakt över till balkongdörren, eller?
Men som sagt, man märker det inte till slut.

Ja, drar man den vägen behöver man nog inte upp i taket alls, men då får man fixa alla lister snyggt (helst fräsa spår) och dra igenom garderoberna.