Permalänk
Medlem

Rift S vs Quest 2

Hej,

Tänkte ge mig in i VR-världen och står mellan att anskaffa ett Rift S eller Quest 2. Jag har inte spelat mycket VR innan så jag är osäker på vad som passar mig, men:

- (Tror) att jag uteslutande kommer använda det till PC
- 90% iRacing / andra simulatorer
- Sitter på ett 3060 RTX + i5-8400

Vad tror ni? Vilket passar bäst? Internet verkar luta åt Rift S men det verkar vara ganska jämna åsikter mellan de två.

Tack!

Permalänk
Medlem

Har hört flera som "tror" att dom inte kommer bry sig om att Questen är trådlös, men när dom väl provat det älskar dom det. Jag tror också att den kommer vara mest värd. Det går att använda den till PC också, tror även att det går trådlöst.

Permalänk
Medlem

För sittandes så spelar trådlöst ingen som helst roll. Där är det lättast headset på skallen, prestanda etc som gäller.

Passar IPDn skulle jag gå för Rift S om du nu inte planerar spankulera runt en massa

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Quest 2 är ett klart bättre headsett på mer eller mindre alla sätt, så jag rekommenderar det starkt över rift S. Jag sitter själv på rift S och vill skaffa quest 2 istället, jag använder knappt ens riften längre.

Permalänk
Medlem

Quest 2 utan tvekan.
Om du är ny kommer du vilja prova annat än bara racing.
Du kommer ev störa dig på kabeln.
Du kommer tänka, det hade varit kul att kunna spela VR på resande fot.
Quest 2 tillfredsställer många önskningar
- att du måste ha ett konto på Facebook, men det måste man kanske med Rift s också?
Rift S är en produkt som utgått.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om du funderar på trådad VR borde du snarare jämföra Quest 2 med HP Reverb G2. Rift S är nog inte aktuell längre.

Permalänk
Medlem

Har själv ett Rift S och är otroligt nöjd med det. Hade jag köpt VR-headset idag så hade jag utan tvekan valt Quest 2 dock.

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem

Reverb g2 är bäst om du ska köra racing/sim till 90% och har en hyfsad dator.

Permalänk
Medlem

Oj, vilket konsensus det verkar vara. Tack för era svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Om du funderar på trådad VR borde du snarare jämföra Quest 2 med HP Reverb G2. Rift S är nog inte aktuell längre.

Det är ju lite skillnad i pris mellan Rift S och reverb g2

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det är ju lite skillnad i pris mellan Rift S och reverb g2

Ja och det är prisskillnad mellan PS4 och PS5 också, hade du rekommenderat en PS4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Ja och det är prisskillnad mellan PS4 och PS5 också, hade du rekommenderat en PS4?

Beroende på budget och grafikkrav absolut.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Sötast

1.8 Miljoner pixlar 2CM från ögonen eller 3.5 Miljoner pixlar 2CM från ögonen.

Finns ingen anledning att köra halva upplösningen. Hemskt för ögonen. (Rift S är ca halva upplösningen av Quest2)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

1.8 Miljoner pixlar 2CM från ögonen eller 3.5 Miljoner pixlar 2CM från ögonen.

Finns ingen anledning att köra halva upplösningen. Hemskt för ögonen. (Rift S är ca halva upplösningen av Quest2)

Har bara jämfört med Rift S och g1 då min g2 aldrig gick att få att lira och där hade jag problem köra tillräckligt med supersampling på mitt 2080 ti så skillnaden blev inte lika stor som potentialen

Nu hade min g1 problem med blackout så valde en refund

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Gick från Rift S till Quest 2 själv och kör en hel del iRacing och kan inget annat än att rekommendera Quest 2 utan tvekan. Bara den högre upplösningen i sig gör ju att man kan sitta längre sessioner utan att det sliter på ögonen på samma sätt som Rift S kan ha en tendens att göra. Jag kör trådad VR för att dels känna mig säkrare på att kopplingen inte bryts men också för att få den att laddas samtidigt. Man kan dock inte räkna med att den USB-C port man kör på datorn kan leverera tillräckligt med ström till headsetet, vilket jag märkte att min dators USB-C port inte klarade av.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X | 32GB DDR4 3200MHz | GeForce RTX 3080