THEA500 Mini är en konsolifierad Amiga 500 med små dimensioner

Permalänk
Melding Plague

THEA500 Mini är en konsolifierad Amiga 500 med små dimensioner

Skaparna av THEC64 ger sig på Commodore 64:s storebror Amiga 500. Med titlar som Speedball 2, Another World och Worms hoppas man locka retroentusiaster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det är ju "Worms: The directors cut", överlägsna versionen som bara fanns på Amiga med mycket mer vapen och humor än cencurerade PC-versionen. Inte samma spel som tråkiga PC "worms"

Permalänk
Medlem

Lägg till Cannon Fodder, så blir det ett givet köp!

Sedan ser jag gärna Lemmings & Lemmings 2, Dune II, The Secret of Monkey Island samt Black Crypt.

Permalänk
Medlem

Inget Turrican 2

Visa signatur

AMD R7 3700X Asus RX 6600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av walkir:

Lägg till Cannon Fodder, så blir det ett givet köp!

https://www.youtube.com/watch?v=PiYuq6Ac3a0

Sedan ser jag gärna Lemmings & Lemmings 2 samt The Black Crypt.

Man kommer ju säkert kunna rippa och lägga till sina lagligt köpta spel från vinden.

Däremot vill jag ha en Tac-2-joystick, avsevärt viktigare!

Angående amigaspel är ju en personlig favorit Moonstone - A hard days knight

Permalänk
Medlem

M-O-O-N, that spells Moonstone! Funkar adf-filer så kan det bli ett köp.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Oj, det kanske blir ett köp.

Om man ville spela flera så saknas ju både IK+ och Sensible Soccer. Och såklart Moonstone, men det har andra kastat sig på för att skriva.

Men listan kan ju göras hur lång som helst. Allt var ju bättre på Amiga under en rätt lång period.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Lägg till Cannon Fodder, så blir det ett givet köp!

https://www.youtube.com/watch?v=PiYuq6Ac3a0

Sedan ser jag gärna Lemmings & Lemmings 2, Dune II, The Secret of Monkey Island samt The Black Crypt.

Alla spel är inte avslöjade än så finns ju förhoppningar. Fast helt ärlig är cannon fodder och speciellt dune ii mest nostalgi. Spelade dessa nyss med emulator och mja... allt var inte som jag kom ihåg det

Lemmings däremot är ett måste! Och Chaos Engine med handkontroll, niiiiice

De här är för övrigt ett givet köp!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ska den dra runt Alien Breed 3D i vettig fart måste den vara betydligt snabbare än en vanlig Amiga 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Angående amigaspel är ju en personlig favorit Moonstone - A hard days knight

Jo, Moonstone var grymt! Tyvärr funkade det aldrig på min Amiga 500 Plus med ks2.0.

I övrigt hade jag hellre sett en THEA500 med detta utseendet (även om jag själv har GVP:s HDD):

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niolator:

Ska den dra runt Alien Breed 3D i vettig fart måste den vara betydligt snabbare än en vanlig Amiga 500.

Både worms och Zool kräver ju minst en A1200, så tror namnet är det mest nostalgiska helt enkelt då de flesta hade en A500, men snabbare lär ju denna grunka vara

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Fast helt ärlig är cannon fodder och speciellt dune ii mest nostalgi. Spelade dessa nyss med emulator och mja... allt var inte som jag kom ihåg det

Mmm, det är ju ett tag sen. Cannon Fodder har jag spelat efter, det är ju ändå ett action-spel och rätt underhållande fortfarande.
Gamla RTS är däremot i princip ospelbara, långsamma och svårkontrollerade. Inte särskilt roligt. Det var fantastiskt där och då för att det var nytt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Uj Uj, kommer ihåg en julafton för länge sedan då man fick en Amiga 500 som första dator, glädjen var total... Blir intressant att se fler speltitlar, slår det rätt så är det ju ett givet köp.

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av z0rna:

Uj Uj, kommer ihåg en julafton för länge sedan då man fick en Amiga 500 som första dator, glädjen var total... Blir intressant att se fler speltitlar, slår det rätt så är det ju ett givet köp.

Ja samma här, det var gränslös lycka! Sen kommer jag aldrig glömma 500Kb expansionen (ej heller prislappen...), så kunde man göra animationer i Deluxe Paint.

Permalänk

Jippi mer skit under tvn..
De första retrokonsolerna var roliga, man ville att de skulle vara så identisk som möjligt. Men nu känner jag som att det får vara nog med skit under tvn. Och det blir svårt att motivera mig att skaffa denna.
Hade jag däremot inte haft tillräckligt mycket retrokonsoler innan så hade det blivit ett givet köp.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Klubba:

Både worms och Zool kräver ju minst en A1200, så tror namnet är det mest nostalgiska helt enkelt då de flesta hade en A500, men snabbare lär ju denna grunka vara

Jag funderade på att skriva någon rad om det, med tanke på att att den här likt deras föregångare lär bygga på mjukvaruemulering (snarare än en FPGA-implementation) så kan det nog vara lite all over the place med vilken Amiga-modell den egentligen "motsvarar".

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag funderade på att skriva någon rad om det, med tanke på att att den här likt deras föregångare lär bygga på mjukvaruemulering (snarare än en FPGA-implementation) så kan det nog vara lite all over the place med vilken Amiga-modell den egentligen "motsvarar".

Finns mer info på sidan nu (https://retrogames.biz/thea500-mini) och ja, den emulerar bl.a. A1200.

Här är några features:

  • Emulates A500, A600 & A1200 (ECS/OCS/AGA)

  • Save & resume your progress at any time

  • Add your own games

  • 720p HD display, at 50 Hz (Europe) or 60 Hz (USA)

  • Multiple scaling options and CRT filter

  • Virtual keyboard, and USB keyboard support

  • Upgradable firmware

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Personligen är jag inte så överdrivet förtjust i Playstation Mini, THEC64 Mini och en del andra av de här retro-mini-konsolerna.
Mjukvaruemulering, sällan av bästa snitt, smäckiga yttren och ganska dåliga grafiska gränssnitt etc.

Känns lite väl "här är en liten ARM-baserad dator med vår hemmaknåpade sunkiga GUI och ett gäng spel som vi bakat in i en 3D-printad låda".
Snes Mini och Megadrive Mini känns mer som riktiga, kvalitativa produkter i jämförelse.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av talonmas:

Finns mer info på sidan nu (https://retrogames.biz/thea500-mini) och ja, den emulerar bl.a. A1200.

Här är några features:

  • Emulates A500, A600 & A1200 (ECS/OCS/AGA)

  • Save & resume your progress at any time

  • Add your own games

  • 720p HD display, at 50 Hz (Europe) or 60 Hz (USA)

  • Multiple scaling options and CRT filter

  • Virtual keyboard, and USB keyboard support

  • Upgradable firmware

tack!
uppdaterar artikeln!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Gah, uppdaterar igen!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Kul idé men tycker de missar målet en aning. Ska man göra en retrokopia får man ju se till att få rätt känsla. T ex ser färgen på qwertytangenterna alldeles fel ut (alldeles för vit nyans) och joypaden känns som en styggelse. Även om jag vet det fanns några få joypaddar även till amiga så var de väldigt ovanliga. Alla som någonsin spelat på en amiga vet att det bara finns en knapp så att de tar med en joypad med så många knappar känns som en lat lösning och inte speciellt autentiskt. De borde försökt få med en joystick typ tac-2 eller liknande för den där äkta känslan. Vad är poängen annars liksom?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bluetrain:

Kul idé men tycker de missar målet en aning. Ska man göra en retrokopia får man ju se till att få rätt känsla. T ex ser färgen på qwertytangenterna alldeles fel ut (alldeles för vit nyans) och joypaden känns som en styggelse. Även om jag vet det fanns några få joypaddar även till amiga så var de väldigt ovanliga. Alla som någonsin spelat på en amiga vet att det bara finns en knapp så att de tar med en joypad med så många knappar känns som en lat lösning och inte speciellt autentiskt. De borde försökt få med en joystick typ tac-2 eller liknande för den där äkta känslan. Vad är poängen annars liksom?

Håller helt med, många spel är direkt beroende av en bra joystick med distinkta 45-grader lägen.

Försök få till rätt slag i IK+, eller landa ett plan i wings of fury med en joypad, glhf

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av bluetrain:

Kul idé men tycker de missar målet en aning. Ska man göra en retrokopia får man ju se till att få rätt känsla. T ex ser färgen på qwertytangenterna alldeles fel ut (alldeles för vit nyans) och joypaden känns som en styggelse. Även om jag vet det fanns några få joypaddar även till amiga så var de väldigt ovanliga. Alla som någonsin spelat på en amiga vet att det bara finns en knapp så att de tar med en joypad med så många knappar känns som en lat lösning och inte speciellt autentiskt. De borde försökt få med en joystick typ tac-2 eller liknande för den där äkta känslan. Vad är poängen annars liksom?

Tänker att de försökt efterlikna en gravid gamepad. De var ju väldigt vanliga på PC men fanns även till Amiga och Atari.

Men ja jag håller med, Tac 2 hade väl kanske känts mer äkta. Men jag personligen skulle nog ändå mer föredra den de faktiskt tagit fram.

Angående utseendet så är ju allt bara 3d-renderingar vad jag kan se, så förhoppningsvis får de till framförallt färgerna lite bättre.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Hadde hoppats på en fullstorlek eller en nerscalad med tangentbord så en mini var lite besvikelse men blir nog ett köp endå då jag äger alla dom andra mini konsolerna.

Permalänk
Medlem

Tänk och få spela Simon the Sorcerer igen, och Monkey Island 2, bring me back to the 90:th

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Det var några år sedan jag hade igång min Amiga 500 så den här kan bli ett trevligt komplement.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Tänker att de försökt efterlikna en gravid gamepad. De var ju väldigt vanliga på PC men fanns även till Amiga och Atari.

Men ja jag håller med, Tac 2 hade väl kanske känts mer äkta. Men jag personligen skulle nog ändå mer föredra den de faktiskt tagit fram.

Angående utseendet så är ju allt bara 3d-renderingar vad jag kan se, så förhoppningsvis får de till framförallt färgerna lite bättre.

Visste inte gravis gamepad fanns till amigan, trodde den var exklusiv till pezen men där ser man! Ja så kan det ju vara såklart. Sen tycker jag den påminner en del om paddan till cd32:an (som ju hade en liknande uppsättning knappar) så kanske att den ska vara kompatibel med den också? Varför man nu överhuvudtaget skulle ha ett behov av det är ett mysterium...

Permalänk
Medlem

WinUAE emulatorn är gratis och är helt fantastisk. Ok, ROM:en BÖR man köpa på laglig väg, men även det är ingen dyr historia.
Så denna pryl får ett tack, men tyvärr.

Permalänk
Medlem

Kör Amiga emulering på min RaspPi4. Tycker att emuleringen på arm är sådär mjukvarumässigt. Min RaspPi3 kunde inte riktigt dra runt vissa saker i den A1200 hastighet man förväntade sig. Så funderar på vilken plattform de kommer köra på. Har svårt att se att det blir en FPGA som Mister, känns som det skulle bli för dyr lösning, samma med x86 iom att WinUAE kräver windows. Så ARM lär det bli garanterat bli, då är frågan bara hur bra deras mjukvara är och om den går att uppdatera. Funderar också på vilken kickstart de kommer skicka med. Kommer de slänga med nya kicks så som 3.1.4 eller bara köra de gamla 1.3-3.1 tro. Många frågor gällande hårdvara och hur de optimerat systemet.

Priset är inte lockande, men musen är jag lite sugen på hur de gjort. De borde kunnat göra sakerna trådlöst med BT egentligen. Sladdar är något jag kan klara mig utan på retroboxar. Det är mest ivägen eller så är de korta.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com