3060/3070 i lager? (Diskussionstråd)

Permalänk
Medlem

Hoppas på många 3070 ti + med LHR som kanske kan gå till gamers

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Jag är knappast den enda som tycker LHR är en fördel, även begagnat. Man kan tycka vad man vill och presentera vilka fakta man vill men det är ett väl vedertaget narrativ att kort som minats med inte är eftertraktade av en stor del. Det räcker att kolla här i Sweclockers marknad. Finns massor av kort där säljaren påpekar att det aldrig minats med. Om det bara var jag som fått fnatt så hade det knappast sett ut så

Det här är ju å andra sidan ett knepigt narrativ.
Personligen så köper jag hellre ett kort av någon som använt det till mining än gaming, när du bryter krypto så underklockar och undervoltar du nästan i 100% av fallen kortet vilket gör att det drar mindre ström och lägger sig på lägre temperaturer = ökar livslängden.

Sätt detta i relation till någon som kör grafiktunga spel var och varannan timme på dagen där temperaturskillnaden blir enorm (den går från kall till varm ganska frekvent (sämsta ett kort kan göra för livslängden) och vissa kanske t.om överklockar kortet.

Tror snarare det här anti-mining narrativet grundar sig i att man helt enkelt ogillar hela grejen och allt vad det innebär, inklusive brist på gpu:er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickolajten:

Det här är ju å andra sidan ett knepigt narrativ.
Personligen så köper jag hellre ett kort av någon som använt det till mining än gaming, när du bryter krypto så underklockar och undervoltar du nästan i 100% av fallen kortet vilket gör att det drar mindre ström och lägger sig på lägre temperaturer = ökar livslängden.

Sätt detta i relation till någon som kör grafiktunga spel var och varannan timme på dagen där temperaturskillnaden blir enorm (den går från kall till varm ganska frekvent (sämsta ett kort kan göra för livslängden) och vissa kanske t.om överklockar kortet.

Tror snarare det här anti-mining narrativet grundar sig i att man helt enkelt ogillar hela grejen och allt vad det innebär, inklusive brist på gpu:er.

Vad som sliter mest på korten har redan utretts i andra trådar. Men kortfattat kan man väl summera det som så att folk skräms av att korten går för jämnan. Även om man undervoltar så sliter det ju betydligt mer på fläktarna än vad till och med 16 timmars gaming gör. Gemene man varken kan eller vill byta ut fläktarna på grafikkort. Så det är klart att man ska ha stor respekt för att många anser att ett kort är mindre värt om det använts till mining så är det ju.

Sen visst, det kan ju även finnas dem som inte bryr sig om slitage, utan bara vill undvika att ge pengar till en miner, men då är vi definitivt borta från allt som har med fakta att göra utan då handlat det bara om känslor och idealism.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Vill bara säga att de 50ish Gainward 3070's som såldes av webhallen igår är LHR.

Det börjar bli tröttsamt att de systematiskt skriver fel på sina artiklar nu, det är en ganska ledsam process att returnera gång på gång.

Väljer numera alltid delbetalning vid köp hos webhallen eftersom de högst troligen gör fel, och således slipper jag ligga ute med pengar.

Ska fan skriva ihop ett argt mail ikväll med knyten näve i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iceglow:

Håller med, alla tips i den andra tråden borde bannas helt också. Jag är definitivt inte övertygad om att det inte är ren bluff från proshops håll. Har någon här på swec ens lyckats att köpa ett kort till dessa priser?

Ett par personer i motsvarande tråd fast för 3080 korten köpte för ett par dagar sedan. Jag tror det är så här. Proshop är ju mer eller mindre aktiva i hela norden, det är ca 25 milj människor. Säg att 1% av dessa har speldatorer. Det är 250k personer. Säg att 0.5% av dessa på en given dag försöker få tag på ett kort från proshop. Det är 1250 person. Kortet du kikar på finns kanske 5 i lager av. 5/1250 = 0.004 eller 0.4%. Så du behöver vara snabbare än 99.6% av alla andra för att få kortet du vill ha.

(Påhittade siffror, men poängen kvarstår)

Permalänk
Skrivet av Rickolajten:

Vill bara säga att de 50ish Gainward 3070's som såldes av webhallen igår är LHR.

Det börjar bli tröttsamt att de systematiskt skriver fel på sina artiklar nu, det är en ganska ledsam process att returnera gång på gång.

Väljer numera alltid delbetalning vid köp hos webhallen eftersom de högst troligen gör fel, och således slipper jag ligga ute med pengar.

Ska fan skriva ihop ett argt mail ikväll med knyten näve i fickan.

Tur jag inte köpte nåt, misstänkte det kan vara LHR för bra pris för det ska vara OG kort

Permalänk
Medlem

Vet inte hur det är med 3070 ti men nån försöker sälja på blocket idag för 12000 lol

Permalänk
Medlem

Har någon erfarenhet av gainward phoenix korten i 3070 serien? Är de högljudda/varma och kan man synca rgb med tex msi/asus?

Permalänk

Vill bara förmedla denna info från webhallen gällande samtliga kort egentligen;

Jag skrev ett mail och gnällde lite på att de har varit dåliga på att LHR-markera sina kort senaste tiden och fick detta till svar;

"Hej,
Har du tänkt att minea med ditt kort?
Vi kommer inte ersätta produkten i och med att kortet fortfarande fungerar som det ska, är det som så att du vill returnera kortet så kan du få köpa en fraktsedel av oss för 49kr.
I dagsläget är det lika väl att förutsätta att alla grafikkort är LHR-kort.
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Anställd"

Jag summerar det som att dom kommer fortsättningsvis skriva fel/inte inkludera LHR-taggar och sedan att vi som kunder kan tänka att alla kort är LHR. Och ja, dessutom betala för returen på den produkt du aktivt inte klickat hem.

Tänkte att infon kanske hjälper någon annan också, vid val av butik osv. ♥️

Edit: Nvm såg webhallens betyg på trustpilot nu, jag var nog dum som ens försökte resonera där. 😂

Permalänk
Medlem

Har Inet helt tagit bort 3060? Såg att man bara kan filtrera på 3060ti nu?

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickolajten:

Vill bara förmedla denna info gällande samtliga kort egentligen;

Jag skrev ett mail och gnällde lite på att de har varit dåliga på att LHR-markera sina kort senaste tiden och fick detta till svar;

"Hej,
Har du tänkt att minea med ditt kort?
Vi kommer inte ersätta produkten i och med att kortet fortfarande fungerar som det ska, är det som så att du vill returnera kortet så kan du få köpa en fraktsedel av oss för 49kr.
I dagsläget är det lika väl att förutsätta att alla grafikkort är LHR-kort.
Med vänliga hälsningar / Kind regards
Anställd"

Jag summerar det som att dom kommer fortsättningsvis skriva fel/inte inkludera LHR-taggar och sedan att vi som kunder kan tänka att alla kort är LHR. Och ja, dessutom betala för returen på den produkt du aktivt inte klickat hem.

Tänkte att infon kanske hjälper någon annan också, vid val av butik osv. ♥️

Edit: Nvm såg webhallen betyg på trustpilot nu, jag var nog dum som ens försökte resonera där. 😂

Vilseledande information från Webhallen. Med tanke på att på vissa kort skriver de att det är LHR och på vissa inte (även att det är LHR). Inte vidare kundvänligt.

Visa signatur

Ryzen 5950X | Asus 4080 Super TUF | LG C2 42

Permalänk
Skrivet av b-fire:

Vilseledande information från Webhallen. Med tanke på att på vissa kort skriver de att det är LHR och på vissa inte (även att det är LHR). Inte vidare kundvänligt.

Det är extremt vilseledande, och vid kommunikation via deras support så säger de följande;

"Vi skriver ut det vi får av leverantören.
De är grafiska process-enheter inte något annat egentligen. Hashraten påverkar inte hur väl den fungerar för sitt ansedda syfte."

Man gapar typ. Nä okej, sure, men det påverkar andrahandsvärde osv. När jag köper en produkt med en specifik egenskap så förväntar jag mig inte få en produkt som saknar denna egenskapen, när man på andra kort väljer att specifikt skriva ut detta med fet text osv.

Nåväl, det är lite av en lost cause att gnälla om detta, samtliga recensioner osv på nätet vittnar redan om ett företag så pass illa skött att det är mäkta förvånansvärt att det fortfarande finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Man tänker på andrahandsvärdet. Det är bara @Ozzed som inte är intresserad av kort som går att mine:a med, men resten är ju det. När nästa miningboom kommer så är ju Amperekorten som inte har LHR. De korten kommer bli eftertraktade.

Blir det någon mer miningboom så lär det ju inte vara ETH som minas eftersom det snart går proof of stake så det blir ingen mining av det alls. Det är bara ethash som är begränsad till halva hashraten på LHR-korten, allt annat är fritt fram att mina. Dock påverkar det andrahandsvärdet om man tänkt sälja nu/snart förstås.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Skrivet av Spelaspel:

Blir det någon mer miningboom så lär det ju inte vara ETH som minas eftersom det snart går proof of stake så det blir ingen mining av det alls. Det är bara ethash som är begränsad till halva hashraten på LHR-korten, allt annat är fritt fram att mina. Dock påverkar det andrahandsvärdet om man tänkt sälja nu/snart förstås.

Sen kan man ju sia om "snart" också, allt är ju relativt, vitalik och gänget är inte direkt blixtsnabba historiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Blir det någon mer miningboom så lär det ju inte vara ETH som minas eftersom det snart går proof of stake så det blir ingen mining av det alls. Det är bara ethash som är begränsad till halva hashraten på LHR-korten, allt annat är fritt fram att mina. Dock påverkar det andrahandsvärdet om man tänkt sälja nu/snart förstås.

Varför köpa ett kort om man ändå tänkt sälja det snart? Eller tänkte du de där på blocket som försöker tjäna 500-1000 kr på att sälja direkt efter de köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teagirl:

Varför köpa ett kort om man ändå tänkt sälja det snart? Eller tänkte du de där på blocket som försöker tjäna 500-1000 kr på att sälja direkt efter de köpt?

Andrahandsvärdet på LHR-modeller är betydligt lägre. Om du vill uppgradera i framtiden så kommer du inte få lika mycket för en LHR-modell. T.ex så kunde man få inköpspris på 2000-serien och 5700XT under mining-boomen och därmed kunde man uppgradera billigare till 3000-serien.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem

5700 XT gick för 8-10000:- på tradera i maj!

Visa signatur
Permalänk
Viking
Skrivet av PeanutPants:

Står 19st för mig. Är lvl 9.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickolajten:

Tror snarare det här anti-mining narrativet grundar sig i att man helt enkelt ogillar hela grejen och allt vad det innebär, inklusive brist på gpu:er.

Mhm, för mig skulle i alla fall det här stämma. Skulle aldrig medvetet köpa av en miner, han ska gå back den jäveln. Vill inte bidra med någonting positivt till det packet. Förstörande kukjävlar. Det är min åsikt.

Visa signatur

LG OLED65CX6LA | Samsung 840 EVO 1TB SSD | Samsung 840 Pro 256GB SSD | Eizo Foris FS2333 | Cougar 200K DE

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrytaPlanka:

Mhm, för mig skulle i alla fall det här stämma. Skulle aldrig medvetet köpa av en miner, han ska gå back den jäveln. Vill inte bidra med någonting positivt till det packet. Förstörande kukjävlar. Det är min åsikt.

Håller med, skulle resonera likadant. Och om jag inte skulle göra det, och tänka objektivt om att köpa en GPU i andra-hand. Då skulle jag tänka att en gpu som ej överklockats och bara spelats med skulle varit i bättre skick än en som mine:ats med. Låter andra stå för det faktiska om det är sant eller ej.

Permalänk
Medlem

"Product 2960653 is no longer available" Tryckte på köpknappen på detta ( https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3070-Ti-VEN... )inom första sekunden men ändå detta meddelande. Omöjligt att lägga i varukorgen! Precis som vanligt med andra ord trots att det denna gången stod 15+ i lager istället för vanliga 5 stycken. Försök 21 was a failure!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

"Product 2960653 is no longer available" Tryckte på köpknappen på detta ( https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3070-Ti-VEN... )inom första sekunden men ändå detta meddelande. Omöjligt att lägga i varukorgen! Precis som vanligt med andra ord trots att det denna gången stod 15+ i lager istället för vanliga 5 stycken. Försök 21 was a failure!

Jepp, samma här. Satt och spammade F5 men ändå blev det "unavailable" direkt. Vi får hoppas på försök 22.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av allstar16:

Jepp, samma här. Satt och spammade F5 men ändå blev det "unavailable" direkt. Vi får hoppas på försök 22.

Samma här.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

"Product 2960653 is no longer available" Tryckte på köpknappen på detta ( https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-RTX-3070-Ti-VEN... )inom första sekunden men ändå detta meddelande. Omöjligt att lägga i varukorgen! Precis som vanligt med andra ord trots att det denna gången stod 15+ i lager istället för vanliga 5 stycken. Försök 21 was a failure!

Vi vet ju att det brukar vara så på Proshop, och att det inte är så värst populärt och folk blir trötta. Men man får gå in med låga förväntningar och ge det ett försök, inte så mödosamt, så det kan vara värt att försöka iaf. I 3080 tråden så var där ju bland annat några som lyckades haffa 3080 tis till kampanjpris, även att det känns som botterier för nästan hela slanten.

Min enda önskan är att de går till folk som faktist behöver och ska använda korten själva, och inte scalpers. Vi hade ju nån hycklare nyss här på swec som tyckte att alla som mine:ar vid sidan av med sin dator skulle skaffa ett vettigt jobb istället, sen hade han själv huggt ett kampanjpris-kort som åkte rätt upp på Tradera för 3k extra.

Permalänk
Medlem

Jag har ett 970 och är ute efter 3060 eller 3070... hur i h* kan det skilja så mycket i pris på "samma" grafikkort och även storlek? Typ 3060 för 6000:- och ett 3070 Ti för 6800:-? Jag förstår att korten kan vara/är olika klockade från fabrik och att fläkten kan vara/är olika, men är verkligen skillnaden så stor vid gaming att dessa tusenlappar blir legit? Spelar märke roll?

Rättade till.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightly:

Jag har ett 970 och är ute efter 3060 eller 3070... hur i h* kan det skilja så mycket i pris på "samma" grafikkort och även storlek? Typ 3060 för 6000:- och ett 3070 Ti för 6800:-? Jag förstår att korten kan vara/är olika klockade från fabrik och att fläkten kan vara/är olika, men är verkligen skillnaden så stor vid gaming att dessa tusenlappar blir legit? Spelar märke roll?

Mer än enstaka kort som inte är möjligt för dödliga att köpa så kostar 3070 8-10k, inte 6800kr.
Sen är frågan om det är värt det vid den prislappen ändå...

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nightly:

Jag har ett 970 och är ute efter 3060 eller 3070... hur i h* kan det skilja så mycket i pris på "samma" grafikkort och även storlek? Typ 3060 för 6000:- och ett 3070 Ti för 6800:-? Jag förstår att korten kan vara/är olika klockade från fabrik och att fläkten kan vara/är olika, men är verkligen skillnaden så stor vid gaming att dessa tusenlappar blir legit? Spelar märke roll?

De har nån typ av kampanjpris/överkommelse med tillverkaren att sälja för MSRP. Just dessa priser är att se som tillfälliga undantag, 3070 ti ligger "normalt" på 9000-12000 kr under denna tidsperiod.

MSRP för korten:

3060 ti : 4500kr
3070: 5625kr
3070 ti: 6400kr
3080: 7825kr
3080 ti: 12900kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laddin:

De har nån typ av kampanjpris/överkommelse med tillverkaren att sälja för MSRP. Just dessa priser är att se som tillfälliga undantag, 3070 ti ligger "normalt" på 9000-12000 kr under denna tidsperiod.

MSRP för korten:

3060 ti : 4500kr
3070: 5625kr
3070 ti: 6400kr
3080: 7825kr
3080 ti: 12900kr

Ah check, så det 3070 Ti som dök upp idag 6k-nått var ett sånt kampanjkort.

Permalänk
Medlem

När elgiganten kör en bundle med grafikkort ssd moderkort och nätaggregat borde inte då grafikkortet gå för msrp?
Varför ska jag betala fullpris för ett grafikkort och få med 3 komponenter för fullpris som jag troligtvis inte hade valt om jag fick välja själv.
Borde inte hela konceptet gå ut på merförsäljning samt främja de som bygger en dator?

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorkomp...