Koppla chromecast till bioljudsystem

Permalänk

Koppla chromecast till bioljudsystem

Hej alla

Undrar om det kan finnas någon här som kan hjälpa mej??
Jag har nyss köpt ett bioljudsystem 5.1 philips.
Jag har en chromecast som jag vill ha allt ljud till, försökt koppla hdmi och en röd och en vi sladd!
Vilken hdmi ska jag ha chromecasten o.s.v???

TV MODELL: TH42PZ80EA
LJUDSYSTEMET: PHILIPS 5.1 TSH3542/12
glömde att skriva modellerna.
Tacksam för hjälp

rubrik förtydligad /Vzano, Mod
Permalänk
Medlem

Det skulle hjälpa om du skrev modell på TV och hembiosystemet. Det hade också varit bra om du lade inlägget i rätt forumdel och hade en passande rubrik.

Permalänk
Medlem

Vilken tv? Vilken hembiomodell?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Du borde börja med att skapa en rubrik på denna tråd som på något sätt återspeglar dess ämne.

Permalänk
Rekordmedlem

Chromcasten har hdmi ut så endera kopplar du den i ljudsystemet och i ljudsystemets monitorutgång kopplar du tvn.
Eller
Chromcasten i tvn och via hdmi arc från tvn till ljudsystemet.

Röd och vit sladd låter som analogt stereoljud och det ska du troligen inte använda om du inte har äldre prylar som inte kan använda hdmi.
Skriv ut exakt vilka prylar du vill koppla ihop (och länka gärna manualerna när du vill ha hjälp att läsa dem)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

@BaraLillaJag_72: Jag har förtydligat din rubrik, det hjälper att ha en rubrik som säger vad man undrar över!

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det skulle hjälpa om du skrev modell på TV och hembiosystemet. Det hade också varit bra om du lade inlägget i rätt forumdel och hade en passande rubrik.

Har skrivit dit modellerna nu,glömde de förut

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det skulle hjälpa om du skrev modell på TV och hembiosystemet. Det hade också varit bra om du lade inlägget i rätt forumdel och hade en passande rubrik.

TV MODELL: TH42PZ80EA
LJUDSYSTEMET: PHILIPS 5.1 TSH3542/12

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det skulle hjälpa om du skrev modell på TV och hembiosystemet. Det hade också varit bra om du lade inlägget i rätt forumdel och hade en passande rubrik.

TV MODELL: TH42PZ80EA
LJUDSYSTEMET: PHILIPS 5.1 TSH3542/12

Permalänk
Skrivet av RVX:

Vilken tv? Vilken hembiomodell?

TV MODELL: TH42PZ80EA
LJUDSYSTEMET: PHILIPS 5.1 TSH3542/12

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Chromcasten har hdmi ut så endera kopplar du den i ljudsystemet och i ljudsystemets monitorutgång kopplar du tvn.
Eller
Chromcasten i tvn och via hdmi arc från tvn till ljudsystemet.

Röd och vit sladd låter som analogt stereoljud och det ska du troligen inte använda om du inte har äldre prylar som inte kan använda hdmi.
Skriv ut exakt vilka prylar du vill koppla ihop (och länka gärna manualerna när du vill ha hjälp att läsa dem)

Grejen e den att ifall jag sätter in chromecasten i dvd/förstärkaren vilken sourse ska jag välja på tvn??

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BaraLillaJag_72:

TV MODELL: TH42PZ80EA
LJUDSYSTEMET: PHILIPS 5.1 TSH3542/12

Ditt ljudsystem stöder HDMI ARC, vilket betyder Audio Return Channel. Alltså kan du koppla alla grejer till teven och sen använda HDMI kabel från den till ljudsystemet, se bara till att koppla den till en HDMI-port på teven som har ARC.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Chromcasten har hdmi ut så endera kopplar du den i ljudsystemet och i ljudsystemets monitorutgång kopplar du tvn.
Eller
Chromcasten i tvn och via hdmi arc från tvn till ljudsystemet.

Röd och vit sladd låter som analogt stereoljud och det ska du troligen inte använda om du inte har äldre prylar som inte kan använda hdmi.
Skriv ut exakt vilka prylar du vill koppla ihop (och länka gärna manualerna när du vill ha hjälp att läsa dem)

Jag vill att ljudet från chromecasten går ut i bioljudet,hur kopplar jag??
TV MODELL: TH42PZ80EA
LJUDSYSTEMET: PHILIPS 5.1 TSH3542/12

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ditt ljudsystem stöder HDMI ARC, vilket betyder Audio Return Channel. Alltså kan du koppla alla grejer till teven och sen använda HDMI kabel från den till ljudsystemet, se bara till att koppla den till en HDMI-port på teven som har ARC.

Ok ska testa de då jag kommer hem, arc vad betydet de? Är de kanske en ingång hdmi som heter så..

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ditt ljudsystem stöder HDMI ARC, vilket betyder Audio Return Channel. Alltså kan du koppla alla grejer till teven och sen använda HDMI kabel från den till ljudsystemet, se bara till att koppla den till en HDMI-port på teven som har ARC.

Men jag måste veta vad jag ska koppla till vad å från vad???

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Chromcasten har hdmi ut så endera kopplar du den i ljudsystemet och i ljudsystemets monitorutgång kopplar du tvn.
Eller
Chromcasten i tvn och via hdmi arc från tvn till ljudsystemet.

Röd och vit sladd låter som analogt stereoljud och det ska du troligen inte använda om du inte har äldre prylar som inte kan använda hdmi.
Skriv ut exakt vilka prylar du vill koppla ihop (och länka gärna manualerna när du vill ha hjälp att läsa dem)

Ok...
Jag vill att ljudet f4ån chromecasten går ut i bioljudet, vilken source ska andvändas på tvn, å måste man ändta nåt i menyn ljudet på tvn??

Permalänk
Avstängd

Du behöver bara koppla en HDMI mellan TV och ljudsystem för att få ljudet dit. Det viktiga är vilken HDMI på teven som har ARC, för det är den som du behöver använda, och det är ofta bara en. Din Chromecast kopplar du sen till en annan HDMI på teven, samma med annat som dator eller TV-spel eller så. Sen behöver du ställa in det i teven så att ljudet går till digital ut eller något liknande och inte till TV-högtalarna.

Sen är din TV så gammal att jag inte är säker på att den har ARC. Annars får du koppla med en optisk kabel mellan TV och ljudsystemet, men i övrigt är det ju inga skillnader. Du kan fortfarande koppla HDMI mellan ljud och TV om du vill använda exempelvis den inbyggda DVD-spelaren i ljudsystemet, men ljudet från teven går ändå via den optiska kabeln.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte din TV har HDMI-arc om jag tolkar manualen rätt. Så du behöver en toslink/spdif digital kabel mellan TVn och förstärkaren. Sedan kopplar du chromecast in i TV:n. Då får du över surround-ljud. Med en röd-vit sådan kabel du kopplar med får du bara stereo.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av BaraLillaJag_72:

Jag vill att ljudet från chromecasten går ut i bioljudet,hur kopplar jag??
TV MODELL: TH42PZ80EA
LJUDSYSTEMET: PHILIPS 5.1 TSH3542/12

Det är väl en Panasonic tv ? Den har i så fall inte stöd för arc och eftersom du inte har ett vanligt hembiosystem utan en "integrerad blurayspelare" så har den inga vanliga hdmi ingångar, du kan alltså inte koppla ihop det med hdmi.

Men tvn har toslinkutgång (optisk) och BD spelarena har toslinkingång så det är alltså toslink du bör använda.

Det blir alltså Chromecasten sätts i tvn, Toslink mellan tv och BD spelaren.
Sedan behöver du nog välja att skicka ljudet till toslinkutgången i tvns menyer och välja toslinkingången på BD spelaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden

TV: LG UN7300
Surroundförstärkare: Onkyo TX-SR313

Har i tvn kopplat in chromecast 4th gen 4k i HDMI 1, HDMI 2(ARC) till HDMI out på förstärkaren.
Har input TV/CD på förstärkaren som manualen säger samt enligt manual gjort arc inställningar.
Får bild men inget ljud.
Tvn står ljudinställning är HDMI ARC och inställningen "Digitalt ljud ut" så har jag provat pass-thought, auto och pcm men inget fungerar.

Vad har jag gjort för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Lånar tråden

TV: LG UN7300
Surroundförstärkare: Onkyo TX-SR313

Har i tvn kopplat in chromecast 4th gen 4k i HDMI 1, HDMI 2(ARC) till HDMI out på förstärkaren.
Har input TV/CD på förstärkaren som manualen säger samt enligt manual gjort arc inställningar.
Får bild men inget ljud.
Tvn står ljudinställning är HDMI ARC och inställningen "Digitalt ljud ut" så har jag provat pass-thought, auto och pcm men inget fungerar.

Vad har jag gjort för fel?

Kollade lite kring din förstärkare och det verkar som att många med den modellen haft problem med just arc med diverse olika fabrikat på tv apparater, någon rekommenderar följande i förstärkaren:
– The TV/CD input selector is selected
– “HDMI Ctrl (RIHD)” is set to “On”
– “Audio Return Ch (ARC)” is set to “Auto”

Om inte det funkar så kanske alternativet får vara att göra följande:
Val 1, du kopplar toslink/optisk mellan tv och förstärkare kör ljudet den vägen.
Val 2. Du kopplar chromecasten via hdmi på förstärkaren så ljudet då följer med via hdmi out till tvn, nackdelen är att du enbart har 1080p förstärkare så du tappar ju upplösning när du kör den igenom förstärkaren.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Lånar tråden

TV: LG UN7300
Surroundförstärkare: Onkyo TX-SR313

Har i tvn kopplat in chromecast 4th gen 4k i HDMI 1, HDMI 2(ARC) till HDMI out på förstärkaren.
Har input TV/CD på förstärkaren som manualen säger samt enligt manual gjort arc inställningar.
Får bild men inget ljud.
Tvn står ljudinställning är HDMI ARC och inställningen "Digitalt ljud ut" så har jag provat pass-thought, auto och pcm men inget fungerar.

Vad har jag gjort för fel?

Jag har min Apple TV direkt inkopplad i min hemmabio recvier,, sedan ARC/eARC ut från recciern till TV:s ARC/eARC port. Har dock ingen LG TV nu utan en Panasonic.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Kollade lite kring din förstärkare och det verkar som att många med den modellen haft problem med just arc med diverse olika fabrikat på tv apparater, någon rekommenderar följande i förstärkaren:
– The TV/CD input selector is selected
– “HDMI Ctrl (RIHD)” is set to “On”
– “Audio Return Ch (ARC)” is set to “Auto”

Om inte det funkar så kanske alternativet får vara att göra följande:
Val 1, du kopplar toslink/optisk mellan tv och förstärkare kör ljudet den vägen.
Val 2. Du kopplar chromecasten via hdmi på förstärkaren så ljudet då följer med via hdmi out till tvn, nackdelen är att du enbart har 1080p förstärkare så du tappar ju upplösning när du kör den igenom förstärkaren.

– The TV/CD input selector is selected
– “HDMI Ctrl (RIHD)” is set to “On”
– “Audio Return Ch (ARC)” is set to “Auto”
Har gjort dessa inställningar. Får testa med en toslink istället.

Hade chromecasten i förstärkaren tidigare men ville få lite bättre upplösning. Men går tillbaka till det om det inte går med toslink.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Kollade lite kring din förstärkare och det verkar som att många med den modellen haft problem med just arc med diverse olika fabrikat på tv apparater, någon rekommenderar följande i förstärkaren:
– The TV/CD input selector is selected
– “HDMI Ctrl (RIHD)” is set to “On”
– “Audio Return Ch (ARC)” is set to “Auto”

Om inte det funkar så kanske alternativet får vara att göra följande:
Val 1, du kopplar toslink/optisk mellan tv och förstärkare kör ljudet den vägen.
Val 2. Du kopplar chromecasten via hdmi på förstärkaren så ljudet då följer med via hdmi out till tvn, nackdelen är att du enbart har 1080p förstärkare så du tappar ju upplösning när du kör den igenom förstärkaren.

Det fungerar inte med optisk heller, så jag får nog gå tillbaka till att köra chromecasten i förstärkaren och nöja mig med 1080p och surround

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Det fungerar inte med optisk heller, så jag får nog gå tillbaka till att köra chromecasten i förstärkaren och nöja mig med 1080p och surround

Läste jag rätt att du kopplar tv till hdmi OUT på receivern? Vill du inte koppla till hdmi IN? Ljudet ska väl skickas från tv till förstärkare?

Men jag har inget system själv, det lät bara konstigt för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Läste jag rätt att du kopplar tv till hdmi OUT på receivern? Vill du inte koppla till hdmi IN? Ljudet ska väl skickas från tv till förstärkare?

Men jag har inget system själv, det lät bara konstigt för mig.

Ja, enligt manualen skulle det kopplas så, från HDMI arc på tvn till HDMI out förstärkaren.

Permalänk
Medlem

Jo, manualen lär ju veta bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aent:

Läste jag rätt att du kopplar tv till hdmi OUT på receivern? Vill du inte koppla till hdmi IN? Ljudet ska väl skickas från tv till förstärkare?

Men jag har inget system själv, det lät bara konstigt för mig.

Du kopplar HDMI ARC/eARC ut (t.ex recveir) till TV HDMI ARC/eARC in. ARC = Audio Return Channel. eARC = Enhancced Audio Return Channel. Har dock Blu Ray spelaren/Apple TV direkt inkopplade i recveirns HDMI portar å Chromecasten (används sällan) i en av TV:ns HDMI portar.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Löste tyvärr inte problemet med min Onkyo tx-sr313.. I förrgår lånade jag kompisens Onkyo tx-nr626, och allt funkar som det ska, när jag kopplar som nedan...

Skrivet av seville57:

Du kopplar HDMI ARC/eARC ut (t.ex recveir) till TV HDMI ARC/eARC in. ARC = Audio Return Channel. eARC = Enhancced Audio Return Channel. Har dock Blu Ray spelaren/Apple TV direkt inkopplade i recveirns HDMI portar å Chromecasten (används sällan) i en av TV:ns HDMI portar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lmoberg:

Löste tyvärr inte problemet med min Onkyo tx-sr313.. I förrgår lånade jag kompisens Onkyo tx-nr626, och allt funkar som det ska, när jag kopplar som nedan...

Vad jag kan läsa så har du gjort allt rätt! Så det borde fungera. 🤔

Har du kollat hdmi kabeln mellanTV och reciver? Den måste ha stöd för internet (för arc använder Internet sladden i kabeln för ljudet.) Men är inte kabeln super gammal eller billig så har den säkert det. Men läs på den och kolla vad som står.

Då din reciver är rätt gammal så kanske den behöver uppdateras för att de ska fungera bättre, om det går?

Går inte det så kanske du får inse faktumet att du får köpa dig en sen julklapp. Om du inte väljer att fortsätta med chromecasten i recivern och nöja dig med 1080p .

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.